Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Forummer »

DDD schreef:Ik heb er ook geen bewijs voor, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er een duidelijk verband is tussen het gemiddelde iq en de gemiddelde verwerkingssnelheid van een gemeente en het natuurlijke zangtempo van een gemeente. Daar kun je als kerkenraad of als organisten misschien niet eens zoveel invloed op uitoefenen. Maar ik ben niet deskundig, en ik weet niet of hier publicaties over zijn.
Dit kan ik moeilijk serieus nemen. Verwerkingssnelheid staat los van het IQ. Ik ken mensen met een hoog IQ en een wat lagere verwerkingssnelheid, en ik ken ook mensen met een wat lager IQ en een hoge verwerkingssnelheid.

Bovendien kan een predikant en/of kerkenraad een hele grote invloed hebben op de organisten en het zangtempo.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Is het al 1 april?
in Zeeland wel, blijkbaar
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:Is het al 1 april?
in Zeeland wel, blijkbaar
Volgens mij reageert @Herman op het kulverhaal van @DDD over het gemiddelde IQ in een gemeente wat zich zou vertalen in de snelheid van het zangtempo.

Dat heeft niets met mijn bericht te maken, wat ik overigens van a tot z meen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mistig »

Zita schreef:
Jantje schreef:Maar goed, de smaak die jij hebt, kan mij niet bekoren. Ik vind de organisten die jij prettig vindt, vooral heel technisch en met weinig warmte en gevoel spelen. En de registratie laat vaak ook veel te wensen over. Van transponeren hebben ze bijvoorbeeld nog nooit gehoord, terwijl dát nou júist zo mooi is, of het nu halverwege, aan het eind of aan het begin van een nieuwe Psalmregel is. En het tempo is ook niet om over naar huis te schrijven. Alsof ze met de sneltrein mee moeten die over 2 minuten vertrekt. Ook spelen ze vaak véél te hoog, zodat een bovenstem ook onmogelijk meegezongen kan worden.
:haha :haha Ik vind het knap hoe je de aversies van Hendrikus in één keer allemaal in één bericht weet te krijgen.
Jantje weet ook mijn ergernissen direct in een paar zinnen ter verwerken. Dat is inderdaad knap. Prachtig vertolkt, maar zijn smaak is waardeloos en a-muzikaal als je het mij vraagt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Het is inderdaad enigszins speculatief. Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik had het over het 'natuurlijke zangtempo'. Kerkenraden en organisten kunnen op het feitelijke zangtempo met trucjes best invloed uitoefenen. Maar dat heeft er niet zoveel mee te maken. Ik heb het over het tempo dat de groep zou krijgen als er geen begeleiding is. Dan zouden de (licht) vertragende en (licht) versnellende mensen na enkele coupletten in volmaakt evenwicht moeten zijn.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zeeuw »

Best off topic allemaal hè?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik heb er ook geen bewijs voor, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er een duidelijk verband is tussen het gemiddelde iq en de gemiddelde verwerkingssnelheid van een gemeente en het natuurlijke zangtempo van een gemeente. Daar kun je als kerkenraad of als organisten misschien niet eens zoveel invloed op uitoefenen. Maar ik ben niet deskundig, en ik weet niet of hier publicaties over zijn.
Dus OGGIN heeft dan een IQ gemiddelde van 80, en een Bonds gemeente heeft een IQ van 120?

Dit is misschien wat overdreven, maar over hoeveel IQ punten heb jij het? Het verschil?

En al zou het zo zijn: De eenvoudige zal God stééds gadeslaan...
Het is een misvatting om de eenvoudige te correleren aan een laag IQ.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:
Ja ik vind de schets ook mooi, de plek waar deze komt is ook een prima plek. Prima idee. Hopelijk komt er ook een goed orgel in met prettige organisten.
Wat is een goed orgel, wat zijn prettige organisten? Laten we daar maar geen topic over starten :oO
Ik zou zeggen: hopelijk krijgt de kerk een akoestiek waarin het goed zingen is. Kerken van dit type klinken vaak voor geen meter, en zijn dus funest voor de gemeentezang.
In de HHG van Ouderkerk aan den IJssel is het anders heerlijk zingen hoor. En dat is ook zo'n soort ontwerp.

Maar goed, de smaak die jij hebt, kan mij niet bekoren. Ik vind de organisten die jij prettig vindt, vooral heel technisch en met weinig warmte en gevoel spelen. En de registratie laat vaak ook veel te wensen over. Van transponeren hebben ze bijvoorbeeld nog nooit gehoord, terwijl dát nou júist zo mooi is, of het nu halverwege, aan het eind of aan het begin van een nieuwe Psalmregel is. En het tempo is ook niet om over naar huis te schrijven. Alsof ze met de sneltrein mee moeten die over 2 minuten vertrekt. Ook spelen ze vaak véél te hoog, zodat een bovenstem ook onmogelijk meegezongen kan worden.

Dat allemaal 'gezegd' hebbende, hadden ze in Kootwijkerbroek beter met de GG om tafel kunnen gaan zitten. Ze zouden daar makkelijk samen kunnen. Als er ergens geen verschil meer is...
Ja en jou gemeente hadden ze gerust bij GGiN Arnemuiden kunnen 'droppen' :?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

Dat verschil is veel groter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Ja en jou gemeente hadden ze gerust bij GGiN Arnemuiden kunnen 'droppen' :?
Nee joh, bij de HHG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Ja en jou gemeente hadden ze gerust bij GGiN Arnemuiden kunnen 'droppen' :?
Nee joh, bij de HHG.
Neen. Ook dat verschil is nog te groot. Ik denk dat de PKN in Arnemuiden dichter in de buurt komt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Ja en jou gemeente hadden ze gerust bij GGiN Arnemuiden kunnen 'droppen' :?
Nee joh, bij de HHG.
Neen. Ook dat verschil is nog te groot. Ik denk dat de PKN in Arnemuiden dichter in de buurt komt.
Is het zo erg gesteld, Jantje?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Wat is dit nu voor suggestieve opmerking? Het zou mijns inziens pas erg gesteld zijn als een Gereformeerde Gemeente gerust met een HHK kon fuseren.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ambtenaar »

Forummer schreef:
DDD schreef:Ik heb er ook geen bewijs voor, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er een duidelijk verband is tussen het gemiddelde iq en de gemiddelde verwerkingssnelheid van een gemeente en het natuurlijke zangtempo van een gemeente. Daar kun je als kerkenraad of als organisten misschien niet eens zoveel invloed op uitoefenen. Maar ik ben niet deskundig, en ik weet niet of hier publicaties over zijn.
Dit kan ik moeilijk serieus nemen. Verwerkingssnelheid staat los van het IQ. Ik ken mensen met een hoog IQ en een wat lagere verwerkingssnelheid, en ik ken ook mensen met een wat lager IQ en een hoge verwerkingssnelheid.

Bovendien kan een predikant en/of kerkenraad een hele grote invloed hebben op de organisten en het zangtempo.
Is een cultureel dingetje lijkt me, en heeft niets van doen met IQ.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Wat is dit nu voor suggestieve opmerking? Het zou mijns inziens pas erg gesteld zijn als een Gereformeerde Gemeente gerust met een HHK kon fuseren.
Deze opmerking is anders net zo suggestief.
Plaats reactie