Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik lees de Wachter Sions jaargang 2017/2018. Puriteins en Schriftuurlijk over het algemeen... het is net of ik wat oudere "Bewaar het Pand"s
lees. Wat een groot verschil met de Saambinder die op de artikelen van ds I. Kievit en Thomas Watson na (beide niet GG ;) ) niets te bieden heeft.
+1
Precies mijn ervaring ook, zowel wat de DWS als de SB betreft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door J.C. Philpot »

Luther schreef:
huisman schreef:Ik lees de Wachter Sions jaargang 2017/2018. Puriteins en Schriftuurlijk over het algemeen... het is net of ik wat oudere "Bewaar het Pand"s
lees. Wat een groot verschil met de Saambinder die op de artikelen van ds I. Kievit en Thomas Watson na (beide niet GG ;) ) niets te bieden heeft.
+1
Precies mijn ervaring ook, zowel wat de DWS als de SB betreft.
Ik ken de inhoud van zowel de SB als DWS niet zo goed, maar ik ben dankbaar over wat ik lees over de inhoudelijke ontwikkelingen in de GGiN. Ik heb dan ook respect voor (de prediking van) ds. Roos. Ik ben jaloers op de Christocentrische diepgang.

Ik denk wel dat er langere tijd overheen gaat voor de "kerkcultuur" zich hieraan heeft aangepast. Een andere inhoudelijke lijn (vooral als die op een vertrouwde manier verwoord word) zit nog niet gelijk bij de mensen "tussen de oren".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door ejvl »

Gerson schreef:Niet alles wat men voor geestelijk leven houdt , is geestelijk leven. Niet alle bevinding is ware bevinding. Niet alle bekering is ware bekering.
Een kenmerk van rechte prediking is leiding geven aan de gemeente door dat separeren tussen het nabijkomende en ware zaligmakende werk des Geestes.
Waar dat onvoldoende uitkomt, krijg je veel ‘bekeerde’ mensen met indrukken en met gemoedstoestanden, dan krijg je veel avondmaalgangers, dan krijg je veel dominees.

De rechte prediking wekt het besef van de ontzagwekkende afstand tussen een heilig God en een nietig, zondig mens. (...)Een afstand die zo ontzagelijk is, dat we maar niet te gemakkelijk moeten praten over de mogelijkheid van bekering.
Bekeren is en blijft van het begin tot het eind uitsluitend het werk van Gods Heiligen Geest.. Daarom de noodzakelijkheid van een goed begin, de levendmaking , de wedergeboorte , die Gods Geest ’zonder ons in ons’ werkt, als een eenzijdige souverijne Godsdaad in de inwendige roeping.
....Gods Geest bewerkt in zo een dat men zijn of haar verlorenheid leert kennen, opdat er plaats gemaakt wordt voor de verlossing in en door Christus . Dat gaat dan niet om wat subjectieve belevingen, maar dan gaat het om openbaring van Godswege, wat de apostel deed zeggen: “ Maar wanneer het Gode behaagt heeft, Zijn Zoon in mij te openbaren.”

Aldus de heer L.M.P Scholten in 1993
Men krijgt veel bekeerde mensen als men niet duidelijk stelt hoe het zit, in Christus, of erbuiten. Vergeven schuld en zonden, of buiten Christus.
Allerlei leer waarin met spreekt over openbaring maar geen toepassing en dergelijke standenleer, brengt alleen maar verwarring.
Bekering is heel eenvoudig, of binnen met alle zonden vergeven, gerechtvaardigd, of buiten. Iets tussenin is er niet.

En verder mogen, ja moeten, we heel makkelijk praten over de mogelijkheid van bekering. Deze wordt aangeboden vanuit Gods woord. Er is geen makkelijker Godsdienst dan het Christendom wat dat betreft, wij hoeven helemaal niets mee te nemen maar mogen al onze schuld en zonden aan de voeten van Christus neerleggen en dan staat er in Gods woord dat Hij geen enkele zonder die dat doet, buiten laat staan. Zo eenvoudig en makkelijk is dat.
De moeilijkheid in deze zit erin dat de mens van nature ongelovig is, zelf nog wat mee wil nemen, een traantje, een gebed, vorm, zondekennis, maar alles wat de mens mee wil nemen moet eraan zodat er helemaal niets meer overblijft.
Maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid tot bekering er voor ieder mens is, en deze is heel eenvoudig.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

Luther schreef:
huisman schreef:Ik lees de Wachter Sions jaargang 2017/2018. Puriteins en Schriftuurlijk over het algemeen... het is net of ik wat oudere "Bewaar het Pand"s
lees. Wat een groot verschil met de Saambinder die op de artikelen van ds I. Kievit en Thomas Watson na (beide niet GG ;) ) niets te bieden heeft.
+1
Precies mijn ervaring ook, zowel wat de DWS als de SB betreft.
Als je tot zo'n uitspraak komt, dan moet je het ook nog maar eens even bij jezelf nakijken hoor.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

GGotK schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Ik lees de Wachter Sions jaargang 2017/2018. Puriteins en Schriftuurlijk over het algemeen... het is net of ik wat oudere "Bewaar het Pand"s
lees. Wat een groot verschil met de Saambinder die op de artikelen van ds I. Kievit en Thomas Watson na (beide niet GG ;) ) niets te bieden heeft.
+1
Precies mijn ervaring ook, zowel wat de DWS als de SB betreft.
Als je tot zo'n uitspraak komt, dan moet je het ook nog maar eens even bij jezelf nakijken hoor.
Mijn "niets" was ironisch bedoeld. Sorry... De artikelen van ds Labee op de achterkant en de meditatie kunnen zo af en toe ook waardevol zijn. Maar de stukjes van Thomas Watson over het Onze Vader zijn toch diepgravender.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door TSD »

Wanneer je geen 'niets' bedoelt, schrijf het dan ook niet op. Dat dit een positief topic is over de GGiN, is nog geen reden om hier negatief te gaan doen over de GG / het blad wat ze uitgeven. :fouet
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

TSD schreef:Wanneer je geen 'niets' bedoelt, schrijf het dan ook niet op. Dat dit een positief topic is over de GGiN, is nog geen reden om hier negatief te gaan doen over de GG / het blad wat ze uitgeven. :fouet
Maar ik ben redelijk negatief over de SB.....mag dat? Ben trouwens nog negatiever over "De Wekker" van mijn eigen kerkverband.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door FlyingEagle »

Wat vinden jullie (Huisman en Luther) wel een positief kerkelijk blad?
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
TSD schreef:Wanneer je geen 'niets' bedoelt, schrijf het dan ook niet op. Dat dit een positief topic is over de GGiN, is nog geen reden om hier negatief te gaan doen over de GG / het blad wat ze uitgeven. :fouet
Maar ik ben redelijk negatief over de SB.....mag dat? Ben trouwens nog negatiever over "De Wekker" van mijn eigen kerkverband.
Je hoeft ze toch niet te lezen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

FlyingEagle schreef:Wat vinden jullie (Huisman en Luther) wel een positief kerkelijk blad?
Mijn bescheiden mening over bladen in drie categorieën. Zeer subjectief en niet volledig dus schiet er maar op. :OO3


1. Waardevol
Om Sions wil, Bewaar het Pand en De Wachter Sions.

2. Baat het niet dan schaadt het niet
Saambinder, de Wekker, Kerkblad HHK, Daniël, RD

3. Waardeloos
Terdege & Gezinsgids (de dubbeldikke varianten horen eigenlijk in de categorie: Dubbel waardeloos )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door liz boer »

Het is niet goed om overal een sticker op te plakken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Nasrani »

FlyingEagle schreef:Wat vinden jullie (Huisman en Luther) wel een positief kerkelijk blad?
Mooi onderwerp voor een topic.. welk kerkelijk/bijbels blad of magazine lees je en waarom of welke juist niet en waarom.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Online
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Het is appels met peren vergelijken. Maar ik vind de Terdege best een prima blad.

De Saambinder doet zijn naam daarentegen geen eer aan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mara »

Nasrani schreef:welk kerkelijk/bijbels blad of magazine lees je en waarom of welke juist niet en waarom.
Ik heb een abonnement op Bewaar het Pand en de Wekker.
Terdege en Gezinsgids krijg ik af en toe van een familielid en alhoewel ik die bladen wel verbeterd vind t.o.v. een aantal jaren geleden, heb ik niet de behoefte om er een abonnement op te nemen.
Maar ik ben sowieso niet meer van de bladen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Dodo »

Elke week de Waarheidsvriend. Goed leesbaar en vaak interessant en leerzaam.
Af en toe zie ik een Saambinder, maar die boeit me niet. Andere kerkelijke bladen zie ik niet. Terdege en Gezinsgids krijg ik soms zesdehands, maar die blader ik door en dan weet ik het wel. Dat is meer licht vermaak.
Plaats reactie