Gerson schreef:Niet alles wat men voor geestelijk leven houdt , is geestelijk leven. Niet alle bevinding is ware bevinding. Niet alle bekering is ware bekering.
Een kenmerk van rechte prediking is leiding geven aan de gemeente door dat separeren tussen het nabijkomende en ware zaligmakende werk des Geestes.
Waar dat onvoldoende uitkomt, krijg je veel ‘bekeerde’ mensen met indrukken en met gemoedstoestanden, dan krijg je veel avondmaalgangers, dan krijg je veel dominees.
De rechte prediking wekt het besef van de ontzagwekkende afstand tussen een heilig God en een nietig, zondig mens. (...)Een afstand die zo ontzagelijk is, dat we maar niet te gemakkelijk moeten praten over de mogelijkheid van bekering.
Bekeren is en blijft van het begin tot het eind uitsluitend het werk van Gods Heiligen Geest.. Daarom de noodzakelijkheid van een goed begin, de levendmaking , de wedergeboorte , die Gods Geest ’zonder ons in ons’ werkt, als een eenzijdige souverijne Godsdaad in de inwendige roeping.
....Gods Geest bewerkt in zo een dat men zijn of haar verlorenheid leert kennen, opdat er plaats gemaakt wordt voor de verlossing in en door Christus . Dat gaat dan niet om wat subjectieve belevingen, maar dan gaat het om openbaring van Godswege, wat de apostel deed zeggen: “ Maar wanneer het Gode behaagt heeft, Zijn Zoon in mij te openbaren.”
Aldus de heer L.M.P Scholten in 1993
Men krijgt veel bekeerde mensen als men niet duidelijk stelt hoe het zit, in Christus, of erbuiten. Vergeven schuld en zonden, of buiten Christus.
Allerlei leer waarin met spreekt over openbaring maar geen toepassing en dergelijke standenleer, brengt alleen maar verwarring.
Bekering is heel eenvoudig, of binnen met alle zonden vergeven, gerechtvaardigd, of buiten. Iets tussenin is er niet.
En verder mogen, ja moeten, we heel makkelijk praten over de mogelijkheid van bekering. Deze wordt aangeboden vanuit Gods woord. Er is geen makkelijker Godsdienst dan het Christendom wat dat betreft, wij hoeven helemaal niets mee te nemen maar mogen al onze schuld en zonden aan de voeten van Christus neerleggen en dan staat er in Gods woord dat Hij geen enkele zonder die dat doet, buiten laat staan. Zo eenvoudig en makkelijk is dat.
De moeilijkheid in deze zit erin dat de mens van nature ongelovig is, zelf nog wat mee wil nemen, een traantje, een gebed, vorm, zondekennis, maar alles wat de mens mee wil nemen moet eraan zodat er helemaal niets meer overblijft.
Maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid tot bekering er voor ieder mens is, en deze is heel eenvoudig.