Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Tiberius »

Desiree schreef:Maar hij doet niet mee op het forum...
Dat is dan wel weer jammer.
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Refogast »

Mocht er nog iemand audiopreken hebben van ds. F. Mallan, ds. A. van Voorden en van andere predikanten uit de Ger. Gem. in Ned., dan houd ik mij aanbevolen.
Laatst gewijzigd door Refogast op 06 jun 2017, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door helma »

Ik kwam van de week nog een casettebandje tegen van ds Steenblok
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Refogast schreef:Mocht er nog iemand audiopreken hebben van ds. F. Mallan, ds. A. van Voorden en van andere predikanten uit de Ger. Gem. in Ned., dan houd ik mij aanbevolen.
Ik heb die wel, niet zoveel, zo'n kleine 20 preken van ds. Mallan en slechts 1 van ds. van Voorden. Van andere predikanten uit de GGiN heb ik er meer. Maar het probleem is dat preken uit de GGiN niet doorgestuurd mogen worden, dan met toestemming van de predikant. Er zit een soort auteursrecht op.
Persoonlijk vind ik dat wel jammer. Immers er staat ook: Koopt
de waarheid en verkoopt ze niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door helma »

Uitlenen mag toch wel?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
Refogast schreef:Mocht er nog iemand audiopreken hebben van ds. F. Mallan, ds. A. van Voorden en van andere predikanten uit de Ger. Gem. in Ned., dan houd ik mij aanbevolen.
Ik heb die wel, niet zoveel, zo'n kleine 20 preken van ds. Mallan en slechts 1 van ds. van Voorden. Van andere predikanten uit de GGiN heb ik er meer. Maar het probleem is dat preken uit de GGiN niet doorgestuurd mogen worden, dan met toestemming van de predikant. Er zit een soort auteursrecht op.
Persoonlijk vind ik dat wel jammer. Immers er staat ook: Koopt
de waarheid en verkoopt ze niet.
Het lijkt me dat je ze gewoon uit kan lenen en volgens mij kan niemand jou verbieden om deze te verkopen aan iemand anders.
Kopiëren is weer wat anders, maar dat mag in principe met boeken ook niet. Overigens zijn ze wel gewoon te verkrijgen en is de opbrengst voor een goed doel

http://www.hoorthetwoord.nl/
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Uitlenen mag toch wel?
Ik weet niet hoe het precies is geregeld. Als iemand het weet, met citaat van dit besluit, zou ik wel op prijs stellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Wim Anker »

De eerste vraag is natuurlijk: Zijn ze legaal of illegaal opgenomen?
Als ze legaal zijn opgenomen mogen ze m.i. gewoon verspreid worden, zijn ze illegaal opgenomen dan zou ik ze vernietigen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Desiree schreef:Maar hij doet niet mee op het forum...
Dat is dan wel weer jammer.
Ik geloof stellig, nee, ik weet het zeker, dat er nog meer zijn, uit het kerkverband waar dit over gaat,
dit geen gebruik maken van dit forum. Trouwens ook nog van andere kerkverbanden, die uit principe geen
gebruik maken van dit forum. Velen zullen het zich wellicht niet kunnen indenken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:De eerste vraag is natuurlijk: Zijn ze legaal of illegaal opgenomen?
Als ze legaal zijn opgenomen mogen ze m.i. gewoon verspreid worden, zijn ze illegaal opgenomen dan zou ik ze vernietigen.
Moeilijk te zeggen: Hoe kwamen de winkels en winkeltjes aan de cd's?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:De eerste vraag is natuurlijk: Zijn ze legaal of illegaal opgenomen?
Als ze legaal zijn opgenomen mogen ze m.i. gewoon verspreid worden, zijn ze illegaal opgenomen dan zou ik ze vernietigen.
Moeilijk te zeggen: Hoe kwamen de winkels en winkeltjes aan de cd's?
Nee, de essentiële vraag is inderdaad die van Wim: zijn ze legaal opgenomen?
Er wordt veel handel bedreven in illegaal opgenomen preken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:De eerste vraag is natuurlijk: Zijn ze legaal of illegaal opgenomen?
Als ze legaal zijn opgenomen mogen ze m.i. gewoon verspreid worden, zijn ze illegaal opgenomen dan zou ik ze vernietigen.
Moeilijk te zeggen: Hoe kwamen de winkels en winkeltjes aan de cd's?
Wij hadden vroeger een bandje besteld (via een schakeltje uit het RD) van de begrafenis van ds. Muilwijk, achteraf was de familie helemaal niet blij het het verspreiden van die preek, we hebben het bandje toen weggegooid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:De eerste vraag is natuurlijk: Zijn ze legaal of illegaal opgenomen?
Als ze legaal zijn opgenomen mogen ze m.i. gewoon verspreid worden, zijn ze illegaal opgenomen dan zou ik ze vernietigen.
Moeilijk te zeggen: Hoe kwamen de winkels en winkeltjes aan de cd's?
Nee, de essentiële vraag is inderdaad die van Wim: zijn ze legaal opgenomen?
Er wordt veel handel bedreven in illegaal opgenomen preken.
Bizar dat een preek illegaal kan zijn...misschien kan iemand mij op grond van Gods woord overtuigen dat dit kan?

Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:De eerste vraag is natuurlijk: Zijn ze legaal of illegaal opgenomen?
Als ze legaal zijn opgenomen mogen ze m.i. gewoon verspreid worden, zijn ze illegaal opgenomen dan zou ik ze vernietigen.
Moeilijk te zeggen: Hoe kwamen de winkels en winkeltjes aan de cd's?
Nee, de essentiële vraag is inderdaad die van Wim: zijn ze legaal opgenomen?
Er wordt veel handel bedreven in illegaal opgenomen preken.
Bizar dat een preek illegaal kan zijn...misschien kan iemand mij op grond van Gods woord overtuigen dat dit kan?

Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
Het zijn niet de preken op zich die illegaal zijn, maar de handel erin. Er zijn mensen die er geld uit willen slaan, zonder in de eerste plaats te denken aan de uitbreiding van Gods Koninkrijk.
Ik weet dat dit ook kan gelden van boeken. Maar het verschil zit naar mijn gevoel dat betreffende predikers niet het doel hadden die preek voor een 'bijzonder publiek' te houden. Voor een prekenboek ligt dat voor mijn gevoel wat anders.
Er zijn preek-cd's waarin bijv. voorbede wordt gedaan voor mensen die heel persoonlijk en gevoelig kunnen liggen. Verder is het mogelijk dat er de spot mee gedreven wordt. Ook kunnen er dingen in preken gezegd worden die speciaal voor die gemeente van toepassing zijn, en niet voor iedereen openbaar hoeven te zijn. Het zijn maar wat gedachten, want dat een preek illegaal zou zijn is vanzelf zoals u het noemt 'bizar'. Het kan dus niet zijn om de verbreiding van Gods Woord
tegen te gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Dodo »

huisman schreef:
Bizar dat een preek illegaal kan zijn...misschien kan iemand mij op grond van Gods woord overtuigen dat dit kan?

Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
Ik snap dat prima. Ik snap juist niet waarom iedereen het volkomen normaal vindt om aan de haal te gaan met het werk van een predikant. Het Woord is gratis, het werk van de predikant niet. Hij heeft uren werk gestoken in die preek, en die preek is bedoeld voor die gemeente voor dat moment, en niet voor iedereen die op wat voor moment, op welke plaats ook, een preek wil luisteren. Misschien luisteren om Gods Woord te beluisteren, maar misschien ook wel om het uit te rafelen en kritiek te formuleren.
Tegenwoordig zijn de predikanten zich er van bewust dat ze opgenomen worden (en zullen ze hopelijk hun woorden nog meer wikken en wegen), vroeger was dat niet zo. Veel van die oude opnamen zijn illegaal. Zeker in die tijd moest een predikant op de preekstoel kunnen zeggen wat hij wilde, zonder dat hij bang hoefde te zijn dat zijn woorden vastgelegd zouden worden.
En winst maken op die opnames vind ik helemaal schandelijk. Dan ga je echt aan de haal met andermans werk.

Het gaat er hier niet over dat het Woord, de Woordverkondiging niet tegengehouden mag worden. Er is op een legale manier aan onvoorstelbaar veel materiaal te komen voor meditatie, bijbeluitleg, de bijbel zelf, actuele onderwerpen in het licht van de Bijbel etc. Maar ik denk ook wel eens dat veel mensen het liever "voorgekauwd" beluisteren via een preek in plaats van zelf onderzoek te doen en een boek te pakken.
Plaats reactie