Positief topic over de GGIN

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Er was toen helemaal nog geen hhg, nu wel, dus dat zijn sowieso 350/400 nieuwe leden.
De Maranathakerk (pkn) is óók ontzettend gegroeid!
Hoe het met de andere pkn gemeenten in Rotterdam gaat weet ik niet!
Als we het landelijk bekijken is er sprake van een 'grote afval', als we vergelijken met (wat ik nog bewust heb meegemaakt) de jaren 60 en nu. Voor de jaren 60 was vrijwel iedereen in dit land gedoopt, en ging iedereen min of meer geregeld naar de kerk. We kunnen wel draaien met cijfers,
maar mij lijken die toch niet positief. Ook het verval van de inhoud van de preken is heel schokkend.
In de jaren 60 geloofde in het dorp waar ik opgroeide iedereen nog dat de Bijbel Gods Woord was.
Daarna een heel snelle ontwikkeling van Schriftkritiek, en kerkverlating. (Tussen haakjes, het is ook niet voor niets dat vele kerken leegstaan of worden afgebroken)
Overigens, de PKN heeft ook veel randkerkelijken die je eigenlijk moeilijk als 'belijdend lid' kunt aanmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Terri »

DDD schreef:Dat is denk ik een schijngroei. In de jaren 70 groeiden de GG sterk vanuit de toenmalige Hervormde Kerk. Daarna kwam er een beweging waarin de GG verrechtste, en nu gaan al 30 jaar de stromen de andere kant op.
Toch is dit een interessante gedachte.
En ik heb het inderdaad zo meegemaakt om me heen.
Ga ik over na denken......
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is denk ik een schijngroei. In de jaren 70 groeiden de GG sterk vanuit de toenmalige Hervormde Kerk. Daarna kwam er een beweging waarin de GG verrechtste, en nu gaan al 30 jaar de stromen de andere kant op.
Ik heb het vaker gezegd, maar wel een goed exempel. Ds. merkte enkele jaren geleden al eens op: Ik heb sinds ik hier sta (sinds 2001) een volle Noorderkerk, zien vertrekken naar de Hervormde kerk (of PKN). Als iemand weet dat de Noorderkerk jarenlang de grootste protestantse kerk van Europa was kan men zich daar misschien iets bij voorstellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ouddorp »

Klopt Dia, maar dan moet de hervormde kerk in Rijssen toch op haar beurt ook weer een enorme uitstroom hebben? Want zo hard groeit die niet. Wellicht neemt het ledental zelfs af als er zelfs kerken zijn afgestoten.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Dat is het treurige. De GG functioneren niet zoals het zou moeten, maar de GB drijft op de GG. Dat is evenzeer waar. En dat is ook heel erg.

Het is niet best gesteld met de kerk van vandaag.

Maar in DIA's geval ligt het er ook gewoon aan dat de dominee een heel ander beleid heeft dan zijn voorgangers.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 sep 2017, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Ouddorp schreef:Klopt Dia, maar dan moet de hervormde kerk in Rijssen toch op haar beurt ook weer een enorme uitstroom hebben? Want zo hard groeit die niet. Wellicht neemt het ledental zelfs af als er zelfs kerken zijn afgestoten.
Ze blijven in eerste instantie nog bij de PKN, maar vaak is de Hervormde Kerk (Bondsgemeente) een tussenstation. Ik weet overigens niet wie het zijn, die vertrekken naar de voormalige Gereformeerde Kerk, of de Open Hof-gemeente, maar als we vergelijken is de instroom uit de GG in de Hervormde (PKN) Bondsgemeente bijna gelijk aan de uitstroom naar deze 'licht denominaties'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door eilander »

On-topic verder graag!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Maar in DIA's geval ligt het er ook gewoon aan dat de dominee een heel ander beleid heeft dan zijn voorgangers.
Dit moet u wel hard kunnen maken, anders valt dit onder leugen of laster. Graag wel bronvermelding.
Ik weet dat het nu meer dieper bevindelijk is dan zijn voorganger, maar beslist niet anders dan alle voorgangers daarvoor. Houdt u wel bij de feiten a.u.b.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door eilander »

eilander schreef:On-topic verder graag!
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door coco »

Het leek ook te mooi om waar te zijn: een positief topic over de GGiN van maar liefst 16 pagina's..! En inderdaad. De GGiN komen al pagina's lang niet meer aan bod.

Ik stel voor:

Positief topic over de GG
Positief topic over de OGG
Positief topic over de HHK
Positief topic over de CGK
Positief topic over de PKN
Positief topic over de... Noem maar op..

Of misschien is het eenvoudig te houden met 1 nieuw topic: Wat is het beste kerkverband?

Daar loopt het uiteindelijk toch wel op uit lijkt me zo..
:hi
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Desiree »

Ik denk dat we niet aan het uiterlijke moeten blijven hangen... Dat gaat voorbij...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Orchidee »

Het is idd confronterend!
Het is waarschijnlijk ook het enige kerkverband wat zo overtuigd is van haar eigen waarheid, zodat zoiets al gauw als "arrogant" word ervaren!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zita »

eilander schreef:
eilander schreef:On-topic verder graag!
Laatste waarschuwing. Bij volhardend offtopic: :lock
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Desiree »

Orchidee schreef:Het is idd confronterend!
Het is waarschijnlijk ook het enige kerkverband wat zo overtuigd is van haar eigen waarheid, zodat zoiets al gauw als "arrogant" word ervaren!
Maar hoe komt dat? Er is toch altijd een oorzaak. Als tegen jou gezegd wordt dat je met alle kerken iets heb op de rechterflank maar niet met jouw GGIN dan word je tot nadenken gezet. Behoorlijk arrogante reactie trouwens van de andere kerken.. mezelf inclusief.
En dan is het logisch dat je een reactie krijgt van... je gaat voor je kerk. (Moet je nooit doen... maar daar kom je dan weer achter als je ouder wordt.) Dan krijg je ook de waarschuwingen tegen die andere kerken etc. En de cirkel is weer rond.

In die zin kan ik die overtuiging wel goed begrijpen. Kijk maar hier als je wat post op het forum wat niet de algemene gedachte is van het forum.. ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Het is idd confronterend!
Het is waarschijnlijk ook het enige kerkverband wat zo overtuigd is van haar eigen waarheid, zodat zoiets al gauw als "arrogant" word ervaren!
Het is voor de orchideeën van deze tijd goed om duidelijk te zijn. Dat heeft weinig van doen met arrogantie.
Plaats reactie