Positief topic over de GGIN

Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bruna »

Zouden jullie op het quoten willen letten? Het is (althans voor mij) niet te volgen.

Verder vraag ik me af wat het met de topictitel te maken heeft. Misschien kunnen we verder gaan met als titel - kerkelijk leven in Rotterdam (of de grote stad) of aansluitend bij de EO-uitzending - toen was geloof nog heel gewoon.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mara »

Bruna schreef:Zouden jullie op het quoten willen letten? Het is (althans voor mij) niet te volgen.

Verder vraag ik me af wat het met de topictitel te maken heeft. Misschien kunnen we verder gaan met als titel - kerkelijk leven in Rotterdam (of de grote stad) of aansluitend bij de EO-uitzending - toen was geloof nog heel gewoon.
Het kerkelijk leven in een grote stad - zoals Rotterdam - is ook niet erg on topic.
Dit topic moet nl. gaan over de GGiNed. En die zit in Vlaardingen, in de regio Rijnmond althans.
Dat is een middelgrote stad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Nee suffie die zijn allemaal verhuisd, dat is die samenklontering waar die historicus het over had.
Het is suffig warm ja. Maar kijk nu eens terug hoe deze discussie tot stand kwam, nl. met jouw opmerking dat er nog volk in de stad woont. Waarna ik vroeg: waar kerken die dan?
Jij begon allerlei plaatsen te noemen.
Dus, ik kop ff terug: suffie :heuu: :haha
Ik schaam me diep :?
Heel diep...

Dat volk kerkt in de kerken in Rotterdam CGK ,Ger Gem, HHK , PKN en verder...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Desiree »

Dia, leen mij die deskundige ook eens... Het is gewoon lastig soms. Succes met de time-out.

Ik vond je bijdragen interessant.. dat wilde ik even zeggen.

Eet smakelijk! Ennuh... er zijn veel mooie bundels met mooie muziek, niet voor de kerk maar wel voor thuis.. Nu je toch een time-out hebt..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ouddorp »

Ik heb de uitzending ook bekeken en ik moet zeggen dat de makers zeker geen negatief beeld hebben neergezet. Die Huib de Vries over zijn boek over Elspeet praat een beetje het zelfde als ds. de Vries. Het kan haast niet anders of het moeten broers zijn, klopt dat? Of is deze vraag offtopic?
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Waarom zouden ze wel een negatief beeld neerzetten dan?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zita »

Ouddorp schreef:Ik heb de uitzending ook bekeken en ik moet zeggen dat de makers zeker geen negatief beeld hebben neergezet. Die Huib de Vries over zijn boek over Elspeet praat een beetje het zelfde als ds. de Vries. Het kan haast niet anders of het moeten broers zijn, klopt dat? Of is deze vraag offtopic?
Het zijn broers, ja. En het zal wel offtopic zijn, aangezien ze geen van beiden lid zijn van de GGiN.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ik schaam me diep :?
Heel diep...
Dat volk kerkt in de kerken in Rotterdam CGK ,Ger Gem, HHK , PKN en verder...
Helder.
Maar het gaat er niet om wat wij denken, maar hoe er gedacht wordt in de GGiN, om on topic te blijven.
Anders waren die mensen er wel blijven wonen en hadden we tal van bloeiende gemeentes in en rond Rotterdam.
En hoefde Barneveld geen verkeersregelaars in te zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ouddorp »

DDD schreef:Waarom zouden ze wel een negatief beeld neerzetten dan?
Het gebeurt niet vaak dat de NPO of andere landelijke media bevindelijk gereformeerden positief benaderen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Moderamen »

Maar ligt dat aan de NPO, of aan ons zelf?
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Ouddorp schreef:
DDD schreef:Waarom zouden ze wel een negatief beeld neerzetten dan?
Het gebeurt niet vaak dat de NPO of andere landelijke media bevindelijk gereformeerden positief benaderen.
Nou, ik weet meer voorbeelden van knullig of ergerlijk optreden van bevindelijk gereformeerden, dan van een negatieve benadering vanuit de media. Over het algemeen is het gewoon een reactie op onaardig of ongeloofwaardig optreden.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ouddorp »

Wellicht zal dat ook voorkomen, maar het is opvallend dat bevindelijk gereformeerden veelal schamper in een hoek worden weggezet, terwijl het hier in het algemeen om een hardwerkende groep Nederlanders gaat die voor weinig problemen zorgt in onze maatschappij. Dit in tegenstelling tot islamitische Nederlanders waarover in weerwil tot de realiteit zonder uitzondering zeer positief wordt geschreven. De NPO heeft naar in meen zelfs in haar beleidsplan staan dat niet-westerse allochtonen niet te negatief mogen worden benaderd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Dodo »

Als ik zie hoe bevindelijk gereformeerden worden afgebeeld in boeken en films, heb ik niet het idee dat er veel aandacht wordt geschonken aan het juist verwoorden en verbeelden van deze leefwereld.
Ik herinner me een stukje van een verfilming van een kerkdienst waarbij een jong meisje in een spierwit jurkje in de kerk zit. Dat klopt gewoon niet, lichte kleren liggen vaak gevoelig.
Ik heb nu het boek 1953 op de plank, door Rick Launspach. De hoofdpersoon gaat naar de kerk. "Bij de eerste psalm was ze de eerste die opstond, ze zong uit volle borst mee. De ene is mijn Herder/ Kwaad zal ik niet vrezen/ Want u bent er, uw staf en uw stok/ Zullen mij vertroosten."
Ik weet wel heel zeker dat dit in een bevindelijk gereformeerde kerk in Zeeland in 1953 nergens zo werd gezongen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik schaam me diep :?
Heel diep...
Dat volk kerkt in de kerken in Rotterdam CGK ,Ger Gem, HHK , PKN en verder...
Helder.
Maar het gaat er niet om wat wij denken, maar hoe er gedacht wordt in de GGiN, om on topic te blijven.
Anders waren die mensen er wel blijven wonen en hadden we tal van bloeiende gemeentes in en rond Rotterdam.
En hoefde Barneveld geen verkeersregelaars in te zetten.
De mensen die naar Barneveld de zijn verhuisd wilde bij eigen kringen wonen of wilde buiten de stad wonen, dat gebeurde met meer refos, dichtstbijzijnde van uit de stad is volgens mij 8n krimpen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef: Ik heb nu het boek 1953 op de plank, door Rick Launspach. De hoofdpersoon gaat naar de kerk. "Bij de eerste psalm was ze de eerste die opstond, ze zong uit volle borst mee. De ene is mijn Herder/ Kwaad zal ik niet vrezen/ Want u bent er, uw staf en uw stok/ Zullen mij vertroosten."
Ik weet wel heel zeker dat dit in een bevindelijk gereformeerde kerk in Zeeland in 1953 nergens zo werd gezongen.
Die heeft dan z'n research niet goed gedaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie