Positief topic over de GGIN

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:Bij mij komt de vraag boven of deze man het werkelijk over beide kerkverband en heeft in de volle breedte.

Opstapje naar een extra (of 2) kerkverband?
Volgens mij moet je dit inderdaad zien als iemand die, net als ds. Kersten de wil, de drive en de ambitie heeft om 2 kerkverbanden bij elkaar te brengen. En ja, dan kan het gebeuren dat er ook weer iemand, net als ds. Boone dit niet wil. Als dit ter linkerzijde gebeurt, kan dat deel samengaan met de HHK. En als dit ter rechterzijde gebeurt, kan dat deel samengaan met de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Laten we niet hopen dat de aloude GG naar een kerk uit een scheuring moeten overstappen. Zolang onbijbelse criteria als geestelijke herkenning bepalend zijn voor kerkelijke eenheid, kunnen daarin maae beter geen stappen worden ondernomen, wat mij betreft.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Wet en Evangelie »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:Bij mij komt de vraag boven of deze man het werkelijk over beide kerkverband en heeft in de volle breedte.

Opstapje naar een extra (of 2) kerkverband?
Volgens mij moet je dit inderdaad zien als iemand die, net als ds. Kersten de wil, de drive en de ambitie heeft om 2 kerkverbanden bij elkaar te brengen. En ja, dan kan het gebeuren dat er ook weer iemand, net als ds. Boone dit niet wil. Als dit ter linkerzijde gebeurt, kan dat deel samengaan met de HHK. En als dit ter rechterzijde gebeurt, kan dat deel samengaan met de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Laten we niet hopen dat de aloude GG naar een kerk uit een scheuring moeten overstappen. Zolang onbijbelse criteria als geestelijke herkenning bepalend zijn voor kerkelijke eenheid, kunnen daarin maae beter geen stappen worden ondernomen, wat mij betreft.
Wordt door u de HHK bedoelt als zijnde een kerk uit die uit een scheuring is voortgekomen?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Delftenaar »

Of de GGiN?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

:? De GG is zelf ook uit een scheuring afkomstig. Dus dat is een drogreden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

De GG zijn een kerk die is ontstaan uit een fusie in 1907. Naast de PKN is dat dus een goed voorbeeld.

De GGiN en de HHK zijn daarentegen beide het gevolg van een kerkscheuring. Al zijn er ook mensen die beweren dat de PKN zich van de Hervormde Kerk heeft afgescheiden, maar daarvoor heb je op zijn minst een zeer gelovig perspectief nodig.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bruna »

DDD schreef:De GG zijn een kerk die is ontstaan uit een fusie in 1907. Naast de PKN is dat dus een goed voorbeeld.

De GGiN en de HHK zijn daarentegen beide het gevolg van een kerkscheuring. Al zijn er ook mensen die beweren dat de PKN zich van de Hervormde Kerk heeft afgescheiden, maar daarvoor heb je op zijn minst een zeer gelovig perspectief nodig.
De afscheiding van 1834 die vergeet je dan maar voor het gemak.
En over de scheuring GGiN en GG ga ik verder even voorbij.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

De afscheiding was maar deels echt een afscheiding. Het ging ook om mensen die uit de kerk werden gezet. Maar goed, de preciese details kan ik niet oplepelen. In ieder geval waren de mensen 70 jaar later daar natuurlijk in het geheel niet verantwoordelijk voor, net zo goed als ik ook niet verantwoordelijk ben voor 1953.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bruna »

DDD schreef:De afscheiding was maar deels echt een afscheiding. Het ging ook om mensen die uit de kerk werden gezet. Maar goed, de preciese details kan ik niet oplepelen. In ieder geval waren de mensen 70 jaar later daar natuurlijk in het geheel niet verantwoordelijk voor, net zo goed als ik ook niet verantwoordelijk ben voor 1953.
Dat is ook weer zo.
Overigens volgde de gemeente Bruinisse in 1953 in het geheel haar predikant die kon kiezen of neerleggen bij de besluiten of uitzetting. Zie ook boek van ds. Golverdingen hoe e.e.a. is verlopen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Je hebt gelijk. Voor wat betreft 1953 kun je ook wel zeggen dat daarbij in ieder geval in de beleving van sommigen predikanten uit de kerk gezet zijn. Ik heb daar niet zo'n zicht op, maar ik neem graag aan dat anderen daar goed van op de hoogte zijn.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mistig »

Bruna schreef:
DDD schreef:De GG zijn een kerk die is ontstaan uit een fusie in 1907. Naast de PKN is dat dus een goed voorbeeld.

De GGiN en de HHK zijn daarentegen beide het gevolg van een kerkscheuring. Al zijn er ook mensen die beweren dat de PKN zich van de Hervormde Kerk heeft afgescheiden, maar daarvoor heb je op zijn minst een zeer gelovig perspectief nodig.
De afscheiding van 1834 die vergeet je dan maar voor het gemak.
En over de scheuring GGiN en GG ga ik verder even voorbij.
De hervormde kerk is ook het gevolg van het verlaten van de (op dat moment enige) andere kerk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Delftenaar »

En als wij als refo's in die tijd hadden geleefd waren we wellicht katholiek gebleven.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:De GG zijn een kerk die is ontstaan uit een fusie in 1907. Naast de PKN is dat dus een goed voorbeeld.

De GGiN en de HHK zijn daarentegen beide het gevolg van een kerkscheuring. Al zijn er ook mensen die beweren dat de PKN zich van de Hervormde Kerk heeft afgescheiden, maar daarvoor heb je op zijn minst een zeer gelovig perspectief nodig.
Als een aantal kerken zich samenvoegen en een gedeelte gaat daar niet in mee, is dat dan een kerkscheuring?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Delftenaar »

Ja, want zij scheiden zich af van de hoofdlijn in die kerk die met de fusie heeft ingestemd.
Concreet betekent dit dat als een lid niets doet hij of zij automatisch en van rechtswege lid is van de door de fusie ontstane nieuwe kerk. Daarin is immers de voormalige kerk in opgenomen.

Dus als je aangeeft bezwaren tegen de nieuw ontstane kerk te hebben en je zegt je bij een kerk te willen aansluiten die daarin niet meegaat doe je een bewuste en actieve daad om aan te geven dat je je niet bij de door de fusie ontstane kerk wenst aan te sluiten.
Ergo: je scheidt je af.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Mistig schreef:
De hervormde kerk is ook het gevolg van het verlaten van de (op dat moment enige) andere kerk.
Het maakt natuurlijk wel verschil of je op eigen houtje vertrekt omdat de gang van zaken je niet aanstaat, of dat de kerkelijke leiding bepaalt dat je uit de gemeenschap van het Koninkrijk Gods gezet wordt. In dat laatste geval kun je je afvragen of zo'n kerk nog wel een openbaring is van het lichaam van Christus, en in ieder geval hadden Luther en Calvijn alle reden om voor zichzelf te beginnen.

Dat was bij de Afscheiding ook zo, maar bij allerlei latere afsplitsingen niet.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door ejvl »

Nasrani schreef:
DDD schreef:De GG zijn een kerk die is ontstaan uit een fusie in 1907. Naast de PKN is dat dus een goed voorbeeld.

De GGiN en de HHK zijn daarentegen beide het gevolg van een kerkscheuring. Al zijn er ook mensen die beweren dat de PKN zich van de Hervormde Kerk heeft afgescheiden, maar daarvoor heb je op zijn minst een zeer gelovig perspectief nodig.
Als een aantal kerken zich samenvoegen en een gedeelte gaat daar niet in mee, is dat dan een kerkscheuring?
Je kunt het vergelijken met het zakelijke leven.
Stel je werkt bij Bart Smit met 10 medewerkers. Er komt een mededeling dat Bart Smit gaat fuseren met Intertoys en dat het personeel wordt meegenomen.
2 medewerkers van Bart Smit beginnen een nieuwe winkel omdat ze de zakelijke kant van Bart Smit willen blijven gebruiken.
Is dat dan een voortzetting van Bart Smit, of een nieuwe winkel?

Bewust heel zakelijk benaderd. Ik weet dat het gevoel bij veel HHK mensen anders is, en daar zit ook zeker wel wat in, maar puur zakelijk gezien is het een kerkscheuring.
Plaats reactie