Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zita »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Dat klopt. Mijn man zegt bv weleens dat hij vooroordelen hoort over de ggin die niet kloppen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld. Mijn man citeert weleens een stukje uit zijn oude bladen en zonder naam erbij gezegd, komt dat heel goed aan. Met naam... ;) Hij komt weleens glimlachend thuis.

Mijn man pakt weleens een bode na de koffie. Eens even kijken wat ds NN daarover schreef.. Dat is wel mooi hoor.. ze vullen elkaar aan.

Maar je leven loopt ook op een bepaalde manier. Kijk eens naar zendingspredikanten.. Het gebeurt en het is verrijkend.. maar zij maken ook verdriet mee.
Ik kan zo nu en dan wel eens merken dat u een man hebt die niet met alle winden mee kan waaien. Ik zeggen: wees er zuinig op! :super
Een heel erg mooi stukje. Er zijn niet veel dorpen waar men zo broederlijk omgaat als in Elspeet. Denk ook aan de jaarlijkse herdenking van Hervorming, waaraan álle kerkverbanden meewerken.

@Dia, wat vind u nu eigenlijk van het stukje? Want ik snap niet waarom u wel op bovenstaande kunt reageren, maar niet op het stukje.
Iemand is toch niet tot reactie verplicht?
Inderdaad. Het staat een ieder vrij om te reageren of niet. Het is absoluut niet de bedoeling om een reactie af te dwingen.
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Dat neemt niet weg, dat het niet sterk is als iemand niet eerlijk kan toegeven dat hij ongelijk heeft. En dat is naar mijn idee vaak wel het geval als iemand niet reageert.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat neemt niet weg, dat het niet sterk is als iemand niet eerlijk kan toegeven dat hij ongelijk heeft. En dat is naar mijn idee vaak wel het geval als iemand niet reageert.
Dan voer je dwang uit via een andere route... Ik vraag me af of dit sterk is....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Dat klopt. Mijn man zegt bv weleens dat hij vooroordelen hoort over de ggin die niet kloppen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld. Mijn man citeert weleens een stukje uit zijn oude bladen en zonder naam erbij gezegd, komt dat heel goed aan. Met naam... ;) Hij komt weleens glimlachend thuis.

Mijn man pakt weleens een bode na de koffie. Eens even kijken wat ds NN daarover schreef.. Dat is wel mooi hoor.. ze vullen elkaar aan.

Maar je leven loopt ook op een bepaalde manier. Kijk eens naar zendingspredikanten.. Het gebeurt en het is verrijkend.. maar zij maken ook verdriet mee.
Ik kan zo nu en dan wel eens merken dat u een man hebt die niet met alle winden mee kan waaien. Ik zeggen: wees er zuinig op! :super
Een heel erg mooi stukje. Er zijn niet veel dorpen waar men zo broederlijk omgaat als in Elspeet. Denk ook aan de jaarlijkse herdenking van Hervorming, waaraan álle kerkverbanden meewerken.

@Dia, wat vind u nu eigenlijk van het stukje? Want ik snap niet waarom u wel op bovenstaande kunt reageren, maar niet op het stukje.
Iemand is toch niet tot reactie verplicht?
Zeker. Niemand is iets verplicht. Maar houd je dan ook helemaal afzijdig en plaats geen reactie die niet met het betreffende stukje te maken heeft en een wantrouwende ondertoon heeft.

Ik kan het verkeerd hebben. Maar wees eerlijk en recht door zee, dat voorkomt insinuaties.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door eilander »

On-topic verder graag.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door J.C. Philpot »

Positief nieuws over de GGIN. Een ouderling is vrijgesproken van verduistering.

https://www.rd.nl/kerk-religie/rechter- ... -1.1482247

Ik vraag me wel af waarom de aanklagers deze aanklacht hebben ingediend. Het blijkt dat er eigenlijk niets aan de hand is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Herman »

Daar lijkt inderdaad sprake van kwade opzet of een gemakzuchtige veroordeling. Een bedrag dat aan jezelf is betaald nogmaals terugvorderen, niet te vatten! En een aflossing van een verstrekte lening van € 19.000 missen. Zo'n bedrag moet toch opvallen tussen de pintransacties. :oO

Overigens vind ik dat je als kerkenraad niet geroepen bent om de financiën van gemeenteleden te beheren. Sterker nog, was dan niemand van de negen kinderen daarvoor geschikt?
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Leon »

Herman schreef:Daar lijkt inderdaad sprake van kwade opzet of een gemakzuchtige veroordeling. Een bedrag dat aan jezelf is betaald nogmaals terugvorderen, niet te vatten! En een aflossing van een verstrekte lening van € 19.000 missen. Zo'n bedrag moet toch opvallen tussen de pintransacties. :oO

Overigens vind ik dat je als kerkenraad niet geroepen bent om de financiën van gemeenteleden te beheren. Sterker nog, was dan niemand van de negen kinderen daarvoor geschikt?
Dat denk ik ook. Maar de achtergrond weten we natuurlijk niet, maar het komt wel over als een soort hebben, hebben, hebben... En er vooral weinig voor willen doen. Typerend voor onze maatschappij vandaag de dag, helaas.

En inderdaad ben je als ouderling niet geroepen om de financiën van gemeenteleden te beheren. Maar je weet ook niet de feitelijke situatie en de familiaire omstandigheden, dus daar kunnen/mogen wij hier dan ook geen uitspraak over doen.

Ik vind het overigens wel een zorgwekkende ontwikkeling dat ouderlingen, diakenen en dominees zo snel worden gewantrouwd.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Sven »

Deze wantrouw komt voor uit haat door niet-kerkelijken. Niet dat deze mensen allemaal haatdragend richting ons zijn, integendeel. Maar de vijandige seculieren willen ons in kwaad daglicht stellen.
De waarheid is hard
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Auto »

Sven schreef:Deze wantrouw komt voor uit haat door niet-kerkelijken. Niet dat deze mensen allemaal haatdragend richting ons zijn, integendeel. Maar de vijandige seculieren willen ons in kwaad daglicht stellen.
En hoe vaak hebben we het er ook niet naar gemaakt?
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Sven »

Auto schreef:
Sven schreef:Deze wantrouw komt voor uit haat door niet-kerkelijken. Niet dat deze mensen allemaal haatdragend richting ons zijn, integendeel. Maar de vijandige seculieren willen ons in kwaad daglicht stellen.
En hoe vaak hebben we het er ook niet naar gemaakt?
Helemaal gelijk in hoor! De hand in eigen boezem natuurlijk. Maar de wantrouw tegenover bijvoorbeeld die ouderling van de Ger. Gem. in Ned. te Uddel is helaas niet terecht, blijkens het bericht van het Reformatorisch Dagblad. Denk ook aan de aantijgingen die men krijgt als men niet ingeënt is. Kindermoordenaars wordt men dan genoemd. Hebben we dat hier dan ook naar gemaakt? Nee toch?
De waarheid is hard
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Tiberius »

Hoezo helaas?
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Sven »

Tiberius schreef:Hoezo helaas?
Nou, helaas omdat het zo erg is dat men een ouderling wantrouwt. Ik bedoel uiteraard niet met helaas dat het beter was dat de wantrouw wel terecht zou zijn. Misschien had ik het beter moeten formuleren.
De waarheid is hard
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Herman schreef: Overigens vind ik dat je als kerkenraad niet geroepen bent om de financiën van gemeenteleden te beheren. Sterker nog, was dan niemand van de negen kinderen daarvoor geschikt?
De uitspraak wekt niet de indruk dat de kinderen buitengewoon goed zijn in financieel beheer. Dus er zal wel niet voor niets een derde zijn benoemd om de financiën te regelen.

Bovendien: waarom zouden de kinderen dat perse moeten doen? Ik kan me goed voorstellen dat iemand een vertrouwd nabij persoon daarvoor uitkiest. En ik zie niet in waarom kerkenraadsleden daarvan uitgesloten moeten zijn.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Sven »

DDD schreef:
Herman schreef: Overigens vind ik dat je als kerkenraad niet geroepen bent om de financiën van gemeenteleden te beheren. Sterker nog, was dan niemand van de negen kinderen daarvoor geschikt?
De uitspraak wekt niet de indruk dat de kinderen buitengewoon goed zijn in financieel beheer. Dus er zal wel niet voor niets een derde zijn benoemd om de financiën te regelen.

Bovendien: waarom zouden de kinderen dat perse moeten doen? Ik kan me goed voorstellen dat iemand een vertrouwd nabij persoon daarvoor uitkiest. En ik zie niet in waarom kerkenraadsleden daarvan uitgesloten moeten zijn.
Juist.
De waarheid is hard
Plaats reactie