Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Mister »

ejvl schreef:
Orchidee schreef:Tjonge...wat begrijp ik die man!Afbeelding
Azijn drink ik nooitAfbeelding
Inderdaad, ik ook...
Ook dat stukje over verjaardagen...
Bijzonder herkenbaar.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Hendrien »

Ik vind Oudjaarsavond ook geen fijne avond. Voel me dan echt melancholiek. We gaan meestal gewoon op tijd naar bed. Maar toch is het wel goed om er bij stil te staan dat er weer een jaar voorbij is. En na te denken over wat er dit jaar allemaal gebeurd is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Orchidee »

Hendrien schreef:Ik vind Oudjaarsavond ook geen fijne avond. Voel me dan echt melancholiek. We gaan meestal gewoon op tijd naar bed. Maar toch is het wel goed om er bij stil te staan dat er weer een jaar voorbij is. En na te denken over wat er dit jaar allemaal gebeurd is.
In principe ben ik dat ook altijd de laatste dagen van het jaar en de oudjaarsdienst doet daar altijd nog een schepje bovenop ;)
Wij gaan het liefst ook gewoon op tijd naar bed zodat we op nieuwjaarsmorgen geen last van kleine oogjes hebben.
Wat betreft opblijven voor de kinderen:
We hebben het een paar keer gedaan omdat de kinderen dat graag wilde, uiteindelijk ging oudste dochter toch meestal om een uur of 11 naar bed, die is ook niet zo'n nachtbraker maar de jongste hield het koste wat kost vol :super
Vorig jaar zijn we dus allemaal gewoon naar bed gegaan en zagen we elkaar 's nachts of de andere morgen wel weer ;)
Vriendlief van onze jongste dochter mocht toen nog niet oud en nieuw bij ons vieren dus daar hadden we geen "last" van en dit jaar hoopt hij er zaterdag en zondag wel te zijn maar staan wij als ouders toch weer voor een "dillemma":
Blijven we op tot 12 uur of gaan we gewoon net als altijd zaterdagavondtijd naar bed :quoi
Want: zij tweeën gaan daarna bij vrienden, familie, kennissen "nieuwjaarwensen", wij zijn echt de moeilijkste niet en ook niet wettisch ofzo, maar ik stond er wel van te kijken toen ik vroeg: vinden die mensen dat niet vervelend om zolaat en zondag visite te ontvangen?
Ik werd raar aangekeken, want dat schijnt iedereen prima te vinden (zijn allemaal refo's)
Ik geloof dat ik toch ook zo langzamerhand achteraan ga lopen :? :quoi
Dus wat @Mara even terug zegt over dat je kinderen ergens anders heen gaan als pap en mam niet opblijven, gebeurt toch wel ;) , ook als je wel je huis openstelt en er voor je kinderen wil zijn, willen de kinderen dat gewoon niet :hum

.........mmm mompelt in zichzelf............als je alles wel gehad denkt te hebben: wat een dilemma's kom je tegen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

Is er dan niet (ook) reden voor dankbaarheid over het afgelopen jaar? Als ik dit allemaal lees voel ik mij een rasoptimist, terwijl ik toch heus dacht dat ik helemaal niet overdreven vrolijk ben.

Overigens herken ik wel dat sommige predikanten een naargeestige stemming neerzetten op Oudejaarsavond. Ik begrijp ook niet zo goed waar dat goed voor is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Orchidee »

Ik tel geregeld mijn zegeningen en probeer iedere morgen en avond met dankbaarheid te beginnen en te eindigen.
Daarin struikel en val ik ook dagelijks maar om speciaal 1x p/jr bij alles stil te staan vind ik mager!
Net zoals goede voornemens, ik vind dat zo belachelijk om dat per of op 1 januari te hebben.
Ik neem elke morgen en avond me heel veel goede dingen voor
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Desiree »

Ik kan die Stef Post toch wel wat begrijpen. Jammer dat het niet mijn buurman is, anders zou ik hem 3 kussen geven met Oud en Nieuw. Juist omdat hij dat niet wil. ;)

Ik vond de Kerst mooi vanwege die ene preek die alles met me deed. Daarom lig ik niet zo wakker van de ruis erom heen. Maar dit jaar hadden wij het ook rustig gehouden.

Met Oud en Nieuw denk ik ook terug. Natuurlijk, de herinneringen die er zijn... zij die al juichen voor God's troon.. al zolang alweer of kort geleden. Wij die hier de Heere mogen loven en prijzen, zo weinig helaas, maar zo waardig.

Maar elke dag ontvang je van God een schone lei. Ook op 1 januari. En Hij gaat mee, ook het Nieuwe Jaar in...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door huisman »

DDD schreef:Is er dan niet (ook) reden voor dankbaarheid over het afgelopen jaar? Als ik dit allemaal lees voel ik mij een rasoptimist, terwijl ik toch heus dacht dat ik helemaal niet overdreven vrolijk ben.

Overigens herken ik wel dat sommige predikanten een naargeestige stemming neerzetten op Oudejaarsavond. Ik begrijp ook niet zo goed waar dat goed voor is.
Ernstig is iets anders dan naargeestig. Ik zou eerder zeggen dat preken op oudjaar iets weergeven van ernstig bijbels realisme.
10 Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, of, zo wij zeer sterk zijn, tachtig jaren; en het uitnemendste van die is moeite en verdriet; want het wordt snellijk afgesneden, en wij vliegen daarheen.
..................................
5 HEERE! maak mij bekend mijn einde, en welke de mate mijner dagen zij; dat ik wete, hoe vergankelijk ik zij.
6 Zie, Gij hebt mijn dagen een handbreed gesteld, en mijn leeftijd is als niets voor U; immers is een ieder mens, hoe vast hij staat, enkel ijdelheid.
..........................................
Gij, die niet weet, wat morgen geschieden zal, want hoedanig is uw leven? Want het is een damp, die voor een weinig tijds gezien wordt, en daarna verdwijnt.
.......................................
4 Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren, als hij voorbijgegaan is, en als een nachtwaak.
5 Gij overstroomt hen; zij zijn gelijk een slaap; in den morgenstond zijn zij gelijk het gras, dat verandert;
6 In den morgenstond bloeit het, en het verandert; des avonds wordt het afgesneden, en het verdort.
7 Want wij vergaan door Uw toorn; en door Uw grimmigheid worden wij verschrikt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

Precies. Ernstig is wat anders dan naargeestig. En preken op Oudejaarsavond mogen wel ernstig zijn, maar niet naargeestig. Dan zijn we dat in ieder geval eens.

Maar sommige preken zijn meer naargeestig dan ernstig. Dat was mijn punt. En het is mooi als je daar geen ervaring mee hebt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door huisman »

DDD schreef:Precies. Ernstig is wat anders dan naargeestig. En preken op Oudejaarsavond mogen wel ernstig zijn, maar niet naargeestig. Dan zijn we dat in ieder geval eens.

Maar sommige preken zijn meer naargeestig dan ernstig. Dat was mijn punt. En het is mooi als je daar geen ervaring mee hebt.
Het zal je verbazen maar ik herken jouw klacht wel maar heb er binnen onze gemeente geen ervaring mee.
Wel ernstig maar absoluut niet naargeestig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Wat vind je dan van het "Ere zij God", muzikaal gezien, Hendrikus?
Als hij de koraalbewerking van Psalm 25 van Peter Eilander niet zo mooi vindt zal hij hier ook niet zo van gecharmeerd zijn? Ik denk het alleen maar... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Wat vind je dan van het "Ere zij God", muzikaal gezien, Hendrikus?
Als hij de koraalbewerking van Psalm 25 van Peter Eilander niet zo mooi vindt zal hij hier ook niet zo van gecharmeerd zijn? Ik denk het alleen maar... :)
Vakmatig gesproken: het Ere zij God zit beter in elkaar. :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Mara »

Het verbaasde mij dat de jumbo vanmorgen nog zoveel minikerstboompjes, kerststukjes en kerststerren verkocht, wel afgeprijsd, maar wat moet je er mee na kerst :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door helma »

Eigenlijk kan ik nog steeds niet begrijpen dat mensen van de kerk 'niks' met Kerst hebben. Dat is misschien nog wel leger dan het Kerstgebeuren in de wereld.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door helma »

Kerstfeest voorbij

Nu is het feest voorbij; de lichten gingen uit,
Het engelenkoor verstomde; ook het ijl geluid
van onze stemmen, die het lied van Bethlehem’s stal
gezongen hebben, ging verloren in’t heelal.

Wij legden onze schaamle schatten voor U neer:
wat liefde, wat berouw. Veel was het niet, o Heer.
Wij hebben u nog lang niet alles afgestaan.
Zijn wij daarom zo koud de stal weer uitgegaan?

God geef ons dan nog één kans en trek ons weer in Uw trouw,
en neemt Gij alles, wat ik U niet geven wou.

Nel Benschop
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Orchidee »

Ik hou van het kerstevangelie en haar blijde Boodschap! maar niet van de opsmuk en bijzaken er om heen die ook in heel refoland veel en gretig word geconsumeerd!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie