Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Nasrani »

De column was zeker herkenbaar. Ik denk dat het komt door de commercie die er omheen zit. Is dat bij anderen ook de reden?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

mulder schreef:in welke refo kerkverbanden wordt er het ere zij God gezongen na het Amen??
Voor zover ik weet in de traditionele rechterflank van de Gereformeerde Bond en in de Gereformeerde Gemeenten, maar dat laatste niet overal. Zeg in de midden- en linkerflank van de GG of wat daar nog van over is. In de HSV-kerkboekjes staan het Ere zij God en het Wilhelmus naast de Enige Gezangen toegevoegd.

Maar gisteren ging de dominee wel de preekstoel af bij het zingen van het Ere zij God. Ik kan me niet herinneren dat de ouderlingen of andere predikanten dat ook doen.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

Nasrani schreef:De column was zeker herkenbaar. Ik denk dat het komt door de commercie die er omheen zit. Is dat bij anderen ook de reden?
Nee. Dat is voor Post denk ik niet de hoofdreden. Dat staat althans niet in de column.

Ik ervaar de commercie zelf totaal niet als relevant. Ik vind Kerst een mooi feest. Niet alleen omdat de geboorte van Christus een hoogtepunt is in de wereldgeschiedenis. Maar zeker ook omdat de christelijke kerk het wereldlijk lichtfeest/ de zonnewende zo prachtig heeft gecombineerd met het herdenken van Christus als het Licht der wereld. Het sluit helemaal aan bij de tijd van het jaar en de natuur. Al is een kerstboom natuurlijk ook iets kunstmatigs. Ik geloof niet dat ik nu uitgebreider boodschappen doe voor gasten die op Kerst komen, als ik het vergelijk met Pasen. Maar met Pasen is de sfeer buiten gewoon anders.

Wat mij stoort, is dat er ook zulke extreme mensen zijn die bezwaar hebben tegen kaarsjes en een tl-balk in huis bij wijze van spreken als een teken van rechtzinnigheid zien. Het gaat immers niet om de sfeer, en de wonderlijke conclusie is dan dat sfeer er ook niet toe doet. Dan deugt een kerstboom natuurlijk ook niet, al is die in Nederland geïntroduceerd door een van onze geestelijke voorvaderen.

En eigenlijk vind ik dat van de opmerkingen van Post ook. Hij vindt een goed gesprek altijd belangrijk. Zo lust ik er nog wel een paar. Aandacht voor je moeder is ook altijd belangrijk, maar daarom is Moederdag nog geen onzin. Ik vind dat we als christenen blij mogen zijn met tradities zoals de zondag en de christelijke feestdagen waarin nog iets van de waarde van het christelijk geloof, ook in sociaal opzicht, zichtbaar wordt. Al is er van de traditie van de zondag helaas al veel glans verloren gegaan.

En los daarvan vind ik het geweldig om vlak voor het einde van het wereldlijk jaar alvast te beginnen met een nieuwe jaarcyclus in de kerk. Het ene begin is er al voordat het andere einde er is.

Maar ik zie dat er ook mensen zijn die het met Post eens zijn. Ik zou benieuwd zijn naar een verband tussen ieders persoonlijkheid en het standpunt hierin.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Terri »

Gedenken en herdenken is voluit Bijbels, dus is het heilsfeit van Christus geboorte gedenken, een heel goede gewoonte.
Ergens las ik dat God de geboorte van z'n Zoon zo belangrijk vond dat een heel leger aan engelen het loflied zongen.....
Dan mogen wij het ook zeker 'vieren' .
Alleen het 'sentiment' wat je nog al eens proef bij het hele gebeuren, dat bezorgd me weleens kromme tenen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Orchidee »

Tjonge...wat begrijp ik die man!
Azijn drink ik nooit
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:
Nasrani schreef:De column was zeker herkenbaar. Ik denk dat het komt door de commercie die er omheen zit. Is dat bij anderen ook de reden?
Nee. Dat is voor Post denk ik niet de hoofdreden. Dat staat althans niet in de column.

Ik ervaar de commercie zelf totaal niet als relevant. Ik vind Kerst een mooi feest. Niet alleen omdat de geboorte van Christus een hoogtepunt is in de wereldgeschiedenis. Maar zeker ook omdat de christelijke kerk het wereldlijk lichtfeest/ de zonnewende zo prachtig heeft gecombineerd met het herdenken van Christus als het Licht der wereld. Het sluit helemaal aan bij de tijd van het jaar en de natuur. Al is een kerstboom natuurlijk ook iets kunstmatigs. Ik geloof niet dat ik nu uitgebreider boodschappen doe voor gasten die op Kerst komen, als ik het vergelijk met Pasen. Maar met Pasen is de sfeer buiten gewoon anders.

Wat mij stoort, is dat er ook zulke extreme mensen zijn die bezwaar hebben tegen kaarsjes en een tl-balk in huis bij wijze van spreken als een teken van rechtzinnigheid zien. Het gaat immers niet om de sfeer, en de wonderlijke conclusie is dan dat sfeer er ook niet toe doet. Dan deugt een kerstboom natuurlijk ook niet, al is die in Nederland geïntroduceerd door een van onze geestelijke voorvaderen.

En eigenlijk vind ik dat van de opmerkingen van Post ook. Hij vindt een goed gesprek altijd belangrijk. Zo lust ik er nog wel een paar. Aandacht voor je moeder is ook altijd belangrijk, maar daarom is Moederdag nog geen onzin. Ik vind dat we als christenen blij mogen zijn met tradities zoals de zondag en de christelijke feestdagen waarin nog iets van de waarde van het christelijk geloof, ook in sociaal opzicht, zichtbaar wordt. Al is er van de traditie van de zondag helaas al veel glans verloren gegaan.

En los daarvan vind ik het geweldig om vlak voor het einde van het wereldlijk jaar alvast te beginnen met een nieuwe jaarcyclus in de kerk. Het ene begin is er al voordat het andere einde er is.

Maar ik zie dat er ook mensen zijn die het met Post eens zijn. Ik zou benieuwd zijn naar een verband tussen ieders persoonlijkheid en het standpunt hierin.
De commercie is meer de reden dat ik er niets mee heb. Ik bedoelde niet de reden voor dhr. Post.

Ik snap niet dat je het mooi kunt vinden dat een vroeger heidens feest door de christenen is gebruikt om er het feest van Christus geboorte van te maken. Destijds is dat gedaan voor zover ik weet om de mensen mee te krijgen in het christendom. Waarschijnlijk is de Heere Jezus geboren in een andere periode, misschien zelfs wel tijdens het Loofhuttenfeest.

Al is de commercie rondom Pasen de laatste jaren behoorlijk toegenomen, toch heb ik daar meer binding mee.

Ik kan wel meegaan in de gedachte van @Terri:
Ergens las ik dat God de geboorte van z'n Zoon zo belangrijk vond dat een heel leger aan engelen het loflied zongen.....
Dan mogen wij het ook zeker 'vieren' .
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Wat vind je dan van het "Ere zij God", muzikaal gezien, Hendrikus?
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom zoveel collega's-die-er-verstand-van-hebben zo'n hekel hebben aan het dat lied, muzikaal gezien.
"Het lijkt wel een Pruisische veldmars", hoorde ik eens een kenner zeggen. Nou en? Wat is er mis met Pruisische veldmarsen? Ik zou me eerder kunnen voorstellen dat iemand zich stoort aan al die herhalingen in de tekst. Kan me niet voorstellen dat de engelen het ook op die manier gezegd hebben (want er staat nergens dat ze het gezongen hebben). Maar goed, in dat opzicht is het Ere zij God misschien wel een opwekkingslied avant la lettre. Het Ere zij God is wat het is. Daar moeten we het mee doen - of niet. In het Liiedboek van 1973 en 2013 zul je er tevergeefs naar zoeken, sterker nog: in de Hervormde Bundel van 1938 was het lied evenmin opgenomen. In Weerklank staat het wél.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Hendrien »

Zelf vind ik Kerst altijd erg fijn, met als hoogtepunt de kerkdiensten. Maar hier lopen een aantal hyperactieve mannen rond die er heel veel moeite mee hebben, dit jaar ging het nog wel, maar hoe het volgend jaar moet, weet ik nog niet!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Tjonge...wat begrijp ik die man!Afbeelding
Azijn drink ik nooitAfbeelding
Inderdaad, ik ook...
Ook dat stukje over verjaardagen...
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

Nasrani schreef:Ik snap niet dat je het mooi kunt vinden dat een vroeger heidens feest door de christenen is gebruikt om er het feest van Christus geboorte van te maken. Destijds is dat gedaan voor zover ik weet om de mensen mee te krijgen in het christendom. Waarschijnlijk is de Heere Jezus geboren in een andere periode, misschien zelfs wel tijdens het Loofhuttenfeest.
Wat is daar mis mee dan? De feitelijke geboortetijd doet er toch niet zoveel toe. Het idee van de christelijke feest- en gedenkdagen is dat je er geregeld en collectief bij stil staat. De geboorte van Jezus is immers van groot belang. Het kerkelijk jaar duurt één jaar, en geen drieëndertig. Het zou mijns inziens raar zijn om (bijvoorbeeld) eerst opstanding en hemelvaart, dan het overlijden, dan de geboorte van de Heere Jezus te herdenken, omdat dat in de jaarkalender meer voor de hand ligt.

Ik vind het waardevol dat het kerkelijk jaar goed aansluit bij de seizoenen. Als dat is gebeurd om heidenen mee te nemen in het Christendom dan is dat heel goed. De heidense feesten sloten immers ook aan op de natuur. Dat de christelijke feesten daar op aansluiten, lijkt mij alleen maar goed. Wij leven immers zelf ook in de natuur.

Ik zou het heel raar vinden om Pinksteren te vieren op een moment dat de dagen kort zijn. Pinksteren hoort duidelijk bij een tijd dat het voorjaar over gaat in de volle zomer.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Ditbenik »

Ik vind de column heel herkenbaar. Mijn verjaardag vier ik nooit, maar dat heeft een praktisch reden. Wat de christelijke feestdagen betreft pleit ik al jaren voor het afschaffen daarvan met uitzondering van Pasen. De datum zou ik graag gelijk laten vallen met het Joodse Pesach.

Ik ben me er van bewust dat niet te verwachten is dat dit op korte termijn te realiseren zal zijn, maar merk wel dat meer mensen moeite beginnen te krijgen met het zgn kerkelijk jaar. Tegelijk gebruik ik de christelijke feestdagen om mensen die je normaal niet kunt bereiken en bv met kerst wel, iets door te geven van de goede boodschap dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Ik dacht na het lezen van deze column 'had de heer Post azijn gedronken voordat hij dit schreef?' en ook ben ik absoluut niet geïnteresseerd in een persoonlijke smaak van een columnist. Wie heeft er aan deze column iets gehad? Dit in tegenstelling tot andere columns die hij schreef, maar deze vond ik echt niets. Ofwel: ik heb niks met zo'n column.
Volgens mij had dhr. Post last van zijn likdoorn of zoiets. Wat een chagrijnig stukje!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Orchidee »

Chagrijnig
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Mara »

Ik vond het absoluut geen zuur stukje. Iemand mag van mij de melodie van een lied lelijk vinden, een hekel hebben aan een lange oudejaarsavond. Voor mij is hij altijd zo om, we gaan wel vaker na 12 uur naar bed.
Ik heb familieleden die vrijwel meteen na de avondkerk na een kopje koffie het bed opzoeken, voor hun kinderen vind ik dat heel ongezellig, maar ja, moeten ze zelf weten. Het gevaar bestaat dan dat de kinderen als ze gaan puberen - en ouder - ergens anders het jaar uit gaan luiden.
Ik ben een paar jaar geleden gestopt met het sturen van kerstkaarten, dat vind ik nou flauwekul.
Natuurlijk wens je iedereen goede kerstdagen en het allerbeste voor het nieuwe jaar.
Het geld wat ik ermee bespaar zet ik om in een leuk bloemetje voor de kerst voor een eenzame oudere.
Ditbenik schreef: Mijn verjaardag vier ik nooit, maar dat heeft een praktisch reden.
Hier ook, alleen de verjaardagen van de kinderen worden gevierd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door eilander »

Ik lees graag een column die je aan het denken zet. Als hij had geschreven dat hij Ere zij God zo'n mooi lied vindt, en dat hij geniet van een lange oudejaarsavond, had ik er even goed niets aan gevonden al was de insteek dan wel wat positiever geweest dan nu. Kortom: geen toegevoegde waarde (voor mij althans...)
Plaats reactie