Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:Wat zeggen die statistieken dan over `De Wegwijzer´?
Erg spijtig dat ik hier nog geen antwoord op zie. Maar ik hoop dat dat nog komt.
Daar heb ik geen cijfers van wel dat in 2015 totaal 47 mensen volwassen zijn gedoopt in de CGK. Per classis ongeveer 12, ongeveer 1 op de 4 gemeenten hebben 1 lid erbij die uit de wereld kwam. Met zeker 5 totaal missionaire gemeenten in de CGK en tientallen gemeenten die zich zo positioneren is dit toch vrij schamel.
Hoeveel mensen uit uw gemeente die altijd al kerkelijk waren, zijn in dat jaar tot geloof gekomen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:Wat zeggen die statistieken dan over `De Wegwijzer´?
Erg spijtig dat ik hier nog geen antwoord op zie. Maar ik hoop dat dat nog komt.
Daar heb ik geen cijfers van wel dat in 2015 totaal 47 mensen volwassen zijn gedoopt in de CGK. Per classis ongeveer 12, ongeveer 1 op de 4 gemeenten hebben 1 lid erbij die uit de wereld kwam. Met zeker 5 totaal missionaire gemeenten in de CGK en tientallen gemeenten die zich zo positioneren is dit toch vrij schamel.
Hoeveel mensen uit uw gemeente die altijd al kerkelijk waren, zijn in dat jaar tot geloof gekomen?
Deze vraag impliceert dat alle volwassen gedoopten tot het ware geloof gekomen zijn?

Helaas wijst de praktijk anders uit. In onze nabijheid twee mensen gekent die door huwelijk zover kwamen om als volwassene gedoopt te worden..........nu zijn beide allang weer afgehaakt waarvan één zijn vrouw ook meegenomen heeft de wereld in.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Nasrani »

CvdW schreef:
Leerling schreef:Fijn dat er kerstnachtdiensten zijn. Dat het een middel tot eeuwige zegen zou moge zijn voor velen, met alle lek en gebrek, in diepe afhankelijkheid van Gods Geest.
En voor de critici/tegenstanders heb ik de vraag: heb je een alternatief? Hoe betrek jij/jullie de randkerkelijken en/of buitenstaanders bij de kerk; bij Gods Woord dat handelt over het Vleesgeworden Woord?
In Kapelle-Biezelinge is er ook een kerstnachtdienst (vanaf 22.00 uur)
Onderstaande kwam ik tegen.

Ons visitekaartje

De Protestantse Gemeente Kapelle-Biezelinge-Eversdijk
is een levende gemeenschap, die overtuigd is van en
verwonderd over de trouw van God aan generaties.
Wij willen een gastvrije en veilige plaats zijn,
waar God en mensen elkaar kunnen vinden.

In Jezus zien wij wat God met mensen wil: daadkrachtige
liefde, kwetsbaren gaan voor, bevrijding van kwaad.
Voor ons vraagt het evangelie daarom om daden van
respect, zorgzaamheid, duurzaamheid en creativiteit.
Met een nuchtere, kritische houding willen wij in de
wereld en samenleving staan. Wij gunnen aan ieder
ander de schat van geloof, die alles te maken heeft met
kracht en troost bij verdriet, maar net zo goed met
enthousiasme, vrolijkheid en feestelijkheid.

Waarom werd de Heere Jezus geboren als mens in Bethlehem. "Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden."

Alternatief? Met eerste kerstdag gewoon naar de kerk komen op uitnodiging van kerkleden.
Niet echt een gemeente die je rekent tot de gereformeerde gezindte. Dan is het wel heel makkelijk commentaar leveren op een kerstnachtdienst. Als een kerstnachtdienst mogelijkheden met zich meebrengt om daardoor onkerkelijken naar de kerk te halen dan is daar niets mis mee. Een 'gewone' dienst bezoeken daarvoor is de drempel veel te hoog.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:Wat zeggen die statistieken dan over `De Wegwijzer´?
Erg spijtig dat ik hier nog geen antwoord op zie. Maar ik hoop dat dat nog komt.
Daar heb ik geen cijfers van wel dat in 2015 totaal 47 mensen volwassen zijn gedoopt in de CGK. Per classis ongeveer 12, ongeveer 1 op de 4 gemeenten hebben 1 lid erbij die uit de wereld kwam. Met zeker 5 totaal missionaire gemeenten in de CGK en tientallen gemeenten die zich zo positioneren is dit toch vrij schamel.
Ik las gisteren in het blad van de ChristenUnie anders dat zestig procent van de kerkbezoekers van Hoop voor Noord tien jaar geleden nog geen kerk bezocht. Ik weet niet hoeveel het er precies zijn, maar er komen aardig wat mensen.

Dus misschien was je standpunt toch voorbarig.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Curatorium »

Kerkplantingen moeten het vooral hebben van feitelijk ongelovigen die echter wel in het verleden gedoopt zijn, of nog ergens ingeschreven stonden maar niets met het geloof deden. Echt "helemaal" uit de wereld komen ze dus niet.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door DDD »

Prima, ik weet niet of dat waar is. Ik zie echter niet in wat daar mis mee zou zijn. Het gesprek ging erover dat andere vormen van evangelisatie niet effectief blijken te zijn, en sommige missionaire initiatieven mogelijk wel, toch? Verloren zonen en dochters tellen evengoed mee.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
Hoeveel mensen uit uw gemeente die altijd al kerkelijk waren, zijn in dat jaar tot geloof gekomen?
Deze vraag impliceert dat alle volwassen gedoopten tot het ware geloof gekomen zijn?

Helaas wijst de praktijk anders uit. In onze nabijheid twee mensen gekent die door huwelijk zover kwamen om als volwassene gedoopt te worden..........nu zijn beide allang weer afgehaakt waarvan één zijn vrouw ook meegenomen heeft de wereld in.
Nee, dan heb je mijn vraag verkeerd begrepen. 47 mensen die er uit de wereld bij kwamen word 'vrij schamel' genoemd. Ik ben dan benieuwd hoeveel kerkmensen in die periode de eigen gemeente tot geloof gekomen zijn. Waar het me eigenlijk om gaat is om een spiegel voor te houden. Ik hoor vaak de vraag naar het effect van evangelisatiewerk. "Hoeveel zijn er tot geloof gekomen?" Maar als je die vraag terug legt naar het persoonlijk geloof dan gaat het opeens zomaar niet, terwijl ze hun hele leven al in de kerk zitten. Waarom kun je in de kerk wegkomen met 'dat gaat zomaar niet' en 'eerlijk onbekeerd' en wordt buiten de kerk verwacht dat mensen direct tot geloof komen en anders maar stoppen met het uitdragen van het evangelie want 'het heeft toch geen zin' of is 'vrij schamel'?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door helma »

http://www.cgkede.nl/gemeente/uitzending/

Meeluisteren met CGK Ede. Koor olv Leander van der Steen
Zulke mooie liederen! Helaas kan ik er niet bij zijn, maar onze zoon zingt mee.
Gelukkig kunnen we meeluisteren
Plaats reactie