Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Het grootste probleem is dat de GGiN de uitspraken van 1931 niet erkent. Daar gaat het mis.

Er zijn Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Over dat laatste heeft die geachte dominee vorige week ook gesproken.
Hoe kom je daar nu bij? Je kletst twee keer uit de nek:

1. https://www.gergeminned.nl/over-ons
2. En de dominee heeft daar geen woord over gerept.

P.s.: Je gaat echt van de hak op de tak. Want de bewering was dat het over verbond ging ipv beloften. Nu ik daar op reageer kom je er niet meer op terug en begin je weer over wat anders. Ik volg dat niet eigenlijk.
Ik kan niet zoveel met zo'n discussie, zeker de laatste weken niet meer. Het belangrijkste is dat Gods Woord gepredikt wordt, met bevel van geloof en bekering en dat wij daarop acht slaan.

En ja, dan kan ik onder twee verschillende preken zitten waarbij de één misschien een andere visie verkondigt dan de andere. Maar als God tot je ziel gaat spreken, valt dat helemaal weg. Daarvan ben ik overtuigd.
Lees verder Jesaja 42: 16 (inclusief de kanttekeningen!): En Ik zal de blinden leiden door den weg dien zij niet geweten hebben, Ik zal hen doen treden door de paden die zij niet geweten hebben; Ik zal de duisternis voor hun aangezicht ten licht maken en het kromme tot recht; deze dingen zal Ik hun doen en Ik zal hen niet verlaten.
Correctie…zie pb.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Het grootste probleem is dat de GGiN de uitspraken van 1931 niet erkent. Daar gaat het mis.

Er zijn Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Over dat laatste heeft die geachte dominee vorige week ook gesproken.
Hoe kom je daar nu bij? Je kletst twee keer uit de nek:

1. https://www.gergeminned.nl/over-ons
2. En de dominee heeft daar geen woord over gerept.

P.s.: Je gaat echt van de hak op de tak. Want de bewering was dat het over verbond ging ipv beloften. Nu ik daar op reageer kom je er niet meer op terug en begin je weer over wat anders. Ik volg dat niet eigenlijk.
Ik kan niet zoveel met zo'n discussie, zeker de laatste weken niet meer. Het belangrijkste is dat Gods Woord gepredikt wordt, met bevel van geloof en bekering en dat wij daarop acht slaan.

En ja, dan kan ik onder twee verschillende preken zitten waarbij de één misschien een andere visie verkondigt dan de andere. Maar als God tot je ziel gaat spreken, valt dat helemaal weg. Daarvan ben ik overtuigd.
Lees verder Jesaja 42: 16 (inclusief de kanttekeningen!): En Ik zal de blinden leiden door den weg dien zij niet geweten hebben, Ik zal hen doen treden door de paden die zij niet geweten hebben; Ik zal de duisternis voor hun aangezicht ten licht maken en het kromme tot recht; deze dingen zal Ik hun doen en Ik zal hen niet verlaten.
mooie post!
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Het grootste probleem is dat de GGiN de uitspraken van 1931 niet erkent. Daar gaat het mis.

Er zijn Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Over dat laatste heeft die geachte dominee vorige week ook gesproken.
Hoe kom je daar nu bij? Je kletst twee keer uit de nek:

1. https://www.gergeminned.nl/over-ons
2. En de dominee heeft daar geen woord over gerept.

P.s.: Je gaat echt van de hak op de tak. Want de bewering was dat het over verbond ging ipv beloften. Nu ik daar op reageer kom je er niet meer op terug en begin je weer over wat anders. Ik volg dat niet eigenlijk.
Ik kan niet zoveel met zo'n discussie, zeker de laatste weken niet meer. Het belangrijkste is dat Gods Woord gepredikt wordt, met bevel van geloof en bekering en dat wij daarop acht slaan.

En ja, dan kan ik onder twee verschillende preken zitten waarbij de één misschien een andere visie verkondigt dan de andere. Maar als God tot je ziel gaat spreken, valt dat helemaal weg. Daarvan ben ik overtuigd.
Lees verder Jesaja 42: 16 (inclusief de kanttekeningen!): En Ik zal de blinden leiden door den weg dien zij niet geweten hebben, Ik zal hen doen treden door de paden die zij niet geweten hebben; Ik zal de duisternis voor hun aangezicht ten licht maken en het kromme tot recht; deze dingen zal Ik hun doen en Ik zal hen niet verlaten.
mooie post!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Posthoorn »

Simon0612 schreef:P.s.: Wij kennen dat onderscheid in de beloften niet. Dat is een maaksel van ds. Harinck.
Alleen dat 'wij' al, terwijl we bij elkaar horen... Maar goed. Het onderscheid in onvoorwaardelijke en voorwaardelijke beloften zou bij 'jullie' wel bekend moeten wezen. Met enige welwillendheid zou je het 'maaksel van ds. Harinck' zó op kunnen vatten. Dan is het hele probleem opgelost.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Posthoorn schreef:
Simon0612 schreef:P.s.: Wij kennen dat onderscheid in de beloften niet. Dat is een maaksel van ds. Harinck.
Alleen dat 'wij' al, terwijl we bij elkaar horen... Maar goed. Het onderscheid in onvoorwaardelijke en voorwaardelijke beloften zou bij 'jullie' wel bekend moeten wezen. Met enige welwillendheid zou je het 'maaksel van ds. Harinck' zó op kunnen vatten. Dan is het hele probleem opgelost.
Zolang je jezelf druk maakt om zo’n woord wat onbewust is opgeschreven denk ik: begin er maar niet aan om kerkelijke eenheid na te jagen. Als mensen zich al zo kunnen ergeren aan zo’n woordje dan wordt het een groot fiasco.

Praat dan gewoon over voorwaardelijk en onvoorwaardelijk. Niet over de andere variant. Dat lost het ‘hele’ probleem niet op.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Thea »

Het probleem is, dat je met de uitverkiezing begint als je zegt dat er geen beloften zijn voor de onbekeerden. Dat mag nooit! Er ia een welmenend aanbod van genade tot iedere hoorder! Alleen wordt dat natuurlijk in de ggin niet gel.eerd
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Thea schreef:Het probleem is, dat je met de uitverkiezing begint als je zegt dat er geen beloften zijn voor de onbekeerden. Dat mag nooit! Er ia een welmenend aanbod van genade tot iedere hoorder! Alleen wordt dat natuurlijk in de ggin niet gel.eerd
In de ggin wordt duidelijk opgeroepen tot geloof. Dat het heil in Christus te vinden is, zou wat meer mogen benadrukt worden, maar het is niet zo dat alleen de bekeerden aangesproken worden.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Thea »

@geijtenbeekje, ik bedoel de officiële leer.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef:
Thea schreef:Het probleem is, dat je met de uitverkiezing begint als je zegt dat er geen beloften zijn voor de onbekeerden. Dat mag nooit! Er ia een welmenend aanbod van genade tot iedere hoorder! Alleen wordt dat natuurlijk in de ggin niet gel.eerd
In de ggin wordt duidelijk opgeroepen tot geloof. Dat het heil in Christus te vinden is, zou wat meer mogen benadrukt worden, maar het is niet zo dat alleen de bekeerden aangesproken worden.
Beide postings klopt echt helemaal niets van. Misschien zouden je dan eens een preek moeten beluisteren.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

Hele verhandelingen over hóe je moet vissen, soms eindeloos, maar daadwerkelijk gáán vissen is de bedoeling.
Maar goed ik heb dat nooit begrepen. Als je verlangt naar God en er is nood, dan is de weg naar Hem toe uiteindelijk niet belangrijk, als je maar gaat en komt. Als een rechteloze, zelfs met de belijdenis: 'ik weet niet of het voor mij is, maar ik kan niet anders".
Hij beschaamt nooit!
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Thea schreef:Het probleem is, dat je met de uitverkiezing begint als je zegt dat er geen beloften zijn voor de onbekeerden. Dat mag nooit! Er ia een welmenend aanbod van genade tot iedere hoorder! Alleen wordt dat natuurlijk in de ggin niet gel.eerd
In de ggin wordt duidelijk opgeroepen tot geloof. Dat het heil in Christus te vinden is, zou wat meer mogen benadrukt worden, maar het is niet zo dat alleen de bekeerden aangesproken worden.
Beide postings klopt echt helemaal niets van. Misschien zouden je dan eens een preek moeten beluisteren.
Wat ik zei over het benadrukken is gewoon een mening hoor. Niets goeds of fouts aan.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Ik wil het even niet begrijpen.
Er ligt een grote belofte voor de onbekeerden. Als zij zich niet bekeren dan is de hel hun bestemde plaats.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Christen »

Misschien moeten we gewoon allemaal een kerk naar rechts opschuiven een paar weken. Met de klok mee. In je woonplaats. Ha ha.. en de ds moeten gewoon doen alsof hun gemeente in de kerk zit. Nou dan heb je iig kennis genomen van hoe het anders ook kan en wie weet leren we van elkaar.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bonny »

Christen schreef:Misschien moeten we gewoon allemaal een kerk naar rechts opschuiven een paar weken. Met de klok mee. In je woonplaats. Ha ha.. en de ds moeten gewoon doen alsof hun gemeente in de kerk zit. Nou dan heb je iig kennis genomen van hoe het anders ook kan en wie weet leren we van elkaar.
In plaats van 'kanselruil' 'gemeenteruil' :D
The Groom's still waiting at the altar
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Susanna »

Simon0612 schreef:
“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”
Er is nog een ander probleem qua beloften.

Deze tekst kun je nu net niet zomaar overhevelen op Gods kinderen onder de heidenen, ook al zijn een bekeerde Jood en heiden één in Christus. Er zijn teksten die niet voor de heiden christenen gelden. Lees heel Jesaja 54. Israël zal hersteld worden als een weduwe die verlost is van haar smaad. Jesaja 54 legt enkele van de beloofde zegeningen uit, maar zegt niet wanneer ze gedeeltelijk of volledig zullen worden vervuld. Ik vind het moeilijk dat de kerk in de plaats van Israel gezet wordt.
Plaats reactie