Kerkelijke eenheid / Kanselruil

merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door merel »

Henk J schreef:
merel schreef:Dan zal je alleen de apostolische geloofsbelijdenis als uitgangspunt moeten nemen.
Wat mij betreft zoeken we eerst eens eenheid tussen de kerken die de drie formulieren van eenheid onderschrijven. Als dat is gelukt kijken we weer verder. Ik ben helaas bang dat ik dat niet mee ga maken.
De eerste is voor mij voldoende.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

merel schreef:Dan zal je alleen de apostolische geloofsbelijdenis als uitgangspunt moeten nemen.
Volgens de HC is dat ook genoeg:
Wat is dan een Christen nodig te geloven?
Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

Daarom houdt de HC ook op na zondag 1. Wordt verder niks meer gezegd over de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal of over de rechtvaardiging en ga zo maar door. Ik kijk met een open blik naar andere kerken maar als het gaat om formele eenheid dan kun je die beter eerst zoeken met kerken die nauw aan je verbonden zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

Henk J schreef:Daarom houdt de HC ook op na zondag 1. Wordt verder niks meer gezegd over de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal of over de rechtvaardiging en ga zo maar door. Ik kijk met een open blik naar andere kerken maar als het gaat om formele eenheid dan kun je die beter eerst zoeken met kerken die nauw aan je verbonden zijn.
Voor het geloof zijn die punten inderdaad niet belangrijk. Wel voor theologen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

Daar zit wat in, daarom kijk ik ook met een open blik naar andere kerken en geloof ik ook dat er oprechte kinderen van God in de RK-kerk zitten, die die kerk niet verlaten. Ze kunnen dwalen op bepaalde punten. Maar ik wil mij wel graag voegen bij een kerk die de eerder benoemde punten wel op een Bijbelse manier invult.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door TSD »

refo schreef:
Henk J schreef:Daarom houdt de HC ook op na zondag 1. Wordt verder niks meer gezegd over de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal of over de rechtvaardiging en ga zo maar door. Ik kijk met een open blik naar andere kerken maar als het gaat om formele eenheid dan kun je die beter eerst zoeken met kerken die nauw aan je verbonden zijn.
Voor het geloof zijn die punten inderdaad niet belangrijk. Wel voor theologen.
Precies, de HC is daarom ook geschreven, speciaal voor theologen. :banghead
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

De Remonstrantse gelovige denkt dat hij zelf een inbreng heeft gehad. Gereformeerde gelovigen menen dat dat niet kan. Beide zijn gelovigen.
De ene gelovige meent dat er geen algemeen aanbod van genade is, de ander wel.
De ene gelovige doopt de kinderen vanwege een veronderstelde wedergeboorte, de ander veronderstelt dat niet.
De ene gelovige meent dat Christus zelf in het brood aanwezig is, de ander niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De Remonstrantse gelovige denkt dat hij zelf een inbreng heeft gehad. Gereformeerde gelovigen menen dat dat niet kan. Beide zijn gelovigen.
De ene gelovige meent dat er geen algemeen aanbod van genade is, de ander wel.
De ene gelovige doopt de kinderen vanwege een veronderstelde wedergeboorte, de ander veronderstelt dat niet.
De ene gelovige meent dat Christus zelf in het brood aanwezig is, de ander niet.
Nu zeg je wel wat anderen menen, maar ik hoor niet wat u denkt. Want ik kan ook ook wel een heel aantal stromingen noemen wat die zoal denken. Maar het belangrijkste is toch wat de Bijbel hierover zegt? Of gaan we meer de kant op van een meer individuele persoonlijke uitleg, wat mij het beste past?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door merel »

refo schreef:De Remonstrantse gelovige denkt dat hij zelf een inbreng heeft gehad. Gereformeerde gelovigen menen dat dat niet kan. Beide zijn gelovigen.
De ene gelovige meent dat er geen algemeen aanbod van genade is, de ander wel.
De ene gelovige doopt de kinderen vanwege een veronderstelde wedergeboorte, de ander veronderstelt dat niet.
De ene gelovige meent dat Christus zelf in het brood aanwezig is, de ander niet.
Precies, zo denk ik er ook over. Dat je zelf een andere visie hebt over bepaalde theologische zaken, betekent niet dat de ander ook geen gelovige kan zijn. Het is bijzonder hoogmoedig om alleen jezelf en eigen kerk als ware gelovigen te bestempelen.

De opa van mijn man was overtuigd Rooms katholiek en bad ook tot Maria. In mijn ogen is dat theologisch onjuist en zondig. Toch is hij in volkomen vertrouwen op Zijn Heiland overleden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

merel schreef:
refo schreef:De Remonstrantse gelovige denkt dat hij zelf een inbreng heeft gehad. Gereformeerde gelovigen menen dat dat niet kan. Beide zijn gelovigen.
De ene gelovige meent dat er geen algemeen aanbod van genade is, de ander wel.
De ene gelovige doopt de kinderen vanwege een veronderstelde wedergeboorte, de ander veronderstelt dat niet.
De ene gelovige meent dat Christus zelf in het brood aanwezig is, de ander niet.
Precies, zo denk ik er ook over. Dat je zelf een andere visie hebt over bepaalde theologische zaken, betekent niet dat de ander ook geen gelovige kan zijn. Het is bijzonder hoogmoedig om alleen jezelf en eigen kerk als ware gelovigen te bestempelen.

De opa van mijn man was overtuigd Rooms katholiek en bad ook tot Maria. In mijn ogen is dat theologisch onjuist en zondig. Toch is hij in volkomen vertrouwen op Zijn Heiland overleden.
Ik zeg niet dat een rooms-katholiek mens niet zalig kan worden, maar niet zoals zoals de RK-leer dat denkt te kunnen. Laten we niet te dicht bij het katholicisme komen, en er in eufemistische termen over spreken. Laten we de gereformeerde belijdenis vasthouden, en dat kan alleen als we daar door God bij bewaard worden. Wij zijn van nature afwijkers en we kunnen met veel mee, maar niet zelden dat men zich ergert aan de gereformeerde leer, zoals men zich ook aan Jezus ergerde toen Hij te scherp werd in de ogen van de schare.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door merel »

En zoals jij je ergert aan de leer in de RK kerk dan wel linkerflank vd gezindte. ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Ik begrijp dat grote eensgezindheid bestaat over het opheffen van de gereformeerde kerken?

Geen mijn portie maar aan fikkie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

Welnee. Maar we moeten niet beweren dat het de enige weg tot behoud is.
De vraag is zelfs of wat zich gereformeerd wil noemen dat nog wel is.
'Al wat in het Evangelie beloofd wordt', is niet meer voldoende. Gods beloften worden onzeker gemaakt. Liever steunen we op bevindingen. Die kun je tenminste zien.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:Welnee. Maar we moeten niet beweren dat het de enige weg tot behoud is.
De vraag is zelfs of wat zich gereformeerd wil noemen dat nog wel is.
'Al wat in het Evangelie beloofd wordt', is niet meer voldoende. Gods beloften worden onzeker gemaakt. Liever steunen we op bevindingen. Die kun je tenminste zien.
Het evangelie is CHRISTUS alleen, dus als je op Christus en Maria steunt of op Christus en eigen verdiensten....dan val je Bijbels gezien buiten de zaligheid. Nee, op bevindingen moet je niet steunen, maar buiten Christus Jezus zal het niet gaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
refo schreef:Welnee. Maar we moeten niet beweren dat het de enige weg tot behoud is.
De vraag is zelfs of wat zich gereformeerd wil noemen dat nog wel is.
'Al wat in het Evangelie beloofd wordt', is niet meer voldoende. Gods beloften worden onzeker gemaakt. Liever steunen we op bevindingen. Die kun je tenminste zien.
Het evangelie is CHRISTUS alleen, dus als je op Christus en Maria steunt of op Christus en eigen verdiensten....dan val je Bijbels gezien buiten de zaligheid. Nee, op bevindingen moet je niet steunen, maar buiten Christus Jezus zal het niet gaan.

Bestaat bevinding eigenlijk nog? Ik bedoel de echte bevinding die niet uit de mens zelf spruit, en waardoor hij inleeft de grootste vijand te zijn. Dat hij een verloren mens is? Is het nu zo dat vrienden met God verzoend worden of is het nog zo dat vijanden met God verzoend worden? Ik denk dat we hier massaal in het christelijke deel van Nederland een ander beeld bij hebben dan wij dat vroeger leerden, en zoals dat ook naar de Bijbelse lijn is.
Is het mogelijk, is er vermogen in de mens om enig goed werk te doen, of om Jezus aan te nemen?
In een heel kort antwoord, schreef ds. J.M.D. de Heer eens op een vraag van een lezer in het RD het volgende:
Het geloof aannemen
Vraag: Een klasgenoot zei dat ik het geloof moet aannemen. God biedt het cadeau aan, wij moeten ons hart ervoor openstellen. Hoe zit dat?
Antwoord: Aannemen is een Bijbels woord, jonge vriend. Het komt zelfs vaak voor in de Bijbel (bijv. 1 Kor. 15:1, Kol. 2:6). De echte bekering betekent het Woord van God aannemen (Mark. 4:20, 1 Thess. 1:6). Tegenover het aannemen van de Heere Jezus staat het verwerpen van Hem (Joh. 1:11). Dat is een belediging van de Heere (Joh. 5:43), waardoor Gods toorn op ons rust (Joh. 3:36).
Zo zie je hoe belangrijk het is dat we Gods Woord aannemen. Hoe doen we dat? Velen spreken daar helaas oppervlakkig over. Dat kom jij ook tegen, zo blijkt uit je vraag. Veel mensen denken dat aannemen een beslissing is die je (met je verstand) neemt. Anderen bidden het zogeheten zondaarsgebed na. Dat luidt als volgt: „Ik belijd dat ik een zondaar ben, ik geloof dat Jezus voor mijn zonden stierf, ik wil me afkeren van mijn zonden. Ik nodig U nu uit om in mijn hart te komen, ik wil U vertrouwen en volgen als mijn Redder.” Als je dat gebed bidt, heb je Jezus aangenomen, zo heet het dan.
Wat gaat hier mis? In de Bijbel lezen we nergens zo’n voorgeschreven gebed waardoor we de Heere Jezus zouden aannemen. Dat is door mensen bedacht, zonder grond in de Bijbel. Het echte zondaarsgebed is niet een vaststellen dat de Heere Jezus voor alle mensen, en dus ook voor mij stierf. Het gebed is een worsteling om genade. Denk maar aan de tollenaar achter in de tempel. Hij had alles verzondigd! Diep onder de indruk van de heiligheid van God, van zijn schuld en nood smeekte hij om genade. Ken je dit? Ik ben bang dat dit punt nogal eens wordt overgeslagen.
Vergeet nooit dat we al gekozen hebben, maar dan tegen God. Door onze zondeval in het paradijs is ons hart potdicht voor God. Hij is onze Rechter. Deze beledigde Rechter gaf Zijn Zoon om zondaren zalig te maken. Hij laat genade prediken. En, dat wonder is nog groter, Hij schenkt genade, aan verlorenen.
Wat is het Bijbelse aannemen? Verwonderd in ontvangst nemen wat de Heere schenkt. We zeggen wel: met een lege bedelaarshand. Wie zo aanneemt, leerde zichzelf als onwaardig en onmachtig kennen. Iemand zei: Ik kon nog gemakkelijker een ster van de hemel pakken, dan geloven. Dat is Bijbelse taal (Joh. 3:27). Om zo aan te nemen, moeten we uit God geboren worden (Joh. 1:12-14). Om zo te geloven, moeten we geloof ontvangen (Fil. 1:29).
Verwacht daarom niets van jezelf. Dat gebeurt in onze tijd te veel. We hebben Gods Geest nodig. Dat is een genade die de Heere wil schenken. Ook nu nog. Zie daarom op tot Hem (Jes. 45:22, met de kanttekening). Blijf bij Hem aanhouden. Aan onze kant ligt alles verloren, maar de Heere ontfermt Zich op het gebed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie