Kerkgebouw vroeger en nu

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Dodo »

In een kerkgebouw zouden ook verschillende soorten stoelen/banken kunnen staan. Voor elk wat wils...
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mannetje »

Nasrani schreef:
Mannetje schreef:Geef mij maar een goede bank, daar kun je veel beter op wiebelen.
En voor langere mensen zitten comfortabele stoelen juist vaak niet comfortabel.
Wat is het verschil tussen een kerkbank en deze stoelen voor langere mensen? Allebei een standaard ruimte...
Een bank biedt meer bewegingsruimte. Je kunt scheef zitten zonder een stoelrand in je bovenbeen te voelen, bijv.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:In veel Russisch Orthodoxe kerken staan de mensen (geen banken). Heb je ook geen problemen met dat mensen in slaap vallen.
In slááp vallen is dan in slaap vállen.
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mannetje »

refo schreef:
J.C. Philpot schreef:In veel Russisch Orthodoxe kerken staan de mensen (geen banken). Heb je ook geen problemen met dat mensen in slaap vallen.
In slááp vallen is dan in slaap vállen.
:D
-
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Nasrani »

Mannetje schreef:
Nasrani schreef:
Mannetje schreef:Geef mij maar een goede bank, daar kun je veel beter op wiebelen.
En voor langere mensen zitten comfortabele stoelen juist vaak niet comfortabel.
Wat is het verschil tussen een kerkbank en deze stoelen voor langere mensen? Allebei een standaard ruimte...
Een bank biedt meer bewegingsruimte. Je kunt scheef zitten zonder een stoelrand in je bovenbeen te voelen, bijv.
Als je ze neer zet net als in een bioscoop/theater en dezelfde soort stoelen dan heb je dat niet nodig...… :OO3
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mannetje »

Met bios/theater heb ik geen ervaring, maar de stoelen in bijv. de Doelen zitten afschuwelijk voor mij.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Bezorgd »

Bezorgd schreef:Ik zocht even naar een goede topic voor mijn vraag omdat de vraag niet echt een nieuw topic waard is, maar desalniettemin wel interessant is.


In collegezalen of bioscopen zit je vaak op lekkere stoelen, terwijl een kerkbank niet de meest ideale zit mogelijkheid is.
Waarom hebben de meeste kerken banken ipv lekkere stoelen?

Als ik een kerk moest ontwerpen tekende ik er van die mooie, zachte bioscoopstoelen in voor de optimale luisterhouding.
Er wordt toch meegelezen hier ;)
Keurige stoelen neergezet in de nieuwe kerkzaal aan de Boezemsingel!

https://www.rd.nl/kerk-religie/hernieuw ... -1.1581986

Afbeelding
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

Het ziet er prachtig uit. De combinatie strak en grijs en oud hout, is bijzonder smaakvol.
Het oude hout zorgt ervoor dat het er nu niet uitziet als een crematorium of een vergaderzaal.
Ik begrijp alleen die verschillende ramen niet, aan de linkerzijde glas in lood, en rechts niet.
Dat is een beetje jammer. Maar het zal vast een reden hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Jantje »

Ik vind het een bij elkaar geraapt interieur. De preekstoel vind ik veel te groot voor zo'n kleine ruimte. En verder vind ik de kerk erg donker overkomen.

Het kan mij niet bekoren in elk geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Ik vind het een bij elkaar geraapt interieur. De preekstoel vind ik veel te groot voor zo'n kleine ruimte. En verder vind ik de kerk erg donker overkomen.

Het kan mij niet bekoren in elk geval.
Ik ben in deze helemaal met je eens. De afstemming op elkaar had mooier kunnen zijn.

Wel leuk dat ze elementen uit de oude kerk laten terug komen, maar niet op deze manier. Het lijkt nu wel een verbouwde gymzaal.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind er weinig sfeer in zitten. De kleuren vind ik meer bij een kantoor passen. De glas en lood vind ik wel mooi, maar niet dat het aan 1 kant is.

Sowieso hou ik meer van klassiek. Moderne bouw is over 30 jaar gedateerd en lelijk, tenzei het echt stijlvol modern is. Klassieke bouw blijft mooi.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Pioenroosje »

Ik vind ook wel wat van de stoelen, en hoe ver die bij elkaar vandaan staan. Als ik hier in mijn eentje met vier of vijf kinderen zou zitten, dan zit het verste kind echt meters bij me vandaan. En als de jongste een beetje moe is, en lekker tegen me aan wil zitten? Kan niet. Ik zou echt wel een beetje ongelukkig worden van zo'n kerkzaal. Het ziet er zo afgepast en individualistisch uit...
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mannetje »

Kunnen de heren curatoren lekker zitten tijdens een proefpreek. ;)
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

Pioenroosje schreef:Ik vind ook wel wat van de stoelen, en hoe ver die bij elkaar vandaan staan. Als ik hier in mijn eentje met vier of vijf kinderen zou zitten, dan zit het verste kind echt meters bij me vandaan. En als de jongste een beetje moe is, en lekker tegen me aan wil zitten? Kan niet. Ik zou echt wel een beetje ongelukkig worden van zo'n kerkzaal. Het ziet er zo afgepast en individualistisch uit...
O wacht, ik zag het als een "bijzondere" kerkzaal. Was even vergeten dat er een gewone gemeente in zit. :?
Het prettigst zijn toch banken, dan heeft breed, smal, schuin, voorover zittend, elck syn sin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Kunnen de heren curatoren lekker zitten tijdens een proefpreek. ;)
Vermoedelijk is daar wel over nagedacht ;)
Plaats reactie