Kerkgebouw vroeger en nu

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Over smaak valt zeker wel te twisten. De GG van Zeist is mijns inziens één van de mooiste kerken binnen het kerkverband. Het is bijzonder spijtig dat deze kerk mogelijk gesloopt gaat worden. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand met verstand van zaken het met jou eens is.

Veel recente HHK-kerken doen in lelijkheid mijns inziens weinig onder voor de GG(iN)-kerken in Barneveld-Zuid. GG Scherpenzeel en Gouda laten zien dat je van een monsterlijk grote kerk toch nog wel iets fatsoenlijks kunt maken, waarbij ik Gouda persoonlijk fraaier vind. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n gebouw in de Scherpenzeelse context geen bouwvergunning krijgt.
De kerk van Gouda doet me denken aan een lanceerinrichting voor middellange afstandsrakketen. Foeilelijk! (Maar over smaak valt niet te twisten, zoals ik zei).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Ik zie het dak al openschuiven;-)

Maar wij zijn het inderdaad daar niet over eens. Ik denk dat de meeste liefhebbers van architectuur de GG van Gouda best een geslaagd gebouw zullen vinden.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:Opvallend is dat veel nieuwe kerken (met name HHK) weer veel traditioneler worden gebouwd. Veel mooier ook!
Bedoel je oa Harskamp?
Laten we het op dit punt eens eens zijn! ;)
Sommige kerken van de laatste jaren zien er ronduit smerig uit, zeker aan de buitenkant. Met verbouwingen wordt het er dan niet beter op..
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:Opvallend is dat veel nieuwe kerken (met name HHK) weer veel traditioneler worden gebouwd. Veel mooier ook!
Bedoel je oa Harskamp?
Laten we het op dit punt eens eens zijn! ;)
Sommige kerken van de laatste jaren zien er ronduit smerig uit, zeker aan de buitenkant. Met verbouwingen wordt het er dan niet beter op..
Ja onder andere Harskamp.
En meer kerken worden nu in meer traditionele stijl gebouwd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Maar wij zijn het inderdaad daar niet over eens. Ik denk dat de meeste liefhebbers van architectuur de GG van Gouda best een geslaagd gebouw zullen vinden.
Dat is het punt: niet iedereen is een liefhebber van architectuur. Als je daar geen oog voor hebt, en alleen het oud vertrouwen weder gevoed wilt hebben, tja, dan is zo'n schuurkerk natuurlijk een vertrouwd plaatje. Het getuigt niet van enige creativiteit of inventiviteit, maar ja, kennelijk is daar ook geen behoefte aan op plaatsen waar men de zoveelste schuurkerk neerzet.

HHK Lunteren vind ik nog steeds een triest voorbeeld: duidelijk een (vrije) kopie van de oude dorpskerk, met het signaal "eigenlijk behoren wíj de dorpskerk te hebben, maar omdat die aan de PKN is toegewezen, bouwen wij nu onze kopie".

Modern of klassiek, laat een kerk in elk geval een sacrale ruimte zijn en geen dorpshuis. Ik ben ervan overtuigd dat het gekakel vóór de dienst in sommige kerken mede een gevolg is van het feit dat het kerkgebouw niet de allure van een sacrale ruimte heeft.

Morgen promoveert Jan Hage. Een citaat van hem: "Ik zou willen pleiten voor de kerk als plek van transcendentie. Daar mag de muziek anders zijn dan wat je op Hoog Catharijne hoort." Die toespitsing op muziek even loslatend: laat het kerkgebouw ook in z'n architectuur en in z'n dimensies een plek zijn waar de ontmoeting plaats vindt tussen God en Zijn gemeente.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik zie het dak al openschuiven;-)

Maar wij zijn het inderdaad daar niet over eens. Ik denk dat de meeste liefhebbers van architectuur de GG van Gouda best een geslaagd gebouw zullen vinden.
Ik dacht al dat ik niet zo'n liefhebber van architectuur was, maar nu weet ik het zeker. Ik heb het dan over de buitenkant.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Opvallend is dat veel nieuwe kerken (met name HHK) weer veel traditioneler worden gebouwd. Veel mooier ook!
Zeker weten!
Kijk eens hoe mooi hij wordt in OUderkerk a.d. IJssel.
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Ik kan dat toch met geen mogelijkheid een mooi gebouw vinden.

Dan is de GG in Capelle aan den IJssel Middelwatering mijns inziens een stuk mooier.

Het is wel zo dat veel van die HHK-kerken die ik heb gezien op bedrijventerreinen staan, en ik kan mij voorstellen dat de stedebouwkundige eisen daar niet zo hoog zijn. Je kunt moeilijk verlangen dat de kerkelijke gemeente een (mijns inziens) 'fatsoenlijk' gebouw neerzet als er gelijk naast een foeilelijke fabriekshal staat en tegenover de kerk een autoshowroom. Maar als kerkelijke gemeente kun je natuurlijk ook je eisen stellen.

Het zou interessant zijn om te onderzoeken wat de keuze voor deze bouwstijl zegt over het karakter en de opvattingen van degenen die buiten de fusie tot de PKN wilden blijven en zich in de HHK verenigden. Want het is inderdaad meer dan opvallend dat deze bouwstijl in de HHK veel meer voorkomt dan in de andere afgescheiden kerken.
Laatst gewijzigd door DDD op 21 sep 2016, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik kan dat toch met geen mogelijkheid een mooi gebouw vinden.

Dan is de GG in Capelle aan den IJssel Middelwatering mijns inziens een stuk mooier.
Dat is toch geen vergelijk? Dat is een heel ander gebouw, veel moderner van ontwerp. Ik heb het altijd onhandig gevonden dat je naar boven moet.
Ik houd zelf meer van oude, kleinere kerkjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Waarom is dat geen vergelijk? Er was een moment dat daar ook niets stond. Je moet er toch niet aan denken dat men er toen voor gekozen zou hebben om zo'n gebouw als van het plaatje daar neer te zetten? Dat zou echt monsterlijk geweest zijn. Ik geef toe dat deze vergelijking niet helemaal opgaat, vanwege de andere stedenbouwkundige omgeving.

Ik vind de trappen wel prettig, maar nog mooier zou zijn een groot bordes naar boven. De huidige ruimtelijke indeling is in ieder geval buitengewoon praktisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

DDD schreef:Waarom is dat geen vergelijk? Er was een moment dat daar ook niets stond. Je moet er toch niet aan denken dat men er toen voor gekozen zou hebben om zo'n gebouw als van het plaatje daar neer te zetten? Dat zou echt monsterlijk geweest zijn. Ik geef toe dat deze vergelijking niet helemaal opgaat, vanwege de andere stedenbouwkundige omgeving.

Ik vind de trappen wel prettig, maar nog mooier zou zijn een groot bordes naar boven. De huidige ruimtelijke indeling is in ieder geval buitengewoon praktisch.
De ruimte is inderdaad te klein voor zoiets. En monsterlijk vind ik te dik aangezet, het zou niet passend zijn met die huizen eromheen.
Maar een mooie en sfeervolle kerk vind ik het dus niet.
Maar dat vind ik de Sebakerk ook niet.
Ik zou dan kiezen voor de Moriakerk. Daar kwam ik vaak toen ds. van den Noort er stond. (Goede herinneringen)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

De Moriakerk past in zijn omgeving. Ik vind de Elimkerk mooier. De Sebakerk is iets minder fraai, vind ik persoonlijk.

Het gaat niet alleen om de ruimte, maar ook over de nepkneuterige uitstraling van het gebouw. Die past mijns inziens niet bij het Evangelie dat er gebracht zou moeten worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

DDD schreef: Het gaat niet alleen om de ruimte, maar ook over de nepkneuterige uitstraling van het gebouw. Die past mijns inziens niet bij het Evangelie dat er gebracht zou moeten worden.
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben vroeger met mijn pa meegeweest naar een oud schoolgebouwtje, boerenschuur, notarishuis, garage, kerk met een zwembad vóórin, en wat werd het Evangelie daar verkondigd zeg! Hoe ouder ik word, met hoe meer heimwee ik daaraan terugdenk.
Ik herinner me zeker niet dat het nepkneuterig of misschien wel armoedig was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door eilander »

Mara schreef:
DDD schreef: Het gaat niet alleen om de ruimte, maar ook over de nepkneuterige uitstraling van het gebouw. Die past mijns inziens niet bij het Evangelie dat er gebracht zou moeten worden.
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben vroeger met mijn pa meegeweest naar een oud schoolgebouwtje, boerenschuur, notarishuis, garage, kerk met een zwembad vóórin, en wat werd het Evangelie daar verkondigd zeg! Hoe ouder ik word, met hoe meer heimwee ik daaraan terugdenk.
Ik herinner me zeker niet dat het nepkneuterig of misschien wel armoedig was.
Jullie meningen hoeven niet tegenstrijdig te zijn. Het staat de Heere niet in de weg om het Woord zelfs in de open lucht tot zegen te stellen, zeker niet!
Tegelijkertijd mag en moet je wel nadenken over de functie van een gebouw. Daar wordt als het goed is bij elk gebouw over nagedacht, des te meer moet dat bij een kerk zo zijn.
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

@Mara.

Zoals Eilander ook al schrijft: dat vind ík dan weer geen vergelijking. Het gaat hier om nieuw gebouwde kerken. Niet om de vraag of een gemeente in de Bijlmer niet in een garagebox bij elkaar kan komen.

Het evangelie kan prima worden verkondigd in een boerenschuur. Maar daarom hoef je nog geen boerenschuur met een boerderette als pastorie midden in een dorp neer te zetten als kerk omdat de gemeenteleden zo 'nostalgisch' zijn aangelegd.
Plaats reactie