Kerkenraad

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Kerkenraad

Bericht door Mara »

N.a.v. een vraag op RW, las ik dit in het antwoord van ds. de Romph:

De kleinst mogelijke omvang van een kerkenraad is drie ambtsdragers: twee ouderlingen en een diaken. Als er geen drie ambtsdragers meer gevonden kunnen worden, moet de hulp ingeroepen worden van een naburige kerkenraad. Een kerkenraad van drie personen kan een eredienst bijeen roepen en dan is deze wettig.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... kerkenraad

Wij hebben dit onderwerp op huisbezoek ter sprake gebracht, omdat een aantal keren (in de zomervakantie) er geen diaken in de bank zat.
Ik heb het niet terug kunnen vinden in de kerkorde, maar nu zegt ds de Romph dit en ik neem aan dat dit de waarheid is.

Wat moet je nu als kerklid doen als het weer voorkomt? Wat is dan de juiste, kerkordelijke weg?
Of is een paar keer niet bezwaarlijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat zijn antwoord betrekking heeft op de gehele kerkenraad, niet hoeveel er aanwezig kunnen zijn bij een specifieke eredienst.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Ik denk dat zijn antwoord betrekking heeft op de gehele kerkenraad, niet hoeveel er aanwezig kunnen zijn bij een specifieke eredienst.
Ja dat snap ik, maar het mag dus in uitzonderlijke gevallen voorkomen, begrijp ik? (aantal zondagen per jaar)

Mijn ouders hebben een aantal jaren in een zeer kleine gemeente gekerkt, maar daar was altijd 1 ouderling en 1 diaken aanwezig. (OGG)
Laatst gewijzigd door Mara op 17 jun 2016, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkenraad

Bericht door Mannetje »

Bij een dienst zijn, naar mijn beste weten, minstens een dominee en een ouderling of twee ouderlingen nodig.
Dat zou structureel mogen zijn, maar dat is natuurlijk niet wenselijk.

Om een kerkenraad te kunnen vormen, heb je echter wel minstens drie broeders nodig.
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkenraad

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Ik denk dat zijn antwoord betrekking heeft op de gehele kerkenraad, niet hoeveel er aanwezig kunnen zijn bij een specifieke eredienst.
Er moet tijdens een eredienst minimaal 1 ouderling aanwezig zijn om het kerkordelijk wettig te maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkenraad

Bericht door ejvl »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat zijn antwoord betrekking heeft op de gehele kerkenraad, niet hoeveel er aanwezig kunnen zijn bij een specifieke eredienst.
Er moet tijdens een eredienst minimaal 1 ouderling aanwezig zijn om het kerkordelijk wettig te maken.
En als een hele gemeente maar 1 ouderling heeft? Dat gebeurd ook nog wel eens in de vooral wat kleine OGG gemeenten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkenraad

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat zijn antwoord betrekking heeft op de gehele kerkenraad, niet hoeveel er aanwezig kunnen zijn bij een specifieke eredienst.
Er moet tijdens een eredienst minimaal 1 ouderling aanwezig zijn om het kerkordelijk wettig te maken.
En als een hele gemeente maar 1 ouderling heeft? Dat gebeurd ook nog wel eens in de vooral wat kleine OGG gemeenten.
De OGGiN heeft als regel dat een kerkenraad tenminste uit drie personen moet bestaan, er worden geen regels beschreven over de verdeling ouderlingen/diakenen.
Ook deze regel wordt niet altijd gehandhaafd, weet ik uit ervaring. Maar dat zijn wel uitzonderingen denk ik.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kerkenraad

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat zijn antwoord betrekking heeft op de gehele kerkenraad, niet hoeveel er aanwezig kunnen zijn bij een specifieke eredienst.
Ja dat snap ik, maar het mag dus in uitzonderlijke gevallen voorkomen, begrijp ik? (aantal zondagen per jaar)

Mijn ouders hebben een aantal jaren in een zeer kleine gemeente gekerkt, maar daar was altijd 1 ouderling en 1 diaken aanwezig. (OGG)
De vraag is: wat wil je? De dienst dan in de zomervakanties maar afschaffen? Lijkt mij ook niet de bedoeling.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kerkenraad

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat zijn antwoord betrekking heeft op de gehele kerkenraad, niet hoeveel er aanwezig kunnen zijn bij een specifieke eredienst.
Er moet tijdens een eredienst minimaal 1 ouderling aanwezig zijn om het kerkordelijk wettig te maken.
Een voorganger is toch een soort ouderling? Dus dan heb je het probleem opgelost. En wat is wettig? Welke waarde heeft dat?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkenraad

Bericht door refo »

En wat doen we als een gemeente door omstandigheden alleen nog uit vrouwen en kinderen bestaat?
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkenraad

Bericht door aggieoudje »

Gelukkig kennen wij dat niet een te kort aan kerkenraadsleden met een kerkenraad die bestaat uit: 14 ouderlingen, 6 ouderling kerkrentmeesters en 8 diakenen!(en 2 predikanten waarvan nu 1 vacant)
Dit is natuurlijk wel verdeeld over onze 2 kerkgebouwen.
Iedere dienst is er wel één of meerdere vrij die je dan gewoon in de kerk ziet zitten of 's avonds de vrouw in de kerk en de ambtsdrager thuis bij de kleine kinderen.
Omdat wij geen toeristische plaats zijn dus juist leeglopen in de zomervakantie is één kerkgebouw dan een aantal weken gesloten en dus ook dan nog wel genoeg kerkenraad aanwezig, al is het dan meestal het "oudere" gedeelte die niet meer gebonden is aan de schoolvakantie en de "jongere" lossen elkaar dan meestal redelijk af.
We mogen dankbaar zijn met zo'n grote kerkenraad en vacatures die meestal snel weer zijn vervuld!
Maar ik besef dat er ook gemeentes zijn waar dat niet zo is. In Rotterdam bijv. Er is een tijd geweest dat mannen uit onze gemeente gingen dienen in de Hoflaankerk omdat ze daar de kerkenraadsvacatures niet vervuld kregen. Zo kun je als grote gemeente de kleinere helpen!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

refo schreef:En wat doen we als een gemeente door omstandigheden alleen nog uit vrouwen en kinderen bestaat?
Dan wordt deze opgeheven.

Een citaat uit een artikel over de opheffing van de GerGem te Haarlem, op refdag (2007)
De gemeente telt op dit moment 45 leden en 32 doopleden. In 2001 telde de gemeente nog 128 leden. Veel leden vertrekken uit Haarlem vanwege het ontbreken van een eigen predikant en vanwege het ontbreken van reformatorische scholen en omdat de huizen in de regio voor jongeren onbetaalbaar zijn. Verder blijkt het niet mogelijk in de ambten te voorzien. Versteeg: „Op dit moment heeft de gemeente een ouderling en twee diakenen. Bij herverkiezingen is het echter niet meer mogelijk tweetallen te maken. Ouderlingen uit onze moedergemeente in Lisse lezen nu elke zondagmiddag een preek.”
JolandaOudshoorn schreef:De vraag is: wat wil je? De dienst dan in de zomervakanties maar afschaffen? Lijkt mij ook niet de bedoeling.
Wat ik wil?
K.r. heeft eerder toegegeven dat er missers waren opgetreden in de communicatie, w.b. het regelen van hun vakantie.
Dan kwam het voor dat 2 broeders op dezelfde zondag ontbraken.
Als er dan nog één ziek zou worden of de gastpredikant kan niet komen, heb je een probleem.
Mannetje schreef:Om een kerkenraad te kunnen vormen, heb je echter wel minstens drie broeders nodig.
Er zijn gemeentes waar zelfs dat een probleem geeft, omdat er dan een vader/schoonvader/(schoon)zoon in 1 k.r. zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkenraad

Bericht door eilander »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:De vraag is: wat wil je? De dienst dan in de zomervakanties maar afschaffen? Lijkt mij ook niet de bedoeling.
Wat ik wil?
K.r. heeft eerder toegegeven dat er missers waren opgetreden in de communicatie, w.b. het regelen van hun vakantie.
Dan kwam het voor dat 2 broeders op dezelfde zondag ontbraken.
Als er dan nog één ziek zou worden of de gastpredikant kan niet komen, heb je een probleem.
Bij structurele problemen moet er wel iets gebeuren, bij een incidenteel probleem zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken. Maar dat heeft misschien te maken met mijn 'rekverband-wortels' ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkenraad

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:De vraag is: wat wil je? De dienst dan in de zomervakanties maar afschaffen? Lijkt mij ook niet de bedoeling.
Wat ik wil?
K.r. heeft eerder toegegeven dat er missers waren opgetreden in de communicatie, w.b. het regelen van hun vakantie.
Dan kwam het voor dat 2 broeders op dezelfde zondag ontbraken.
Als er dan nog één ziek zou worden of de gastpredikant kan niet komen, heb je een probleem.
Bij structurele problemen moet er wel iets gebeuren, bij een incidenteel probleem zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken. Maar dat heeft misschien te maken met mijn 'rekverband-wortels' ;)

Ik ken van nabij de situatie dat een ouderling zijn vakantie vrij laat nog heeft verzet om zo geen ouderlingloze zondag te krijgen. Het opzichtersambt moet in de eredienst aanwezig zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkenraad

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:Bij structurele problemen moet er wel iets gebeuren, bij een incidenteel probleem zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken. Maar dat heeft misschien te maken met mijn 'rekverband-wortels' ;)

Ik ken van nabij de situatie dat een ouderling zijn vakantie vrij laat nog heeft verzet om zo geen ouderlingloze zondag te krijgen. Het opzichtersambt moet in de eredienst aanwezig zijn.
Dat vind ik nog wel iets anders dan de vraag van Mara, waar het mee begon: dat er een aantal keren geen diaken in de bank zat tijdens de vakantieperiode. Overigens ook geen gewenste situatie, maar wel anders dan dat er geen ouderling is.
Plaats reactie