Kerkenraad

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

helma schreef:Ja pas heb ik een (trouw)dienst halverwege verlaten. Om verschillende principiële redenen. En ik had niet moeten wachten tot halverwege.
Ik heb het tot nu toe niet gedurfd, tweemaal heel dichtbij geweest, maar om wille van de kinderen, die naast me zaten, ben ik blijven zitten.
Eenmaal was tijdens een doopdienst, het was bedroevend, gelukkig waren de kinderen te jong om veel van de inhoud mee te krijgen.
Als het naaste familie betreft, bevordert zoiets niet echt de vrede. :nonnon
Dus ben ik blijven zitten, maar het zweet stond onder mijn haarwortels.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerkenraad

Bericht door Jeremiah »

Mara schreef:
Jeremiah schreef:Een ds maakt fouten, het is namelijk soms net een mens. Om dan demonstratief de kerk uit te lopen of geen hand te geven is absolute waanzin. Hoe verschrikkelijk ontactisch en a-sociaal kunnen mensen zijn zeg.
Ik zei eerder, omgekeerd kan ook gebeuren! (dat dominee de hand weigert)
En om dan zo'n keiharde algemene uitspraak hier te zetten, zonder te weten wat de beweegredenen waren, wat er precies gebeurde, wat er aan vooraf is gegaan enz., is behoorlijk zwart-wit en vliegt m.i. ver uit de bocht.
modesto schreef:Heeft er hier wel eens iemand als kerkganger een kerkdienst verlaten tijdens een preek omdat hij/zij het niet eens was met de inhoud van de preek?
Mara schreef:..Overigens betrof het hier geen inhoudelijke fout of dwaling!
De vraagstelling ging over een inhoudelijke dwaling. Daar reageer ik op.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkenraad

Bericht door Leerling »

Nee (nog niet). Al heb ik weleens de neiging gehad én wel meer dan dat. Maar goed alleen kalmte kan dan redden, dus dan proberen we dat maar te betrachten. En dat is tot nu toe aardig gelukt. En denk nou alsjeblieft niet dat het elke week, maand, jaar is bij Leerling. Wees gerust, maar zeer sporadisch. Geloof maar een keer, tijdens een belijdenisdienst.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkenraad

Bericht door eilander »

Nee, ik heb nog nooit onder een prediking gezeten waar niet de waarheid werd verkondigd.
Het gaat hier natuurlijk niet om een foutje, dat kan iedereen maken. En ook niet om details.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef: De vraagstelling ging over een inhoudelijke dwaling. Daar reageer ik op.
Dan vind ik je veroordeling over iemand die er dan uitloopt, nog steeds keihard.
Nogmaals, je kent niet alle ins en outs.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerkenraad

Bericht door Jeremiah »

Mara schreef:
Jeremiah schreef: De vraagstelling ging over een inhoudelijke dwaling. Daar reageer ik op.
Dan vind ik je veroordeling over iemand die er dan uitloopt, nog steeds keihard.
Nogmaals, je kent niet alle ins en outs.
Ja ik heb er ontzettend veel moeite mee als iemand de eredienst op stelten zet door demonstratief op te staan en er uit te lopen. Om zoiets als een inhoudelijke dwaling. Dan denk ik, hou je keutel even een half uurtje in en bespreek de dwaling van de ds onder vier ogen na de dienst.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkenraad

Bericht door helma »

Nou in deze dienst werd er zoveel gelopen, stonden de mensen in de paden en voorin zo te 'swingen' dat het beslist niet opviel dat wij eruit liepen. Ik kon het nauwelijks uitleggen aan de persoon naast mij, omdat je bijna moest schreeuwen om boven het geluid uit te komen. Op het moment dat je ervaart dat het zonde is om te blijven, moet je wel gaan. (En ik ben heus wel wat gewend)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:
Mara schreef:
Jeremiah schreef: De vraagstelling ging over een inhoudelijke dwaling. Daar reageer ik op.
Dan vind ik je veroordeling over iemand die er dan uitloopt, nog steeds keihard.
Nogmaals, je kent niet alle ins en outs.
Ja ik heb er ontzettend veel moeite mee als iemand de eredienst op stelten zet door demonstratief op te staan en er uit te lopen. Om zoiets als een inhoudelijke dwaling. Dan denk ik, hou je keutel even een half uurtje in en bespreek de dwaling van de ds onder vier ogen na de dienst.
Ik vind dat je een onprettige manier van discussiëren hebt in dit topic.
Je overdrijft w.b. het uitlopen. Bij ons gaat er in elke dienst wel iemand een keer naar de wc.
Ook kan het zijn dat je je onwel voelt en er daarom uitloopt, Dus zo'n ophef geeft het helemaal niet, het valt niet eens iedereen op.
Toen ook niet!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerkenraad

Bericht door Jeremiah »

Mara schreef:
Jeremiah schreef:
Mara schreef:
Jeremiah schreef: De vraagstelling ging over een inhoudelijke dwaling. Daar reageer ik op.
Dan vind ik je veroordeling over iemand die er dan uitloopt, nog steeds keihard.
Nogmaals, je kent niet alle ins en outs.
Ja ik heb er ontzettend veel moeite mee als iemand de eredienst op stelten zet door demonstratief op te staan en er uit te lopen. Om zoiets als een inhoudelijke dwaling. Dan denk ik, hou je keutel even een half uurtje in en bespreek de dwaling van de ds onder vier ogen na de dienst.
Ik vind dat je een onprettige manier van discussiëren hebt in dit topic.
Je overdrijft w.b. het uitlopen. Bij ons gaat er in elke dienst wel iemand een keer naar de wc.
Ook kan het zijn dat je je onwel voelt en er daarom uitloopt, Dus zo'n ophef geeft het helemaal niet, het valt niet eens iedereen op.
Toen ook niet!
Ok. Als ik mn post teruglees zie ik dat ik idd nogal heb overdreven, sorry daarvoor.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef: Ok. Als ik mn post teruglees zie ik dat ik idd nogal heb overdreven, sorry daarvoor.
Ja, je overdreef, en ook je woordkeuze was niet kies.
Je moet bedenken dat er achter zo'n stap soms een wereld van verdriet zit. Lijden aan de kerk. Even niet verder kunnen.
En sommige leden volgen je dan, maar laten je tegelijkertijd vallen. Die dan gewoon vertrekken, zonder een woord.
Ik heb gezien wat het met mijn vader deed, maar ook met het andere gemeentelid.
Je kunt wel eens ergens EEN mening over hebben - die heb ik net zo goed hoor - maar als je het verhaal erachter hoort, moet je weleens
beschaamd zwijgen. Dat is wat ik je wilde zeggen.
Het is dus geen kwestie van even doorzetten, op je krent blijven zitten, maar er is smart, ECHTE smart.
Het kerkelijk leven in Nederland is niet overal eenvoudig (geweest).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
stephan321
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2016, 20:07

Re: Kerkenraad

Bericht door stephan321 »

helma schreef:Nou in deze dienst werd er zoveel gelopen, stonden de mensen in de paden en voorin zo te 'swingen' dat het beslist niet opviel dat wij eruit liepen. Ik kon het nauwelijks uitleggen aan de persoon naast mij, omdat je bijna moest schreeuwen om boven het geluid uit te komen. Op het moment dat je ervaart dat het zonde is om te blijven, moet je wel gaan. (En ik ben heus wel wat gewend)
Gewoon uit belangstelling hoor, maar is het volgens jou zonde als er mensen aan het dansen zijn of vrolijk zijn voor de Heer? Of kon je zien dat er niets van gemeend was of iets dergelijks?
Ieder heeft zo zijn eigen manier om God te loven neem ik aan. Ik zou zelf ook niet gaan rondspringen, omdat ik nogal een kluns ben als het gaat om dansen :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkenraad

Bericht door helma »

Ik treed liever niet in details. Voor mij was de grens van eerbied op velerlei manieren allang overschreden.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerkenraad

Bericht door Isala »

Een tijdje geleden was ik bij de rouwdienst van mijn oom.
Bij deze dienst heb ik mezelf moeten dwingen te blijven zitten, voor het fatsoen.
Tijdens de teraardebestelling zijn er toch mensen weggegaan,
en alhoewel ik het niet respectvol vond naar mijn tante toe,
kon ik het wel begrijpen.
Deze gebeurtenis heeft een grote impact gehad op mijn hele familie.
Hora est!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkenraad

Bericht door Orchidee »

Het is misschien naïef van mij, maar wat gebeurt er dan bijv. bij zo'n rouwdienst wat een hele familie schokt?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerkenraad

Bericht door Isala »

Orchidee schreef:Het is misschien naïef van mij, maar wat gebeurt er dan bijv. bij zo'n rouwdienst wat een hele familie schokt?
God haalde Zijn kind thuis, na een ruim sterfbed.
Drie weken lang heeft hij onafgebroken van zijn Zaligmaker mogen getuigen, voor de hele familie, en voor wie er ook maar bij hem kwam.
Maar God kwam tijdens de begrafenis niet aan Zijn eer.
Ik kan er niet meer van zeggen, zonder in details te treden.
Hora est!
Plaats reactie