Kerkenraad

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Laten we maar doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkenraad

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Laten we maar doen.
Helaas. Je bent gezakt voor de Zeeuwse taal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Laten we maar doen.
Helaas. Je bent gezakt voor de Zeeuwse taal.
Gelukkig!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkenraad

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Ik ben benieuwd. Mochten er nog beloften zijn die niet vervuld zijn, laat het me dan weten. Ik ben me van geen kwaad bewust.

Dat zeg ik niet. Het duurt alleen wat langer.
Of het nu gaat om een reactie op of een verslag van een preek, een vraag die gesteld is of dit artikel :)
Geeft niet, iedereen heeft zijn eigenaardigheden. ;)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkenraad

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef:
Mistig schreef:
Bezorgd schreef:

Want?
Het valt me gewoon op.
Niet gelijk iemand verdacht maken. :fouet
Toch klopt het wel dat Jantje regelmatig niet doet wat hij belooft.
Zo'n beschuldiging vraagt toch wel even om concrete voorbeelden dan. Die heb je zo voor de pak neem ik aan.
Even zo uit mijn hoofd twee voorbeelden:
1. Het voorbeeld van gisterenavond.
2. De preek in de preekluisterkring een aantal maanden geleden? Dit was zelfs drie- tot viermaal toegezegd.

Het zij zo. Het ging me er niet om om Jantje te beschuldigen, maar wel om aan te tonen dat @Bezorgd geen vreemd ding hier zegt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkenraad

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Ik ben benieuwd. Mochten er nog beloften zijn die niet vervuld zijn, laat het me dan weten. Ik ben me van geen kwaad bewust.

Dat zeg ik niet. Het duurt alleen wat langer.
Of het nu gaat om een reactie op of een verslag van een preek, een vraag die gesteld is of dit artikel :)
Geeft niet, iedereen heeft zijn eigenaardigheden. ;)
@Mistig beweert van wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkenraad

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Als @Tiberius en @Bezorgd nog benieuwd zijn, dan zal ik het vanavond alsnog sturen.
Graag.
In onder andere een onbetekenend dorp in Zeeland zijn ze altijd gewend om iemand te bedanken indien een verzoek is ingewilligd en een vraag is beantwoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Dankje wel Jantje, voor je vriendelijke geste.
Alleen heb ik nog geen tijd gehad om te lezen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkenraad

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Als @Tiberius en @Bezorgd nog benieuwd zijn, dan zal ik het vanavond alsnog sturen.
Graag.
In onder andere een onbetekenend dorp in Zeeland zijn ze altijd gewend om iemand te bedanken indien een verzoek is ingewilligd en een vraag is beantwoord.
Waar is het geüpload. Ik ben benieuwd. En bedankt alvast!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkenraad

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Dankje wel Jantje, voor je vriendelijke geste.
Alleen heb ik nog geen tijd gehad om te lezen.
Dat is helemaal fraai! :fouet

Ik ontvang wel graag nog een pb met je bevindingen. Het heeft geen zin om het hier openbaar te gaan ontleden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Sorry, vrijdag en zaterdag zijn voor mij meestal drukke dagen, met preek voorbereiden, weekbericht incl. meditatie opstellen, soms nog bezoekjes afleggen, enz. Maar je houdt mijn feedback nog te goed.

Ik zal dat overigens gewoon hier in het topic doen; het is geen geheim artikel of zo, de meesten hebben het ongetwijfeld al gelezen. Het gaat alleen maar via PB vanwege de copyrights.
Bovendien worden er hier wel vaker boeken, artikelen of preken besproken, die niet iedereen heeft gelezen of gehoord.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkenraad

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Dankje wel Jantje, voor je vriendelijke geste.
Alleen heb ik nog geen tijd gehad om te lezen.
Dat is helemaal fraai! :fouet

Ik ontvang wel graag nog een pb met je bevindingen. Het heeft geen zin om het hier openbaar te gaan ontleden.
Hoe is het met de preekluisterkring, Jantje :?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Gisteravond las ik de Saambinder, de vraag en antwoordrubriek.
En het lot viel op Matthias.
Ds. Labee vindt het verkiezen van ambtsdragers vrij eenvoudig, in feite.
Dus als iemand zich onbekwaam voelt en toch geroepen wordt, moet hij het aanvaarden.
Hier mijn feedback op het artikel.

Het artikel van ds. Labee wil antwoord geven op de vraag: ‘Als ik de geschiedenis van Matthias lees, lijkt het verkiezen van ambtsdragers zo eenvoudig. Maar hoe kan het dat vandaag gekozen mannen bedanken voor het ambt van ouderling of diaken.’

Het antwoord begint met de verzuchting: ‘De zorg van de vraagsteller hebben we geproefd: lege plaatsen in de kerkenraadsbanken die niet vervuld worden, omdat er geen vrijmoedigheid is om het ambt van ouderling te aanvaarden.’

Labee vervolgt dan: ‘Als we over deze tere zaak iets willen schrijven, moeten we de geschiedenis van Matthias proberen te verstaan.’
Daar ben ik niet mee eens. Je kan niet de geschiedenis in Handelingen 1 één op één doorzetten naar de ambtsdragersverkiezingen in de gereformeerde gemeenten. Naar mijn mening had ds. dát als eerste moeten constateren. Wat we in deze geschiedenis lezen is hóé er gekozen werd; er wordt niets over de innerlijke gedachten en reactie van beide mannen gezegd. En dan is het inderdaad eenvoudig: lot werpen, uitkomst aanvaarden en allen naar huis.
Maar het gaat hier alleen over de buitenkant, om het zo maar eens te zeggen; over de procedurele kant. Die is bij ons ook eenvoudig: stemmen, uitkomst aanvaarden en we gaan weer naar huis.

Vervolgens vertelt Labee de geschiedenis van de verkiezing na, met weliswaar hier en daar een anachronisme, maar daar val ik verder niet over.
Hij besluit het artikel met: ‘We lezen niet over de reactie van beide mannen. Mag ik het invullen? De gekozene heeft ervaren wettig van Gods gemeente en mitsdien van God Zelf kozen te zijn. De niet-aangewezen was het er van harte mee eens. Onze lezers kunnen hopelijk nu zelf de lijnen trekken.’

Bij dat invullen en zelf lijnen-trekken gaat het m.i. mis.
Inderdaad, het kán zo zijn als Labee weergeeft. En wellicht dat het in dit geval zo is gegaan.
Maar door deze invulling, gevolgd door de opmerking dat de lezers zelf de lijnen kunnen trekken, lijkt het alsof het altijd zo gaat. En daar haak ik af. Mijns inziens doet dat geen recht aan de vraag van de vraagsteller.

Labee sluit af met: ‘De eisen voor een ambtsdrager zijn duidelijk in Gods Woord en het bevestigingsformulier omschreven.’
Op zich terecht, maar door deze zin aan het slot van de geschiedenis van de verkiezing van Matthias te zetten, suggereert hij alsof het belangrijkste al in het artikel is gezegd. Dat is dus niet het geval.

(Overigens ter nuance weeg ik wel mee dat dit artikel waarschijnlijk in haast is geschreven – ds. Labee moet immers wekelijks een vraag wegwerken – en het geen uitgewerkte ambtstheologie is.)
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkenraad

Bericht door DDD »

De vfagen en antwoorden zijn vrijwel altijd haastwerk. Ik vind het een rubriek die bijna wekelijks in de rubriek kleine ergernissen past. Ik begrijp niet dat iemand die volwassen is aan zoiets kan meewerken.

Maar voor het standpunt dat je een verkiezing in beginsel niet mag weigeren, vind ik wel iets te zeggen. De andere kant is, dat kerkenraden ook niet altijd in wijsheid kandideren en soms is het dan beter om het eigen gezin of andere verantwoordelijkheden voor te laten gaan.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkenraad

Bericht door GGotK »

Mijn inschatting is dat de achterzijde de meest 'populaire' bladzijde is van de SB, wat trouwens ook heel wat te zeggen heeft. Het hoort allemaal bij de visie van v.A. om de SB meer als gezinsblad te promoten, wat helaas de kwaliteit niet altijd ten goede komt.
Plaats reactie