Kerkenraad

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkenraad

Bericht door Dodo »

We zouden misschien bezorgd moeten zijn om iemand die zich curie noemt... ;-)

curie: zelfst.naamw. het bestuursorgaan van de Heilige Stoel ten behoeve van de gehele Rooms-katholieke Kerk het bestuursorgaan van een bisdom
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Kerkenraad

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Betekent ook dat iedere predikant die beroepen wordt, hoort te gaan?
Dat was vroeger en ook nu nog in hervormde kringen wel meer gebruikelijk.
Je moe(s)t goede redenen hebben om het niet aan te nemen. (in bepaalde kringen is het vaak andersom)
Ik denk dat dat inderdaad een meer geestelijke lijn is. het bewaart voor mystieke oncontroleerbare ervaringen. Die dan maar overgenomen moeten worden.

Maar gezien het geesteloze 'prijsschieten' in het beroepingswerk in rechtsere kringen. ( vergeef me de uitdrukking, zo komt het over in iedergeval) zijn we het nuchtere geestelijke beroepingswerk wel kwijtgeraakt ja.
Geroepen door de Heere door Zijn Woord en naar Zijn Woord lijkt me de enige toetssteen. Dat vind ik ook niet mystiek en oncontroleerbaar. Dat is heel Bijbels.
En als de predikant bij ieder beroep moet gaan, heeft hij het soms heel lastig. Hij krijgt er soms wel 5 tegelijk.
Ik zag dat ds Molenaar ook al weer 2 beroepen kreeg. De bevestiging dat hij ergens heen moet, zal toch echt van Boven moeten komen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkenraad

Bericht door Herman »

Misschien moeten predikanten zich niet meer aan en specifieke plaats verbinden. Dan heb je ook geen problemen met beroepen en kunnen ze toch hun roeping voor het geheel van de kerken volgen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkenraad

Bericht door Bezorgd »

Nathanaël schreef:
Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Betekent ook dat iedere predikant die beroepen wordt, hoort te gaan?
Dat was vroeger en ook nu nog in hervormde kringen wel meer gebruikelijk.
Je moe(s)t goede redenen hebben om het niet aan te nemen. (in bepaalde kringen is het vaak andersom)
Ik denk dat dat inderdaad een meer geestelijke lijn is. het bewaart voor mystieke oncontroleerbare ervaringen. Die dan maar overgenomen moeten worden.

Maar gezien het geesteloze 'prijsschieten' in het beroepingswerk in rechtsere kringen. ( vergeef me de uitdrukking, zo komt het over in iedergeval) zijn we het nuchtere geestelijke beroepingswerk wel kwijtgeraakt ja.
Je lijkt te beweren dat het er vroeger op een meer geestelijke manier mee omgegaan werd. Ik vraag me echter wel af of het met een bepaalde periode samenhangt. Ik denk dat je in elke tijd mensen hebt die er op een heel geestelijke manier mee omgaan en mensen die dat niet doen.
Het is nog niet eens zo erg lang geleden dat een predikant opslag kreeg als hij bedankte voor een beroep.

Eens.
Maar het gaat er even om om het beeld te schetsten.
Toch denk ik dat er vroeger, en dan bedoel ik ook vooral de Vaderlandse kerk, anders om gegaan werd met beroepen. Er was geen predikanten te kort, men kreeg veel minder beroepen. Het ontvangen van één beroep is dan al een teken van Gods roeping. Zoals ook in het formulier genoemd werd. Ook nu is dat in bepaalde kerkverbanden anders. Na een beroep volgt er een gesprek, komt de ds op bezoek bij de kerkenraad, houdt een preek op beroep, ontmoet de gemeente. Er wordt veel meer gewicht aan het beroep gegeven.
Ter rechterzijde ontvangt men er soms meerderen in een week. En wordt de beslissing heel persoonlijk en voor mijn gevoel veel afstandelijker genomen.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 15 jun 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33290
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Kan iemand dat stukje hier plaatsen?
Het komt positief nuchter over.
Anders dan dat er vaak mee omgegaan wordt in onze kringen.
Ik denk niet dat dat mag? Toch @Tiberius?
Doe maar niet, nee. Hoewel ik zelf ook wel nieuwsgierig ben. ;)
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkenraad

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Bezorgd schreef: Kan iemand dat stukje hier plaatsen?
Het komt positief nuchter over.
Anders dan dat er vaak mee omgegaan wordt in onze kringen.
Ik denk niet dat dat mag? Toch @Tiberius?
Doe maar niet, nee. Hoewel ik zelf ook wel nieuwsgierig ben. ;)
Via de PB-weg :quoi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:
Bezorgd schreef: Kan iemand dat stukje hier plaatsen?
Het komt positief nuchter over.
Anders dan dat er vaak mee omgegaan wordt in onze kringen.
Ik denk niet dat dat mag? Toch @Tiberius?
Doe maar niet, nee. Hoewel ik zelf ook wel nieuwsgierig ben. ;)
Via de PB-weg :quoi
Poehee, het is de gehele achterpagina. :sweat
Ik moet zo weg, daarna zal ik even mijn skills terughalen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkenraad

Bericht door Erskinees »

Tiberius schreef: Doe maar niet, nee. Hoewel ik zelf ook wel nieuwsgierig ben. ;)
Er staan tientallen foto's van kerkelijke bladen op het forum. Als er een categorie bladen niet moeilijk doet over auteursrechten en citeren zijn het wel die kerkblaadjes. Maar goed, regels zijn regels ;)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkenraad

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:
Tiberius schreef: Doe maar niet, nee. Hoewel ik zelf ook wel nieuwsgierig ben. ;)
Er staan tientallen foto's van kerkelijke bladen op het forum. Als er een categorie bladen niet moeilijk doet over auteursrechten en citeren zijn het wel die kerkblaadjes. Maar goed, regels zijn regels ;)

Er zitten op het forum een aantal extreem strikte auteursrechten adviseurs. :langue
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkenraad

Bericht door Piet Puk »

Laten we svp niet verantwoording vragen voor iemands nickname. Komt beetje vervelend over.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkenraad

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Bezorgd schreef: Kan iemand dat stukje hier plaatsen?
Het komt positief nuchter over.
Anders dan dat er vaak mee omgegaan wordt in onze kringen.
Ik denk niet dat dat mag? Toch @Tiberius?
Doe maar niet, nee. Hoewel ik zelf ook wel nieuwsgierig ben. ;)
Wat leuk zeg. Een nieuwsgierige @Tiberius... Dat heb ik nog niet vaak meegemaakt.

Maar als het moet kan ik het vanavond wel plaatsen hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33290
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Tiberius schreef: Doe maar niet, nee. Hoewel ik zelf ook wel nieuwsgierig ben. ;)
Er staan tientallen foto's van kerkelijke bladen op het forum. Als er een categorie bladen niet moeilijk doet over auteursrechten en citeren zijn het wel die kerkblaadjes. Maar goed, regels zijn regels ;)

Er zitten op het forum een aantal extreem strikte auteursrechten adviseurs. :langue
Het probleem is, dat we enige jaren geleden een jurist op ons dak kregen (niet van de Saambinder overigens), die ons gelastte om binnen 4 uur de auteursrechtelijke artikelen van zijn blad te verwijderen op straffe van een forse dwangsom.
Nu kan je dat wel aanvechten (4 uur is erg kort voor een artikel dat er al 5 jaar op staat), maar dat kost best veel energie.
Bovendien waren de oorspronkelijke posters inmiddels van het forum verdwenen; dus doorbelasten ging ook niet.
En het was in een periode dat niemand van ons eigenlijk tijd had om op die korte termijn dat klusje te doen.

Sinds die tijd ben ik geradicaliseerd, zeg maar. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkenraad

Bericht door Jantje »

Ik geloof niet dat ds. Labee er wakker van ligt als wij die pagina hier delen hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33290
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkenraad

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ik geloof niet dat ds. Labee er wakker van ligt als wij die pagina hier delen hoor.
Dan is het prima. Doe er dan wel zijn toestemmingsmailtje bij.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkenraad

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Ik geloof niet dat ds. Labee er wakker van ligt als wij die pagina hier delen hoor.
Het gaat niet om geloven, maar zeker weten :)
Plaats reactie