Kerkkeuze

s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Kerkkeuze

Bericht door s1051952 »

Mijn vriendin en ik gaan eind dit jaar trouwen. We willen gezamenlijk een kerkgenootschap zoeken waar we de Heere kunnen dienen. Wij komen uit verschillende kerkgenootschappen. Zij is lid van de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN), in 2009 afgescheiden van De Gereformeerde Kerken (DGK). De DGK is 2004 weer afgescheiden van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKv). Ik ben lid van een Gereformeerde Bondsgemeente (PKN).

Qua liturgie in de dienst zijn er enkele kleine verschillen: zij zingen vrijgemaakte psalmen (gereformeerd kerkboek) en lezen NBG '51, wij zingen de oude berijming (1773) en lezen SV/HSV. Inhoudelijk zijn de verschillen klein, onze dominee zou qua ligging prima voor kunnen gaan in haar gemeente en andersom. Het enige (kleine) verschil is het accent op verbond, bij hen wordt meer en vaker gesproken over het verbond en wordt er minder gesproken over persoonlijk geloof: Jezus Zelf riep mensen op tot geloof en bekering en die oproep moet m.i. ook duidelijk terug komen in de preek. Dit wordt bij hen ook wel genoemd maar komt vaak minder expliciet en persoonlijk naar de gemeente toe.

Qua kerkvisie zijn beide gemeenten/kerkgenootschappen bijna uitersten: de GKN vindt dat een kerkgenootschap als geheel 'gereformeerd' moet zijn, als een kerkgenootschap niet meer in zijn geheel 'gereformeerd' is, moet je haar verlaten. Gereformeerde bonders daarentegen geloven dat ze, ondanks alle zondige praktijken in de PKN (en vroeger in de NHK), geroepen zijn om daar hun getuigenis te laten horen en Gods Woord de behouden en verbreiden (in de PKN).

We willen (gewoon) samen lid worden van een bijbelgetrouwe gemeente waar Gods Woord centraal staat. Welke overweging zouden jullie maken in dezen en waarom? Wat laat je hierin leidend zijn: liturgie, inhoud, kerkvisie of...?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerkkeuze

Bericht door Curatorium »

s1051952 schreef: Qua liturgie in de dienst zijn er enkele kleine verschillen: zij zingen vrijgemaakte psalmen (gereformeerd kerkboek) en lezen NBG '51, wij zingen de oude berijming (1773) en lezen SV/HSV. Inhoudelijk zijn de verschillen klein, onze dominee zou qua ligging prima voor kunnen gaan in haar gemeente en andersom. Het enige (kleine) verschil is het accent op verbond, bij hen wordt meer en vaker gesproken over het verbond en wordt er minder gesproken over persoonlijk geloof: Jezus Zelf riep mensen op tot geloof en bekering en die oproep moet m.i. ook duidelijk terug komen in de preek. Dit wordt bij hen ook wel genoemd maar komt vaak minder expliciet en persoonlijk naar de gemeente toe.
Met de vrijgemaakte psalmen moet je blij zijn. Zeer Bijbels en begrijpelijk, die elementen mist 1773 vaak. Ik zie de laatste tijd steeds meer grensverkeer tussen GKN/GKHersteld en reformatorische kerken, tot aan de Gereformeerde Gemeenten toe. Wat mij betreft een goede ontwikkeling.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Kerkkeuze

Bericht door s1051952 »

Curatorium schreef:
s1051952 schreef: Qua liturgie in de dienst zijn er enkele kleine verschillen: zij zingen vrijgemaakte psalmen (gereformeerd kerkboek) en lezen NBG '51, wij zingen de oude berijming (1773) en lezen SV/HSV. Inhoudelijk zijn de verschillen klein, onze dominee zou qua ligging prima voor kunnen gaan in haar gemeente en andersom. Het enige (kleine) verschil is het accent op verbond, bij hen wordt meer en vaker gesproken over het verbond en wordt er minder gesproken over persoonlijk geloof: Jezus Zelf riep mensen op tot geloof en bekering en die oproep moet m.i. ook duidelijk terug komen in de preek. Dit wordt bij hen ook wel genoemd maar komt vaak minder expliciet en persoonlijk naar de gemeente toe.
Met de vrijgemaakte psalmen moet je blij zijn. Zeer Bijbels en begrijpelijk, die elementen mist 1773 vaak. Ik zie de laatste tijd steeds meer grensverkeer tussen GKN/GKHersteld en reformatorische kerken, tot aan de Gereformeerde Gemeenten toe. Wat mij betreft een goede ontwikkeling.
Klopt, de berijming uit het gereformeerd kerkboek is helder en is behoorlijk bijbelgetrouw. Daarom is het ook mooi dat de liedbundel 'Weerklank' veel psalmen overneemt uit het gereformeerd kerkboek. De oude berijming is sterk verouderd, er is veel dichterlijke vrijheid genomen, bevat sporen van de verlichting en is in sommige gevallen niet erg bijbelgetrouw.

Van veel grensverkeer tussen de GKN/DGK(h) heb ik zelf niet veel gezien, mooi om te zien dat jij dat wel opmerkt en positief waardeert. Voel je je sterk met mensen uit de GKN/DGK(h) verbonden?
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkkeuze

Bericht door modesto »

Paulus heeft een lijstje gemaakt met vruchten van de Heilige Geest. Een gemeente waar je deze vruchten terugziet is een goede keuze.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

modesto schreef:Paulus heeft een lijstje gemaakt met vruchten van de Heilige Geest. Een gemeente waar je deze vruchten terugziet is een goede keuze.
O. En ik maar denken dat het in de gemeente om de prediking gaat....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef:
s1051952 schreef: Qua liturgie in de dienst zijn er enkele kleine verschillen: zij zingen vrijgemaakte psalmen (gereformeerd kerkboek) en lezen NBG '51, wij zingen de oude berijming (1773) en lezen SV/HSV. Inhoudelijk zijn de verschillen klein, onze dominee zou qua ligging prima voor kunnen gaan in haar gemeente en andersom. Het enige (kleine) verschil is het accent op verbond, bij hen wordt meer en vaker gesproken over het verbond en wordt er minder gesproken over persoonlijk geloof: Jezus Zelf riep mensen op tot geloof en bekering en die oproep moet m.i. ook duidelijk terug komen in de preek. Dit wordt bij hen ook wel genoemd maar komt vaak minder expliciet en persoonlijk naar de gemeente toe.
Met de vrijgemaakte psalmen moet je blij zijn. Zeer Bijbels en begrijpelijk, die elementen mist 1773 vaak. Ik zie de laatste tijd steeds meer grensverkeer tussen GKN/GKHersteld en reformatorische kerken, tot aan de Gereformeerde Gemeenten toe. Wat mij betreft een goede ontwikkeling.
De psalmen uit het Gereformeerd Kerkboek zijn ook zeer goed vertegenwoordigd in de bundel Weerklank, die volgende week verschijnt. Dat zou weleens hét liedboek voor de Gereformeerde Bondsgemeenten kunnen gaan worden. Dus als je GB blijft, krijg je straks de vrijgemaakte psalmen gewoon in je gezangenbundel. Qua prediking lijkt me dat je ook ertoe neigt om GB te blijven, dus dat is dan een prima oplossing: zoek een GB-gemeente die voornemens is om Weerklank te gaan gebruiken.
~~Soli Deo Gloria~~
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kerkkeuze

Bericht door Tom »

Heel jammer dat Weerklank ervoor gaat zorgen dat een kenmerkend element van de reformatorische gemeenschap verloren gaat (alleen Psalmen in de eredienst). Veel GB gemeenten zingen nu alleen gezangen voor het votum of na de zegen. Met Weerklank gaat dat veranderen ondanks dat het helemaal geen Bondsuitgave is, dan gaat de meerderheid wel overstag. Ik vind dat erg jammer en het geeft ook aan hoe snel de ontwikkelingen gaan sinds de Hersteld hervormde kerk gevormd is.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkkeuze

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
modesto schreef:Paulus heeft een lijstje gemaakt met vruchten van de Heilige Geest. Een gemeente waar je deze vruchten terugziet is een goede keuze.
O. En ik maar denken dat het in de gemeente om de prediking gaat....
Volgens mij zegt de NGB dat ook, zuivere prediking en zuivere bediening van de sacramenten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Tom schreef:Heel jammer dat Weerklank ervoor gaat zorgen dat een kenmerkend element van de reformatorische gemeenschap verloren gaat (alleen Psalmen in de eredienst). Veel GB gemeenten zingen nu alleen gezangen voor het votum of na de zegen. Met Weerklank gaat dat veranderen ondanks dat het helemaal geen Bondsuitgave is, dan gaat de meerderheid wel overstag. Ik vind dat erg jammer en het geeft ook aan hoe snel de ontwikkelingen gaan sinds de Hersteld hervormde kerk gevormd is.
Ik vraag me af in hoeverre Weerklank hierin echt een rol speelt. Er zijn echt nog wel GB-gemeenten waar het zingen uit deze gezangen geen item is, nog even los van de vraag of dat nu goed of slecht is.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kerkkeuze

Bericht door emigrant »

Bij je keuze is het niet "u vraagt wij draaien". Denk ook aan het sociale aspect in een gemeente - familie e.d.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

De kenmerken van de ware kerk zijn duidelijk omschreven in de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Ik ben niet zo voor het noemen van een kerkverband, want dat kan plaatselijk verschillend zijn. Ik raad daarom aan een plaatselijke kerk te zoeken die het meest voldoet aan de omschrijving zoals de eeuwenoude beproefde Nederlandse Geloofsbelijdenis dat doet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Hendrikus »

Tom schreef:Heel jammer dat Weerklank ervoor gaat zorgen dat een kenmerkend element van de reformatorische gemeenschap verloren gaat (alleen Psalmen in de eredienst). Veel GB gemeenten zingen nu alleen gezangen voor het votum of na de zegen. Met Weerklank gaat dat veranderen ondanks dat het helemaal geen Bondsuitgave is, dan gaat de meerderheid wel overstag. Ik vind dat erg jammer en het geeft ook aan hoe snel de ontwikkelingen gaan sinds de Hersteld hervormde kerk gevormd is.
Merkwaardige redenatie. Je zegt dat het uitsluitend zingen van psalmen kenmerkend is voor de reformatorische gemeenschap, maar je zegt tegelijkertijd dat veel GB gemeentes allang gezangen zingen. Ja, sommigen doen dat alleen voor het votum of na de zegen, maar ze zingen ze dus al wel. En er zijn ook genoeg GB gemeentes die ook na het votum en voor de zegen gezangen zingen. Dat heeft dus niks met Weerklank te maken, dat gebeurt toch al. Weerklank kan juist samenbindend werken, want nu doet de ene gemeente het zus, de ander zo, domweg omdat er nog geen bundel is die vanuit de gereformeerde belijdenis is samengesteld. De een de Hervormde Bundel van 1938, een ander Liedboek 1973, weer een ander Op Toonhoogte, nummer vier werkt met losse blaadjes waarop van alles en nog wat wordt gekopieerd. Straks ligt er een zorgvuldig geselecteerde verzameling die een einde kan maken aan al die verlegenheidsoplossingen. En wie pertinent geen gezangen wil zingen, gaat dat ook uit Weerklank niet doen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkkeuze

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het is nog de vraag of Weerklank wel een selectie is van bijbelse/bijbels verantwoorde liederen.
Zingen van gezangen en andere liederen is vrijwel altijd een teken van verschuiving in de prediking.

Ik zou me bij een verandering van kerk laten leiden door prediking en wat er gezongen wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerkkeuze

Bericht door Curatorium »

Hendrikus schreef: Merkwaardige redenatie. Je zegt dat het uitsluitend zingen van psalmen kenmerkend is voor de reformatorische gemeenschap, maar je zegt tegelijkertijd dat veel GB gemeentes allang gezangen zingen. Ja, sommigen doen dat alleen voor het votum of na de zegen, maar ze zingen ze dus al wel. En er zijn ook genoeg GB gemeentes die ook na het votum en voor de zegen gezangen zingen. Dat heeft dus niks met Weerklank te maken, dat gebeurt toch al. Weerklank kan juist samenbindend werken, want nu doet de ene gemeente het zus, de ander zo, domweg omdat er nog geen bundel is die vanuit de gereformeerde belijdenis is samengesteld. De een de Hervormde Bundel van 1938, een ander Liedboek 1973, weer een ander Op Toonhoogte, nummer vier werkt met losse blaadjes waarop van alles en nog wat wordt gekopieerd. Straks ligt er een zorgvuldig geselecteerde verzameling die een einde kan maken aan al die verlegenheidsoplossingen. En wie pertinent geen gezangen wil zingen, gaat dat ook uit Weerklank niet doen.
Ik kan hier in mijn omgeving al 1 tot 2 gemeenten opnoemen die Weerklank gaan gebruiken, maar nu nog terughoudend zijn met gezangen in de dienst. Sterker nog: in de eredienst houden die gemeenten nog zoveel mogelijk vast aan 1773, maar als Weerklank komt opeens niet meer. Ik heb zelf niet veel problemen met (Bijbelse) gezangen in de eredienst maar het lijkt mij duidelijk dat Weerklank het proces van ont-psalming in de GB echt wel hevig gaat versnellen. Sommigen, zeker op dit forum, vinden dat jammer.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

Ik zou het wel fijn vinden om ipv een psalm eens een gezang te zingen. Rondom Kerst of Pasen. Maar ook andere keren wel. Ik wil zingen van mijn Heiland bijvoorbeeld wat is er mooier dan dat te zingen als dat op dat moment het verlangen van je hart is door de preek en de Geest gewerkt in je hart.
Plaats reactie