Kerkkeuze

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkkeuze

Bericht door Wandelende »

refo schreef:De GG is zelf een vernieuwingsdrijver.
Op 1 januari verklaren de diakenen ten overstaan van God en de gemeente dat ze zich aan hun ambt zullen houden en op 2 januari gaan ze op huisbezoek in plaats van een ouderling.
De formulieren voor doop, avondmaal en bevestiging worden door een ouderling gelezen.
Waar in het verleden de gemiddelde zittingsduur van een ambtsdrager een jaar of acht, uitzonderingen daar gelaten (bron: het jubileumboek van de gemeente), nu zijn er regelmatig toespraken nodig omdat iemand 12,5, 20, 30, 40 jaar in het ambt zit. Het ambt bekleedt de man, in plaats van de man het ambt.
Allemaal kleine vosjes die de wijngaard bederven.
Azijn gedronken?
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik denk dat het zit zoals Wandelende zegt. Ritmisch zingen kan op zangavonden (ook niet overal) en op de jv en thuis, maar het is als er mensen zijn die zich daaraan ergeren, niet handig om dat in een GG voor de kerkdienst in te voeren. Dat heeft echter niets met principiële bezwaren tegen halve (of dubbele) noten te maken.

Volgens mij staat het gemeenten echter niet vrij om de psalmberijming van 1967 te zingen.
In 2016 heb ik hier eens de vraag voorgelegd waarom er geen Psalter gezongen mocht worden in een trouwdienst.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... er#p714202
In onze kerk(en) stellen ze zich soepeler op, als er in een bijzondere dienst de behoefte bestaat om een ander lied te zingen.
Op verzoek van de overledene, of het bruidspaar, zoiets.
Maar in de GG heb ik dit nog niet meegemaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Vorst »

Ik heb dat wel meegemaakt in de gg. Maar het ligt er sterk aan wat voor type gemeente het betreft (veilige omschrijving nietwaar :huhu ).
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

Het kan (dunkt me) niet zo zijn dat er iets tegen de Psalter op zich is.
Het zal te maken hebben met een zeker 'showgehalte". Om er iets bijzonders van te willen maken.
En het lijkt me goed om dat te voorkomen.
Ook het toespreken of toezingen van een bruidspaar is aan banden gelegd, toen bleek dat men hier altijd geen vat had op de inhoud.
Bij begrafenissen mag een persoonlijk dankwoord ook geen afbreuk doen van wat er door de dominee is gezegd.
Het gevaar voor wanorde door mensen die niet tot de kerk behoren en zo daar het woord krijgen lijkt me niet denkbeeldig.

Overigens word bij ons het zingen van "Datheen" toegestaan. Ik wist dat niet, ware het niet dat ik een huwelijksbevestiging
zelf meeluisterde via de kerktelefoon waar op verzoek van het bruidspaar uit "Datheen" werd gezongen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Het kan (dunkt me) niet zo zijn dat er iets tegen de Psalter op zich is.
Het zal te maken hebben met een zeker 'showgehalte". Om er iets bijzonders van te willen maken.
Het was niets van dit alles DIA. Het zou na de dienst zijn, de kinderen hadden dit ingestudeerd omdat juf een aantal jaren in Canada had gewoond. Haar ouders woonden er nog en zouden uiteraard erbij aanwezig zijn.
Dus leek het voor mijn zusje passend om het bruidspaar toe te zingen met een Psalm uit haar jeugd, in diezelfde GG, maar dan overzee!
Blijkbaar zijn ze daar ruimdenkender dan hier. Maar misschien dat het elders wel mogelijk is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Het kan (dunkt me) niet zo zijn dat er iets tegen de Psalter op zich is.
Het zal te maken hebben met een zeker 'showgehalte". Om er iets bijzonders van te willen maken.
Het was niets van dit alles DIA. Het zou na de dienst zijn, de kinderen hadden dit ingestudeerd omdat juf een aantal jaren in Canada had gewoond. Haar ouders woonden er nog en zouden uiteraard erbij aanwezig zijn.
Dus leek het voor mijn zusje passend om het bruidspaar toe te zingen met een Psalm uit haar jeugd, in diezelfde GG, maar dan overzee!
Blijkbaar zijn ze daar ruimdenkender dan hier. Maar misschien dat het elders wel mogelijk is.
Weet je misschien in welke gemeente dit plaatsvond? Soms zegt dat inderdaad wel eens iets. De ene gemeente staat meet toe dan de andere. Ik kan me voorstellen dat dit misschien bij (zeg maar) bepaalde Veluwse gemeenten eerder op bezwaren zou kunnen stuiten dan in andere gemeenten. Over het algemeen zijn de Veluwse gemeenten vaak nogal behoudend. Het is een voorbeeld, behouduende gemeenren liggen ook niet allemaal op de Veluwe vanzelf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door DDD »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Het kan (dunkt me) niet zo zijn dat er iets tegen de Psalter op zich is.
Het zal te maken hebben met een zeker 'showgehalte". Om er iets bijzonders van te willen maken.
Het was niets van dit alles DIA. Het zou na de dienst zijn, de kinderen hadden dit ingestudeerd omdat juf een aantal jaren in Canada had gewoond. Haar ouders woonden er nog en zouden uiteraard erbij aanwezig zijn.
Dus leek het voor mijn zusje passend om het bruidspaar toe te zingen met een Psalm uit haar jeugd, in diezelfde GG, maar dan overzee!
Blijkbaar zijn ze daar ruimdenkender dan hier. Maar misschien dat het elders wel mogelijk is.
Ik denk dat het heel uitzonderlijk is als zoiets in een GG niet mogelijk is, eerlijk gezegd.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Het kan (dunkt me) niet zo zijn dat er iets tegen de Psalter op zich is.
Het zal te maken hebben met een zeker 'showgehalte". Om er iets bijzonders van te willen maken.
Het was niets van dit alles DIA. Het zou na de dienst zijn, de kinderen hadden dit ingestudeerd omdat juf een aantal jaren in Canada had gewoond. Haar ouders woonden er nog en zouden uiteraard erbij aanwezig zijn.
Dus leek het voor mijn zusje passend om het bruidspaar toe te zingen met een Psalm uit haar jeugd, in diezelfde GG, maar dan overzee!
Blijkbaar zijn ze daar ruimdenkender dan hier. Maar misschien dat het elders wel mogelijk is.
Ik denk dat het heel uitzonderlijk is als zoiets in een GG niet mogelijk is, eerlijk gezegd.
Daarom maakt het me ook nieuwsgierig in welke gemeente dit plaatsvond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Weet je misschien in welke gemeente dit plaatsvond? Soms zegt dat inderdaad wel eens iets. De ene gemeente staat meet toe dan de andere.
Ik wil dit eigenlijk niet doen, want voor je het weet wordt het opgerakeld en een paarse krokodil.
Volgens mij is dit gewoon een besluit geweest van de dominee, hij wilde het niet. Hij staat bekend als uiterst rechts heb ik begrepen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Volgens mij is dit gewoon een besluit geweest van de dominee, hij wilde het niet. Hij staat bekend als uiterst rechts heb ik begrepen.
En dat is dan toch wel weer bedenkelijk. Die dominee is ook maar een dienaar, het is de kerkenraad die hierin beleid zou moeten uitzetten. Niet die voorbijganger die over vier jaar misschien weer ergens anders staat.

Maar, om even op DIA terug te komen, in een trouwdienst opeens wél Datheen zingen terwijl dat verder in de gemeente nooit gebeurt: dat is ook een vorm van willekeur. Wel eentje die makkelijker goed te praten is, "onze Zeeuwse gemeenten zingen het ook, en op classicale vergaderingen gebeurt het ook regelmatig", maar toch: het getuigt niet van consistent beleid. Had het bruidspaar een streepje vóór, zoon of dochter van een ouderling of zo?
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkkeuze

Bericht door Jongere »

:baille
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkkeuze

Bericht door Terri »

Jongere schreef::baille
Lekker vroeg naar bed vanavond ;)
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Volgens mij is dit gewoon een besluit geweest van de dominee, hij wilde het niet. Hij staat bekend als uiterst rechts heb ik begrepen.
En dat is dan toch wel weer bedenkelijk. Die dominee is ook maar een dienaar, het is de kerkenraad die hierin beleid zou moeten uitzetten. Niet die voorbijganger die over vier jaar misschien weer ergens anders staat.

Maar, om even op DIA terug te komen, in een trouwdienst opeens wél Datheen zingen terwijl dat verder in de gemeente nooit gebeurt: dat is ook een vorm van willekeur. Wel eentje die makkelijker goed te praten is, "onze Zeeuwse gemeenten zingen het ook, en op classicale vergaderingen gebeurt het ook regelmatig", maar toch: het getuigt niet van consistent beleid. Had het bruidspaar een streepje vóór, zoon of dochter van een ouderling of zo?
Het zou best kunnen zijn dat òf de bruid òf de bruidegom uit een gemeente kwam waar nog Datheen werd gezongen. Ik acht zoiets veel minder ernstig dan het invoeren van gezangen. Laten toch niet op alle slakken (kleine niet noemenswaardige zaken) zout leggen die het niet waard zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef: Volgens mij is dit gewoon een besluit geweest van de dominee, hij wilde het niet. Hij staat bekend als uiterst rechts heb ik begrepen.
En dat is dan toch wel weer bedenkelijk. Die dominee is ook maar een dienaar, het is de kerkenraad die hierin beleid zou moeten uitzetten. Niet die voorbijganger die over vier jaar misschien weer ergens anders staat.

Maar, om even op DIA terug te komen, in een trouwdienst opeens wél Datheen zingen terwijl dat verder in de gemeente nooit gebeurt: dat is ook een vorm van willekeur. Wel eentje die makkelijker goed te praten is, "onze Zeeuwse gemeenten zingen het ook, en op classicale vergaderingen gebeurt het ook regelmatig", maar toch: het getuigt niet van consistent beleid. Had het bruidspaar een streepje vóór, zoon of dochter van een ouderling of zo?
Het zou best kunnen zijn dat òf de bruid òf de bruidegom uit een gemeente kwam waar nog Datheen werd gezongen. Ik acht zoiets veel minder ernstig dan het invoeren van gezangen. Laten toch niet op alle slakken (kleine niet noemenswaardige zaken) zout leggen die het niet waard zijn.
Zo denk ik dus over de kritiek op het zingen van gezangen, opwekking en sela ;)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkkeuze

Bericht door Delftenaar »

De Bijbel zegt dat je God moet verheerlijken door psalmen, gezangen en geestelijke liederen. Dit staat in een van de brieven van Paulus.

Hoewel ik daarom principieel niet tegen gezangen ben denk ik wel dat de Psalmen de hoogten en diepten van het (geestelijk) leven onder woorden brengen. En daarom verrijkend zijn om de hoofdplaats in de liedkeuze in te nemen.
Liederen in de bundel van 1938 (naar mijn mening onterecht vergeten) en in het Liedboek beantwoorden op Nieuwtestamentische wijze wel aan de elementen waaraan een gezang/lied moet voldoen om in de eredienst gebruikt te worden. Dat is God in Christus verheerlijken in alle hoogten en diepten die er in het menselijk leven kunnen zijn.

Bij Opwekking en Sela mis ik vaak die diepten: het is alleen maar halleluja en veel herhalingen zonder diepgang, vooral bij Opwekking. Dan mis ik iets. Onze predikant benadrukte altijd dat de heerlijkheid door lijden heen gaat. Bij Opwekking zie je dat niet terug.
Plaats reactie