Kerkkeuze

DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door DDD »

Je kunt toch serieus niet beweren dat Sela alleen maar hoogtepunten bezingt?
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Kerkkeuze

Bericht door Reforok »

DDD schreef:Je kunt toch serieus niet beweren dat Sela alleen maar hoogtepunten bezingt?
Als je selectief luistert wel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

Delftenaar schreef: Bij Opwekking en Sela mis ik vaak die diepten: het is alleen maar halleluja en veel herhalingen zonder diepgang, vooral bij Opwekking. Dan mis ik iets. Onze predikant benadrukte altijd dat de heerlijkheid door lijden heen gaat. Bij Opwekking zie je dat niet terug.
Ik kreeg jaren geleden een CD van Sela en dacht: wat moet ik hier nu mee? Ik speelde hem eens af en slechts 2 liederen konden mij bekoren.
Als ik Kinga nu hoor zingen, raakt mij dat diep, omdat zij - zeker het laatste jaar - uit de bevinding zingt.
Zij moet door diepe dalen.
Dan kan ik bij tijden jaloers worden op haar overgave.
Bij de term Opwekking, denk ik aan andersoortige liederen. Je moet opstaan, je moet tot de Vader gaan, strek je handen omhoog.
Ik vind het vermoeiend en verlammend juist.
Want wat moet je dan als je in het donker loopt?
Maar bepaalde liederen die dan onder deze noemer vallen, zijn bij mij gaan horen, omdat ze bijbels zijn. En niet omdat het bij mijn gevoel past en m.i. is dat vaak het geval. Je hoort het ook van die mensen: ik voel het, de ervaring is zo belangrijk.
Maar gevoelens kunnen je bedriegen, en zijn als eb en vloed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkkeuze

Bericht door samanthi »

Delftenaar schreef:De Bijbel zegt dat je God moet verheerlijken door psalmen, gezangen en geestelijke liederen. Dit staat in een van de brieven van Paulus.

Hoewel ik daarom principieel niet tegen gezangen ben denk ik wel dat de Psalmen de hoogten en diepten van het (geestelijk) leven onder woorden brengen. En daarom verrijkend zijn om de hoofdplaats in de liedkeuze in te nemen.
Liederen in de bundel van 1938 (naar mijn mening onterecht vergeten) en in het Liedboek beantwoorden op Nieuwtestamentische wijze wel aan de elementen waaraan een gezang/lied moet voldoen om in de eredienst gebruikt te worden. Dat is God in Christus verheerlijken in alle hoogten en diepten die er in het menselijk leven kunnen zijn.

Bij Opwekking en Sela mis ik vaak die diepten: het is alleen maar halleluja en veel herhalingen zonder diepgang, vooral bij Opwekking. Dan mis ik iets. Onze predikant benadrukte altijd dat de heerlijkheid door lijden heen gaat. Bij Opwekking zie je dat niet terug.
Vader, vol van vrees en schaamte


Vader, vol van vrees en schaamte,
buigen wij voor U.
Heel uw werk door ons vertreden,
klaagt ons, mensheid aan bij U.

Heer ontferm U over ons,
die schuldig voor U staan.
U bent onze God en Redder,
neem ons in uw liefde aan.

Vader, in dit uur der waarheid,
keren w' ons tot U.
O, vergeef ons, Heer herstel ons,
maak ons hart en leven nieuw.

Vul ons met uw Heil'ge Geest,
geef vuur en kracht steeds weer.
Ieder zal uw macht aanschouwen,
dat wij uw naam verhogen Heer.
dat wij uw naam verhogen Heer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

Precies en zo zijn er nog wel neer liederen
Plaats reactie