Kerk in slaap

ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk in slaap

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Maar we zien wel dat
het werk Gods steeds meer verborgen blijft, en ook (wat wel eens benoemd wordt) dat er weinig doorbrekende genade te zien is. En dat heeft ons toch wel iets te zeggen, denk ik? Vooral een oudere generatie kan er iets van weten hoe er eerder meer openbaar kwam van het tere leven uit en met God.
Misschien binnen een gedeelte van Nederland, maar kijk eens naar de enorme toewas op de zendingsvelden. Gods werk gaat door!
Dat klinkt ook weer een beertje wantrouwend... kan het niet helpen, maar zo komt het wel over.
Ik weet trouwens helaas niet op welke plek ik dan in Nederland zou moeten zoeken.
Maar goed ik denk dat ik in dit topic niet meer reageer.
Nee DIA, niet wantrouwend, jij zegt dat het werk Gods steeds meer verborgen blijft.
Dan zeg ik, misschien op bepaalde plekken, maar kijk eens naar het zendingswerk. Het tegenovergestelde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in slaap

Bericht door eilander »

Ik ga zeker niet alle zorgen waarmee dit topic begon, wegwuiven. Maar toch gebeuren er af en toe dingen waardoor je het weer heel helder ziet: de Heere werkt ook nog onder ons, en in deze tijd!
En dat maakt toch voorzichtig om alleen maar de kant van "Gods werk blijft zo verborgen" te benadrukken.
Krijgt de Heere dan de eer die Hem toekomt?
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik ga zeker niet alle zorgen waarmee dit topic begon, wegwuiven. Maar toch gebeuren er af en toe dingen waardoor je het weer heel helder ziet: de Heere werkt ook nog onder ons, en in deze tijd!
En dat maakt toch voorzichtig om alleen maar de kant van "Gods werk blijft zo verborgen" te benadrukken.
Krijgt de Heere dan de eer die Hem toekomt?
Ja, daar zal Hij Zelf voor zorgen. De vraag is wel of IK... IK en wij allen Hem de eer nog kunnen geven?
Ik dacht ook dat er ergens stond dat we allen van God zijn afgevallen en Hem niet meer zoeken, noch ons
echt bekommeren om Zijn eer. We lijken zo bezorgd on de eer van God, en, als we de onze belijdenis willen geloven, of eigen bevinding, dan moeten we zeggen dat waar is. Wij zijn allen onnut geworden, en zoeken
niet God eer, maar meer eigen eer. Laten we ons daar niet op verheffen, het zou een zaak van schaamte en
verootmoediging moeten zijn denk ik... En spreken over zaken die we niet kennen, kan niet anders dan tot verkeerde beschouwingen leiden. En alle vrome woorden ten spijt, ik geloof niet dat dit tot de eer van God
is, als we zo over elkaar heen buitelen. Dan kunnen we beter stoppen, denk ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk in slaap

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: En alle vrome woorden ten spijt, ik geloof niet dat dit tot de eer van God
is, als we zo over elkaar heen buitelen. Dan kunnen we beter stoppen, denk ik.
Jij kan het beschouwen als "over elkaar heen buitelen", ik zie dat absoluut niet zo.
De woorden die bijvoorbeeld eilander en ik gewisseld hebben in dit topic zie ik absoluut niet als "over elkaar heen buitelen" bijvoorbeeld, eerder een beschrijving hoe iemand er over denkt, en uiteindelijk denk ik dat wij niet eens zover van elkaar af zitten aangaande mening.

Een discussie is niet per definitie "over elkaar heen buitelen" maar kan gewoon een vruchtbaar gesprek zijn zonder hete hoofden of koude harten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in slaap

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik ga zeker niet alle zorgen waarmee dit topic begon, wegwuiven. Maar toch gebeuren er af en toe dingen waardoor je het weer heel helder ziet: de Heere werkt ook nog onder ons, en in deze tijd!
En dat maakt toch voorzichtig om alleen maar de kant van "Gods werk blijft zo verborgen" te benadrukken.
Krijgt de Heere dan de eer die Hem toekomt?
Ja, daar zal Hij Zelf voor zorgen. De vraag is wel of IK... IK en wij allen Hem de eer nog kunnen geven?
Ik dacht ook dat er ergens stond dat we allen van God zijn afgevallen en Hem niet meer zoeken, noch ons
echt bekommeren om Zijn eer. We lijken zo bezorgd on de eer van God, en, als we de onze belijdenis willen geloven, of eigen bevinding, dan moeten we zeggen dat waar is. Wij zijn allen onnut geworden, en zoeken
niet God eer, maar meer eigen eer. Laten we ons daar niet op verheffen, het zou een zaak van schaamte en
verootmoediging moeten zijn denk ik... En spreken over zaken die we niet kennen, kan niet anders dan tot verkeerde beschouwingen leiden. En alle vrome woorden ten spijt, ik geloof niet dat dit tot de eer van God
is, als we zo over elkaar heen buitelen. Dan kunnen we beter stoppen, denk ik.
Toch een vraag, @-DIA-: zie jij ook wel eens dingen gebeuren, nu, in deze tijd waardoor je weer ziet dat God nog werkt? Met andere woorden: herken je wat ik zeg?
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik ga zeker niet alle zorgen waarmee dit topic begon, wegwuiven. Maar toch gebeuren er af en toe dingen waardoor je het weer heel helder ziet: de Heere werkt ook nog onder ons, en in deze tijd!
En dat maakt toch voorzichtig om alleen maar de kant van "Gods werk blijft zo verborgen" te benadrukken.
Krijgt de Heere dan de eer die Hem toekomt?
Ja, daar zal Hij Zelf voor zorgen. De vraag is wel of IK... IK en wij allen Hem de eer nog kunnen geven?
Ik dacht ook dat er ergens stond dat we allen van God zijn afgevallen en Hem niet meer zoeken, noch ons
echt bekommeren om Zijn eer. We lijken zo bezorgd on de eer van God, en, als we de onze belijdenis willen geloven, of eigen bevinding, dan moeten we zeggen dat waar is. Wij zijn allen onnut geworden, en zoeken
niet God eer, maar meer eigen eer. Laten we ons daar niet op verheffen, het zou een zaak van schaamte en
verootmoediging moeten zijn denk ik... En spreken over zaken die we niet kennen, kan niet anders dan tot verkeerde beschouwingen leiden. En alle vrome woorden ten spijt, ik geloof niet dat dit tot de eer van God
is, als we zo over elkaar heen buitelen. Dan kunnen we beter stoppen, denk ik.
Toch een vraag, @-DIA-: zie jij ook wel eens dingen gebeuren, nu, in deze tijd waardoor je weer ziet dat God nog werkt? Met andere woorden: herken je wat ik zeg?
Zeker! Er is nog een overblijfsel naar de verkiezing. En we mogen het grote voorrecht nog hebben om er nog enigen soms persoonlijk te ontmoeten. Van deze mensen gaat in hun eenvoud soms veel meer uit als van veel ambtsdragers (helaas!). Daarmee zeg ik niet dat ze er niet zijn onder de ambtsdragers, maar die zijn me niet zo bekend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in slaap

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef: Toch een vraag, @-DIA-: zie jij ook wel eens dingen gebeuren, nu, in deze tijd waardoor je weer ziet dat God nog werkt? Met andere woorden: herken je wat ik zeg?
Zeker! Er is nog een overblijfsel naar de verkiezing. En we mogen het grote voorrecht nog hebben om er nog enigen soms persoonlijk te ontmoeten. Van deze mensen gaat in hun eenvoud soms veel meer uit als van veel ambtsdragers (helaas!). Daarmee zeg ik niet dat ze er niet zijn onder de ambtsdragers, maar die zijn me niet zo bekend.
Een stapje verder nog, bedoel ik: zie je ook dat de Heere nog mensen tot de kennis van Christus brengt?
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef: Toch een vraag, @-DIA-: zie jij ook wel eens dingen gebeuren, nu, in deze tijd waardoor je weer ziet dat God nog werkt? Met andere woorden: herken je wat ik zeg?
Zeker! Er is nog een overblijfsel naar de verkiezing. En we mogen het grote voorrecht nog hebben om er nog enigen soms persoonlijk te ontmoeten. Van deze mensen gaat in hun eenvoud soms veel meer uit als van veel ambtsdragers (helaas!). Daarmee zeg ik niet dat ze er niet zijn onder de ambtsdragers, maar die zijn me niet zo bekend.
Een stapje verder nog, bedoel ik: zie je ook dat de Heere nog mensen tot de kennis van Christus brengt?
We kunnen dat weten, want Zijn werk gaat door tot de laatste is toegebracht, en dan zal het einde zijn.
Lees nu eens gewoon wat ds. Hoogerland zegt. Daar is eigenlijk weinig over te discussieren, het zijn de
droevige feiten die hij noemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in slaap

Bericht door eilander »

Je geeft antwoord op een vraag die ik niet heb gesteld, DIA. En dat vind ik wat droevig.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Je geeft antwoord op een vraag die ik niet heb gesteld, DIA. En dat vind ik wat droevig.
Welke vraag bedoelt u dan? Als ik niet meer antwoord ben ik weg, moet om 2 uur bij AH zijn, maar dan hoop ik vanavond wel te antwoorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in slaap

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Je geeft antwoord op een vraag die ik niet heb gesteld, DIA. En dat vind ik wat droevig.
Welke vraag bedoelt u dan? Als ik niet meer antwoord ben ik weg, moet om 2 uur bij AH zijn, maar dan hoop ik vanavond wel te antwoorden.
Ik stelde de vraag of je het zelf ook nog wel eens mag zien dat dit gebeurt. Dan moet je niet als antwoord geven dat we kunnen weten dat dit nog gebeuren zal. Dat is wel waar, maar dat was niet de vraag.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerk in slaap

Bericht door Panny »

Wat ik soms denkt: Zijn er niet veel meer ware gelovigen dan we denken?

In de rechterflank worden er nog weleens allerlei wegen en kenmerken gesteld waaraan een ware bekering zou moeten voldoen. Het lijkt soms wel bijna remonstrants.
Hierdoor durven veel mensen niet te geloven omdat ze menen bepaalde zaken te missen. En dan heb ik het over ervaringen of gevoelens in zichzelf.
En dit zijn mensen die echt oprecht verlangen en liefde kennen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in slaap

Bericht door eilander »

Panny schreef:Wat ik soms denkt: Zijn er niet veel meer ware gelovigen dan we denken?

In de rechterflank worden er nog weleens allerlei wegen en kenmerken gesteld waaraan een ware bekering zou moeten voldoen. Het lijkt soms wel bijna remonstrants.
Hierdoor durven veel mensen niet te geloven omdat ze menen bepaalde zaken te missen. En dan heb ik het over ervaringen of gevoelens in zichzelf.
En dit zijn mensen die echt oprecht verlangen en liefde kennen.
Dat oordeel is niet aan ons, en vanuit de aard der liefde mag je zo iemand ook voor een kind van God houden.
Maar er is in elk geval een kenmerk wat we niet maar mogen verduisteren: kennen wij persoonlijk Christus?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kerk in slaap

Bericht door Wilhelm »

eilander schreef:
Panny schreef:Wat ik soms denkt: Zijn er niet veel meer ware gelovigen dan we denken?

In de rechterflank worden er nog weleens allerlei wegen en kenmerken gesteld waaraan een ware bekering zou moeten voldoen. Het lijkt soms wel bijna remonstrants.
Hierdoor durven veel mensen niet te geloven omdat ze menen bepaalde zaken te missen. En dan heb ik het over ervaringen of gevoelens in zichzelf.
En dit zijn mensen die echt oprecht verlangen en liefde kennen.
Dat oordeel is niet aan ons, en vanuit de aard der liefde mag je zo iemand ook voor een kind van God houden.
Maar er is in elk geval een kenmerk wat we niet maar mogen verduisteren: kennen wij persoonlijk Christus?
Eens! Mooi antwoord las ik daarover: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/236 ... tsgronden/
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Je geeft antwoord op een vraag die ik niet heb gesteld, DIA. En dat vind ik wat droevig.
Welke vraag bedoelt u dan? Als ik niet meer antwoord ben ik weg, moet om 2 uur bij AH zijn, maar dan hoop ik vanavond wel te antwoorden.
Ik stelde de vraag of je het zelf ook nog wel eens mag zien dat dit gebeurt. Dan moet je niet als antwoord geven dat we kunnen weten dat dit nog gebeuren zal. Dat is wel waar, maar dat was niet de vraag.
Wat ik zie, is dat velen van de levende Kerk worden thuisgehaald. En ik moet eerlijk zeggen dat ik die plaatsen heel weinig vervuld zie worden. Dan denk ik ook wel eens, mede ziende op het wereldgebeuren, en de toestand in de kerken, dat God zijn volk aan het binnenhalen is voor de dag van het kwaad. Ik weet dat me dit denken wellicht niet in dank wordt afgenomen, en wellicht weer vragen oproept, maar we proberen toch eerlijk te zijn. Met de beste wil van de wereld kan ik deze tijd voor de Kerk op de aarde niet zo rooskleurig duiden als sommigen wel menen. Sorry, ik kan niet wat anders zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie