Kerk in slaap

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerk in slaap

Bericht door helma »

Eilander, ik heb niet bedoeld dat je niet mag vragen om algehele reiniging als kind van God. David bidt ook na ontvangen genade nog: was mij geheel. Dat blijft de verzuchting van Gods kind. Tot het laatst toe. Waar het bij Petrus omging dat hij niet begreep dat die voetwassing ging om de dagelijkse zonden. Je mag toch niet net doen of de reinigende kracht van het bloed niet genoeg is om rechtvaardig te zijn voor God? Alsof er nog nooit wat gebeurd is in je leven? Als een kind er blijk van geeft (het komt ook in de vruchten openbaar) dat het een nieuw hart heeft gekregen blijf je toch niet zeggen: 'vraag maar veel om een nieuw hart'; dan denk ik dat je dingen anders moet formuleren. Omdat je anders verwarring krijgt (zoals hier). Maar een kind dat echt een nieuw hart heeft zal daar zelf ook achter komen. Zoals ik pas hoorde van een jongetje van 4 die elke avond huilend voor de Heere zijn zonden belijdt en toch zeggen mag de Heere lief te hebben. Hij zei tegen zijn moeder: mama, mijn hart weet dat deze dingen verkeerd zijn, maar mijn hoofd wil het wel. De strijd van een twee mens te zijn.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk in slaap

Bericht door ejvl »

Eilander, zoals je het nu schrijft hebben wij geen verschil.
In praktisch elke post van mij heb ik gezegd dat het over de wedergeboorte gaat en niet om de heiligmaking als het gaat om een nieuw hart bidden.
In de zin van heiligmaking heb ik natuurlijk geen enkel bezwaar zoals ik ook in elke post gezegd heb.
Nu dan, bidden om een nieuw hart zie ik als bidden om wedergeboorte.
Als iemand dat bedoeld in de zin van heiligmaking heb ik geen enkel bezwaar. Dat is volop bijbels.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Kerk in slaap

Bericht door huisman »

Martijn schreef:
huisman schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:Wat vind je dan van het voorbeeld van Petrus, @ Eilander? (Was me dan maar helemaal)
Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar een reactie hierop. Want het is vreemd dat een kind van God zal blijven vragen of hij een kind van God mag zijn. Het komt bij mij wat wantrouwend over, alsof dat wat God heeft gedaan, heeft gezegd niet waar is.
En uiteraard, dat ben ik ook met evl eens, de dagelijkse bekering, de dagelijkse vergeving blijft nodig. En natuurlijk zal er wel eens twijfel zijn. Maar ik denk dat het verkeerd is om dag in, dag uit het voor iedereen het "verplicht" te laten stellen te vragen om een nieuw hart.
Overigens, treffend dat voorbeeld van die jongen van Adullam.
Dit zegt Gods Woord. Gods kinderen zijn verbrijzeld,nederig,arm,verslagen,ellendig...maar vele godsdienstigen zijn verder dan dit...verdrietig en beangstigend.
Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Gods Woord zegt toch ook nog iets anders?
Gods Woord zegt meer maar niets wat je in mindering mag brengen op deze teksten die ik met veel meer zou kunnen uitbreiden.
Een christen die deze verbrijzeling niet herkent herkent zich niet in Gods Woord en dat is zeer ernstig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in slaap

Bericht door samanthi »

Huisman schreef:
Gods Woord zegt meer maar niets wat je in mindering mag brengen op deze teksten die ik met veel meer zou kunnen uitbreiden.
Een christen die deze verbrijzeling niet herkent herkent zich niet in Gods Woord en dat is zeer ernstig.
Je moet wel met twee woorden spreken zie mijn vorige postings.
Verbrijzeling en heling
zonde en genade
wet en evangelie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerk in slaap

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Huisman schreef:
Gods Woord zegt meer maar niets wat je in mindering mag brengen op deze teksten die ik met veel meer zou kunnen uitbreiden.
Een christen die deze verbrijzeling niet herkent herkent zich niet in Gods Woord en dat is zeer ernstig.
Je moet wel met twee woorden spreken zie mijn vorige postings.
Verbrijzeling en heling
zonde en genade
wet en evangelie
Het is een doorgaand werk in een waar christen.Verbrijzeling en heling en verbrijzeling en heling enz. Zie de al genoemde Psalm 51 waar David zegt: een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God niet verachten. Daar wist David uit bevinding van en daarom durfde hij nu weer met zo'n hart naar God te gaan.
In Psalm 32 kun je lezen dat ook of beter juist na ontvangen genade die verbrijzeling doorgaat zodat elk kind van God met Luther zal zeggen : Wij blijven bedelaars ,wij blijven een arm en ellendig volk maar wij schuilen bij Hem die verbrijzeld werd op Golgotha.

Ik ben bevreesd voor een geloof wat van die eerste en doorgaande verbrijzeling niet weet. Die verbrijzeling heeft namelijk een zeer Evangelisch doel namelijk plaats te maken voor de Heelmeester Jezus Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Kerk in slaap

Bericht door keesjanm »

Blijkbaar voelt somberen goed. Het is al meer gezegd, het is ook niet nieuw.
Elia somberde al, en inderdaad ook de vroege kerkvaders, reformatoren en de nadere refomatoren waren soms geen optimisten.
Logisch dat er ook anno 2016 gesomberd wordt. En gezien wat de mens is, al 6000 jaar... Dan is er ook niets meer te doen dan somberen als we op de mens zelf zien. Gelukkig mag de blik juist omhoog, naar Hem die mens wilde worden, omdat het met de mens vanuit zichzelf niets meer zou worden,

Maar ga aan de hand van een voorbeeld van een tante niet zeggen dat het vandaag niet meer gevonden wordt. Want dan doe je het werk van de Heere echt te kort.
Ik denk vooral dat jongeren het anders beschrijven en daardoor door ouderen niet herkent en begrepen worden, maar dat is dan vooral een probleem van de laatste groep ipv jonge gelovigen.

Ik ken een voorbeeld van een oude vrouw die dagelijks bidt om het behoud van haar kinderen, de kinderen mochten allemaal tot geloof komen, maar ze neemt het niet over. Dus dan blijf je bidden om iets wat door de Heere al lang verhoord is.
En dat is vreemd, daarom kan ik ook niet mee met de redenatie van Eilander. Kinderen die getuigen van de hoop die in hen is, moet je wijzen op de opdracht om op te wassen in de kennis van de Heere Jezus. Maar om een nieuw hart bidden is dan niet meer aan de orde. Prachtig antwoord van ds vd Brink.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:Blijkbaar voelt somberen goed. Het is al meer gezegd, het is ook niet nieuw.
Elia somberde al, en inderdaad ook de vroege kerkvaders, reformatoren en de nadere refomatoren waren soms geen optimisten.
Logisch dat er ook anno 2016 gesomberd wordt. En gezien wat de mens is, al 6000 jaar... Dan is er ook niets meer te doen dan somberen als we op de mens zelf zien. Gelukkig mag de blik juist omhoog, naar Hem die mens wilde worden, omdat het met de mens vanuit zichzelf niets meer zou worden,

Maar ga aan de hand van een voorbeeld van een tante niet zeggen dat het vandaag niet meer gevonden wordt. Want dan doe je het werk van de Heere echt te kort.
Ik denk vooral dat jongeren het anders beschrijven en daardoor door ouderen niet herkent en begrepen worden, maar dat is dan vooral een probleem van de laatste groep ipv jonge gelovigen.

Ik ken een voorbeeld van een oude vrouw die dagelijks bidt om het behoud van haar kinderen, de kinderen mochten allemaal tot geloof komen, maar ze neemt het niet over. Dus dan blijf je bidden om iets wat door de Heere al lang verhoord is.
En dat is vreemd, daarom kan ik ook niet mee met de redenatie van Eilander. Kinderen die getuigen van de hoop die in hen is, moet je wijzen op de opdracht om op te wassen in de kennis van de Heere Jezus. Maar om een nieuw hart bidden is dan niet meer aan de orde. Prachtig antwoord van ds vd Brink.
Somberen op zich is niet goed, evenals een ongegrond optimisme. Dat laatste kom ik ook tegen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in slaap

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Huisman schreef:
Gods Woord zegt meer maar niets wat je in mindering mag brengen op deze teksten die ik met veel meer zou kunnen uitbreiden.
Een christen die deze verbrijzeling niet herkent herkent zich niet in Gods Woord en dat is zeer ernstig.
Je moet wel met twee woorden spreken zie mijn vorige postings.
Verbrijzeling en heling
zonde en genade
wet en evangelie
Het is een doorgaand werk in een waar christen.Verbrijzeling en heling en verbrijzeling en heling enz. Zie de al genoemde Psalm 51 waar David zegt: een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God niet verachten. Daar wist David uit bevinding van en daarom durfde hij nu weer met zo'n hart naar God te gaan.
In Psalm 32 kun je lezen dat ook of beter juist na ontvangen genade die verbrijzeling doorgaat zodat elk kind van God met Luther zal zeggen : Wij blijven bedelaars ,wij blijven een arm en ellendig volk maar wij schuilen bij Hem die verbrijzeld werd op Golgotha.

Ik ben bevreesd voor een geloof wat van die eerste en doorgaande verbrijzeling niet weet. Die verbrijzeling heeft namelijk een zeer Evangelisch doel namelijk plaats te maken voor de Heelmeester Jezus Christus.
Ja dat klopt ellende verlossing en dankbaarheid, ze zijn er alle drie of er is er niet een.(wijlen ds P. Beekhuis)
Ik ben bevreesd voor een geloof wat van het tweede en derde stuk niets kent en alleen het eerste propageert.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerk in slaap

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Huisman schreef:
Gods Woord zegt meer maar niets wat je in mindering mag brengen op deze teksten die ik met veel meer zou kunnen uitbreiden.
Een christen die deze verbrijzeling niet herkent herkent zich niet in Gods Woord en dat is zeer ernstig.
Je moet wel met twee woorden spreken zie mijn vorige postings.
Verbrijzeling en heling
zonde en genade
wet en evangelie
Het is een doorgaand werk in een waar christen.Verbrijzeling en heling en verbrijzeling en heling enz. Zie de al genoemde Psalm 51 waar David zegt: een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God niet verachten. Daar wist David uit bevinding van en daarom durfde hij nu weer met zo'n hart naar God te gaan.
In Psalm 32 kun je lezen dat ook of beter juist na ontvangen genade die verbrijzeling doorgaat zodat elk kind van God met Luther zal zeggen : Wij blijven bedelaars ,wij blijven een arm en ellendig volk maar wij schuilen bij Hem die verbrijzeld werd op Golgotha.

Ik ben bevreesd voor een geloof wat van die eerste en doorgaande verbrijzeling niet weet. Die verbrijzeling heeft namelijk een zeer Evangelisch doel namelijk plaats te maken voor de Heelmeester Jezus Christus.
Ja dat klopt elende verlossing en dankbaarheid, ze zijn er alle drie of er is er niet een.(wijlen P. Beekhuis)
Ik ben bevreesd voor een geloof wat van het tweede en derde stuk niet kent en alleen het eerste propageert.
Die vrees blijkt uit je posts. Ik heb wijlen ds P Beekhuis ook wel mogen horen en die verkondigde een rijke Christus voor een arme zondaar. Zeker een prediker die het stuk van de ellende niet oversloeg.
Waar onze angst zit heeft vaak te maken met waar wij vandaan komen. Maar een reactie op een vermeende eenzijdige prediking is meestal ook eenzijdig.

Trouwens een geloof zonder kennis van al de drie stukken is geen Bijbels geloof.
Dus zijn wij het eens dat Gods Geest alle stukken leert en geen van de drie overslaat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in slaap

Bericht door samanthi »

huisman schreef:

Die vrees blijkt uit je posts. Ik heb wijlen ds P Beekhuis ook wel mogen horen en die verkondigde een rijke Christus voor een arme zondaar. Zeker een prediker die het stuk van de ellende niet oversloeg.
Waar onze angst zit heeft vaak te maken met waar wij vandaan komen. Maar een reactie op een vermeende eenzijdige prediking is meestal ook eenzijdig.

Trouwens een geloof zonder kennis van al de drie stukken is geen Bijbels geloof.
Dus zijn wij het eens dat Gods Geest alle stukken leert en geen van de drie overslaat?
Helemaal mee eens!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Kerk in slaap

Bericht door helma »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Huisman schreef:
Gods Woord zegt meer maar niets wat je in mindering mag brengen op deze teksten die ik met veel meer zou kunnen uitbreiden.
Een christen die deze verbrijzeling niet herkent herkent zich niet in Gods Woord en dat is zeer ernstig.
Je moet wel met twee woorden spreken zie mijn vorige postings.
Verbrijzeling en heling
zonde en genade
wet en evangelie
Het is een doorgaand werk in een waar christen.Verbrijzeling en heling en verbrijzeling en heling enz. Zie de al genoemde Psalm 51 waar David zegt: een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God niet verachten. Daar wist David uit bevinding van en daarom durfde hij nu weer met zo'n hart naar God te gaan.
In Psalm 32 kun je lezen dat ook of beter juist na ontvangen genade die verbrijzeling doorgaat zodat elk kind van God met Luther zal zeggen : Wij blijven bedelaars ,wij blijven een arm en ellendig volk maar wij schuilen bij Hem die verbrijzeld werd op Golgotha.

Ik ben bevreesd voor een geloof wat van die eerste en doorgaande verbrijzeling niet weet. Die verbrijzeling heeft namelijk een zeer Evangelisch doel namelijk plaats te maken voor de Heelmeester Jezus Christus.
Nu ben ik eigenlijk toch wel benieuwd waar jij in dit topic gevonden heb dat mensen het hier niet mee eens zijn. Volgens mij ging het daar niet over. Of ik heb iets over het hoofd gezien?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Kerk in slaap

Bericht door huisman »

helma schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Huisman schreef:
Gods Woord zegt meer maar niets wat je in mindering mag brengen op deze teksten die ik met veel meer zou kunnen uitbreiden.
Een christen die deze verbrijzeling niet herkent herkent zich niet in Gods Woord en dat is zeer ernstig.
Je moet wel met twee woorden spreken zie mijn vorige postings.
Verbrijzeling en heling
zonde en genade
wet en evangelie
Het is een doorgaand werk in een waar christen.Verbrijzeling en heling en verbrijzeling en heling enz. Zie de al genoemde Psalm 51 waar David zegt: een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God niet verachten. Daar wist David uit bevinding van en daarom durfde hij nu weer met zo'n hart naar God te gaan.
In Psalm 32 kun je lezen dat ook of beter juist na ontvangen genade die verbrijzeling doorgaat zodat elk kind van God met Luther zal zeggen : Wij blijven bedelaars ,wij blijven een arm en ellendig volk maar wij schuilen bij Hem die verbrijzeld werd op Golgotha.

Ik ben bevreesd voor een geloof wat van die eerste en doorgaande verbrijzeling niet weet. Die verbrijzeling heeft namelijk een zeer Evangelisch doel namelijk plaats te maken voor de Heelmeester Jezus Christus.
Nu ben ik eigenlijk toch wel benieuwd waar jij in dit topic gevonden heb dat mensen het hier niet mee eens zijn. Volgens mij ging het daar niet over. Of ik heb iets over het hoofd gezien?
Of ik heb iets over het hoofd gezien. De posts van mij waren niet zo zeer een reactie op iemand maar meer een laten zien dat ook na ontvangen genade alles steeds weer geleerd moet worden en dat het met de zondaar niet beter wordt. Ik ellendig mens, vleselijk, verkocht onder de zonde enz. Deze door Gods Geest gewerkte zelfkennis houdt Gods kinderen dicht bij hun Zaligmaker. Aan Zijn voeten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerk in slaap

Bericht door Panny »

Ik word toch wel bang als de boodschap die we te verkondigen alleen nog maar och en ach is.
Het Evangelie is in de eerste plaats een boodschap van hoop. Hoe slecht de hoorders ook zijn. Daarom kan deze boodschap zelfs in gevangenissen gebracht worden.
Ik word ook bang als je van mensen niet meer mag zeggen dat God goed en liefde is. Maar wat is het anders dan liefde van God dat wij nog leven, zegeningen ontvangen en Hij zelfs ons Zijn Woord zend. Er is maar één Weg terug tot God, en dat is Christus. En deze Weg mag de slechtste mens op aarde gaan.
Het ergste is als je willens en wetens deze liefde en genade van God afwijst.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Ik word toch wel bang als de boodschap die we te verkondigen alleen nog maar och en ach is.
Het Evangelie is in de eerste plaats een boodschap van hoop. Hoe slecht de hoorders ook zijn. Daarom kan deze boodschap zelfs in gevangenissen gebracht worden.
Ik word ook bang als je van mensen niet meer mag zeggen dat God goed en liefde is. Maar wat is het anders dan liefde van God dat wij nog leven, zegeningen ontvangen en Hij zelfs ons Zijn Woord zend. Er is maar één Weg terug tot God, en dat is Christus. En deze Weg mag de slechtste mens op aarde gaan.
Het ergste is als je willens en wetens deze liefde en genade van God afwijst.
Het Woord is een tweesnijdend scherp zwaard.... niet van een kant... Ellende en verlossing. Maar wat eerst? Als we onze ellende niet kennen? Kan er dan nog een Evangelie gepreekt worden? Een Evangelie zoals de Bijbel die bedoelt?
We kunnen zeggen en menen dat het erg is als we de liefde en genade afwijzen. Maar wordt niet te makkelijk gezegd, zonder een diepe smart van de kennis van onze schuld? Ik vrees dat daar heel veel oorzaak ligt. De mens van nature is liefdeloos, God en zijn naaste hatend, en is er verder nog iets overgebleven? Kleine vonkskens van een godsbesef. Maar niet wie die God is, en ook niet wie we zelf zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Kerk in slaap

Bericht door mulder »

-DIA- schreef: We kunnen zeggen en menen dat het erg is als we de liefde en genade afwijzen.
Dat is ook erg.
-DIA- schreef:Maar wordt niet te makkelijk gezegd, zonder een diepe smart van de kennis van onze schuld? Ik vrees dat daar heel veel oorzaak ligt.
algemeen in het christendom stapt men daar wel eens overheen ja. Maar in reformatorisch nederland is deze waarheid nog overal te horen. gelukkig!
Plaats reactie