Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Re: Biddag

Bericht door sunlover »

-DIA- schreef:Dit gaat compleet uit de hand lopen vrees ik. Dat grijpt me zeer aan!
Beste DIA je blijkt me niet begrepen te hebben. Ik heb geen enkele inhoudelijke discussie met je gevoerd in dit topic. Ik val jou ook niet aan omdat je het met JijDaar oneens bent, want daar kan ik me van alles bij voorstellen. Het enige probleem dat ik heb is dat je in een topic waarin het helemaal niet over JijDaar ging je zonder enige aanleiding een heel stevige uitspraak doet over deze stichting. Dat vind ik niet eerlijk.

Overigens ben ik er voor dat de postings over Jijdaar geknipt worden en dat het gesprek weer over de biddag kan gaan.
Laatst gewijzigd door sunlover op 10 mar 2016, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Biddag

Bericht door -DIA- »

sunlover schreef:
-DIA- schreef:Dit gaat compleet uit de hand lopen vrees ik. Dat grijpt me zeer aan!
Beste DIA je blijkt me niet begrepen te hebben. Ik heb geen enkele inhoudelijke discussie met je gevoerd in dit topic. Ik val jou ook niet aan omdat je het met JijDaar oneens bent, want daar kan ik me van alles bij voorstellen. Het enige probleem dat ik heb is dat je in een topic waarin het helemaal niet over JijDaar ging je zonder enige aanleiding een heel stevige uitspraak doet over deze stichting. Dat vind ik niet eerlijk.
Maar is Jodocus van Lodenstein dan te vergelijken met die spreker die Koos wordt gemoemd? En meerder sprekers daar?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Biddag

Bericht door Auto »

Als je dit leest, zie je de subtiliteit van de dwaling zo de jongeren voor gehouden worden.

http://www.cip.nl/god/maart-2016/55122- ... verkiezing

Dit onderstreept exact wat DIA bedoelt

(en voor degenen die gelijk iets gaan roepen over de uitverkiezing, dat heeft even niets met wat DIA zegt te maken, maar met het geheel wat Ouweneel bedoelt)
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Re: Biddag

Bericht door sunlover »

DIA als je het Koos de Jong oneens bent en daar iets over wil zeggen open dan een topic over Koos de Jong en maak dan je punt. Wordt de preek van van Lodenstein nu echt waardevoller als je deze gaat vergelijken met uitspraken van Koos de Jong. Waar ik meer benieuwd naar ben is wat je zo aansprak in de preek van van Lodenstein.

@Auto dit is een topic over biddag en niet over dwalingen van Jijdaar, Ouweneel en uitverkiezing.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Biddag

Bericht door -DIA- »

sunlover schreef:DIA als je het Koos de Jong oneens bent en daar iets over wil zeggen open dan een topic over Koos de Jong en maak dan je punt. Wordt de preek van van Lodenstein nu echt waardevoller als je deze gaat vergelijken met uitspraken van Koos de Jong. Waar ik meer benieuwd naar ben is wat je zo aansprak in de preek van van Lodenstein.

@Auto dit is een topic over biddag en niet over dwalingen van Jijdaar, Ouweneel en uitverkiezing.
Ik moet het opgeven, en tevens, dat lijkt duidelijk, meer afstand nemen van dit forum, ook kan ik niet goed aanwijzen waar de fout zit... Ik ben me niet bewust tegen de leer in te zijn gegaan.
Ik denk dat dit de generatiekloof waar het RD uitgebreid bij stil heeft gestaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Biddag

Bericht door Auto »

sunlover schreef: @Auto dit is een topic over biddag en niet over dwalingen van Jijdaar, Ouweneel en uitverkiezing.
Zeg dat even tegen degenen die zo tegen DIA te keer gaan. En meld het topic. DIA doet een uitspraak en krijgt heel veel over zich heen. En ik geef aan dat mijn inziens DIA een punt heeft. (jij begint nu over de uitverkiezing en dan blijkt weer dat je mijn posting niet eens begrepen hebt)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door ejvl »

Auto schreef:
sunlover schreef: @Auto dit is een topic over biddag en niet over dwalingen van Jijdaar, Ouweneel en uitverkiezing.
Zeg dat even tegen degenen die zo tegen DIA te keer gaan. En meld het topic. DIA doet een uitspraak en krijgt heel veel over zich heen. En ik geef aan dat mijn inziens DIA een punt heeft. (jij begint nu over de uitverkiezing en dan blijkt weer dat je mijn posting niet eens begrepen hebt)
Natuurlijk heeft DIA een punt.
Maar onderbouw het dan. Je kunt toch niet zomaar iets in grote woorden veroordelen zonder het te onderbouwen?
Als ik hier zou stellen dat Luther of de gg of de SV of wat dan ook ernstig dwaalt en ik zou niet zeggen waarom en het niet verder onderbouwen, accepteert ook niemand het.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Panny »

Het is ook erg lastig om met een paar citaten aan te tonen dat een bepaalde groepering remonstrants is.
Tegenwoordig wordt al snel iets remonstrants genoemd wat helemaal niet perse remonstrants is.
Het gaat ook vooral om de balans in de boodschap. En wat dat betreft kun je aan beide kanten dwalen. Remonstrantisme of hypercalvinisme. En dat hoor je eigenlijk pas als je meerdere preken gehoord heb.
Een onvoorwaardelijke nodiging of een ernstige oproep tot bekering en geloof is geen remonstrantisme.
Ik vind het ook heel zorgelijk als je preken hoort waarin dit ontbreekt (hypercalvinisme).
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Biddag

Bericht door samanthi »

Auto schreef:Als je dit leest, zie je de subtiliteit van de dwaling zo de jongeren voor gehouden worden.

http://www.cip.nl/god/maart-2016/55122- ... verkiezing

Dit onderstreept exact wat DIA bedoelt

(en voor degenen die gelijk iets gaan roepen over de uitverkiezing, dat heeft even niets met wat DIA zegt te maken, maar met het geheel wat Ouweneel bedoelt)
Toch zie ik veel elementen van Spurgeon erin
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Biddag

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
Auto schreef:Als je dit leest, zie je de subtiliteit van de dwaling zo de jongeren voor gehouden worden.

http://www.cip.nl/god/maart-2016/55122- ... verkiezing

Dit onderstreept exact wat DIA bedoelt

(en voor degenen die gelijk iets gaan roepen over de uitverkiezing, dat heeft even niets met wat DIA zegt te maken, maar met het geheel wat Ouweneel bedoelt)
Toch zie ik veel elementen van Spurgeon erin
Sterker nog. Daar is mijns inziens niets arminiaans aan.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door ejvl »

Inderdaad. De gave Gods wordt duidelijk genoemd. Het stuk der ellende ook.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door samanthi »

Ja dit is mijn conclusie ook na de avond na geluisterd te hebben.

Ik weet nog goed ik was een jaar of 22/23 ik had een boekje van Spugeon gekocht, ik was verward, het was zo anders dan ik gewend was, ik heb een predikant opgebeld, die vertelde dat Spurgeon toch echt de prins der predikers was, maar dat je er misschien de verkeerde kant mee op kon gaan, maar nu meer dan 25 jaar later weet ik dat dat de gezonde leer is zoals ook Koelman en Brakel en noem ze allen maar op leert, veel geprezen weinig gelezen lijkt het wel, anders zouden mensen en nooit zo hoog van opgeven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Biddag

Bericht door Martijn »

samanthi schreef:
Auto schreef:Als je dit leest, zie je de subtiliteit van de dwaling zo de jongeren voor gehouden worden.

http://www.cip.nl/god/maart-2016/55122- ... verkiezing

Dit onderstreept exact wat DIA bedoelt

(en voor degenen die gelijk iets gaan roepen over de uitverkiezing, dat heeft even niets met wat DIA zegt te maken, maar met het geheel wat Ouweneel bedoelt)
Toch zie ik veel elementen van Spurgeon erin
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het artikel las. Zal de avond nog eens naluisteren.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Panny »

Ik heb veel gehad aan deze drie preken van Spurgeon, die te downloaden zijn op http://www.downloadpreken.com

- Onze onmacht
- Onze verantwoordelijkheid
- Bevel tot geloof

Er zullen vast hypercalvinistische leraars zijn die dit nog remonstrants vinden.
Maar volgens mij is het de eenvoudige waarheid van het Evangelie.
Een prediking die niet eenzijdig is aan de ene of de andere kant.
En ook zonder dat met alle moeite geprobeerd wordt bepaalde Bijbelteksten te ontkrachten.
Laatst gewijzigd door Panny op 10 mar 2016, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door helma »

Heartcry en Jij-daar richten zich op de Reformatorische jeugd. Heel jammer dat ze zich dan niet beperken tot Reformatorische sprekers. Die zijn er genoeg. Zowel bij Jijdaar als bij Heartcry zijn er veel (de meeste?)betrokkenen die zelf allang de Reformatorische kerken de rug hebben toegekeerd. Jongeren lopen gevaar te worden losgemaakt van hun Reformatorische wortels en van hun kerkelijke achtergrond. Ondanks het goede wat er ook beslist is! Ik heb bij beide stichtingen veel geleerd en ik luister ook nog regelmatig nog een lezing.
Plaats reactie