Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Van Ewijk »

Hier wel eens ervaring mee?
Ikzelf (PKN) mag dat op zijn tijd wel eens doen.
Als is het alleen maar om te zien hoe het er bij andere medechristenen aan toe gaat.
Even voor de duidelijkheid, waar ik ook ga, ik ga in de eerste plaats voor de HEERE.
Het maakt mij dan niet echt zo veel uit, als het maar protestantse gezindten zijn die de drie formulieren van eenheid onderschrijven.
Ik trek zelf de grens bij RK diensten.
Bij (sommige) Evangelische en Pinkstergemeenten houd ik altijd een slag om de arm aangezien die nogal kunnen verschillen inzake vrijzinnigheid.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 09 mar 2016, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Panny »

Ik heb er niet echt behoefte aan eerlijk gezegd.
Alleen als ik op vakantie ga en er is niets anders in de buurt.

Ik bezoek wel interkerkelijke avonden of dagen zoals de Open Doors dag.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door -DIA- »

Ik luitster graag naar weekdiensten. Ook buiten eigen kerkverband. Kerkverband zegt niet alles, ik luister in de week net zo goed naar bv. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, maar het zou overal wel kunnen zijn waar Schriftuurlijk-bevindelijk gepreekt wordt.
Maar wel de aantekening om niet je eigen kerk voorbij te lopen als daar dienst is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door DDD »

Vanwege mijn woonsituatie leef ik op zondag al met twee gemeenten mee. Daarnaast ben ik nogal eens bij vrienden, dus afgezien van mijn vakantie ga ik nauwelijks naar andere kerkdiensten buiten mijn eigen gemeente. Een enkele keer een cantatedienst, maar soms ook als extra.

Bij vakanties ga ik bij voorkeur naar een protestantse kerk, maar als die op zondag maar een keer dienst heeft ook wel op zaterdagavond naar de mis.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door emigrant »

Waarom de Drie Formulieren als grens gebruiken?

Ik ging vroeger wel naar Remonstranten bij een bevriende predikant.
En nu nog naar Waalse Kerken of soms een dienst bij de Duitse gemeinde.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Mara »

Ik probeer trouw te blijven aan onze gemeente. Soms bezoek ik een dienst in de PKN (ger bond).
Verder alleen in geval van rouw-, trouw- en doopdiensten.
En in zulke gevallen kerk ik soms wel (ver) buiten de eigen gezindte.
Enerzijds kun je dan bedroefd worden om de soms oppervlakkige verkondiging, anderzijds kun je dan wel denken: het valt bij ons nog alles mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Auto »

In onze gemeente was vandaag weer een kleine oecumene: ik heb GG'ers, GGiN'ers, OGG'ers, HHK'ers, PKN'ers, CGK'ers van buiten voorbij zien komen. (inclusief een predikant van buiten die vanmorgen zelf geen dienst had)
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door aggieoudje »

Ik luister doordeweeks wel graag diensten terug uit andere gemeentes via internet maar dan wel van hetzelfde signatuur.(pkn herv gb) Het zijn dan vooral predikanten die ik graag hoor waar ik dan naar luister. In de vakanties zoek toch het liefst een vakantieplek waarvan ik weet dat ik me hier ook kerkelijk op mijn plek voel. Zo gingen we jaren naar Katwijk op vakantie, hier voelde ik me ook echt kerkelijk thuis tussen de Katwijkers in de Oude en Nieuwe Kerk! Eigenlijk kom ik zelden in andere kerkgenootschappen, alleen voor dingen in de familie zoals doop of rouwdiensten.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door aggieoudje »

Auto schreef:In onze gemeente was vandaag weer een kleine oecumene: ik heb GG'ers, GGiN'ers, OGG'ers, HHK'ers, PKN'ers, CGK'ers van buiten voorbij zien komen. (inclusief een predikant van buiten die vanmorgen zelf geen dienst had)
Ja bij ons(pkn herv. GB) ook veel HHK'ers gezien in beide diensten. Aangezien zij kerken in het kerkgebouw van de GG hadden zij zelf geen biddag vandaag maar volgende week.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Orchidee »

Mooi dat Ouderkerkse hhk'ers bij jullie waren!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door helma »

Auto schreef:In onze gemeente was vandaag weer een kleine oecumene: ik heb GG'ers, GGiN'ers, OGG'ers, HHK'ers, PKN'ers, CGK'ers van buiten voorbij zien komen. (inclusief een predikant van buiten die vanmorgen zelf geen dienst had)
En ik was er niet...zat s morgens onder een Ger.Gemprediking. Wel hetzelfde Schrift gedeelte, Markus1
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:In onze gemeente was vandaag weer een kleine oecumene: ik heb GG'ers, GGiN'ers, OGG'ers, HHK'ers, PKN'ers, CGK'ers van buiten voorbij zien komen. (inclusief een predikant van buiten die vanmorgen zelf geen dienst had)
Er zijn weinig predikers die een zo breed publiek trekken... Soms zie (of zag) je dat bij ds. P. Blok of ds. van Belzen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Isala »

Van Ewijk schreef:Hier wel eens ervaring mee?
Bedoel je met gezindte buiten je eigen kerk, of buiten de rechterflank?
Hora est!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Van Ewijk »

Isala schreef:
Van Ewijk schreef:Hier wel eens ervaring mee?
Bedoel je met gezindte buiten je eigen kerk, of buiten de rechterflank?
Het eerste.
Ikzelf praat nooit zo in links-recht, behalve als ik deel neem aan een gesprek wanneer iemand anders dit aanhaalt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Dat is dan inderdaad een belangwekkend verschil van inzicht. Ik heb nog nooit iets onrechtzinnigs van een GKV-predikant gehoord of gelezen.
huisman schreef:
DDD schreef:Ik heb nergens gezegd dat de GKV een reformatorisch in de zin van bevindelijk-gereformeerd kerkverband (geen kerkgenootschap!, dat zou je nu moeten weten) zijn.

Maar dat zijn baptisten ook niet en toch kunnen ze wel rechtzinnig zijn.
Tsja wat is de definitie van rechtzinnig.

rechtzinnig bijv.naamw. streng van opvatting in godsdienstige zaken Bron: WikiWoordenboek.

of

1) Eerlijk 2) Onvrijzinnig 3) Orthodox 4) Precies 5) Rechtgelovig 6) Steil 7) Streng gelovig 8) Zuiver 9) Zuiver in de leer

Dit zijn nu niet de eerste zaken waar ik aan denk bij de GKv.
Jantje schreef:Ik vind het echt laakbaar om de GKV onder de reformatorische kerkgenootschappen te scharen. Niet voor niks staat dit kerkverband niet in het lijstje van de voorwaarden om lid te mogen zijn op het forum.
Erskinees schreef:Begint hier wel een maandelijks ritueel te worden. DDD stelt dat de GKV een gereformeerd of rechtzinnig kerkgenootschap zijn en vervolgens valt een kudde forummers hem daar weer op aan. Voorspelbaar.
Ik wist even geen beter topic.
Maar in een topic over de GG werd er wat discussie gevoerd of de GKV een reformatorisch kerkverband zou zijn.
Dat vind ik toch wel een interessant onderwerp.
In mijn jeugd ben ik omgegaan met 'vrijgemaakten' en wat mij opviel was toch hun ernst.
Als het gaat om de eigenschappen die Janse heeft opgesteld voor wanneer je aan de norm van bevindelijk gereformeerd voldoet, dan komen ze te kort. Ook het verbondsautomatisme of veronderstelde wedergeboorte etc delen andere reformatorische kerken niet.
Tegelijkertijd baseren ze die leer op dezelfde oudvaders die wij ook met instemming en stichting lezen. (bv Voetius)

Maar als het gaat om:
- de ernst van godsdienstige opvoeding.
- buiten bepaalde onder ons gebrukelijke uiterlijkheden om, een nauwgezette en nette levensstijl.
- een zeer groot kerkelijke verbondenheid
- en zich willen binden aan de 3FvE (ondanks sommige andere interpretaties)
Vind ik echt dat er veel overeenkomsten zijn.

Daarnaast zijn er GKV predikanten en hoogleraren waarvan de boeken in bevindelijke hoek met instemming gelezen en onderwezen worden.
Ook op zendingsvelden wordt er goed samengewerkt tussen bv de GG en de GKV. Ik ken verschillende GG'ers die met enige regelmaat wel eens een preek luisteren van een GKV predikant.

En ik weet ook dat er velen zorgen zijn in dat kerkverband. En heel veel vragen zijn te stellen bij veel dingen.
Maar om nu te stellen dat het geen reformatorisch kerkverband is, lijkt me toch wat te voorbarig.
Plaats reactie