Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door eilander »

Ik weet dat in elk geval op de reformatorische school waar ik dertig jaar geleden zat, de GKV-ers werden toegelaten. Volgens mij was daarbij belangrijk dat ze de Bijbel onverkort als Gods Woord handhaven.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Dat is dan inderdaad een belangwekkend verschil van inzicht. Ik heb nog nooit iets onrechtzinnigs van een GKV-predikant gehoord of gelezen.
huisman schreef:
DDD schreef:Ik heb nergens gezegd dat de GKV een reformatorisch in de zin van bevindelijk-gereformeerd kerkverband (geen kerkgenootschap!, dat zou je nu moeten weten) zijn.

Maar dat zijn baptisten ook niet en toch kunnen ze wel rechtzinnig zijn.
Tsja wat is de definitie van rechtzinnig.

rechtzinnig bijv.naamw. streng van opvatting in godsdienstige zaken Bron: WikiWoordenboek.

of

1) Eerlijk 2) Onvrijzinnig 3) Orthodox 4) Precies 5) Rechtgelovig 6) Steil 7) Streng gelovig 8) Zuiver 9) Zuiver in de leer

Dit zijn nu niet de eerste zaken waar ik aan denk bij de GKv.
Jantje schreef:Ik vind het echt laakbaar om de GKV onder de reformatorische kerkgenootschappen te scharen. Niet voor niks staat dit kerkverband niet in het lijstje van de voorwaarden om lid te mogen zijn op het forum.
Erskinees schreef:Begint hier wel een maandelijks ritueel te worden. DDD stelt dat de GKV een gereformeerd of rechtzinnig kerkgenootschap zijn en vervolgens valt een kudde forummers hem daar weer op aan. Voorspelbaar.
Ik wist even geen beter topic.
Maar in een topic over de GG werd er wat discussie gevoerd of de GKV een reformatorisch kerkverband zou zijn.
Dat vind ik toch wel een interessant onderwerp.
In mijn jeugd ben ik omgegaan met 'vrijgemaakten' en wat mij opviel was toch hun ernst.
Als het gaat om de eigenschappen die Janse heeft opgesteld voor wanneer je aan de norm van bevindelijk gereformeerd voldoet, dan komen ze te kort. Ook het verbondsautomatisme of veronderstelde wedergeboorte etc delen andere reformatorische kerken niet.
Tegelijkertijd baseren ze die leer op dezelfde oudvaders die wij ook met instemming en stichting lezen. (bv Voetius)

Maar als het gaat om:
- de ernst van godsdienstige opvoeding.
- buiten bepaalde onder ons gebrukelijke uiterlijkheden om, een nauwgezette en nette levensstijl.
- een zeer groot kerkelijke verbondenheid
- en zich willen binden aan de 3FvE (ondanks sommige andere interpretaties)
Vind ik echt dat er veel overeenkomsten zijn.

Daarnaast zijn er GKV predikanten en hoogleraren waarvan de boeken in bevindelijke hoek met instemming gelezen en onderwezen worden.
Ook op zendingsvelden wordt er goed samengewerkt tussen bv de GG en de GKV. Ik ken verschillende GG'ers die met enige regelmaat wel eens een preek luisteren van een GKV predikant.

En ik weet ook dat er velen zorgen zijn in dat kerkverband. En heel veel vragen zijn te stellen bij veel dingen.
Maar om nu te stellen dat het geen reformatorisch kerkverband is, lijkt me toch wat te voorbarig.
Allereerst wil ik zeggen dat ik stiekem altijd een soort zwak gehad heb voor de GKV.
Hier plaatselijk kennen we twee GKV gemeenten in één kerkgebouw. Beide gemeenten zitten in de uiterste flanken van de GKV. Toch gaan ze goed met elkaar om.

Ook in mijn omgang met GKV-ers heb ik ze leren waarderen, juist om hun principes. Toch moet ik wel eerlijk zeggen dat er de laatste 20 jaar erg veel is veranderd. 20 jaar geleden haalde onze vrijgemaakte buurvrouw de was nog in, die ze binnen (!) had opgehangen, de laatste jaren komen ze gerust op zondag terug met het vliegtuig van vakantie. Nu wil ik over het laatste geen oordeel hebben, maar het zegt wel iets over een verandering.

De GKV heb ik juist altijd gewaardeerd om hun onverstoorbare orthodoxie. Dit is ook te merken aan de kerkverbanden in het buitenland en dus waarschijnlijk ook op het zendingsveld. Echter, ik heb het idee dat juist een (groot) deel van de Nederlandse gemeenten is veranderd. En dat die verandering ook heel snel is gegaan.

Ik luister regelmatig naar een dienst van de GKV. En soms ben je zomaar verrast dat er nog zo'n reformatorisch geluid te horen is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door johannes »

De GKV veranderd heel snel, zelfs een gemeente die vroeger als orthodox bekend stond (den helder) veranderd snel
naar een evangelische gemeente. Van een kennis hoorde ik dat er al 8 gezinnen lid zijn geworden in de HHK in Den Helder daarnaast kerken er ook nog een aantal elke zondag in deze kerk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Ditbenik »

johannes schreef:De GKV veranderd heel snel, zelfs een gemeente die vroeger als orthodox bekend stond (den helder) veranderd snel
naar een evangelische gemeente. Van een kennis hoorde ik dat er al 8 gezinnen lid zijn geworden in de HHK in Den Helder daarnaast kerken er ook nog een aantal elke zondag in deze kerk.
Ja, ik denk dat er geen kerkverband of kerkgenootschap is waar de veranderingen zo snel gegaan zijn als in de GKV. In een posting uit 2016 zag ik een aantal kenmerken genoemd worden:
Maar als het gaat om:
- de ernst van godsdienstige opvoeding.
- buiten bepaalde onder ons gebrukelijke uiterlijkheden om, een nauwgezette en nette levensstijl.
- een zeer groot kerkelijke verbondenheid
- en zich willen binden aan de 3FvE (ondanks sommige andere interpretaties)
Vind ik echt dat er veel overeenkomsten zijn.
Het enige punt wat ik herken is de grote kerkelijke verbondenheid. Als je de tweede dienst op zondag tenminste niet meerekent. Ik bezoek vrijwel iedere zondag een dienst in een GKV dus meen er een klein beetje zicht op te hebben.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:[

Ja, ik denk dat er geen kerkverband of kerkgenootschap is waar de veranderingen zo snel gegaan zijn als in de GKV. In een posting uit 2016 zag ik een aantal kenmerken genoemd worden:
Maar als het gaat om:
- de ernst van godsdienstige opvoeding.
- buiten bepaalde onder ons gebrukelijke uiterlijkheden om, een nauwgezette en nette levensstijl.
- een zeer groot kerkelijke verbondenheid
- en zich willen binden aan de 3FvE (ondanks sommige andere interpretaties)
Vind ik echt dat er veel overeenkomsten zijn.
Het enige punt wat ik herken is de grote kerkelijke verbondenheid. Als je de tweede dienst op zondag tenminste niet meerekent. Ik bezoek vrijwel iedere zondag een dienst in een GKV dus meen er een klein beetje zicht op te hebben.
Ik weet, de tijd vliegt, maar het geciteerde komt uit een posting van vanmorgen ;)
En ja, is een signalering van bijna 25 jaar geleden. Toen ik als jongere met vrijgemaakte jongeren omging.
Van de huidige koers is mij weinig bekend, daarom vond ik het wel aardig om dit eens hier te bespreken.
Wel hoor ik inderdaad meer van bezwaarde GKV ers die in de HHK of CGK terecht komen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Ditbenik »

Ik vind het echt laakbaar om de GKV onder de reformatorische kerkgenootschappen te scharen. Niet voor niks staat dit kerkverband niet in het lijstje van de voorwaarden om lid te mogen zijn op het forum.
Daar valt niks laakbaar aan te vinden. Het is trouwens geen kerkgenootschap maar een kerkverband. En ja, het is een reformatorisch kerkverband. Een kerkverband of kerkgenootschap wordt niet reformatorisch genoemd omdat het in het lijstje voorwaarden van dit forum wordt genoemd, maar omdat het is voorgekomen uit de kerken die zich zich ergens bevinden in de aftakking van de reformatie. Daar bestaat geen enkele twijfel over.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door DDD »

Ik zie ook wel GKV-ers bij ons in de kerk, afhankelijk van wie er voorgaat.

Ik denk dat de GKV wel duidelijk minder rigide geworden zijn, maar nog steeds een duidelijk rechtzinnig kerkverband.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Auto »

DDD schreef:Ik zie ook wel GKV-ers bij ons in de kerk, afhankelijk van wie er voorgaat.

.... maar nog steeds een duidelijk rechtzinnig kerkverband.
Zit je nu met opzet deze opmerkingen te plaatsen? Of heb je een bord voor je hoofd?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Mara »

johannes schreef:De GKV veranderd heel snel, zelfs een gemeente die vroeger als orthodox bekend stond (den helder) veranderd snel
naar een evangelische gemeente. Van een kennis hoorde ik dat er al 8 gezinnen lid zijn geworden in de HHK in Den Helder daarnaast kerken er ook nog een aantal elke zondag in deze kerk.
Dat zie ik ook. Ze waren tot een aantal jaren principieel, hadden zelfs een eigen school, die qua strenge regels niet onderdeed voor de reformatorische.
Er zijn een aantal bezwaarde GKvers naar onze kerk overgekomen, maar ze nemen zo ook wel hun gewoontes mee.
Ze willen graag een bloemetje in de kerk, een beamer, bezoeken alleen de ochtenddienst, introduceerden de vrouwelijk lange broek tijdens de zondagse dienst.
Nog even en de paas- en adventskaars (zoals in sommige CGK gemeentes al zo is) wordt bij ons ook neergezet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Mistig »

Mara schreef:
johannes schreef:De GKV veranderd heel snel, zelfs een gemeente die vroeger als orthodox bekend stond (den helder) veranderd snel
naar een evangelische gemeente. Van een kennis hoorde ik dat er al 8 gezinnen lid zijn geworden in de HHK in Den Helder daarnaast kerken er ook nog een aantal elke zondag in deze kerk.
Dat zie ik ook. Ze waren tot een aantal jaren principieel, hadden zelfs een eigen school, die qua strenge regels niet onderdeed voor de reformatorische.
Er zijn een aantal bezwaarde GKvers naar onze kerk overgekomen, maar ze nemen zo ook wel hun gewoontes mee.
Ze willen graag een bloemetje in de kerk, een beamer, bezoeken alleen de ochtenddienst, introduceerden de vrouwelijk lange broek tijdens de zondagse dienst.
Nog even en de paas- en adventskaars (zoals in sommige CGK gemeentes al zo is) wordt bij ons ook neergezet.
Ja, herkenbaar. Niet in mijn eigen gemeente, maar ik hoor dit wel vaker.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Ja, herkenbaar. Niet in mijn eigen gemeente
:haha :D
Ik moet hier toch even om lachen hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef:Ja, herkenbaar. Niet in mijn eigen gemeente
:haha :D
Ik moet hier toch even om lachen hoor.
Haha snap ik.
Ik bedoelde natuurlijk dat er niet veel GKV-ers overkomen naar mijn eigen gemeente.
Overigens zie ik wel ook bij ons de laatste 10 jaar een duidelijke verandering in sommige uiterlijkheden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door DDD »

Zo grappig is het niet. In de eigen gemeente is het andersom, en dat is al erg genoeg. Maar daar is nu juist weer wel een eigen draadje over.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Zo grappig is het niet. In de eigen gemeente is het andersom, en dat is al erg genoeg. Maar daar is nu juist weer wel een eigen draadje over.
Maar dan doel je pas op het laatste jaar, gok ik.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkbezoek buiten de eigen gezindte

Bericht door DDD »

Nee hoor. Dat speelde ook een tijd bij het Hervormd Lokaal. Het is een voortdurend punt van zorg om het juiste evenwicht te vinden tussen christelijke hartelijkheid en zorgen over het eigen karakter van de kerkelijke gemeente.

Het brengt mij bij mijn stokpaardje dat kerkwisselingen in beginsel onwenselijk zijn. Hoewel ik anderzijds het ontstaan van geprofileerde gemeenten wel toejuich, in plaatsen waar dat een mogelijkheid is.
Plaats reactie