Leerling schreef:DDD schreef:Leerling schreef:DDD schreef:@Leerling:
Van die roeping weet ik niets af. Ik zou er compleet overspannen van worden. Gelukkig hebben de meeste dominees gewoon een roeping voor één gemeente. Dat is voor veel mensen toch al een zware opgave.
En daarnaast zou ik niet weten waarom een organist ook niet zo'n roeping kan hebben voor meerdere kerken. Ook al is organist zijn geen ambt. Een leerkracht of advocaat kan zich ook geroepen weten op meerdere scholen of in meerdere kwesties.
Roepingen zijn echter nooit in strijd met het geopenbaarde woord van God. Dus als de organist de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, mag de dominee dat ook niet.
Om misverstanden te voorkomen, DDD, zou jij je eerste regels verder uit willen leggen?
En op je laatste regel ingaande: Dan zou een predikant ook nooit een vrije-zondag mogen hebben én op zondag vacante gemeenten dienen.
Jij beweerde dat iedere individuele dominee de roeping heeft om aan alle creaturen het Evangelie te verkondigen. Dat is nogal overdreven. Zo moet je de bijbelteksten daarover mijns inziens niet uitleggen.
Ik beweer zelf niet dat een dominee geen vrije zondag mag hebben. Ik beweer alleen dat ook organisten wel eens vacante gemeenten mogen dienen.
Dat klopt dat ik dat beweer. Wat zou daar fout aan zijn dan? Waarom zou dat overdreven zijn?
Nee dat beweer je inderdaad niet. Dat wil ik je ook zeker niet in de mond leggen. Ik ging door in het nadenken erover. Sorry dat is mijn fout w.b.t. de onduidelijkheid.
Wel. Dat is feitelijk onmogelijk. Het is niet eens mogelijk om tien procent van alle creaturen in je hele leven te spreken. Die opdracht is figuurlijk en aan de kerk als geheel gegeven. Die brengt mijns inziens niet mee dat iedere individuele dominee of christen op allerlei plaatsen geroepen is.