Belijdenis

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Belijdenis

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Bij ons wordt het boek van ds. Pieters gebruikt.
Heeft de Geref Bond geen belijdeniscath boekje ?
Vast wel. We denken niet zo eng hier.
Of juist wel :haha
Nee hoor fijn.
Jullie houden het bij het oud vertrouwde, daar houd ik wel van
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Bij ons wordt het boek van ds. Pieters gebruikt.
Heeft de Geref Bond geen belijdeniscath boekje ?
Vast wel. We denken niet zo eng hier.
Nou......
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Belijdenis

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Bij ons wordt het boek van ds. Pieters gebruikt.
Heeft de Geref Bond geen belijdeniscath boekje ?
Vast wel. We denken niet zo eng hier.
Nou......
Ik zie dat je het advies tot diepere bijdragen en antwoorden stevig ter harte neemt Jan. :)
Cornelia83
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Belijdenis

Bericht door Cornelia83 »

Aanstaande zondagavond 1e Paasdag hopen bij ons in de gemeente 18 gemeenteleden geloofsbelijdenis te doen. Eén van hen zal ook de Heilige Doop ontvangen.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef:Vraagje: welke leer methode wordt er bij jullie gebruikt tijdens de belijdenis catechisatie?
Wij gebruiken uw enige troost van ds. Pieters.
Konden zelf kiezen uit o.a. Deze, ds van Kooten “aan Zijn voeten”, leer en leven van ??? En kort begrip uitgelegd van ds Zweistra
In onze kerk gebruiken we het boekje ''Naar Schrift en Belijdenis'' van Ds. J. van Sliedregt. Onze predikant vind het een fijne methode en heeft er zelf ook nog een aantekeningenboekje bij gemaakt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Dodo »

Cornelia83 schreef:Aanstaande zondagavond 1e Paasdag hopen bij ons in de gemeente 18 gemeenteleden geloofsbelijdenis te doen. Eén van hen zal ook de Heilige Doop ontvangen.
Ik vroeg me dat pas af, hoe de belijdenisdiensten ingevuld gingen worden in de gemeentes van de forummers.
Als er 18 belijdenis doen, dan kunnen ze allemaal twee mensen meebrengen? Of mogen er meer in bij jullie?
Wij hebben het doorgeschoven naar Pinksteren.
Cornelia83
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Belijdenis

Bericht door Cornelia83 »

Dodo schreef:
Cornelia83 schreef:Aanstaande zondagavond 1e Paasdag hopen bij ons in de gemeente 18 gemeenteleden geloofsbelijdenis te doen. Eén van hen zal ook de Heilige Doop ontvangen.
Ik vroeg me dat pas af, hoe de belijdenisdiensten ingevuld gingen worden in de gemeentes van de forummers.
Als er 18 belijdenis doen, dan kunnen ze allemaal twee mensen meebrengen? Of mogen er meer in bij jullie?
Wij hebben het doorgeschoven naar Pinksteren.
Ze hebben bij ons opgeschaald naar 10% van de capaciteit van het kerkgebouw dus inderdaad wel meer dan 30. Zitten 3 getrouwde stellen bij en nog een paar die verkering hebben.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Belijdenis

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef:In onze kerk gebruiken we het boekje ''Naar Schrift en Belijdenis'' van Ds. J. van Sliedregt. Onze predikant vind het een fijne methode en heeft er zelf ook nog een aantekeningenboekje bij gemaakt.
Mooi dat het nog gebruikt word. Ik heb destijds ook belijdeniscatechese gekregen vanuit dat boekje.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef:In onze kerk gebruiken we het boekje ''Naar Schrift en Belijdenis'' van Ds. J. van Sliedregt. Onze predikant vind het een fijne methode en heeft er zelf ook nog een aantekeningenboekje bij gemaakt.
Mooi dat het nog gebruikt word. Ik heb destijds ook belijdeniscatechese gekregen vanuit dat boekje.
Onze dominee is er nog eentje van de oude stempel, dus die is dergelijke boekjes niet vergeten. En inderdaad, het is een oud boekje maar wel heel mooi.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Belijdenis

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef:In onze kerk gebruiken we het boekje ''Naar Schrift en Belijdenis'' van Ds. J. van Sliedregt. Onze predikant vind het een fijne methode en heeft er zelf ook nog een aantekeningenboekje bij gemaakt.
Mooi dat het nog gebruikt word. Ik heb destijds ook belijdeniscatechese gekregen vanuit dat boekje.
Onze dominee is er nog eentje van de oude stempel, dus die is dergelijke boekjes niet vergeten. En inderdaad, het is een oud boekje maar wel heel mooi.
Wij hebben die van ds van Kooten,
Maar er zal denk ik niet zo veel verschil in zitten, het is toch vooral dogmatiek.
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

Denk ik ook niet, ben niet bekend met dat boekje.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Belijdenis

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef:In onze kerk gebruiken we het boekje ''Naar Schrift en Belijdenis'' van Ds. J. van Sliedregt. Onze predikant vind het een fijne methode en heeft er zelf ook nog een aantekeningenboekje bij gemaakt.
Mooi dat het nog gebruikt word. Ik heb destijds ook belijdeniscatechese gekregen vanuit dat boekje.
Onze dominee is er nog eentje van de oude stempel, dus die is dergelijke boekjes niet vergeten. En inderdaad, het is een oud boekje maar wel heel mooi.
Wij hebben die van ds van Kooten,
Maar er zal denk ik niet zo veel verschil in zitten, het is toch vooral dogmatiek.
Ik denk dat juist in de dogmatiek de grootste verschillen zitten. Geen idee of dat bij deze methoden zo is, maar je lijkt te zeggen dat er over dogmatiek wel consensus bestaat. Bij dogmatiek komt het aan op nauwkeurige formulering en begrenzing. Ik denk dat bijna alle kerkscheuringen en veel discussies over dogmatische zaken gaan.
Fides Quaerens Intellectum
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

Wijlen ds J. van Sliedregt is nog een dominee van ver voor de scheuring en het SOW proces. Ook ds M. van Kooten staat nog in die lijn, alhoewel hij wel is meegegaan in de PKN. Beiden wortelen echter nog in het hervormde gedachtegoed wat de bevindelijke stroming van de NHK kenmerkte. Dus daarom denk ik dat de verschillen niet groot zullen zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belijdenis

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef:Wijlen ds J. van Sliedregt is nog een dominee van ver voor de scheuring en het SOW proces. Ook ds M. van Kooten staat nog in die lijn, alhoewel hij wel is meegegaan in de PKN. Beiden wortelen echter nog in het hervormde gedachtegoed wat de bevindelijke stroming van de NHK kenmerkte. Dus daarom denk ik dat de verschillen niet groot zullen zijn.
Ik ken ds. van Kooten niet, maar van ds. van Sliedregt ben ik zeker overtuigd dat die zuiver is. We hebben artikelen en boeken van ds. van Sliedregt met veel achting en waardering gelezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belijdenis

Bericht door eilander »

Henk J schreef:Wijlen ds J. van Sliedregt is nog een dominee van ver voor de scheuring en het SOW proces. Ook ds M. van Kooten staat nog in die lijn, alhoewel hij wel is meegegaan in de PKN. Beiden wortelen echter nog in het hervormde gedachtegoed wat de bevindelijke stroming van de NHK kenmerkte. Dus daarom denk ik dat de verschillen niet groot zullen zijn.
Gaat het hier niet over ds. R. van Kooten?
Plaats reactie