Belijdenis

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belijdenis

Bericht door eilander »

Terri schreef:
Tiberius schreef:
Tom schreef:ze stonden op het podium met het gezicht naar de gemeente
Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.
Dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.
Het lijkt wat op het idee van de paus, die vertegenwoordigd ook God dmv zijn ambtstaken.
Op grond van welke Bijbeltekst wordt dit zo uitgelegd?
Nee, de paus wordt genoemd de plaatsvervanger van Christus op aarde. Da's nog wel wat anders.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belijdenis

Bericht door Mara »

zonnebloem96 schreef:
Curatorium schreef:
Tiberius schreef: Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.
De ambtsdragers zitten toch niet achter de preekstoel? Ik snap overigens niet dat je het vreemd vindt/bezwaren hebt tegen deze vorm van belijdenis doen. Het doopvont staat toch ook niet in een hoekje zodat je alleen de ruggen van de ouders ziet? Ik zie het probleem niet, al is de standaard manier van belijdenis doen ook prima, maar een stuk onpersoonlijker en die manier draagt het bij aan de onderwaardering van het belijdenis doen dat heerst in onze kerken.
Er is wel wat voor te zeggen om met het gezicht naar de gemeente toe te staan. Hoewel ik het dan wel apart vind om met de rug naar de ds. te gaan staan die de vragen stelt. En, maar dat is subjectief, ik vond het gisteren niet erg dat ik met de rug naar de gemeente toe stond, dan had ik (nog) meer spanning gehad.
Gefeliciteerd met je belijdenis Zonnebloem, (al blijf ik dat een beetje vreemde gewoonte vinden.)
Ik vond het ook fijn om met de rug naar de gemeente toe te staan, maar ik voelde me wel "gedragen", toen zij begonnen te zingen.

W.b. het dopen, het JAwoord wordt bij ons uitgesproken met de rug naar de gemeente, bij het doopvont staan de ouders met hun kindje achter de schaal, dus met hun gezicht naar de gemeente.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Belijdenis

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Terri schreef:
Tiberius schreef:
Tom schreef:ze stonden op het podium met het gezicht naar de gemeente
Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.
Dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.
Het lijkt wat op het idee van de paus, die vertegenwoordigd ook God dmv zijn ambtstaken.
Op grond van welke Bijbeltekst wordt dit zo uitgelegd?
Nee, de paus wordt genoemd de plaatsvervanger van Christus op aarde. Da's nog wel wat anders.
Toch is dat onderstreepte zinnetje niet juist. In het huwelijksformulier staat b.v. " Bekent gij hier voor God en deze zijn heilige gemeente". De belofte wordt dus voor God gedaan EN voor de gemeente, die vertegenwoordigd is in de ambten.
m.i. geld voor de belijdenisvragen hetzelfde. Aan wie wordt nu ja gezegd? m.i. aan God EN aan de gemeente, vertegenwoordigd door de ambtsdragers. Maar het m.i. niet God die door de ambtsdragers wordt vertegenwoordigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Belijdenis

Bericht door Terri »

Dat laatste door Wim Anker is mij wel bekend.
Ook de vraag bij de bevestiging van ambtsdragers;
Ten eerste: bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?
Ook hier weer de gemeente.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:Ambsdragers worden gekozen door gemeente. Zij vertegenwoordigen de gemeente. Zij krijgen van God een ambt om op de gemeente toe te zien.
In het formulier voor bevestiging van ouderlingen staat:
"Zo vormen de dienaren des Woords en de ouderlingen met de diakenen samen een college: een raad van de kerk die heel de gemeente vertegenwoordigt.
Hierop doelt de Heere Christus, als Hij de uitspraak doet: 'Zeg het de gemeente' (Mattheus 18 vers 17).
Hiermee worden geenszins allen bedoeld, of ieder lidmaat van de gemeente afzonderlijk, maar juist degenenen die door de gemeente gekozen zijn om te regeren".


Ambsdragers zijn vertegenwoordigers van de gemeente, die van God een ambt gekregen hebben om toezicht te houden, maar ik kan in het formulier niet terugvinden dat zij specifiek God vertegenwoordigen.

In het forumlier voor bevestiging van predikanten vind ik dat wel terug, daar wordt 2 Korinthe 5 vers 18-20 aangehaald:
de bediening der verzoening heeft Hij in ons gelegd, zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.

Waarom is dat tegenstrijdig volgens jou?
Ok, dus de ambtsdragers vertegenwoordigen enerzijds Christus en anderzijds de gemeente.
Dan is het helemaal vreemd als de ja-zeggers met de rug naar hen toe gaan staan om ja te zeggen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Belijdenis

Bericht door Curatorium »

Kom jij nooit in andere kerken? De predikant komt de kansel af, die blijft uiteraard niet in z'n eentje naar ruggen kijken. In mijn G-gemeente (geen linkerflank) gebeurt dat ook al enkele jaren zo. Daar zijn alleen maar positieve reacties op gekomen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Belijdenis

Bericht door windorgel »

Je vraagt wel veel vind ik van degenen die belijdenis doen. De drempel wordt zo nog hoger voor mensen met 'podiumvrees'. Ik had er niet aan moeten denken om met mn gezicht naar de gemeente te staan. Gelukkig hoefde dat niet. De gemeente kon evenwel het jawoord horen.

Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:Kom jij nooit in andere kerken? De predikant komt de kansel af, die blijft uiteraard niet in z'n eentje naar ruggen kijken. In mijn G-gemeente (geen linkerflank) gebeurt dat ook al enkele jaren zo. Daar zijn alleen maar positieve reacties op gekomen.
Komt hij tijdens het voorlezen van de vragen dan de kansel af?
Ja ik kom regelmatig in andere gemeenten, vooral ook met belijdenisdiensten, maar dat heb ik nog niet gezien.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis

Bericht door DDD »

O, dat heb ik toch al regelmatig meegemaakt. Zo bijzonder is dat niet, dacht ik. Maar toen ik jong was, gebeurde dat in mijn gereformeerde gemeente niet zo. Maar dat neemt niet weg, dat ik ook denk dat dit voor sommige mensen een extra drempel is om belijdenis te doen, terwijl het voor anderen heel fijn is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

Ik zeg niet dat het bijzonder is, maar dat ik het nog nooit meegemaakt heb.
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Belijdenis

Bericht door zonnebloem96 »

Mara schreef:
zonnebloem96 schreef:
Curatorium schreef:
Tiberius schreef: Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.
De ambtsdragers zitten toch niet achter de preekstoel? Ik snap overigens niet dat je het vreemd vindt/bezwaren hebt tegen deze vorm van belijdenis doen. Het doopvont staat toch ook niet in een hoekje zodat je alleen de ruggen van de ouders ziet? Ik zie het probleem niet, al is de standaard manier van belijdenis doen ook prima, maar een stuk onpersoonlijker en die manier draagt het bij aan de onderwaardering van het belijdenis doen dat heerst in onze kerken.
Er is wel wat voor te zeggen om met het gezicht naar de gemeente toe te staan. Hoewel ik het dan wel apart vind om met de rug naar de ds. te gaan staan die de vragen stelt. En, maar dat is subjectief, ik vond het gisteren niet erg dat ik met de rug naar de gemeente toe stond, dan had ik (nog) meer spanning gehad.
Gefeliciteerd met je belijdenis Zonnebloem, (al blijf ik dat een beetje vreemde gewoonte vinden.)
Ik vond het ook fijn om met de rug naar de gemeente toe te staan, maar ik voelde me wel "gedragen", toen zij begonnen te zingen.

W.b. het dopen, het JAwoord wordt bij ons uitgesproken met de rug naar de gemeente, bij het doopvont staan de ouders met hun kindje achter de schaal, dus met hun gezicht naar de gemeente.
Dankuwel!
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Belijdenis

Bericht door merel »

Bijzonder, ik heb het nooit anders gezien dan dat de belijdeniskandidaten met het gezicht naar de gemeente stonden. Soms zongen ze samen een lied/psalm en soms legden zij een persoonlijk getuigenis af van hun geloof en afgelopen zondag was het alleen het jawoord met het gezicht naar de gemeente. Wel hadden zij in samenspraak met de ds alle liederen/psalmen uitgezocht en werd aangegeven op de beamer waarom zij deze graag wilden zingen (indirect ook een getuigenis)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis

Bericht door Isala »

Toch is het mooi: je jawoord uitspreken naar de gemeente.
Je wordt door je jawoord als volwaardig lid in de gemeente opgenomen, en de gemeente is toch geen vreemde voor je?
Je spreekt je jawoord uit: in je hart naar de Heere toe, en met de mond naar de gemeente toe.
Maar het is een vorm/traditie/gebruik, en voor de inhoud van je belijdenis doet dat niet direct ter zake.
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belijdenis

Bericht door Mara »

Oud boek gevonden tussen allerlei spullen, Voor een distel een mirt van dr. A. Kuyper.
Geschreven in 1891.

Klein citaat:
In de weken die aan de belijdenis voorgaan, en op den dag waarop het tot belijdenis komt, fluistert satan (in het boek met een hoofdletter) niet zelden in menig jeugdig hart de verleidelijke gedachte: "Waartoe dat openlijk belijdenis doen? Is godsdienst dan niet een zaak van het hart? Een zaak van mijn menschelijk hart en die eeuwige Liefde, naar wie dat hart zich in aanbidding uitstrekt?
Een fluisteren van satan, daarom zo verleidelijk, omdat er iets waars in ligt. Want ja, het is zoo. Godsdienst is een zaak van het hart en wiens religie nog buiten het hart omgaat, die is aan de eerste beginselen der godsvrucht nog volstrekt vreemd.
Zoomin het in uw koude kamer warm wordt doordien ge er een plaat in ophangt van een prachtige zonsopgang, evenmin wordt het lente in den winter van uw ziel door een, o zoo prachtig begrip van Christus en zijn heiligheden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Belijdenis

Bericht door aggieoudje »

Dit jaar zal bij ons de belijdenisdienst met Pinksteren(avonddienst) plaats vinden ipv met Pasen.
Zojuist de kerkbode van mei ontvangen en hierin staan de namen van hen die Geloofsbelijdenis hopen te doen. Het zijn er dit jaar 23! Wat een zegen weer dat zoveel vooral jonge mensen deze mooie stap in hun geloofsleven mogen zetten!
Echt een dienst om naar uit te kijken!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie