Belijdenis

Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Belijdenis

Bericht door Leerling »

DDD schreef:
Leerling schreef:
DDD schreef:[quote="Leerling]

Om misverstanden te voorkomen, DDD, zou jij je eerste regels verder uit willen leggen?

En op je laatste regel ingaande: Dan zou een predikant ook nooit een vrije-zondag mogen hebben én op zondag vacante gemeenten dienen.
Jij beweerde dat iedere individuele dominee de roeping heeft om aan alle creaturen het Evangelie te verkondigen. Dat is nogal overdreven. Zo moet je de bijbelteksten daarover mijns inziens niet uitleggen.

Ik beweer zelf niet dat een dominee geen vrije zondag mag hebben. Ik beweer alleen dat ook organisten wel eens vacante gemeenten mogen dienen.
Dat klopt dat ik dat beweer. Wat zou daar fout aan zijn dan? Waarom zou dat overdreven zijn?

Nee dat beweer je inderdaad niet. Dat wil ik je ook zeker niet in de mond leggen. Ik ging door in het nadenken erover. Sorry dat is mijn fout w.b.t. de onduidelijkheid.
Wel. Dat is feitelijk onmogelijk. Het is niet eens mogelijk om tien procent van alle creaturen in je hele leven te spreken. Die opdracht is figuurlijk en aan de kerk als geheel gegeven. Die brengt mijns inziens niet mee dat iedere individuele dominee of christen op allerlei plaatsen geroepen is.[/quote][/quote][/quote][/quote]
Dan is het toch opmerkelijk te noemen dat de Heere Jezus, deze schijnbaar, onmogelijke opdracht toch aan de apostelen geeft. Maar ik hoop hier morgen wat dieper op terug te komen. Waarom ik tot deze exegese kom.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Belijdenis

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Ik heb het te druk voor deze discussie, jongens. Ik vind het voorbereiden van de volgende kerkdienst die ik mag begeleiden veel belangrijker.
Haha. Heb je de liturgie al ontvangen dan?Afbeelding
Helaas niet. Maar ik weet wel waar de preek over gaat en ik weet ook dat ik een inleidend orgelspel mag verzorgen.
Laten we hopen dat de kwaliteit van het spel beter is dan het niveau van dit argument.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belijdenis

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Ik heb het te druk voor deze discussie, jongens. Ik vind het voorbereiden van de volgende kerkdienst die ik mag begeleiden veel belangrijker.
Laten we hopen dat de kwaliteit van het spel beter is dan het niveau van dit argument.
Ik vind dat beide zaken wel verbetering behoeven, Wim. Maar ik blijf oefenen :)
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Belijdenis

Bericht door Tom »

Nog niet lang geleden was ik in een midden tot wat zware GG gemeente die de belijdenisdienst op een hele nieuwe manier aanpakte. Er zijn gemeenten waarbij de jongeren niet eens een tekst krijgen of waarbij de belijdenis voor de preek (tussen gebed en preek) even snel afgeraffeld wordt.
Ik ontdekte dat in steeds meer GG's het op deze nieuwere manier gebeurt en dan heb ik het niet over Vlissingen of Houten. Een hele mooie ontwikkeling die de jeugd ook weer bij de kerk houdt en een mooi tegenantwoord op belijdenisdiensten in de PKN en CGK met getuigenissen, knielbanken, trompetten en opwekkingsliederen.

Zo zag de dienst er uit:een korte opsommig
bij de ingang van de kerkzaal waren extra rekken met leenbijbels neergezet (dus geen liturgieblaadjes nodig)
de belijdenis volgde na de preek en niet even snel oneerbiedig tussen bidden en de preek
het was gewoon een belijdenis van de leer met de vragen van Voetius!
ze stonden op het podium met het gezicht naar de gemeente (je zegt ja ten overstaan van de gehele gemeenten niet alleen tegen de predikant)
iedere cathechisant kreeg een tekst mee (heel jammer dat dit lang niet overal gebeurt)
daarna de toespraak van de predikant
daarna een korte toespraak van de cathechiseermeester (het is natuurlijk vreemd dat een gastpredikant een hele dienst leidt en de uiteindelijke leraar niks mag zeggen, mooi en persoonlijk op deze manier)
daarna zongen de jongeren eerst een Psalm. Hierna ging de gemeente staan en zong de jongeren weer toe waarbij een paar woordjes aangepast waren zodat de Psalm echt toegezongen werd.

Dit is een mooi antwoord op kerkverlating richting andere kerken en een mooi teken om de belijdenis niet te onderwaarderen. Je hebt geen opwekking of op toonhoogte nodig om jeugd erbij te houden, maar we moeten ook niet belijdenissen willen afraffelen en niet teksten willen meegeven. Hopelijk vindt deze manier van belijdenis doen brede navolging!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Belijdenis

Bericht door Mannetje »

Ik kan mij voorstellen dat jongeren liever gewoon "veilig" in hun bank mogen blijven. Op zo'n spannend moment ook nog ten overstaan van een overvolle kerk op het podium gaan staan...
-
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Belijdenis

Bericht door Curatorium »

Voortaan dan ook het doopvont, de knielbank en het avondmaal naar onze veilige zitplaats laten komen zodat je niemand hoeft aan te kijken.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Belijdenis

Bericht door Mannetje »

Curatorium schreef:Voortaan dan ook het doopvont en de knielbank naar onze veilige zitplaats laten komen, zodat je niemand hoeft aan te kijken?
Bij de doop geven ouders ook met het gezicht naar de kansel antwoord.
Als je knielt op je trouwdag kniel je ook met je gezicht naar de kansel en niet naar de gemeente.
-
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis

Bericht door DDD »

Als inderdaad de vragen van Voetius werden gesteld, was dat geen belijdenis van de leer. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt. Maar dat is al tien keer besproken op dit forum.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

Tom schreef:ze stonden op het podium met het gezicht naar de gemeente
Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis

Bericht door Isala »

Tiberius schreef:Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.

God wordt niet door de ambtsdragers vertegenwoordigd, maar de gemeente wordt door de ambtsdragers vertegenwoordigd.
De gemeente is het lichaam van Christus. God laat zich vertegenwoordigen door Zijn knechten.
Als we alleen voor God belijdenis doen, kan je beter naar boven kijken bij het uitspreken van je ja-woord.
Maar omdat de kerk gezien wordt als Lichaam van Christus, is het mijns inziens juist om je ja-woord richting de gemeente uit te spreken, want daarin wordt je toch opgenomen met het doen van je belijdenis?
Met je mond richting de gemeente, en je hart opgeheven tot God.
Hora est!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

Voordat ik hier serieus op reageer, wil je even aangeven welke van de onderstaande twee tegenstrijdige zinnen je meent, aub? 1 of 2?
Isala schreef:(1) God wordt niet door de ambtsdragers vertegenwoordigd, (...)
(2) God laat zich vertegenwoordigen door Zijn knechten.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis

Bericht door Isala »

Ambsdragers worden gekozen door gemeente. Zij vertegenwoordigen de gemeente. Zij krijgen van God een ambt om op de gemeente toe te zien.
In het formulier voor bevestiging van ouderlingen staat:
"Zo vormen de dienaren des Woords en de ouderlingen met de diakenen samen een college: een raad van de kerk die heel de gemeente vertegenwoordigt.
Hierop doelt de Heere Christus, als Hij de uitspraak doet: 'Zeg het de gemeente' (Mattheus 18 vers 17).
Hiermee worden geenszins allen bedoeld, of ieder lidmaat van de gemeente afzonderlijk, maar juist degenenen die door de gemeente gekozen zijn om te regeren".


Ambsdragers zijn vertegenwoordigers van de gemeente, die van God een ambt gekregen hebben om toezicht te houden, maar ik kan in het formulier niet terugvinden dat zij specifiek God vertegenwoordigen.

In het forumlier voor bevestiging van predikanten vind ik dat wel terug, daar wordt 2 Korinthe 5 vers 18-20 aangehaald:
de bediening der verzoening heeft Hij in ons gelegd, zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.

Waarom is dat tegenstrijdig volgens jou?
Hora est!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Belijdenis

Bericht door Curatorium »

Tiberius schreef: Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.
De ambtsdragers zitten toch niet achter de preekstoel? Ik snap overigens niet dat je het vreemd vindt/bezwaren hebt tegen deze vorm van belijdenis doen. Het doopvont staat toch ook niet in een hoekje zodat je alleen de ruggen van de ouders ziet? Ik zie het probleem niet, al is de standaard manier van belijdenis doen ook prima, maar een stuk onpersoonlijker en die manier draagt het bij aan de onderwaardering van het belijdenis doen dat heerst in onze kerken.
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Belijdenis

Bericht door zonnebloem96 »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef: Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.
De ambtsdragers zitten toch niet achter de preekstoel? Ik snap overigens niet dat je het vreemd vindt/bezwaren hebt tegen deze vorm van belijdenis doen. Het doopvont staat toch ook niet in een hoekje zodat je alleen de ruggen van de ouders ziet? Ik zie het probleem niet, al is de standaard manier van belijdenis doen ook prima, maar een stuk onpersoonlijker en die manier draagt het bij aan de onderwaardering van het belijdenis doen dat heerst in onze kerken.
Er is wel wat voor te zeggen om met het gezicht naar de gemeente toe te staan. Hoewel ik het dan wel apart vind om met de rug naar de ds. te gaan staan die de vragen stelt. En, maar dat is subjectief, ik vond het gisteren niet erg dat ik met de rug naar de gemeente toe stond, dan had ik (nog) meer spanning gehad.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Belijdenis

Bericht door Terri »

Tiberius schreef:
Tom schreef:ze stonden op het podium met het gezicht naar de gemeente
Vreemd. Men zegt ja tegen God, Die vertegenwoordigd wordt door de aanwezige ambtsdragers. De gemeente is weliswaar aanwezig als getuige, maar is niet de aanspraak.
Dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.
Het lijkt wat op het idee van de paus, die vertegenwoordigd ook God dmv zijn ambtstaken.
Op grond van welke Bijbeltekst wordt dit zo uitgelegd?
Plaats reactie