Belijdenis

mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Belijdenis

Bericht door mulder »

De belijdenisdiensten komen er weer aan. Ik heb zelf al in best een aantal kerken belijdenisdiensten meegemaakt. Vaak hangt er toch wel een wat 'feestelijke' sfeer in de kerkzaal. Nu is het ook zeker een wonder dat er in deze tijd nog jongeren zich willen binden aan het geloof en/of aan de leer. Ik vroeg me af hoe in uw kerken de belijdenis verloopt. In mijn gemeente is deze zeer oppervlakkig, wordt er weinig aandacht aan besteed en duurt het niet langer dan twee minuten. Nu is dit niet de manier waarop belijdenis is bedoeld.

Daarom vroeg ik me af: Wat vindt u van deze diensten? Hoe gebeurt in uw gemeente de belijdenis? Wordt er gebruik gemaakt van het formulier (bel. v/h geloof) of van Voetius (bel. v/d leer)? Krijgen de cathechisanten een tekst mee? Wordt er lang bij stil gestaan?
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Belijdenis

Bericht door mulder »

mulder schreef: Daarom vroeg ik me af: Wat vindt u van deze diensten? Hoe gebeurt in uw gemeente de belijdenis? Wordt er gebruik gemaakt van het formulier (bel. v/h geloof) of van Voetius (bel. v/d leer)? Krijgen de cathechisanten een tekst mee? Wordt er lang bij stil gestaan?
Ik zal zelf dan maar beginnen.
In mijn gemeente (GGIN) is het een gewone kerkdienst. De prediking is niet op de belijdenis toegepast. Na het amen van de preek mogen de cathechisanten gaan staan, met de rug naar de gemeente, worden de vragen gesteld, mag men gaan zitten. Dit gedeelte duurt niet langer dan 2 minuten. Een tekst krijgt men al helemaal niet mee. Dit is dan belijdenis van de leer, dus de 4 vragen. Daarna is de dienst klaar. Handen schudden na de dienst is er zeker ook niet bij. Het is een best 'trieste' bedoeling voor zo een rijke belijdenis. Zelfs al is het een belijdenis van de leer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

Je klinkt wat kritisch over je eigen gemeente. Heb je je punten al eens voorgelegd waar ze horen ipv op een openbaar forum te delen?

Om op je vraag antwoord te geven: Bij ons staat de hele dienst in het teken van het afleggen van de geloofsbelijdenis.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Belijdenis

Bericht door Curatorium »

@Mulder: Dat herken ik wel. Maar in mijn gemeente (GG, midden) is dat sinds zo'n 5 jaar anders. Hoewel we vacant zijn geeft de kerkenraad elke catechisant een tekst mee. De consulent/predikant die de belijdenisdienst leidt geeft deze tekst dan door. De preek is ook altijd wel gericht op de catechisanten. Deze staan dan ook voor de preekstoel met hun gezicht naar de gemeente. Je doet de belijdenis immers niet alleen voor de predikant, maar voor de gehele gemeente. Wel worden de vragen van Voetius gebruikt en die gaan alleen over de leer. Maar daar ben ik zeker geen tegenstander van.
Ik zou zeker kerkenraden en dominees aan willen moedigen om:
1) (biddend) teksten mee te geven;
2) de catechisanten voor de preekstoel te zetten en
3) de gemeente hen na de dienst de hand laten schudden om zo Gods zegen te wensen aan de nieuwe lidmaten.
Al gebeuren deze dingen in steeds meer GG's volgens mij(?). Goede ontwikkeling.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis

Bericht door DDD »

Ik neem aan dat de catechisanten alleen tijdens het belijdenismoment voor de preekstoel staan?

Bij ons (midden GG, vacant) gaat het net zo. Ik twijfel of er nu koffiedrinken na de dienst is of een hand geven. Ik weet dat eerlijk gezegd niet zeker. Ik dacht het laatste. De belijdenisdienst is niet op zondag, meestal althans. Kennelijk is dat meer iets voor een tweede feestdag. Ik weet niet waarom, eigenlijk, maar ik vermoed dat het met reisafstanden van ouders, vrienden en familie te maken heeft.

Welke kant de catechisanten uit kijken ligt volgens mij aan de dominee, want de ene doet het anders dan de andere. In het algemeen geldt: hoe stijlvoller een predikant, hoe meer werk hij er van maakt. Een dominee die het bestaat om tijdens het "luisteren" naar Gods heilige wet zijn preek voor te bereiden of de mededelingen van de kerkenraad te bestuderen (dat heb ik serieus wel eens gezien) zal waarschijnlijk ook geen moeite hebben met het afraffelen van de belijdenis. Gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt.

In mijn vorige gemeente zaten de belijdeniscatechisanten op de voorste rij en hoefden ze alleen te gaan staan en ja te zeggen. En dan kregen ze een tekst mee. En daarvoor een toespraak. Of daarna, dat weet ik niet meer.

Ik weet trouwens niet wat de catechisanten prettig vinden. Ik geloof dat ik liever naar de preekstoel zou kijken. Het is toch een emotioneel moment.

Er wordt in ieder geval wel altijd serieus aandacht aan besteed. Ik zou wel benieuwd zijn waarom in sommige kerken in de preek geen aandacht wordt besteed aan het doen van belijdenis. Is dat omdat men het eigenlijk ziet als een onbelangrijke vorm zonder wezen? Dat zou kunnen. Er zijn dominees in de GG die zeggen dat je geen belijdenis doet van het geloof, maar van de leer. Dat maakt de zaak al een stuk minder gewichtig. Al denk ik dat dan zowel de dominee als -waarschijnlijk- de catechisanten ook van de bijbelse leer op dat punt niet zoveel hebben begrepen. Maar dat is mijn mening.

Het lijkt mij ook lastig om uit de bijbel te preken over belijdenis doen van de leer. Maar misschien is dat niet zo moeilijk als het lijkt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis

Bericht door DDD »

@Mulder:

Als in de vragen van Voetius wordt gevraagd dat je in de godzalige leer leeft en sterft is dat niet bedoeld als een alleen uitwendige belijdenis hoor. Daar is namelijk weinig godzalig aan, weet ik uit ervaring. De vragen spreken ook over goede werken. Het is uit onze belijdenis duidelijk wat goede werken zijn, namelijk alleen die uit een waar geloof voortkomen.

Ik ben het dus met het onderscheid dat je maakt tussen de vragen, niet eens.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Belijdenis

Bericht door Desiree »

Ik was al wat ouder toen ik belijdenis van mijn geloof mocht afleggen. Ik vond de tijd ervoor echt een gouden tijd, de lessen. Het was een vreemde gemeente, maar de ds leerden we heel goed kennen en er waren daarom heel fijne gesprekken.

Tijdens de dienst is het afleggen van de belijdenis kort. Dat klopt. De vragen (Voetius) die ik eerst heel moeilijk vond, wat beloof je.. en ja, de gemeente kent je nog niet zo goed. Wij krijgen ook een tekst mee.

De tijd ervoor en de tijd erna is ook heel belangrijk. Misschien is dat een troost.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Owen
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 dec 2014, 22:42

Re: Belijdenis

Bericht door Owen »

Bij ons is het een erg feestelijke dienst. De belijdenis catechisanten mogen zelf de liturgie bepalen met elkaar. Sommigen kiezen dan een niet christelijk lied dat je wel christelijk kan interpreteren, anderen waaronder ikzelf kiezen voor psalmen (voor nu) of de nieuwe of oude berijming. We hebben altijd erg veel opwekkingsliederen. Iedere belijdeniscatechisant krijgt een tekst mee en knielt voor de gemeente als hij de zegen van de dominee ontvangt met zijn of haar tekst. Ook krijgt ieder een cadeau van de kerk; een meditatief boekje of iets dergelijks. Soms is er een getuigenis van een van de catechisanten (Daar heb ik zelf een korte preek van gemaakt) of zingen ze samen een liedje voor in de kerk. Ook wordt het gebed vaak verzorgd door een van de belijdeniscatechisanten. Al met al een hectisch gebeuren
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis

Bericht door huisman »

Bij ons (CGK BhP):
1. Vragen van Voetius
2. Krijgen een tekst mee
3. Preek gericht op het bijzondere van deze dienst
4. Dankbaarheid voor jongeren die deze dag mogen beleven maar geen juichstemming.

Wij moeten namelijk het wonder van de wedergeboorte meemaken en dat valt niet samen met het doen van belijdenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:@Mulder:

Als in de vragen van Voetius wordt gevraagd dat je in de godzalige leer leeft en sterft is dat niet bedoeld als een alleen uitwendige belijdenis hoor. Daar is namelijk weinig godzalig aan, weet ik uit ervaring. De vragen spreken ook over goede werken. Het is uit onze belijdenis duidelijk wat goede werken zijn, namelijk alleen die uit een waar geloof voortkomen.

Ik ben het dus met het onderscheid dat je maakt tussen de vragen, niet eens.
Ik ook niet.
De vragen van Voetius gaan echt niet alleen over de leer; dan heb je ze nog nooit goed gelezen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Belijdenis

Bericht door ejvl »

huisman schreef:Bij ons (CGK BhP):
1. Vragen van Voetius
2. Krijgen een tekst mee
3. Preek gericht op het bijzondere van deze dienst
4. Dankbaarheid voor jongeren die deze dag mogen beleven maar geen juichstemming.

Wij moeten namelijk het wonder van de wedergeboorte meemaken en dat valt niet samen met het doen van belijdenis.
De wedergeboorte is als het goed is al gebeurd bij het doen van belijdenis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
huisman schreef:Bij ons (CGK BhP):
1. Vragen van Voetius
2. Krijgen een tekst mee
3. Preek gericht op het bijzondere van deze dienst
4. Dankbaarheid voor jongeren die deze dag mogen beleven maar geen juichstemming.

Wij moeten namelijk het wonder van de wedergeboorte meemaken en dat valt niet samen met het doen van belijdenis.
De wedergeboorte is als het goed is al gebeurd bij het doen van belijdenis.
Als het goed was hadden wij de wedergeboorte niet nodig en waren wij in de staat der rechtheid gebleven.

Maar sinds wij als geestelijk doden op de wereld komen moeten wij van nieuws geboren worden. (Johannes 3:3)Dit wonder van de wedergeboorte wat God in ons zonder ons werkt is niet aan leeftijd of belijdenis gebonden.
Jongeren die deze wedergeboorte begeren en hun leven willen inrichten met de genademiddelen die de HEEERE heeft geschonken (Het onderzoeken van Zijn Woord,de verkondiging van Zijn Woord, het gebed) mogen belijdenis afleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Belijdenis

Bericht door ejvl »

Ik denk dat er meer voor nodig is. Immers zonder God en wedergeboorte zijn wij allemaal vijanden. En vijanden kunnen geen belijdenis afleggen van iets waar ze vijand van zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis

Bericht door huisman »

ejvl schreef:Ik denk dat er meer voor nodig is. Immers zonder God en wedergeboorte zijn wij allemaal vijanden. En vijanden kunnen geen belijdenis afleggen van iets waar ze vijand van zijn.
......misschien de belijdenis niet los zien van de doop? Gelukkig zei de HEERE bij de doop niet: Deze kinderen zijn vijanden daar wil ik mijn Naam niet aan verbinden . Vanwege het verbond staan onze jongeren in een betrekking met de HEERE en gelukkig staat in de Schrift dat God vijanden met Zich verzoend.

Wedergeboorte eisen/veronderstellen bij het doen van belijdenis lijkt heel rechtzinnig maar is de dood in de pot.

Zie mijn vorige post met deze en je kent mijn standpunt in deze. Aan verdere discussie doe ik niet mee.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belijdenis

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Ik denk dat er meer voor nodig is. Immers zonder God en wedergeboorte zijn wij allemaal vijanden. En vijanden kunnen geen belijdenis afleggen van iets waar ze vijand van zijn.
Dan het volgende (en gewichtige!) punt: Hoe leerden wij onszelf kennen als vijanden en tegenstrevers van al wat uit God is, en dat wij gewillige dienaren van de overste van deze wereld zijn geworden. Hoe deze ontdekking onze onsterfelijke ziel neerdrukt. Uit welke bron deze kennis tot ons is gekomen. Ik geloof dat we dit (ieder persoonlijk) voor onszelf zullen moeten onderzoeken. Daartoe zijn onze beproefde formulieren nuttig, ja noodzakelijk, om de ware belijdenis de kennen en daaruit te besluiten of wij persoonlijk de wedergeboorte deelachtig zijn. Ik denk aan hoe ds. Th. vd Groe dat onderscheidt in zijn Toetsteen. Daaruit zien we ook hoe van nature de mens zorgeloos is aangaande zijn eeuwige staat, en dit ook van nature niet wenst nauw te onderzoeken.

Voor de Belijdenis des geloofs worden hier de vragen van Voetius gehanteerd. Er waren tijden, denk aan de jaren 70, 80, dat er wel eens meer dan 100 nieuwe leden per jaar bijkwamen. Daarvoor kon vanzelf niet ieder een persoonlijke tekst meekrijgen. De tekstkeuze was wel een algemene tekst waarin de belijdenis centraal stond. Zo heb ik ter gedachtenis aan de belijdenis een schilderij gekregen, waarop het interieur van de kerk is getekend. met daarin de tekst gedrukt van de Belijdenis-dienst: Psalm 87 vers 5: En van Sion zal gezegd worden: Deze en die is daarin geboren; en de Allerhoogste Zelf zal hen bevestigen.

Na de splitsing van de gemeenten is het aantal Belijdeniscatechisanten vanzelf veel minder geworden. Maar (helaas!) is dit niet in evenredige vergelijking, als men de drie verzelfstandigde gemeenten samentelt. Dan is het aantal mensen die belijdenis wensen af te leggen veel minder geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie