Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Curatorium »

Als leden overgaan naar een GB/PKN, HHK, CGK, GGiN wordt er toch ook geschreven 'met leedwezen vertrokken'? Het probleem is dat het stuk van deze predikant ook over zulken lijkt te gaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Mara »

ejvl schreef: en lid wil worden bij een CGK of PKN (GB). Volgens mij krijg je dan geen attestatie (als dit anders is hoor ik dat graag)
Klopt. Andersom wel, maar dan heet het "met de koude hand" en moet je opnieuw belijdenis doen voor de k.r. Mijn zoon moest dat ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Als een valse kerk wordt verlaten kan men lak hebben aan wat erover wordt geschreven. Dat de RK mij vervloekt boeit me niet. Degenen die met met toestemming (attestatie) zijn vertrokken worden hier niet aangesproken. Alle anderen lopen idd "het vlees achterna" en gaderen zich leraars op naar eigen goeddunken.
Op zich klopt het wat hier staat, maar stel dat je als OGG-er. of GG, of GGIN, gaat verhuizen en lid wil worden bij een CGK of PKN (GB). Volgens mij krijg je dan geen attestatie (als dit anders is hoor ik dat graag) terwijl je toch niet kunt zeggen dat dat valse kerken zijn of leraars naar eigen goeddunken gaderen is.
Nee hoor, van OGGiN naar PKN-GB krijg je keurig een attestatie mee - en niks "met leedwezen" etc.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Als een valse kerk wordt verlaten kan men lak hebben aan wat erover wordt geschreven. Dat de RK mij vervloekt boeit me niet. Degenen die met met toestemming (attestatie) zijn vertrokken worden hier niet aangesproken. Alle anderen lopen idd "het vlees achterna" en gaderen zich leraars op naar eigen goeddunken.
Op zich klopt het wat hier staat, maar stel dat je als OGG-er. of GG, of GGIN, gaat verhuizen en lid wil worden bij een CGK of PKN (GB). Volgens mij krijg je dan geen attestatie (als dit anders is hoor ik dat graag) terwijl je toch niet kunt zeggen dat dat valse kerken zijn of leraars naar eigen goeddunken gaderen is.

Als men wil verhuizen en er is geen gemeente waar men met attestatie naar toe kan dient in overleg met en instemming van de kerkenraad een keuze gemaakt te worden waar men lid kan worden. Als die toestemming er is dan is het uiteraard goed, ook al wordt er - wegens de regels - geen attestatie meegegeven. Komt die toestemming er niet dan kan er niet verhuist worden.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 31 dec 2015, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Martijn »

Curatorium schreef:Als leden overgaan naar een GB/PKN, HHK, CGK, GGiN wordt er toch ook geschreven 'met leedwezen vertrokken'? Het probleem is dat het stuk van deze predikant ook over zulken lijkt te gaan.
Zelfs in het gebed wordt dit benoemd als mensen van GG overgaan naar HHK, GB/PKN, CGK. Dat ze de waarheid zouden verlaten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door eilander »

Martijn schreef:
Curatorium schreef:Als leden overgaan naar een GB/PKN, HHK, CGK, GGiN wordt er toch ook geschreven 'met leedwezen vertrokken'? Het probleem is dat het stuk van deze predikant ook over zulken lijkt te gaan.
Zelfs in het gebed wordt dit benoemd als mensen van GG overgaan naar HHK, GB/PKN, CGK. Dat ze de waarheid zouden verlaten.
Waarom doe je alsof dit altijd zo is? Dat is mijn ervaring helemaal niet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Als een valse kerk wordt verlaten kan men lak hebben aan wat erover wordt geschreven. Dat de RK mij vervloekt boeit me niet. Degenen die met met toestemming (attestatie) zijn vertrokken worden hier niet aangesproken. Alle anderen lopen idd "het vlees achterna" en gaderen zich leraars op naar eigen goeddunken.
Op zich klopt het wat hier staat, maar stel dat je als OGG-er. of GG, of GGIN, gaat verhuizen en lid wil worden bij een CGK of PKN (GB). Volgens mij krijg je dan geen attestatie (als dit anders is hoor ik dat graag) terwijl je toch niet kunt zeggen dat dat valse kerken zijn of leraars naar eigen goeddunken gaderen is.
Nee hoor, van OGGiN naar PKN-GB krijg je keurig een attestatie mee - en niks "met leedwezen" etc.
Wel een attestatie inderdaad, ik heb er al heel wat gezien, maar soms ook leedwezen in de brief hoor. Of nog erger: een opmerking dat de wereld toch niets te bieden heeft. Terwijl de betrokkenen overgingen naar een andere kerk en dus niet onkerkelijk werden.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10607
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Ad Anker »

Er wordt hier enorm gegeneraliseerd. Gebed, brieven. Kom op zeg. Trouwens, over de wereld heeft niets te bieden: er zijn mensen die om een televisie een kerkverband verlaten. Dan kan ik me zo'n zin best voorstellen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Wilhelm »

Wel leuk zo'n oudejaarsdag dat alle oudgedienden weer actief zijn ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef:Er wordt hier enorm gegeneraliseerd. Gebed, brieven. Kom op zeg. Trouwens, over de wereld heeft niets te bieden: er zijn mensen die om een televisie een kerkverband verlaten. Dan kan ik me zo'n zin best voorstellen.
Huhu, wie generaliseert er nu? :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Martijn »

eilander schreef:
Martijn schreef:
Curatorium schreef:Als leden overgaan naar een GB/PKN, HHK, CGK, GGiN wordt er toch ook geschreven 'met leedwezen vertrokken'? Het probleem is dat het stuk van deze predikant ook over zulken lijkt te gaan.
Zelfs in het gebed wordt dit benoemd als mensen van GG overgaan naar HHK, GB/PKN, CGK. Dat ze de waarheid zouden verlaten.
Waarom doe je alsof dit altijd zo is? Dat is mijn ervaring helemaal niet.
Ik zeg niet dat dat altijd zo is. Ik hoop zelfs dat het dan een uitzondering is, maar het gebeurt wel degelijk.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10607
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Wel leuk zo'n oudejaarsdag dat alle oudgedienden weer actief zijn ;)
Je kan het grappig vinden, ik vind deze topic ver beneden peil. Maar ja, je krijgt het (weer) voor elkaar dat oudgedienden zich roeren.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10607
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Ad Anker »

Hendrikus schreef:
Ad Anker schreef:Er wordt hier enorm gegeneraliseerd. Gebed, brieven. Kom op zeg. Trouwens, over de wereld heeft niets te bieden: er zijn mensen die om een televisie een kerkverband verlaten. Dan kan ik me zo'n zin best voorstellen.
Huhu, wie generaliseert er nu? :hum
Help me eens? Wat is er generaliserend?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Wilhelm »

Ad Anker schreef:
Wilhelm schreef:Wel leuk zo'n oudejaarsdag dat alle oudgedienden weer actief zijn ;)
Je kan het grappig vinden, ik vind deze topic ver beneden peil. Maar ja, je krijgt het (weer) voor elkaar dat oudgedienden zich roeren.
Help jij mij eens, wat vind je nu precies beneden peil?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: RE: Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Vorst »

Martijn schreef:
Curatorium schreef:Als leden overgaan naar een GB/PKN, HHK, CGK, GGiN wordt er toch ook geschreven 'met leedwezen vertrokken'? Het probleem is dat het stuk van deze predikant ook over zulken lijkt te gaan.
Zelfs in het gebed wordt dit benoemd als mensen van GG overgaan naar HHK, GB/PKN, CGK. Dat ze de waarheid zouden verlaten.
Dat verschilt sterk per gemeente hoor. Dat leedwezen lijkt nogal voorbehouden aan de meest rechtse gemeentes. Maar ja, daar is alles leed lijkt het wel. Zoals een ander al aangaf wordt er enorm gegeneraliseerd in dit topic.
Gesloten