kinderbijbel

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: kinderbijbel

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
ejvl schreef:Inderdaad de bijbel in gewone taal. Gaat prima!
Geen problemen met de weglatingen?
En vervlakking van de Bijbeltekst?
Dat geldt voor alle kinderbijbels.
Ja oke maar in kinderbijbels vind je niet de brieven van Paulus en in de Bijbel in gewone taal wel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: kinderbijbel

Bericht door Van Ewijk »

Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
ejvl schreef:Inderdaad de bijbel in gewone taal. Gaat prima!
Geen problemen met de weglatingen?
En vervlakking van de Bijbeltekst?
Dat geldt voor alle kinderbijbels.
Ja oke maar in kinderbijbels vind je niet de brieven van Paulus en in de Bijbel in gewone taal wel.
Sorry, maar hier moet ik echt oprecht en zonder kwalijke bedoeling om lachen.. :D
De Bijbel in gewone taal die gewaardeerd word door de rechtervleugel! Ja, maar dan als kinderbijbel!
Hoe amusant! :haha
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 12 okt 2015, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: kinderbijbel

Bericht door Zita »

Het schijnt dat predikanten onvoorstelbaar vaak meemaken dat oudere mensen die niet al te geletterd zijn nooit verder komen dan de kinderbijbel. Daar zie je dus het omgekeerde gebeuren: de doelgroep van de BGT gebruikt de kinderbijbel.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: kinderbijbel

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Van Ewijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Geen problemen met de weglatingen?
En vervlakking van de Bijbeltekst?
Dat geldt voor alle kinderbijbels.
Ja oke maar in kinderbijbels vind je niet de brieven van Paulus en in de Bijbel in gewone taal wel.
Sorry, maar hier moet ik echt oprecht en zonder kwalijke bedoeling om lachten.. :D
De Bijbel in gewone taal die gewaardeerd word door de rechtervleugel! Ja, maar dan als kinderbijbel!
Hoe amusant! :haha
Ik ben niet voor de Bijbel in gewone taal, daar heb ik juist kritiek op.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: kinderbijbel

Bericht door Luther »

Van Ewijk schreef:Sorry, maar hier moet ik echt oprecht en zonder kwalijke bedoeling om lachten.. :D
De Bijbel in gewone taal die gewaardeerd word door de rechtervleugel! Ja, maar dan als kinderbijbel!
Hoe amusant! :haha
Je wilt niet weten hoe humoristisch die rechterflank wel niet is...:D
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32739
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: kinderbijbel

Bericht door -DIA- »

De brieven van Paulus en de profeten komen er volgens mij in alle kinderbijbels wat bekaaid af.
Het is soms ook zware kost voor een kind,
en ook zelfs voor volwassenen,
zelfs professoren verstaan het vaak niet.

Maar een kinderbijbel als die van Vreugdenhil heeft wel persoonlijke toepassingen
op kinderlijk niveau.
Daarom zou ik toch niet veel tegen deze kinderbijbel in willen brengen.
Ook die van B.J. van Wijk is aan te bevelen.
Misschien dat taal en stijl wat ouderwets aandoen.
Ik denk niet dat dat het allergrootste bezwaar moet zijn.
Wat JGW kritiek noemt, dat is ook serieus een reden om deze moderne bijbels
niet te gebruiken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: kinderbijbel

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:De brieven van Paulus en de profeten komen er volgens mij in alle kinderbijbels wat bekaaid af.
Het is soms ook zware kost voor een kind,
en ook zelfs voor volwassenen,
zelfs professoren verstaan het vaak niet.

Maar een kinderbijbel als die van Vreugdenhil heeft wel persoonlijke toepassingen
op kinderlijk niveau.
Daarom zou ik toch niet veel tegen deze kinderbijbel in willen brengen.
Ook die van B.J. van Wijk is aan te bevelen.
Misschien dat taal en stijl wat ouderwets aandoen.
Ik denk niet dat dat het allergrootste bezwaar moet zijn.
Wat JGW kritiek noemt, dat is ook serieus een reden om deze moderne bijbels
niet te gebruiken.
Vreugdenhil vind ik echt wel gedateerd. En alle vermaninkjes tussendoor zijn tamelijk irritant. 'Kinderen, je zult toch niet achter de muziek aanlopen?' Dat staat echt te ver van de belevingswereld van kinderen.
-DIA-
Berichten: 32739
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: kinderbijbel

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:De brieven van Paulus en de profeten komen er volgens mij in alle kinderbijbels wat bekaaid af.
Het is soms ook zware kost voor een kind,
en ook zelfs voor volwassenen,
zelfs professoren verstaan het vaak niet.

Maar een kinderbijbel als die van Vreugdenhil heeft wel persoonlijke toepassingen
op kinderlijk niveau.
Daarom zou ik toch niet veel tegen deze kinderbijbel in willen brengen.
Ook die van B.J. van Wijk is aan te bevelen.
Misschien dat taal en stijl wat ouderwets aandoen.
Ik denk niet dat dat het allergrootste bezwaar moet zijn.
Wat JGW kritiek noemt, dat is ook serieus een reden om deze moderne bijbels
niet te gebruiken.
Vreugdenhil vind ik echt wel gedateerd. En alle vermaninkjes tussendoor zijn tamelijk irritant. 'Kinderen, je zult toch niet achter de muziek aanlopen?' Dat staat echt te ver van de belevingswereld van kinderen.
Dat is denk ik juist het euvel van moderne kinderbijbels.
Laat de taal even rusten, maar het kind heeft ook een toepassing nodig op kinderlijke wijze.
Het euvel van deze tijd is vaak dat men zich niet meer laat gezeggen, ook niet meer van de kansel,
want we zijn immers mondige mensen en tegenwoordig ook meer en meer mondige kinderen.
Zijn er nog mensen die dit ook herkennen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: kinderbijbel

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Dat is denk ik juist het euvel van moderne kinderbijbels.
Laat de taal even rusten, maar het kind heeft ook een toepassing nodig op kinderlijke wijze.
Het euvel van deze tijd is vaak dat men zich niet meer laat gezeggen, ook niet meer van de kansel,
want we zijn immers mondige mensen en tegenwoordig ook meer en meer mondige kinderen.
Zijn er nog mensen die dit ook herkennen?
Dat heeft er weer eens niks mee te maken. Natuurlijk zijn er ook kinderbijbels op de markt waar alleen de verhalen in staan en geen toepassing van de schrijver, dat is al zo sinds de eerste kinderbijbel. Zita geeft gewoon aan dat de kinderbijbel van Vreugdenhil niet meer aansluit op de kinderen, niet omdat ze zich niets willen laten gezeggen, maar omdat de maatschappij veranderd is. Je zou ze nu moeten waarschuwen voor bepaalde gevaren die in de kinderbijbel van Vreugdenhil niet genoemd worden en uiteraard in de hedendaagse taal die kinderen kunnen begrijpen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: kinderbijbel

Bericht door emigrant »

Net zo belangrijk als een toepassing is om de kroost al vroeg de instrumenten te ontwikkelen om de Bijbel in de Statenvertaling te leren begrijpen. Goede taalontwikkeling, kunnen luisteren, bijbelse geschiedenis enz. Voor dat laatste liggen er nog veel vergeten vergeelde leerboekjes in de depots.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: kinderbijbel

Bericht door Floppy »

emigrant schreef:Net zo belangrijk als een toepassing is om de kroost al vroeg de instrumenten te ontwikkelen om de Bijbel in de Statenvertaling te leren begrijpen. Goede taalontwikkeling, kunnen luisteren, bijbelse geschiedenis enz. Voor dat laatste liggen er nog veel vergeten vergeelde leerboekjes in de depots.
.... nóg belangrijker is het dat de kinderen zo spoedig mogelijk de grondtalen leren kennen.

Toch?

We hebben hier al verhitte discussies gehad over de SV, en mijn standpunt daarin is dat de SV in deze tijd een onnodige taalbarriere vormt. Velen zijn het hier overigens niet met mij eens. Maar je posting drukte bij mij even op de grote rode knop vanbinnen...
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: kinderbijbel

Bericht door emigrant »

Helemaal geen verkeerd idee om jeugd de grondtalen te leren.

Op oudere leeftijd een taal leren is veel moeilijker. Dus vóór het 18e levensjaar.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: kinderbijbel

Bericht door Van Ewijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik ben niet voor de Bijbel in gewone taal, daar heb ik juist kritiek op.
Iedere Bijbelvertaling heeft toch zijn nut, lees alhier de gebruikte toepassing voor kinderen.
Bedenk, als men iets op tien manieren toets en op negen afkeurt heeft men aan de tiende toch nog wat, ook als het er oorspronkelijk niet voor bedoeld is.

Ikzelf pleegde deze bijbel de ''Jip en Janneke-bijbel te noemen.''
Tot ik eens een exemplaar in de bibliotheek grondiger ging bestuderen, toen wist ik het wel op bepaalde aspecten te waarderen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: kinderbijbel

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef: ...
Dat is denk ik juist het euvel van moderne kinderbijbels.
Laat de taal even rusten, maar het kind heeft ook een toepassing nodig op kinderlijke wijze.
Het euvel van deze tijd is vaak dat men zich niet meer laat gezeggen, ook niet meer van de kansel,
want we zijn immers mondige mensen en tegenwoordig ook meer en meer mondige kinderen.
Zijn er nog mensen die dit ook herkennen?
't Is meer dat ik de toepassing voor de kinderen graag zelf maak. Ik weet namelijk wie ze zijn, en geloof het of niet, ze zijn stuk voor stuk anders... !
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: kinderbijbel

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Het euvel van deze tijd is vaak dat men zich niet meer laat gezeggen, ook niet meer van de kansel,
want we zijn immers mondige mensen en tegenwoordig ook meer en meer mondige kinderen.
Zijn er nog mensen die dit ook herkennen?
Herkennen? Mijn beste Dia... ik ervaar het als ik de voordeur uit ben en het houd pas op als ik die s'avonds achter me sluit.
Ikzelf ben er kennelijk niet toe geroepen hier tegen te strijden want ik ben er onderhand in getraind mijzelf slechts met mijn eigen zaken te bemoeien...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie