kinderbijbel

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

kinderbijbel

Bericht door merel »

Geen flauw idee of dit de juiste plaats is voor dit onderwerp, maar ik heb een vraag over de kinderbijbels.

Ik ben op zoek naar een goede kinderbijbel. Wij hebben er al een flink aantal staan; Kijk en Luister, Kijk en Lees, Bijbel voor jou, prentenbijbel. In geen enkele staan alle verhalen. Ik weet dat Van Dam en Vreugdenhill deze ook geschreven hebben, alleen heb ik wat moeite met de toepassing onder elk hoofdstuk. Nu liever geen discussie over de toepassing an sich en waarom deze wel/niet nodig is. Wel de vraag; welke kinderbijbel gebruiken jullie en waarom hebben jullie hiervoor gekozen en bevatten deze alle verhalen?
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: kinderbijbel

Bericht door Mannetje »

Wij gebruiken ook de boeken van Laura Zwoferink. Daarnaast hebben wij de drie delen van Van Dam. De verhalen van Zwoferink zijn al geschikt voor jongere kinderen, de delen van Van Dam hebben een opklimmende moeilijkheidsgraad, en zijn daarmee ook wat geschikter voor kinderen van een jaar of 9, zeker deel 3.
Zelf hebben we hem niet, maar in de kinderbijbel van L. Snoek schijnt alles te staan.
-
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: kinderbijbel

Bericht door Floppy »

merel schreef:Geen flauw idee of dit de juiste plaats is voor dit onderwerp, maar ik heb een vraag over de kinderbijbels.

Ik ben op zoek naar een goede kinderbijbel. Wij hebben er al een flink aantal staan; Kijk en Luister, Kijk en Lees, Bijbel voor jou, prentenbijbel. In geen enkele staan alle verhalen. Ik weet dat Van Dam en Vreugdenhill deze ook geschreven hebben, alleen heb ik wat moeite met de toepassing onder elk hoofdstuk. Nu liever geen discussie over de toepassing an sich en waarom deze wel/niet nodig is. Wel de vraag; welke kinderbijbel gebruiken jullie en waarom hebben jullie hiervoor gekozen en bevatten deze alle verhalen?
Wij hebben lange tijd naar tevredenheid deze gebruikt, van Kuijt:
http://www.bol.com/nl/p/kinderbijbel-ee ... 666790085/

Dit onder meer ivm de te nadrukkelijke toepassingen van v. Dam. Kuijt blijft dichter bij de bijbeltekst.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kinderbijbel

Bericht door Mara »

Wij hebben verschillende boeken van ds. Ramsbottom gekocht, ik las voor uit onze kinderbijbel die ik van thuis had meegenomen. (Vreugdenhil)
Het leven van de Heere Jezus, kost nu ong. 18.95

Gelijkenissen van de Heere Jezus, evt. tweedehands.

Mijn Bijbel heeft een rode draad, Peter van Olst.

Ik zag bij Hertog ook de samenleesbijbel, met CD, maar die ken ik inhoudelijk niet.
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: kinderbijbel

Bericht door Mannetje »

Volgens mij is de samenleesbijbel gebaseerd op de Bijbel in Gewone Taal. Pas een foldertje gekregen, maar ik weet niet of we het bewaard hebben.
-
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: kinderbijbel

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mannetje schreef:Volgens mij is de samenleesbijbel gebaseerd op de Bijbel in Gewone Taal. Pas een foldertje gekregen, maar ik weet niet of we het bewaard hebben.
De Bijbel in gewone taal zie ik eigenlijk ook als kinderbijbel. De samenleesbijbel heeft daar wat plaatjes etc. aan toegevoegd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: kinderbijbel

Bericht door Desiree »

Wij hebben een kinderbijbel van W.G. van der Hulst. Via markplaats. Omdat het nog kdv leeftijd is, vinden wij die fijn. Het heeft de schrijfwijze van Bop, Bep en Brammetje en noem al die boekjes maar op. (Het was dag, het zonnetje scheen en de vogeltjes zongen hun vrolijke lied.) Dat vind ik het fijne aan deze Bijbel. Deze kinderbijbel zit links van het kerkelijke leven.

Ik pak ook weleens Van Wijk (pseudoniem voor?) die is behoorlijk rechts van het kerkelijk leven, maar weer interessant voor aanvullende info, gaat dieper op de stof in. Daarin vind ik hem echt goed. Die is voor oudere kinderen. Dat is ook wel de dikste kinderbijbel die ik heb.

Ik heb ook een Van Dam staan. Maar die ken je al.

Wat ik tot nu toe gezien heb, is dat er inderdaad hoofdstukken in de Bijbel zijn die niet of met twee regeltjes behandeld worden.
Laatst gewijzigd door Desiree op 12 okt 2015, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: kinderbijbel

Bericht door helma »

Snoek! Voor jezelf ook leerzaam.
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: kinderbijbel

Bericht door jjchris »

Wij hadden altijd de bijbel van anne de vries :) supermooi. Met prachtige tekeningen. Alleen wel wat ingewikkelder. Een beetje de Statenvertaling onder de kinderbijbels zeg maar.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: kinderbijbel

Bericht door ejvl »

Inderdaad de bijbel in gewone taal. Gaat prima!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: kinderbijbel

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Inderdaad de bijbel in gewone taal. Gaat prima!
Inclusief de remonstrantse vertaalkeuzes in de brieven van Paulus.... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: kinderbijbel

Bericht door BJD »

Luther schreef:
ejvl schreef:Inderdaad de bijbel in gewone taal. Gaat prima!
Inclusief de remonstrantse vertaalkeuzes in de brieven van Paulus.... :bobo
Lees het ook als kinderbijbel aan tafel. In genesis begonnen. Al die geschiedenissen prima te begrijpen zo. Zitten nu bij Esther. Idd heb ik met het nieuwe testament wat moeite met de keuzes.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: kinderbijbel

Bericht door Luther »

BJD schreef:
Luther schreef:
ejvl schreef:Inderdaad de bijbel in gewone taal. Gaat prima!
Inclusief de remonstrantse vertaalkeuzes in de brieven van Paulus.... :bobo
Lees het ook als kinderbijbel aan tafel. In genesis begonnen. Al die geschiedenissen prima te begrijpen zo. Zitten nu bij Esther. Idd heb ik met het nieuwe testament wat moeite met de keuzes.
Dat geldt voor de NBV ook.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: kinderbijbel

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:Inderdaad de bijbel in gewone taal. Gaat prima!
Geen problemen met de weglatingen?
En vervlakking van de Bijbeltekst?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: kinderbijbel

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:
ejvl schreef:Inderdaad de bijbel in gewone taal. Gaat prima!
Geen problemen met de weglatingen?
En vervlakking van de Bijbeltekst?
Dat geldt voor alle kinderbijbels.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie