Pinksteren
Re: Pinksteren
De schrijfsels van ds De Heer vallen onder de categorie: wie zich aan een ander spiegelt spiegelt zich zacht.
Re: Pinksteren
Zeer matige stukken inderdaad.
Re: Pinksteren
Ik heb het niet over de kwaliteit.
Je vraagt je af waar zo'n man mee bezig is. Al dat geschrijf gaat van z'n kostbare tijd af. Zijn achterban vindt alles mooi wat ds schrijft. De evangelische mensen overtuigt hij niet. De argumenten kloppen veelal niet zo.
Profileer je niet ten koste van medechristenen. Zoals Ryle zegt op de laatste pagina van zijn Johannes-dagboek: zoek de overeenkomsten bij medechristenen. Vind elkaar in de 12 artikelen. Dat is eigenlijk voldoende.
Je vraagt je af waar zo'n man mee bezig is. Al dat geschrijf gaat van z'n kostbare tijd af. Zijn achterban vindt alles mooi wat ds schrijft. De evangelische mensen overtuigt hij niet. De argumenten kloppen veelal niet zo.
Profileer je niet ten koste van medechristenen. Zoals Ryle zegt op de laatste pagina van zijn Johannes-dagboek: zoek de overeenkomsten bij medechristenen. Vind elkaar in de 12 artikelen. Dat is eigenlijk voldoende.
Re: Pinksteren
refo schreef:Ik heb het niet over de kwaliteit.
Je vraagt je af waar zo'n man mee bezig is. Al dat geschrijf gaat van z'n kostbare tijd af. Zijn achterban vindt alles mooi wat ds schrijft. De evangelische mensen overtuigt hij niet. De argumenten kloppen veelal niet zo.
Profileer je niet ten koste van medechristenen. Zoals Ryle zegt op de laatste pagina van zijn Johannes-dagboek: zoek de overeenkomsten bij medechristenen. Vind elkaar in de 12 artikelen. Dat is eigenlijk voldoende.
Uit het stukje van Matthyn Buwalda trof me dit: " En tegelijkertijd voel ik me verwonderd dat diezelfde God zich dus blijkbaar laat ervaren op een conferentie waar ik me vervreemd van voel, terwijl ik me niet vervreemd voel van God."
Wat een mysterie…
Re: Pinksteren
Dat was inderdaad een mysterieuze zin, die voor mij een deel van z'n betoog weer ontkrachtte.Terri schreef:refo schreef:Ik heb het niet over de kwaliteit.
Je vraagt je af waar zo'n man mee bezig is. Al dat geschrijf gaat van z'n kostbare tijd af. Zijn achterban vindt alles mooi wat ds schrijft. De evangelische mensen overtuigt hij niet. De argumenten kloppen veelal niet zo.
Profileer je niet ten koste van medechristenen. Zoals Ryle zegt op de laatste pagina van zijn Johannes-dagboek: zoek de overeenkomsten bij medechristenen. Vind elkaar in de 12 artikelen. Dat is eigenlijk voldoende.
Uit het stukje van Matthyn Buwalda trof me dit: " En tegelijkertijd voel ik me verwonderd dat diezelfde God zich dus blijkbaar laat ervaren op een conferentie waar ik me vervreemd van voel, terwijl ik me niet vervreemd voel van God."
Wat een mysterie…
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Pinksteren
De wijsheid waarvan M.B. in betreffende zin blijk geeft, namelijk: de redelijke herkenning van inconsistenties in eigen denken, is een gave die in onze hoek node wordt gemist.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Pinksteren
Vertel...modesto schreef:De wijsheid waarvan M.B. in betreffende zin blijk geeft, namelijk: de redelijke herkenning van inconsistenties in eigen denken, is een gave die in onze hoek node wordt gemist.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Pinksteren
Volgens mij hoort het bij een onderzoek dat mogelijk een proefschrift kan worden. En dat is dan in potentie wel degelijk nuttig, zou ik zeggen. Even los van de inhoud van de argumenten, die overigens mijns inziens ook heus wel eens hout snijden.refo schreef:Ik heb het niet over de kwaliteit.
Je vraagt je af waar zo'n man mee bezig is. Al dat geschrijf gaat van z'n kostbare tijd af. Zijn achterban vindt alles mooi wat ds schrijft. De evangelische mensen overtuigt hij niet. De argumenten kloppen veelal niet zo.
Profileer je niet ten koste van medechristenen. Zoals Ryle zegt op de laatste pagina van zijn Johannes-dagboek: zoek de overeenkomsten bij medechristenen. Vind elkaar in de 12 artikelen. Dat is eigenlijk voldoende.
Re: Pinksteren
Dat verbaast me niets, als je op een wereldse manier naar argumenteren kijkt. Maar in de kerk gaat het om hogere zaken, en past ons bescheidenheid en dankbaarheid voor de menigvuldige werkingen van de heilige Geest.Luther schreef:Dat was inderdaad een mysterieuze zin, die voor mij een deel van z'n betoog weer ontkrachtte.Terri schreef:refo schreef:Ik heb het niet over de kwaliteit.
Je vraagt je af waar zo'n man mee bezig is. Al dat geschrijf gaat van z'n kostbare tijd af. Zijn achterban vindt alles mooi wat ds schrijft. De evangelische mensen overtuigt hij niet. De argumenten kloppen veelal niet zo.
Profileer je niet ten koste van medechristenen. Zoals Ryle zegt op de laatste pagina van zijn Johannes-dagboek: zoek de overeenkomsten bij medechristenen. Vind elkaar in de 12 artikelen. Dat is eigenlijk voldoende.
Uit het stukje van Matthyn Buwalda trof me dit: " En tegelijkertijd voel ik me verwonderd dat diezelfde God zich dus blijkbaar laat ervaren op een conferentie waar ik me vervreemd van voel, terwijl ik me niet vervreemd voel van God."
Wat een mysterie…
Re: Pinksteren
Precies, "want de Geest doorbreekt de grenzen, die door mensen zijn gemaakt" en dat is zowel ter linker als ter rechter zijde van ons kerkelijke leven.
En dat geeft moed voor de toekomst, want als het niet meer zo vanzelf sprekend zal worden om vrij uit te komen voor een leven met God, zullen we toch echt met elkaar, al dan niet stiekem samenkomend, 'opwekking-mensen' of oud gereformeerd, Die ene God ervaren, waar we ook zijn.
Dat is het mysterie.......
En dat geeft moed voor de toekomst, want als het niet meer zo vanzelf sprekend zal worden om vrij uit te komen voor een leven met God, zullen we toch echt met elkaar, al dan niet stiekem samenkomend, 'opwekking-mensen' of oud gereformeerd, Die ene God ervaren, waar we ook zijn.
Dat is het mysterie.......
Re: Pinksteren
GEDAALD OP ALLE VLEES, ds. F. Bakker
De Geest daalde neer op alle vlees.
Zo goddeloos en verdorven kon het niet zijn, of de Geest wilde er nog mee te doen hebben.
Zo vol van trotse hovaardij kon het niet zijn, of de Geest werd het te sterk.
Want die Geest werkt vrijmachtig en onwederstandelijk.
Kent u er iets van? Van dat werk van de Heilige Geest?
We kunnen het weten, we moeten het weten.
Want waar de Geest daalt op het vlees, daar gebeurt er wat in die mens.
Daar moet het vlees er onder.
Daar moet de mens het van God verliezen.
Daar moet hij sterven aan al wat van hem is.
Sterven aan eigen waan, eigen dunk, eigen eer, eigen werk, eigen begeerten, eigen gedachten en aan al wat God niet kan behagen.
Immers, die Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Wie daar vreemd aan is, die is vreemd aan het leven des Geestes.
We letten er ook op, dat er staat, dat de Geest neerdaalde op het vlees en niet in het vlees. Dat wil zeggen het vlees zelf wordt niet verbeterd.
Wat uit het vlees geboren is, dat blijft vlees. Zijn leven lang moet ook de wedergeboren mens zijn verdorven vleselijk bestaan meedragen.
Maar de Geest daalde neer op het vlees, zo, dat het vlees er onder komt.
Zó, dat de nieuwe mens een vreemdeling wordt in, en een vijand van zijn eigen vlees waarmee hij tevoren zo goed was bevriend.
Nee, het vlees zelf wordt niet beter. De klacht blijft: ‘Wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods?’ Maar de Pinksterkracht is nu, dat het vlees het toch eeuwig zal moeten verliezen; en zo veel als er uit de bediening des Geestes geleefd mag worden, wordt dit wonder ook ervaren.
Wie is er nu, die klagen moet, hoe langer hoe meer over zijn eigen vlees?
Wie is er een vreemdeling in eigen tabernakel?
Voor wie moet het een wonder worden, dat een heilig God nog bij hem wil wonen?
Bij wie is dat eeuwig onmogelijk vanwege zijn vlees?
En voor wie wordt het hoe langer hoe onmogelijker?
Toch kan het nooit.
Nooit om u.
Nooit om uw vlees.
Daarin zult u steeds meer gruwelen vinden. Maar het kan nog om Hem, Die is neergedaald in het vlees.
De Geest op het vlees. Want het Woord kwam in het vlees. Dat is de enige pleitgrond voor een geesteloos mens.
De Geest daalde neer op alle vlees.
Zo goddeloos en verdorven kon het niet zijn, of de Geest wilde er nog mee te doen hebben.
Zo vol van trotse hovaardij kon het niet zijn, of de Geest werd het te sterk.
Want die Geest werkt vrijmachtig en onwederstandelijk.
Kent u er iets van? Van dat werk van de Heilige Geest?
We kunnen het weten, we moeten het weten.
Want waar de Geest daalt op het vlees, daar gebeurt er wat in die mens.
Daar moet het vlees er onder.
Daar moet de mens het van God verliezen.
Daar moet hij sterven aan al wat van hem is.
Sterven aan eigen waan, eigen dunk, eigen eer, eigen werk, eigen begeerten, eigen gedachten en aan al wat God niet kan behagen.
Immers, die Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Wie daar vreemd aan is, die is vreemd aan het leven des Geestes.
We letten er ook op, dat er staat, dat de Geest neerdaalde op het vlees en niet in het vlees. Dat wil zeggen het vlees zelf wordt niet verbeterd.
Wat uit het vlees geboren is, dat blijft vlees. Zijn leven lang moet ook de wedergeboren mens zijn verdorven vleselijk bestaan meedragen.
Maar de Geest daalde neer op het vlees, zo, dat het vlees er onder komt.
Zó, dat de nieuwe mens een vreemdeling wordt in, en een vijand van zijn eigen vlees waarmee hij tevoren zo goed was bevriend.
Nee, het vlees zelf wordt niet beter. De klacht blijft: ‘Wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods?’ Maar de Pinksterkracht is nu, dat het vlees het toch eeuwig zal moeten verliezen; en zo veel als er uit de bediening des Geestes geleefd mag worden, wordt dit wonder ook ervaren.
Wie is er nu, die klagen moet, hoe langer hoe meer over zijn eigen vlees?
Wie is er een vreemdeling in eigen tabernakel?
Voor wie moet het een wonder worden, dat een heilig God nog bij hem wil wonen?
Bij wie is dat eeuwig onmogelijk vanwege zijn vlees?
En voor wie wordt het hoe langer hoe onmogelijker?
Toch kan het nooit.
Nooit om u.
Nooit om uw vlees.
Daarin zult u steeds meer gruwelen vinden. Maar het kan nog om Hem, Die is neergedaald in het vlees.
De Geest op het vlees. Want het Woord kwam in het vlees. Dat is de enige pleitgrond voor een geesteloos mens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Pinksteren
Dank voor het plaatsen, Mara!
Re: Pinksteren
Ouderwets en heel actueel! Dit woord veranderd niet. Daarom blijft het actueel.Mara schreef:GEDAALD OP ALLE VLEES, ds. F. Bakker
De Geest daalde neer op alle vlees.
Zo goddeloos en verdorven kon het niet zijn, of de Geest wilde er nog mee te doen hebben.
Zo vol van trotse hovaardij kon het niet zijn, of de Geest werd het te sterk.
Want die Geest werkt vrijmachtig en onwederstandelijk.
Kent u er iets van? Van dat werk van de Heilige Geest?
We kunnen het weten, we moeten het weten.
Want waar de Geest daalt op het vlees, daar gebeurt er wat in die mens.
Daar moet het vlees er onder.
Daar moet de mens het van God verliezen.
Daar moet hij sterven aan al wat van hem is.
Sterven aan eigen waan, eigen dunk, eigen eer, eigen werk, eigen begeerten, eigen gedachten en aan al wat God niet kan behagen.
Immers, die Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Wie daar vreemd aan is, die is vreemd aan het leven des Geestes.
We letten er ook op, dat er staat, dat de Geest neerdaalde op het vlees en niet in het vlees. Dat wil zeggen het vlees zelf wordt niet verbeterd.
Wat uit het vlees geboren is, dat blijft vlees. Zijn leven lang moet ook de wedergeboren mens zijn verdorven vleselijk bestaan meedragen.
Maar de Geest daalde neer op het vlees, zo, dat het vlees er onder komt.
Zó, dat de nieuwe mens een vreemdeling wordt in, en een vijand van zijn eigen vlees waarmee hij tevoren zo goed was bevriend.
Nee, het vlees zelf wordt niet beter. De klacht blijft: ‘Wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods?’ Maar de Pinksterkracht is nu, dat het vlees het toch eeuwig zal moeten verliezen; en zo veel als er uit de bediening des Geestes geleefd mag worden, wordt dit wonder ook ervaren.
Wie is er nu, die klagen moet, hoe langer hoe meer over zijn eigen vlees?
Wie is er een vreemdeling in eigen tabernakel?
Voor wie moet het een wonder worden, dat een heilig God nog bij hem wil wonen?
Bij wie is dat eeuwig onmogelijk vanwege zijn vlees?
En voor wie wordt het hoe langer hoe onmogelijker?
Toch kan het nooit.
Nooit om u.
Nooit om uw vlees.
Daarin zult u steeds meer gruwelen vinden. Maar het kan nog om Hem, Die is neergedaald in het vlees.
De Geest op het vlees. Want het Woord kwam in het vlees. Dat is de enige pleitgrond voor een geesteloos mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Pinksteren
HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST
Want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.
2 Korinthe 2:10b
Het genadewerk van de Heilige Geest moeten wij wel onderscheiden van de algemene werken. Zowel in het werk van de schepping als in dat van de herschepping heeft de Heilige Geest Zijn plaats.
In Genesis 1:2b lezen we: 'en de Geest Gods zweefde over de wateren' en in Joh. 3:8: 'de wind blaast waarheem hij wil, en gij hoort Zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt eb waar hij heen, alzo is een iegelijk die uit den geest geboren is'.
In het werk der genade is het de Vader, Die verkiest; de Zoon Die verlost, en de Heilige Geest Die de genade toepast. Daarom wordt de Heilige Geest de Werkmeester van het geloof genoemd.
Na de diepte der val openbaart het genadewerk zich in de voorwerpen van de genade. De mens was in zijn scheppingsheerlijkheid een volmaakt schepsel en door de dagelijkse en dadelijke inwoning van de Heilige Geest kende hij God volnaakt.
Door de val verliet de Heilige Geest de tempel mens, die daardoor beeldloos, geesteloos en zonder God op de aarde stond.
In het 14e vers spreekt de apostel: 'Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem een dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat ze geestelijk onderscheiden worden'.
De geestelijke mens is de vernieuwde mens, die deelt in de inwoning van de Heilige Geest. Door die inwoning maakt Hij in het hart van de mens de gedachten Gods bekend.
Wie zou de geheimen van het welbehagen God, de verkiezing, het onveranderlijk verbond, de zaligheid in Christus bekend kunnen maken, dan alleen door de Heilige Geest?
Daarom staat er geschreven: 'Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest'. Door de krachtdadige bearbeiding van de Heilige Geest maakt de Heere het de mens bekend.
De vrucht daarvan is het kennen van de juiste verhouding tot de levende God en een innerlijke lust tot een tere, oprechte, zondehatende wandel.
De diepten Gods wijzen naar de wonderlijke weg van het Borgwerk van Christus, vanuit de eeuwigheid, in de tijd, naar de eeuwigheid.
Zo verlicht de Heilige Geest het verstand om God de Vader te kennen in Zijn rechtvaardigheid, Christus in Zijn algenoegzaamheid, en de Heilige Geest in Zijn gemeenzaamheid. Zij zullen allen van de Heere geleerd zijn.
Want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.
2 Korinthe 2:10b
Het genadewerk van de Heilige Geest moeten wij wel onderscheiden van de algemene werken. Zowel in het werk van de schepping als in dat van de herschepping heeft de Heilige Geest Zijn plaats.
In Genesis 1:2b lezen we: 'en de Geest Gods zweefde over de wateren' en in Joh. 3:8: 'de wind blaast waarheem hij wil, en gij hoort Zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt eb waar hij heen, alzo is een iegelijk die uit den geest geboren is'.
In het werk der genade is het de Vader, Die verkiest; de Zoon Die verlost, en de Heilige Geest Die de genade toepast. Daarom wordt de Heilige Geest de Werkmeester van het geloof genoemd.
Na de diepte der val openbaart het genadewerk zich in de voorwerpen van de genade. De mens was in zijn scheppingsheerlijkheid een volmaakt schepsel en door de dagelijkse en dadelijke inwoning van de Heilige Geest kende hij God volnaakt.
Door de val verliet de Heilige Geest de tempel mens, die daardoor beeldloos, geesteloos en zonder God op de aarde stond.
In het 14e vers spreekt de apostel: 'Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem een dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat ze geestelijk onderscheiden worden'.
De geestelijke mens is de vernieuwde mens, die deelt in de inwoning van de Heilige Geest. Door die inwoning maakt Hij in het hart van de mens de gedachten Gods bekend.
Wie zou de geheimen van het welbehagen God, de verkiezing, het onveranderlijk verbond, de zaligheid in Christus bekend kunnen maken, dan alleen door de Heilige Geest?
Daarom staat er geschreven: 'Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest'. Door de krachtdadige bearbeiding van de Heilige Geest maakt de Heere het de mens bekend.
De vrucht daarvan is het kennen van de juiste verhouding tot de levende God en een innerlijke lust tot een tere, oprechte, zondehatende wandel.
De diepten Gods wijzen naar de wonderlijke weg van het Borgwerk van Christus, vanuit de eeuwigheid, in de tijd, naar de eeuwigheid.
Zo verlicht de Heilige Geest het verstand om God de Vader te kennen in Zijn rechtvaardigheid, Christus in Zijn algenoegzaamheid, en de Heilige Geest in Zijn gemeenzaamheid. Zij zullen allen van de Heere geleerd zijn.
- Hoe wonderbaar is Uw getuigenis!
Dies zal mijn ziel dat ook getrouw bewaren;
Want d’ oop’ning van Uw woorden zal gewis,
Gelijk een licht het donker op doen klaren;
Zij geeft verstand aan slechten, wien ’t gemis
Van zulk een glans een eew’gen nacht zou baren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Pinksteren
Actueel ja.-DIA- schreef:Ouderwets en heel actueel! Dit woord veranderd niet. Daarom blijft het actueel.Mara schreef:GEDAALD OP ALLE VLEES, ds. F. Bakker
De Geest daalde neer op alle vlees.
Zo goddeloos en verdorven kon het niet zijn, of de Geest wilde er nog mee te doen hebben.
Zo vol van trotse hovaardij kon het niet zijn, of de Geest werd het te sterk.
Want die Geest werkt vrijmachtig en onwederstandelijk.
Kent u er iets van? Van dat werk van de Heilige Geest?
We kunnen het weten, we moeten het weten.
Want waar de Geest daalt op het vlees, daar gebeurt er wat in die mens.
Daar moet het vlees er onder.
Daar moet de mens het van God verliezen.
Daar moet hij sterven aan al wat van hem is.
Sterven aan eigen waan, eigen dunk, eigen eer, eigen werk, eigen begeerten, eigen gedachten en aan al wat God niet kan behagen.
Immers, die Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Wie daar vreemd aan is, die is vreemd aan het leven des Geestes.
Ik wil dat aanvullen met een citaat van John Owen, uit het boek dat ik aan het lezen ben.
Wanneer wij de Heilige Geest ontvangen als de Geest der heiligmaking , is dat een louter passieve handeling, zoals een beker gevuld wordt met water. De Geest waait over dorre doodsbeenderen (Ez. 37). Hij komt in dode harten en brengt hen tot leven door een daad van almachtige kracht. Maar als Helper en Trooster komt Hij als Iemand Die met vreugde is ontvangen en begroet. Zo vertelt ons onze Heiland dat 'de wereld Hem niet kan ontvangen' (Johannes 14:17). Niemand kan de Geest der heiligmaking ontvangen als de Trooster of de Helper indien hij niet eerst door de Geest der heiligmaking uit de dood tot leven is gewekt.
mail: atymolenaar@gmail.com