Pinksteren

DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pinksteren

Bericht door DDD »

In onze plaatselijke taal mochten wij niet zeggen 'dat mens', bijvoorbeeld. Ik vind 'dat werk' ook raar klinken, ook in het verband van deze opsomming.

Net zo goed als 'dat fietsje' of 'dat cijfer'. Ik zou er dus zelf voor kiezen dan te spreken over 'zijn werk' of als je graag veel hoofdletters gebruikt 'Zijn werk'. Maar mijn vraag is dus of dat in andere streken ook zo ervaren wordt of niet. Kennelijk is dat in eilanders omgeving niet zo.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Pinksteren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wilhelm schreef:En wat denk je van de prachtige preken van Stichting de Tabernakel. Heel lezenswaardig, ook voor in de leesdiensten. http://www.tabernakel.nl/
Zeker en wat betreft taalgebruik helder.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Pinksteren

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:En wat denk je van de prachtige preken van Stichting de Tabernakel. Heel lezenswaardig, ook voor in de leesdiensten. http://www.tabernakel.nl/
Is dit wellicht een alternatief voor Uit de schat des Woords?
Waarom zou je daar een alternatief voor zoeken? Of komen er geen nieuwe edities meer van uit?
Eerst was het een keer per maand, (losse preek) later is de frequentie verlaagd, en werden de preken in een boek gebundeld. Hoe het nu is weet ik niet, want ik ben eigenlijk al heel wat jaren geen abonnee meer.
Tegenwoordig heb je heel mooie hedendaagse leespreken gratis beschikbaar op www.prekenweb.nl
In onze gemeente worden ze heel regelmatig gelezen, afgelopen Pinksterdagen weer twee.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pinksteren

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
Tegenwoordig heb je heel mooie hedendaagse leespreken gratis beschikbaar op http://www.prekenweb.nl
In onze gemeente worden ze heel regelmatig gelezen, afgelopen Pinksterdagen weer twee.
Het kan bekend zijn dat deze preken over het algemeen niet in behoudende GG's worden gelezen.
Er zijn enkele uitzondondering die wel gelezen zouden kunnen worden, bv. de preken van
wijlen ds. Schipaanboord, ds. A. Vergunst of ds. G. Zwerus.
Preken die bij ons veel gelezen worden zijn o.a. ds. A. Hoogerland, ds. P. Blok, ds. E. Venema,
ds. J. Koster, ds. Chr. van Dam, ds. Chr. van der Poel, en af en toe nog een oudvader.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pinksteren

Bericht door DDD »

Bij ons wordt er toch ook nog wel regelmatig uit een boek gelezen. Pas nog van een boek dat daarna in De Saambinder gerecenseerd werd.

Het voordeel van preken van internet is in ieder geval dat je ze ook thuis nog eens kunt nalezen, en dat je ze wat groter of in kolommen kunt uitprinten zodat de ouderling de gelegenheid heeft wat beter de gemeente aan te kijken zonder fouten te maken.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pinksteren

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:
Tegenwoordig heb je heel mooie hedendaagse leespreken gratis beschikbaar op http://www.prekenweb.nl
In onze gemeente worden ze heel regelmatig gelezen, afgelopen Pinksterdagen weer twee.
Het kan bekend zijn dat deze preken over het algemeen niet in behoudende GG's worden gelezen.
Er zijn enkele uitzondondering die wel gelezen zouden kunnen worden, bv. de preken van
wijlen ds. Schipaanboord, ds. A. Vergunst of ds. G. Zwerus.
Preken die bij ons veel gelezen worden zijn o.a. ds. A. Hoogerland, ds. P. Blok, ds. E. Venema,
ds. J. Koster, ds. Chr. van Dam, ds. Chr. van der Poel, en af en toe nog een oudvader.
Ik heb geen idee waarom je deze selectie 'behoudend' noemt. Maar historisch verantwoord is dat in ieder geval niet echt.

Een preek van ds. Koster of Van der Poel heb ik geloof ik nog nooit gehoord.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pinksteren

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:
Tegenwoordig heb je heel mooie hedendaagse leespreken gratis beschikbaar op http://www.prekenweb.nl
In onze gemeente worden ze heel regelmatig gelezen, afgelopen Pinksterdagen weer twee.
Het kan bekend zijn dat deze preken over het algemeen niet in behoudende GG's worden gelezen.
Er zijn enkele uitzondondering die wel gelezen zouden kunnen worden, bv. de preken van
wijlen ds. Schipaanboord, ds. A. Vergunst of ds. G. Zwerus.
Preken die bij ons veel gelezen worden zijn o.a. ds. A. Hoogerland, ds. P. Blok, ds. E. Venema,
ds. J. Koster, ds. Chr. van Dam, ds. Chr. van der Poel, en af en toe nog een oudvader.
Ik heb geen idee waarom je deze selectie 'behoudend' noemt. Maar historisch verantwoord is dat in ieder geval niet echt.

Een preek van ds. Koster of Van der Poel heb ik geloof ik nog nooit gehoord.
Ik heb hier ooit het laatste deel van een preek, bij ons in de Noorderkerk uitgesproken, woordelijk uitgetypt. Het was het gedeelte na de tussenzang, anders zou die te lang worden. Misschien is die hier nog te vinden.
Ik weet dat veel mensen het onderscheid niet merken. En het is ook moeilijk onder woorden te brengen.
Toch zal je bij veel lezen van deze preken wel wat opvallen. Lees bv. 10 preken van genoemde, en 10
van meer hedendaagse. Dan valt een dieptedimensie aangaande de bevinding wel enigszins op, als ik
het zo eens mag zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pinksteren

Bericht door DDD »

Ik merk het verschil wel. Maar ik maak bezwaar tegen het woordje ´behoudend´. Want de door jou bedoelde ideeën zul je zelfs bij de oudvaders Van der Kemp of Van der Groe niet tegenkomen.

En daarom is het beslist erg onhistorisch om deze specifieke stroming binnen de Gereformeerde Gemeenten meer behoudend te noemen dan de ledeboeriaanse stroming. Ik maak, zoals wel vaker, er ernstig bezwaar tegen dat jij de geschiedenis naar je hand zet.

Overigens maken de genoemde predikanten het er zelf naar dat hun teksten niet worden opgenomen op deze website, want dat zou wel mogen. Misschien moeten we daar op dit Pinksterfeest toch de leiding van de heilige Geest in zien.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pinksteren

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik merk het verschil wel. Maar ik maak bezwaar tegen het woordje ´behoudend´. Want de door jou bedoelde ideeën zul je zelfs bij de oudvaders Van der Kemp of Van der Groe niet tegenkomen.

En daarom is het beslist erg onhistorisch om deze specifieke stroming binnen de Gereformeerde Gemeenten meer behoudend te noemen dan de ledeboeriaanse stroming. Ik maak, zoals wel vaker, er ernstig bezwaar tegen dat jij de geschiedenis naar je hand zet.

Overigens maken de genoemde predikanten het er zelf naar dat hun teksten niet worden opgenomen op deze website, want dat zou wel mogen. Misschien moeten we daar op dit Pinksterfeest toch de leiding van de heilige Geest in zien.
Als je tegen het woord 'behoudend' bent, mag je dat ook vertalen met Schriftuurlijk-bevindelijk.
Dat is het namelijk allebei.
Hoewel, behoudend hoeft nog niet altijd Schriftuurlijk-bevindelijk te zijn, wat dat betreft heb je wel
gelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pinksteren

Bericht door DDD »

Er zullen anderen zijn, die zeggen: bevindelijk met de bijbel. Maar alle aanduidingen, ook die van mijn kant, zijn twijfelachtig, want het is nog maar de vraag of ds. Venema eigenlijk niet prima in de Ledeboeriaanse traditie past, maar gewoon een wat conservatieve aard had.

Maar genoemde predikanten zijn niet degenen die in hun prediking het meest aansluiten bij de DL. Er wordt wel vanuit het welbehagen gesproken, maar daar houdt de wagen meestal stil.

Het heeft echter weinig zin om de minieme verschillen binnen de GG nog eens uit te gaan vergroten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pinksteren

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Is dit wellicht een alternatief voor Uit de schat des Woords?
Waarom zou je daar een alternatief voor zoeken? Of komen er geen nieuwe edities meer van uit?
Eerst was het een keer per maand, (losse preek) later is de frequentie verlaagd, en werden de preken in een boek gebundeld. Hoe het nu is weet ik niet, want ik ben eigenlijk al heel wat jaren geen abonnee meer.
Tegenwoordig heb je heel mooie hedendaagse leespreken gratis beschikbaar op http://www.prekenweb.nl
Mee eens.
Al zou ik het mooi vinden wanneer Uit de schat des Woords ook op Prekenweb komt. :super

@Dia: nu komt nog steeds elk jaar een deel uit.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pinksteren

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef: Tegenwoordig heb je heel mooie hedendaagse leespreken gratis beschikbaar op http://www.prekenweb.nl
Mee eens.
Al zou ik het mooi vinden wanneer Uit de schat des Woords ook op Prekenweb komt. :super

@Dia: nu komt nog steeds elk jaar een deel uit.
Het zou werkelijk een grote verrijking zijn als de preken van "Uit de schat des Woords'' erbij zouden staan.
Dan had je een realistischere afspiegeling van de Gereformeerde Gemeenten over, zeg maar, de laatste 50 jaren.
Er staan werkelijk uitmuntende preken in 'Uit de schat des Woords'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Pinksteren

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef: Tegenwoordig heb je heel mooie hedendaagse leespreken gratis beschikbaar op http://www.prekenweb.nl
Mee eens.
Al zou ik het mooi vinden wanneer Uit de schat des Woords ook op Prekenweb komt. :super

@Dia: nu komt nog steeds elk jaar een deel uit.
Het zou werkelijk een grote verrijking zijn als de preken van "Uit de schat des Woords'' erbij zouden staan.
Dan had je een realistischere afspiegeling van de Gereformeerde Gemeenten over, zeg maar, de laatste 50 jaren.
Er staan werkelijk uitmuntende preken in 'Uit de schat des Woords'.
Op prekenweb zie je ook al een behoorlijke breedte hoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pinksteren

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef: Tegenwoordig heb je heel mooie hedendaagse leespreken gratis beschikbaar op http://www.prekenweb.nl
Mee eens.
Al zou ik het mooi vinden wanneer Uit de schat des Woords ook op Prekenweb komt. :super

@Dia: nu komt nog steeds elk jaar een deel uit.
Het zou werkelijk een grote verrijking zijn als de preken van "Uit de schat des Woords'' erbij zouden staan.
Dan had je een realistischere afspiegeling van de Gereformeerde Gemeenten over, zeg maar, de laatste 50 jaren.
Er staan werkelijk uitmuntende preken in 'Uit de schat des Woords'.
Op prekenweb zie je ook al een behoorlijke breedte hoor.
Moet ik dan nu wéér zeggen dat ik er wel iets mis? Ik wil dat liever niet.
Waarom geen preken van ds. P. Blok, ds. J. Koster, ds. van Haaren, enz.
Ik begrijp ook dat predikanten liever niet op internet staan.
Dat heeft dan ook zo wel zijn reden, neem ik aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Pinksteren

Bericht door Vorst »

Ik heb dat gebruik van antieke preken nooit begrepen en vond het altijd een belediging voor (preken van) hedendaagse predikanten. Alsof die niet goed genoeg zijn. Daarnaast getuigt het van weinig inlevingsvermogen, de keuze voor zo'n oude preek. Maar goed, leespreken zijn voor mij (gelukkig) lang verleden tijd.
Plaats reactie