Schuivende panelen onder ons?

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bezorgd »

Ik wist even geen beter topic, maar misschien past mijn vraag hier wel.

Kaarten is onder ons altijd afgewezen. Ook in mijn jeugd was het niet gebruikelijk en werd het thuis ook echt niet gedaan.
Tegenwoordig hoor ik steeds meer dat het kaartspel een geaccepteerd spel is geworden, ook onder ons. Tot in gezinnen aan toe.

Mijn kinderen vragen om argumenten, waarom het niet goed zou zijn.
Want, er zouden dezelfde spellen mee gespeeld kunnen worden, die je ook met Uno kunt spelen.

Als ik eerlijk ben, vind ik het best lastig om de juiste argumenten te noemen, tegen het kaartspel.
Ik kom niet verder dan dat er vaak mee gegokt wordt, het een kroegspel was en dat er wel gezegd wordt dat de afbeeldingen zouden verwijzen naar Bijbelse personen.
Toch wordt dat laatste argument op internet ook weer tegen gesproken.
Hoe staan jullie tov het kaartspel?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Hoe staan jullie tov het kaartspel?
Gevoelsmatig heb ik er een afkeer van, vanwege de sfeee van losbandigheid en dronkenschap er omheen.

Maar net als jij ben ik benieuwd of er nog meer argumenten zijn. Ik heb het niet helder op mijn netvlies.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Hoe staan jullie tov het kaartspel?
Gevoelsmatig heb ik er een afkeer van, vanwege de sfeee van losbandigheid en dronkenschap er omheen.

Maar net als jij ben ik benieuwd of er nog meer argumenten zijn. Ik heb het niet helder op mijn netvlies.
Heb jij dat ook bij kermis? Ik ben daar eigenlijk nooit, actief, geweest (wel eens langs/overheen omdat ik in de buurt moest zijn). Van mijn jeugd af is het zeer ingeprent dat het niet goed is. De totaalbeleving van muziek, licht, geluiden, sfeer etc. past niet.
Maar als ik mijn kinderen in een afzonderlijke attractie laat gaan, bv een draaimolen op een jaarmarkt, ballen gooien op een kraampjesmarkt etc, voel ik dit helemaal niet.
Gaat het dan vooral om het totaalplaatje?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef: Heb jij dat ook bij kermis? Ik ben daar eigenlijk nooit, actief, geweest (wel eens langs/overheen omdat ik in de buurt moest zijn). Van mijn jeugd af is het zeer ingeprent dat het niet goed is. De totaalbeleving van muziek, licht, geluiden, sfeer etc. past niet.
Maar als ik mijn kinderen in een afzonderlijke attractie laat gaan, bv een draaimolen op een jaarmarkt, ballen gooien op een kraampjesmarkt etc, voel ik dit helemaal niet.
Gaat het dan vooral om het totaalplaatje?
In mindere mate heb ik dat met Kermis. Nog steeds zou ik er met mijn kinderen niet overheen lopen, en heb ik er helemaal niks mee, maar een hedendaagse kermis is voor mijn gevoel iets anders als de liederlijke jaarlijkse kermis van vroeger, met dronkenschap en losbandigheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Je kunt dat totaal niet vergelijken. De Kermis was vroeger een extreem soort Carnaval. Nu is het een zielig hoopje kinderattracties waar je bij wijze van spreken nog een alcoholcontrole krijgt in de botsauto's.

Wij hadden vroeger wel een kaartspel thuis, en ik heb niet meegekregen dat daar iets mis mee was. Dobbelen of kaarten om geld was wel verboden, maar niemand vond kaarten verder leuk. Het was in mijn jeugd meer iets voor oudere mensen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Je kunt dat totaal niet vergelijken. De Kermis was vroeger een extreem soort Carnaval. Nu is het een zielig hoopje kinderattracties waar je bij wijze van spreken nog een alcoholcontrole krijgt in de botsauto's.

Wij hadden vroeger wel een kaartspel thuis, en ik heb niet meegekregen dat daar iets mis mee was. Dobbelen of kaarten om geld was wel verboden, maar niemand vond kaarten verder leuk. Het was in mijn jeugd meer iets voor oudere mensen.
Wat maakt het dat het met geld wel verboden is ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Dit artikel is geschreven door iemand die onze taal maar beperkt beheerst, en het is volstrekt onduidelijk wat zijn of haar bronnen zijn. Dus ik zou hier maar niet vanuit gaan.

@Geytenbeekje:
Dat is heel duidelijk: hebzucht is immers een wortel van alle kwaad. Daarom zijn veel gelovigen ook tegen loterijen. Al is het allemaal een relatief begrip, want er zijn niet veel mensen die er bezwaar tegen hebben bij het kiezen van een baan het salaris in de afwegingen te betrekken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Je kunt dat totaal niet vergelijken. De Kermis was vroeger een extreem soort Carnaval. Nu is het een zielig hoopje kinderattracties waar je bij wijze van spreken nog een alcoholcontrole krijgt in de botsauto's.

Wij hadden vroeger wel een kaartspel thuis, en ik heb niet meegekregen dat daar iets mis mee was. Dobbelen of kaarten om geld was wel verboden, maar niemand vond kaarten verder leuk. Het was in mijn jeugd meer iets voor oudere mensen.
Wat maakt het dat het met geld wel verboden is ?
Waarschijnlijk hebzucht. Monopoly met nepgeld wordt echter vaak driftig gespeeld.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Je kunt dat totaal niet vergelijken. De Kermis was vroeger een extreem soort Carnaval. Nu is het een zielig hoopje kinderattracties waar je bij wijze van spreken nog een alcoholcontrole krijgt in de botsauto's.

Wij hadden vroeger wel een kaartspel thuis, en ik heb niet meegekregen dat daar iets mis mee was. Dobbelen of kaarten om geld was wel verboden, maar niemand vond kaarten verder leuk. Het was in mijn jeugd meer iets voor oudere mensen.
Wat maakt het dat het met geld wel verboden is ?
Waarschijnlijk hebzucht. Monopoly met nepgeld wordt echter vaak driftig gespeeld.
Zou je dan als christen ook niet mogen beleggen.
Daar zit ook hebzucht, kans berekening en geluk hebben in.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Je mag niet beleggen met het oogmerk om te speculeren. Dat is zondig. Vind ik.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
Dit artikel is geschreven door iemand die onze taal maar beperkt beheerst, en het is volstrekt onduidelijk wat zijn of haar bronnen zijn. Dus ik zou hier maar niet vanuit gaan.
Om deze was kaartspelen in mijn jeugd taboe, toen bestond cristipedia nog niet.

https://www.digibron.nl/search/detail/e ... -kaartspel

http://dsheikamp.refoweb.nl/1634487.htm
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Je kunt dat totaal niet vergelijken. De Kermis was vroeger een extreem soort Carnaval. Nu is het een zielig hoopje kinderattracties waar je bij wijze van spreken nog een alcoholcontrole krijgt in de botsauto's.

Wij hadden vroeger wel een kaartspel thuis, en ik heb niet meegekregen dat daar iets mis mee was. Dobbelen of kaarten om geld was wel verboden, maar niemand vond kaarten verder leuk. Het was in mijn jeugd meer iets voor oudere mensen.
Wat maakt het dat het met geld wel verboden is ?
Waarschijnlijk hebzucht. Monopoly met nepgeld wordt echter vaak driftig gespeeld.
Zou je dan als christen ook niet mogen beleggen.
Daar zit ook hebzucht, kans berekening en geluk hebben in.
Dat is de vraag. Ik heb aandelen in een aantal grote concerns, lees netjes jaarcijfers, forecasts etc. Ontvang mijn dividend, handel af en toe wat. Ik zie dan weinig verschil met me in te kopen in een MKB bedrijf en een accountant het bedrijf door te laten lichten. Ik heb ook diverse keren crowdfunding gedaan, vooraf alle voorwaarden helder, geen speculatie dus.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door refo »

Alle dingen waar je geld in stopt is speculatie. Ook spaarrekeningen en pensioen. Je wilt er beter van worden, maar je kunt een deel of alles kwijtraken.
De beste belegging is om arme mensen wat toe te stoppen.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. Sparen voor de oude dag is géén speculatie. Wellicht is het dat in een bepaalde definitie de facto wel. Maar dat is niet de opzet ervan.

Terwijl bij gokken en trading de opzet is geld met geld te vermeerderen door handig te opereren. Dat is iets heel anders dan investeren of sparen.
Plaats reactie