Schuivende panelen onder ons?

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:Ik snap werkelijk niet dat een dienstknecht zie zich zo inzet in de dienst des Heeren, hier een beetje gecorrigeerd zou moeten worden.
Niet iedereen kan dat fysiek en mentaal aan, maar als je dat aan kunt en je betoont deze inzet om dienend bezig te zijn ook in vacante gemeenten, dan heb ik er juist veel respect voor.
Je kan en mag toch als dominee zijnde toch ook een keer nee zeggen ?
Vacante gemeenten kunnen ook een keer op de 2e kerstdag een zangmiddag gaan houden ?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap werkelijk niet dat een dienstknecht zie zich zo inzet in de dienst des Heeren, hier een beetje gecorrigeerd zou moeten worden.
Niet iedereen kan dat fysiek en mentaal aan, maar als je dat aan kunt en je betoont deze inzet om dienend bezig te zijn ook in vacante gemeenten, dan heb ik er juist veel respect voor.
Je kan en mag toch als dominee zijnde toch ook een keer nee zeggen ?
Vacante gemeenten kunnen ook een keer op de 2e kerstdag een zangmiddag gaan houden ?

Dat hoeven wij hier toch niet voor zo'n man te beslissen?
Ik denk dat voorgangers pas echt ervaren hoe groot de nood is in veel vacante gemeenten.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Geytenbeekje »

Nee dat doe ik ook niet, maar je hoeft je toch ook niet af te matten als je weet dat leden heel veel preken deze tijd horen.
Als er nu 1 preek was die doordeweeks werd gehouden dan was het anders maar nu hebben we er wel 5
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap werkelijk niet dat een dienstknecht zie zich zo inzet in de dienst des Heeren, hier een beetje gecorrigeerd zou moeten worden.
Niet iedereen kan dat fysiek en mentaal aan, maar als je dat aan kunt en je betoont deze inzet om dienend bezig te zijn ook in vacante gemeenten, dan heb ik er juist veel respect voor.
Je kan en mag toch als dominee zijnde toch ook een keer nee zeggen ?
Vacante gemeenten kunnen ook een keer op de 2e kerstdag een zangmiddag gaan houden ?
Tweede kerstdag gaat Ds. Baan helemaal niet voor :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Jantje »

Inderdaad niet nee. :D
Goed lezen, @Geytenbeekje. Ik denk dat hij 2de Kerst gezellig met zijn gezin doorbrengt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Ik snap werkelijk niet dat een dienstknecht zie zich zo inzet in de dienst des Heeren, hier een beetje gecorrigeerd zou moeten worden.
Niet iedereen kan dat fysiek en mentaal aan, maar als je dat aan kunt en je betoont deze inzet om dienend bezig te zijn ook in vacante gemeenten, dan heb ik er juist veel respect voor.
Eens!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Hollander »

Orchidee schreef:Je kan beter 1 x een goede preek horen dan vele keren een ingekorte herhalingspreek.
Het gaat echt niet om de hoeveelheid, het gaat om de inhoud.
Hij preekt in 10 verschillende gemeenten in 17 diensten. Hoezo ingekort?
Laatst gewijzigd door Hollander op 23 dec 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door CvdW »

Bezorgd schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap werkelijk niet dat een dienstknecht zie zich zo inzet in de dienst des Heeren, hier een beetje gecorrigeerd zou moeten worden.
Niet iedereen kan dat fysiek en mentaal aan, maar als je dat aan kunt en je betoont deze inzet om dienend bezig te zijn ook in vacante gemeenten, dan heb ik er juist veel respect voor.
Je kan en mag toch als dominee zijnde toch ook een keer nee zeggen ?
Vacante gemeenten kunnen ook een keer op de 2e kerstdag een zangmiddag gaan houden ?

Dat hoeven wij hier toch niet voor zo'n man te beslissen?
Ik denk dat voorgangers pas echt ervaren hoe groot de nood is in veel vacante gemeenten.
Welke nood? het pastorale werk en catechisaties?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Herman »

Zo'n kerkdiensten discussie vind ik typisch een voorbeeld van schuivende panelen. Als we de geestelijke waarde van een kerkdienst snappen, dan gaan we dat toch niet ter discussie stellen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Zo'n kerkdiensten discussie vind ik typisch een voorbeeld van schuivende panelen. Als we de geestelijke waarde van een kerkdienst snappen, dan gaan we dat toch niet ter discussie stellen.
O, maar daar zijn sommige gemeenten met een bepaalde ligging het anders absoluut niet mee eens. Die eisen dat een dominee een hele zondag alleen in hun gemeente is, en anders houden ze leesdiensten.

En dat allemaal omdat een dominee op zondag niet met de auto zou mogen rijden. :bobo :jongle

Misschien ben ik nu wel wat te scherp, maar ik begrijp daar werkelijk helemaal niets van. Ik vind het niet eerlijk ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Zo'n kerkdiensten discussie vind ik typisch een voorbeeld van schuivende panelen. Als we de geestelijke waarde van een kerkdienst snappen, dan gaan we dat toch niet ter discussie stellen.
Als we de geestelijke waarde van een kerkdienst snappen. Verwachten we goed bestudeerde preken. Die hebben kunnen beklinken. Zijn doordacht en waar geen raster overheen ligt die elke kerdienst op gelegd kan worden.. En geef je de schapen de tijd om het een en ander te herkauwen. Wanneer een ds binnen 10 dagen 10 preken preken mag maken. Vraag ik mij af hoeveel tijd er over blijft voor een gedegen studie. Aangezien hij tussendoor ook nog op allerlei andere bijeenkomsten wordt verwacht. En begrafenissen etc ook gewoon doorgaan. M.a.w. hij is ook gewoon mens.

En wanneer jij binnen pakweg 10dagen 10 preken te horen krijg. Vraag ik mij af hoe goed het herkauwen nog lukt. M.a.w. deze vraag hoeft niet eens zo verkeerd te zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Herman schreef:Zo'n kerkdiensten discussie vind ik typisch een voorbeeld van schuivende panelen. Als we de geestelijke waarde van een kerkdienst snappen, dan gaan we dat toch niet ter discussie stellen.
O, maar daar zijn sommige gemeenten met een bepaalde ligging het anders absoluut niet mee eens. Die eisen dat een dominee een hele zondag alleen in hun gemeente is, en anders houden ze leesdiensten.

En dat allemaal omdat een dominee op zondag niet met de auto zou mogen rijden. :bobo :jongle

Misschien ben ik nu wel wat te scherp, maar ik begrijp daar werkelijk helemaal niets van. Ik vind het niet eerlijk ook.
Als zij dit oprecht geloven mag je daar niet laardunkend over doen, als een zeeuwse dominee op zondag heen en weer gaat naar Friesland vinden de meesten dat te ver voor op zondag... respect voor elkaars opvattingen!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

refo schreef:
Jantje schreef:
Bourdon16 schreef:De welbekende tiendaagse veldtocht:)
Ds. G.J. Baan houdt zestien preken binnen 10 dagen. Gisteren 4 keer, 1ste Kerst 4 keer, volgende week op zondag 4 keer, 's maandags 1 keer, dinsdags 2 keer, en woensdags ook 1 keer.

Ik geloof niet dat er dominees zijn die meer preken. Het is in ieder geval flink de moeite.
Beetje minder kan ook wel, ja.
Waarom zo naar?

Ik vind het heel fijn dat hij daar de energie voor heeft. Voor de gemeenten is het ook fijn. En de extra moeite van nog een keer hetzelfde vertellen is relatief beperkt. Ik zou liever vier keer dezelfde preek houden op één dag dan twee preken moeten voorbereiden. Voor het gezin is het echter een grote belasting, altijd een dag van het weekeinde de vader weg.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik snap van sommige gemeenten wel als ze het zouden doen (Drachten bijv.) Ik vind het wel een mooi iets, wat je ook ziet in de GGiN.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Respect?
Beetje minder is niet slechter hoor!
Het zou m.i. beter zijn, voor hemzelf , zijn gezin en de toehoorders, om op zulke dagen max 2 x het Woord te verkondigen.
Je kan beter 1 x een goede preek horen dan vele keren een ingekorte herhalingspreek.
Het gaat echt niet om de hoeveelheid, het gaat om de inhoud.
Waarom zou dat beter zijn? De toehoorders hebben er helemaal geen last van. De tweede keer gaat vrijwel altijd beter.

Dus het lijkt mij een valse tegenstelling.
Plaats reactie