Schuivende panelen onder ons?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Jantje »

Bourdon16 schreef:De welbekende tiendaagse veldtocht:)
Ds. G.J. Baan houdt zestien preken binnen 10 dagen. Gisteren 4 keer, 1ste Kerst 4 keer, volgende week op zondag 4 keer, 's maandags 1 keer, dinsdags 2 keer, en woensdags ook 1 keer.

Ik geloof niet dat er dominees zijn die meer preken. Het is in ieder geval flink de moeite.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Bourdon16 schreef:De welbekende tiendaagse veldtocht:)
Ds. G.J. Baan houdt zestien preken binnen 10 dagen. Gisteren 4 keer, 1ste Kerst 4 keer, volgende week op zondag 4 keer, 's maandags 1 keer, dinsdags 2 keer, en woensdags ook 1 keer.

Ik geloof niet dat er dominees zijn die meer preken. Het is in ieder geval flink de moeite.
Beetje minder kan ook wel, ja.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mara »

CvdW schreef:Dat niet alleen, maar het vrijwillig is niet bepaald vrijblijvend. En dat is vaak waarom mensen afhaken.
Is betaald werk wel vrijblijvend? Of kan je dan makkelijker thuis blijven, omdat de geldstroom doorgaat?
Nee zo bedoel ik het niet. Als je een baan hebt, dan is er een contract en daar hoor je je serieus aan te houden.
Maar als ik me aanmeld als vrijwilligster, zeg in de bieb van het zorgcentrum op dinsdagmiddag en vrijdagmiddag en ik krijg op dinsdag om kwart voor 12 een migraine-aanval, of een andere calamiteit doet zich voor, moet ik een vervangster zien te vinden.

Ik snap de spagaat van de coördinator wel, maar echt vrijwillig is het dan niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door CvdW »

Mara schreef:
CvdW schreef:Dat niet alleen, maar het vrijwillig is niet bepaald vrijblijvend. En dat is vaak waarom mensen afhaken.
Is betaald werk wel vrijblijvend? Of kan je dan makkelijker thuis blijven, omdat de geldstroom doorgaat?
Nee zo bedoel ik het niet. Als je een baan hebt, dan is er een contract en daar hoor je je serieus aan te houden.
Maar als ik me aanmeld als vrijwilligster, zeg in de bieb van het zorgcentrum op dinsdagmiddag en vrijdagmiddag en ik krijg op dinsdag om kwart voor 12 een migraine-aanval, of een andere calamiteit doet zich voor, moet ik een vervangster zien te vinden.

Ik snap de spagaat van de coördinator wel, maar echt vrijwillig is het dan niet.
Wat doet u als u een migraine-aanval krijgt net voor u naar uw betaalde baan moet? Is er dan wel een vervangster? Of volgt er een ziekmelding en werkgever draait voor de kosten op?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Bourdon16 schreef:De welbekende tiendaagse veldtocht:)
Ds. G.J. Baan houdt zestien preken binnen 10 dagen. Gisteren 4 keer, 1ste Kerst 4 keer, volgende week op zondag 4 keer, 's maandags 1 keer, dinsdags 2 keer, en woensdags ook 1 keer.

Ik geloof niet dat er dominees zijn die meer preken. Het is in ieder geval flink de moeite.
Respect!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Jantje »

Inderdaad. En ik heb het nog niet eens gehad over de reistijd. Die is ook aanzienlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Dodo »

CvdW schreef:
Mara schreef:
CvdW schreef:Dat niet alleen, maar het vrijwillig is niet bepaald vrijblijvend. En dat is vaak waarom mensen afhaken.
Is betaald werk wel vrijblijvend? Of kan je dan makkelijker thuis blijven, omdat de geldstroom doorgaat?
Nee zo bedoel ik het niet. Als je een baan hebt, dan is er een contract en daar hoor je je serieus aan te houden.
Maar als ik me aanmeld als vrijwilligster, zeg in de bieb van het zorgcentrum op dinsdagmiddag en vrijdagmiddag en ik krijg op dinsdag om kwart voor 12 een migraine-aanval, of een andere calamiteit doet zich voor, moet ik een vervangster zien te vinden.

Ik snap de spagaat van de coördinator wel, maar echt vrijwillig is het dan niet.
Wat doet u als u een migraine-aanval krijgt net voor u naar uw betaalde baan moet? Is er dan wel een vervangster? Of volgt er een ziekmelding en werkgever draait voor de kosten op?
Dat je zelf een vervanger moet zoeken, ken ik ook niet zo. Lijkt me ook niet altijd mogelijk.
Maar het is zeker zo dat vrijwilligerswerk niet vrijblijvend is. Er wordt op je gerekend.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Inderdaad. En ik heb het nog niet eens gehad over de reistijd. Die is ook aanzienlijk.
Ik zag gisteren bij ons een kandidaat die met 'chauffeur' kwam. Eigenlijk nooit eerder gezien, maar dat is wel slim. Dan kun je tijdens de reis rustiger zitten, nog wat overdenken en voorbereiden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. En ik heb het nog niet eens gehad over de reistijd. Die is ook aanzienlijk.
Ik zag gisteren bij ons een kandidaat die met 'chauffeur' kwam. Eigenlijk nooit eerder gezien, maar dat is wel slim. Dan kun je tijdens de reis rustiger zitten, nog wat overdenken en voorbereiden.
O, dat zie ik hier wel vaker. Maar ds. Baan rijdt zelf, weet ik toevallig... ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. En ik heb het nog niet eens gehad over de reistijd. Die is ook aanzienlijk.
Ik zag gisteren bij ons een kandidaat die met 'chauffeur' kwam. Eigenlijk nooit eerder gezien, maar dat is wel slim. Dan kun je tijdens de reis rustiger zitten, nog wat overdenken en voorbereiden.
O, dat zie ik hier wel vaker. Maar ds. Baan rijdt zelf, weet ik toevallig... ;)
Uiteraard. Als je helemaal naar jouw woonplaats moet :D
Dat doet me wel een beetje vrezen dat de 16 preken in 10 dagen het gevaar van de automatische piloot kennen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Dat je zelf een vervanger moet zoeken, ken ik ook niet zo. Lijkt me ook niet altijd mogelijk.
Mijn buurvrouw deed dit werk en stopte ermee omdat ze het lastig vond om steeds een vervangster te moeten zoeken.
En blijkbaar vonden anderen dat ook want inmiddels is die bieb ter ziele, wegens gebrek aan vrijwilligers.
CvdW schreef: Wat doet u als u een migraine-aanval krijgt net voor u naar uw betaalde baan moet? Is er dan wel een vervangster? Of volgt er een ziekmelding en werkgever draait voor de kosten op?
Ik ben tegenwoordig een parttime werkende ZZPse, dus niet werken, geen geld.
En gelukkig is het in al die jaren nog maar 1 x voorgekomen dat ik moest afbellen vanwege migraine.
En haal ik het later, s'middags of de volgende ochtend in.
Wij blijven pas thuis als het echt niet anders kan, medicijnen niet helpen.
Zowel ik als mijn man hebben van huis uit meegekregen om trouw te zijn, in alles wat je doet, dus ook in je werk.
Ik zie het bij onze kinderen ook gelukkig.

En daarnaast doe ik ook nog wel vrijwilligerswerk hoor, maar dat is niet op vaste tijden ergens zijn, maar grotendeels administratieve werkzaamheden thuis.
Soms op een afgesproken tijd.
Zeeuw schreef:Ik zag gisteren bij ons een kandidaat die met 'chauffeur' kwam.
Als ik me goed herinner liet ds van Sorge zich rijden, op het laatst.
En bij ons zag je vaak dat echtgenote meekwam en als zij haar rijbewijs heeft, kun je ook afwisselen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:Uiteraard. Als je helemaal naar jouw woonplaats moet :D
Spot er niet mee! :fouet ;)

De meeste dominees rijden gewoon zelf, en in de zomermaanden lopen ze zo vanuit de achtertuin van de pastorie de consistorie binnen. Dus het zijn maar enkele predikanten die zich laten rijden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Orchidee »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Bourdon16 schreef:De welbekende tiendaagse veldtocht:)
Ds. G.J. Baan houdt zestien preken binnen 10 dagen. Gisteren 4 keer, 1ste Kerst 4 keer, volgende week op zondag 4 keer, 's maandags 1 keer, dinsdags 2 keer, en woensdags ook 1 keer.

Ik geloof niet dat er dominees zijn die meer preken. Het is in ieder geval flink de moeite.
Respect!
Respect?
Beetje minder is niet slechter hoor!
Het zou m.i. beter zijn, voor hemzelf , zijn gezin en de toehoorders, om op zulke dagen max 2 x het Woord te verkondigen.
Je kan beter 1 x een goede preek horen dan vele keren een ingekorte herhalingspreek.
Het gaat echt niet om de hoeveelheid, het gaat om de inhoud.

Om ijdel vermaak tegen te gaan zoveel kerkdiensten beleggen?
Ik had er nog nooit over of van gehoord maar dat terzijde....
Wat moet ik onder ijdel vermaak verstaan?
Wat meer/langer met familie samen zijn...
Wat meer tijd hebben om met elkaar de maaltijd te gebruiken...
Zomaar eens tussendoor een lekkere wandeling maken....
Tijd hebben om een boek te lezen...
Tijd hebben om mooie muziek te luisteren...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: RE: Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Amstelodamense »

Orchidee schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Bourdon16 schreef:De welbekende tiendaagse veldtocht:)
Ds. G.J. Baan houdt zestien preken binnen 10 dagen. Gisteren 4 keer, 1ste Kerst 4 keer, volgende week op zondag 4 keer, 's maandags 1 keer, dinsdags 2 keer, en woensdags ook 1 keer.

Ik geloof niet dat er dominees zijn die meer preken. Het is in ieder geval flink de moeite.
Respect!
Respect?
Beetje minder is niet slechter hoor!
Het zou m.i. beter zijn, voor hemzelf , zijn gezin en de toehoorders, om op zulke dagen max 2 x het Woord te verkondigen.
Je kan beter 1 x een goede preek horen dan vele keren een ingekorte herhalingspreek.
Het gaat echt niet om de hoeveelheid, het gaat om de inhoud.

Om ijdel vermaak tegen te gaan zoveel kerkdiensten beleggen?
Ik had er nog nooit over of van gehoord maar dat terzijde....
Wat moet ik onder ijdel vermaak verstaan?
Wat meer/langer met familie samen zijn...
Wat meer tijd hebben om met elkaar de maaltijd te gebruiken...
Zomaar eens tussendoor een lekkere wandeling maken....
Tijd hebben om een boek te lezen...
Tijd hebben om mooie muziek te luisteren...
Ik snap dat wat je opschrijft, maar dan nog steeds heb ik respect voor een hardwerkend mens. Wie weet heeft hij daarnaast nog een fantastisch bloeiend gezinsleven en kan hij dat goed regelen.

De nood in de GG is zo hoog, dat hij in ieder geval nog een beetje de pijn doet verlichten. En als hij telkens door de Heilige Geest wordt bediend, dan gaat het ook gewoon goed met hem.

Ik luister graag naar ds. Baan, dus wellicht ben ik niet geheel objectief ;-)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bezorgd »

Ik snap werkelijk niet dat een dienstknecht zie zich zo inzet in de dienst des Heeren, hier een beetje gecorrigeerd zou moeten worden.
Niet iedereen kan dat fysiek en mentaal aan, maar als je dat aan kunt en je betoont deze inzet om dienend bezig te zijn ook in vacante gemeenten, dan heb ik er juist veel respect voor.
Plaats reactie