Schuivende panelen onder ons?

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:(...) dat er geen run is op een predikant die nu al vol zitten tot 2024.
Als dit waar is, zijn het echt schuivende panelen onder ons.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:(...) dat er geen run is op een predikant die nu al vol zitten tot 2024.
Als dit waar is, zijn het echt schuivende panelen onder ons.
Het is waar...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:
Hollander schreef:
samanthi schreef:(...) dat er geen run is op een predikant die nu al vol zitten tot 2024.
Als dit waar is, zijn het echt schuivende panelen onder ons.
Het is waar...
Ik weet wel van geplande preekbeurten in 2021. Een jaar later zou ik al opmerkelijk vinden, maar dat kan ik eventueel ook nog volgen. Maar 2024? Ik heb daar in de kerken waar ik bekend ben echt nog nooit van gehoord. Maar 2024 zal niet al op kerktijden.nl staan, neem ik aan?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:
Hollander schreef:
samanthi schreef:(...) dat er geen run is op een predikant die nu al vol zitten tot 2024.
Als dit waar is, zijn het echt schuivende panelen onder ons.
Het is waar...
Ik weet wel van geplande preekbeurten in 2021. Een jaar later zou ik al opmerkelijk vinden, maar dat kan ik eventueel ook nog volgen. Maar 2024? Ik heb daar in de kerken waar ik bekend ben echt nog nooit van gehoord. Maar 2024 zal niet al op kerktijden.nl staan, neem ik aan?
Toen mijn man in de kerkenraad zat schoof het steeds verder weg echt een paar jaar drie jaar is echt niet gek hoor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Toen mijn man in de kerkenraad zat schoof het steeds verder weg echt een paar jaar drie jaar is echt niet gek hoor.
Vreemde bedoening, als ik eerlijk ben. Persoonlijk vind ik het vreemd als je verder gaat plannen dan Nieuwjaarsdag twee jaar later. Ofwel, op dit moment niet verder dan 1-1-2021. Maargoed, wie ben ik.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mannetje »

Ik vraag me af of die predikanten Jakobus 4:13-15 dan weleens bepreekt hebben.
13 Welaan nu gij, die daar zegt: Wij zullen heden of morgen naar zulk een stad reizen, en aldaar een jaar doorbrengen, en koopmanschap drijven, en winst doen.
14 Gij, die niet weet, wat morgen geschieden zal, want hoedanig is uw leven? Want het is een damp, die voor een weinig tijds gezien wordt, en daarna verdwijnt.
15 In plaats dat gij zoudt zeggen: Indien de Heere wil, en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
samanthi schreef:Toen mijn man in de kerkenraad zat schoof het steeds verder weg echt een paar jaar drie jaar is echt niet gek hoor.
Vreemde bedoening, als ik eerlijk ben. Persoonlijk vind ik het vreemd als je verder gaat plannen dan Nieuwjaarsdag twee jaar later. Ofwel, op dit moment niet verder dan 1-1-2021. Maargoed, wie ben ik.
Dat vind ik ook.
Ik begrijp dat er een agenda gemaakt moet worden, maar spreek met elkaar af dat je dit per jaar doet.
Of rolt op 1 januari dan alweer de mail bij de dominee binnen, om de eerste te zijn van dat jaar?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Hollander »

Mara schreef:Dat vind ik ook.
Ik begrijp dat er een agenda gemaakt moet worden, maar spreek met elkaar af dat je dit per jaar doet.
Of rolt op 1 januari dan alweer de mail bij de dominee binnen, om de eerste te zijn van dat jaar?
Geen idee. Ik besef me goed dat er een spanningsveld kan liggen tussen de geciteerde Bijbeltekst (zie post Mannetje) en het maken van een planning. In onze Westerse maatschappij leven we met veel structuur wat betreft agenda's en planningen. Dat is niet direct verkeerd. Planning kan ook de orde en rust ten goede komen. Echter denk ik dat het belangrijk is om te waken voor een overdreven lange termijn. Dat is echter wel arbitrair.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Herman »

Op 2 januari kan je bellen voor 2021. (HHK). Binnen de classis kan het eerder.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door eilander »

Ik zie niet zo in wat er mis mee is.
Als je een half jaar van tevoren plant, geldt precies hetzelfde wat in de tekst uit Jakobus staat.
En wat is wel een acceptabele termijn dan?
Dus het 'zo de Heere wil en wij leven' moet onze levenshouding zijn; dat is heel wat anders dan dat het tot uiting komt in een termijn tot waar we wel 'durven' plannen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Nathanaël »

Ik vraag me overigens wel af of het klopt. Ik word nu wel gebeld voor 2021, maar ik heb echt van niemand (predikanten of studenten) gehoord dat ze al voor 2022 of later zijn gebeld.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Maanenschijn »

Hollander schreef:
Mara schreef:Dat vind ik ook.
Ik begrijp dat er een agenda gemaakt moet worden, maar spreek met elkaar af dat je dit per jaar doet.
Of rolt op 1 januari dan alweer de mail bij de dominee binnen, om de eerste te zijn van dat jaar?
Geen idee. Ik besef me goed dat er een spanningsveld kan liggen tussen de geciteerde Bijbeltekst (zie post Mannetje) en het maken van een planning. In onze Westerse maatschappij leven we met veel structuur wat betreft agenda's en planningen. Dat is niet direct verkeerd. Planning kan ook de orde en rust ten goede komen. Echter denk ik dat het belangrijk is om te waken voor een overdreven lange termijn. Dat is echter wel arbitrair.
Ik denk dat de wens om vooraf te plannen en al vast te regelen echt iets is van onze Nederlandse cultuur. Misschien ook wel de Duitse. Maar in landen zuidelijk en oostelijk is er veel meer het leven bij de dag.

Een aardig voorbeeld hiervan: In het voorjaar was ik bij een project van een plaatselijke babtistengemeente in Rusland. Men bouwde daar een opvanghuis voor verslaafden, zeg maar: een zorgboerderij. Onze heel Nederlandse vraag was natuurlijk: 'wanneer moet het af zijn?' Waarom de omstanders ons erg verwonderd aankeken. 'Op Gods tijd' was het eenvoudige antwoord. In afhankelijkheid van God bouwde men aan het project, als er geld kwam, als er materialen kwamen. Het kan jaren duren. Zo ook in die streken met het vervullen van de preekbeurten. Dat is afhankelijk van het moment.

Wat zou het mooi zijn als wij iets meer van die afhankelijkheid hadden (en de Russen iets meer van onze planmatigheid :) ).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Ik vraag me af of die predikanten Jakobus 4:13-15 dan weleens bepreekt hebben.
13 Welaan nu gij, die daar zegt: Wij zullen heden of morgen naar zulk een stad reizen, en aldaar een jaar doorbrengen, en koopmanschap drijven, en winst doen.
14 Gij, die niet weet, wat morgen geschieden zal, want hoedanig is uw leven? Want het is een damp, die voor een weinig tijds gezien wordt, en daarna verdwijnt.
15 In plaats dat gij zoudt zeggen: Indien de Heere wil, en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen.
Deze tekst was de Oudjaarspreek van 1960. Ds. M. Blok (broer van wijlen ds. P. Blok, en vader van ds. L. Blok) preekte die oudjaarsavond over "Hoedanig is uw leven?". Nieuwjaarsochtend 1961 wilde hij de kansel weer beklimmen. Maar zakte voor die tijd in elkaar. Hij werd naar het ziekenhuis gebracht, en is daar na een poosje overleden. Deze tekst was dus meteen zijn afscheidstekst. Ik herinner me nog heel goed toen ds. M. Blok overleed. Het was voor ons zeer schokkend. Het jaar ervoor had hij mijn oma van vaders kant begraven. Toen mijn vader thuis kwam uit de kerk kwam hij huilend binnen. Het was de eerste keer dat ik hem zag huilen. Het was een heel grote schok. Ds. D.L. Aangeenbrug stond toen in de Eskerk, en was een zielsvriend van ds. Blok. Toen hij 's nachts overleed maakte de Heere hem bekend dat toen zijn geestelijker broeder werd thuis gehaald. Dit vergeet dat nooit. De preek is in druk uitgegeven. Die zal nog zeker wel ergens tweedehands te koop zijn.

Even gezocht: De preek is inderdaad nog te koop.
https://www.zoutewelleboeken.nl/a-39563 ... escription
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bezorgd »

Valcke schreef:
Bezorgd schreef:
Valcke schreef:Jean Taffin (16e eeuw) verwierp meen ik het kaartspel reeds vanwege het lot / dobbelstenen, terwijl hij schaken en dammen wel een geoorloofde ontspanning vond. Hetzelfde vind je bij vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie.

De dobbelstenen werden bij ons thuis en later ook door onszelf wel oogluikend toegelaten. Dat is niet helemaal consequent, want ik doe zelf niet mee aan lotingen en zou ook niet willen dat we door loting iets gingen verdelen.

Dus het kaartspel werd gelijk gesteld met dobbelstenen door Taffin.
Ik denk dat er geen gezin meer is in onze gezindte waar men spellen als Ganzebord dat gespeeld wordt met dobbelstenen etc verbiedt.

Toch dacht ik zelf dat er zwaarwegendere argumenten waren nav de afbeeldingen. Dat werd ons wel voorgehouden.
Het argument van in wat voor omgeving het gespeeld wordt, vind ik persoonlijk niet zwaarwegend. Je kunt een bepaalde sfeer afkeuren, het spelen om geld afkeuren etc, maar daarmee hoef je opzich niet de losstaande elementen als een spel, geld of alcohol af te keuren.

Maar ik merk bij mezelf dat het dus vooral het gevoel is dat je meegekregen hebt vanuit je opvoeding dat me wat afwijzend doet staan tov het kaartspel. Terwijl ik met dobbelsteen spelletjes, UNO etc geen enkele moeite heb.
... geen gezin meer waar men spellen met dobbelstenen verbiedt ...
Ik denk dat je je daarin vergist.

Maar ok, ik heb het zelf ook niet strikt toegepast. Wel voel ik mij bezwaard als ik eraan meedoe, dis dat doe ik dan ook niet meer. Verder geloof ik dat we zuinig moeten zijn met onze tijd, dat zie ik als een groot bezwaar tegen spellen die soms best lang duren. Overigens geldt dit evenzeer spellen zonder dobbelstenen.

Grappig. Oude discussies blijven nieuw.
Bij ons kwamen de voor en tegens wat betreft het kaartspel weer eens ter tafel.
Al zoeken op het forum bleek dat we het hier al eens over gehad hadden.

Maar ik ben er nog steeds niet over uit. ;)
Ik blijf moeite hebben als ik christenjongeren zonder schroom zie kaarten.
Maar zal dan toch vooral gevoelsmatig zijn , ben ik bang..
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ararat »

Bezorgd schreef:
Valcke schreef: ... geen gezin meer waar men spellen met dobbelstenen verbiedt ...
Ik denk dat je je daarin vergist.

Maar ok, ik heb het zelf ook niet strikt toegepast. Wel voel ik mij bezwaard als ik eraan meedoe, dis dat doe ik dan ook niet meer. Verder geloof ik dat we zuinig moeten zijn met onze tijd, dat zie ik als een groot bezwaar tegen spellen die soms best lang duren. Overigens geldt dit evenzeer spellen zonder dobbelstenen.

Grappig. Oude discussies blijven nieuw.
Bij ons kwamen de voor en tegens wat betreft het kaartspel weer eens ter tafel.
Al zoeken op het forum bleek dat we het hier al eens over gehad hadden.

Maar ik ben er nog steeds niet over uit. ;)
Ik blijf moeite hebben als ik christenjongeren zonder schroom zie kaarten.
Maar zal dan toch vooral gevoelsmatig zijn , ben ik bang..
Dit maakt mij wel nieuwsgierig of er in vier jaar tijd sprake is van schuivende panelen in huize Valcke ;)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie