Schuivende panelen onder ons?

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:
Om deze was kaartspelen in mijn jeugd taboe, toen bestond cristipedia nog niet.

https://www.digibron.nl/search/detail/e ... -kaartspel

http://dsheikamp.refoweb.nl/1634487.htm
Dit zijn natuurlijk fabeltjes. Vanuit China via Perzië en Arabië zijn de kaarten in de 14e eeuw in Europa beland. En de joker is een Amerikaanse uitvinding die pas in de 19e eeuw is toegevoegd aan het spel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Herman »

Het gaat gewoon om de scheiding van kerk en wereld waarbij het kaartspel bij de laatste categorie is in te delen.

En inderdaad. We spelen in onze gezindte tegenwoordig Uno in plaats van dat we met elkaar psalmen zingen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het gaat gewoon om de scheiding van kerk en wereld waarbij het kaartspel bij de laatste categorie is in te delen.

En inderdaad. We spelen in onze gezindte tegenwoordig Uno in plaats van dat we met elkaar psalmen zingen.
Je kunt niet de hele dag uno spelen... maar ook niet de hele dag psalmen zingen, dat deden ze vroeger in het gezin waar ik uit komt nooit, zingen met elkaar, zelf heb ik veel gezongen met mijn kinderen, dus dat tegenwoordig en vroeger gaat niet op.

Ik ken plenty jonge gezinnen waar de kinderen al voor de basisschool verschillende psalmen kennen, geleerd van hun ouders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bertiel »

Rummikub, Uno, ligretto, etc. zijn allemaal gebasseerd op kaartspelen.

Ik speel kaart, heb dit altijd al gedaan, vroeger legde m'n vader ook een kaartje patience. speel met een groepje al jaren voor geld, maar daar gaan we 1 x per jaar voor potverteren. Nooit gespeeld om rijker te worden.
Klaverjassen en bridge vereist zelfs veel inzicht, meer dan het gemiddelde spelletje rummikub.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Het gaat gewoon om de scheiding van kerk en wereld waarbij het kaartspel bij de laatste categorie is in te delen.
Dat is het punt niet. Het gaat erom dat beide predikanten uit hun nek kletsen over de oorsprong en betekenis van de symbolen in het kaartspel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Herman »

DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Sparen voor de oude dag is géén speculatie. Wellicht is het dat in een bepaalde definitie de facto wel. Maar dat is niet de opzet ervan.

Terwijl bij gokken en trading de opzet is geld met geld te vermeerderen door handig te opereren. Dat is iets heel anders dan investeren of sparen.
Je speculeert dat je oud wordt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Het gaat gewoon om de scheiding van kerk en wereld waarbij het kaartspel bij de laatste categorie is in te delen.
Dat is het punt niet. Het gaat erom dat beide predikanten uit hun nek kletsen over de oorsprong en betekenis van de symbolen in het kaartspel.
Volgens mij begon de openingsvraag ergens anders mee, namelijk of het kaartspel geoorloofd is.

En mij vallen dan andere dingen op. Zoals dat het kaartspel in 1378 in Regensburg verboden werd. Interessant om de reden na te gaan.

Daarnaast lees ik in het boek van Enny de Bruijn over het dorp Herwijnen dat het in de 17e eeuw nog zeer gebruikelijk was om voor aanzienlijke bedragen weddenschappen af te sluiten. Bijvoorbeeld op 's Hertogenbosch ingenomen zou worden door de stadhouder. Een parallel vermaak waarbij het gokelement minstens zo groot is als bij kaartspelen om geld.

De sfeer van dolle pret, kroegvertier, dronkenschap, liederlijkheid en zo meer zegt dus meer over de verwerpelijkheid dan de oorsprong.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Alle dingen waar je geld in stopt is speculatie. Ook spaarrekeningen en pensioen. Je wilt er beter van worden, maar je kunt een deel of alles kwijtraken.
De beste belegging is om arme mensen wat toe te stoppen.
Dat laatste mag je vinden. Mooi standpunt ook. Sparen voor grote uitgaven bv is natuurlijk op geen enkele manier speculeren of perse beter willen worden. Hoe koop jij dan bv een auto of een wasmachine?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Volgens mij begon de openingsvraag ergens anders mee, namelijk of het kaartspel geoorloofd is.
Klopt, maar @samanthi voert twee predikanten op als bron om te beargumenteren dat het kaartspel niet gespeeld zou moeten worden.
Herman schreef: De sfeer van dolle pret, kroegvertier, dronkenschap, liederlijkheid en zo meer zegt dus meer over de verwerpelijkheid dan de oorsprong.
Dat ligt dan aan de gebruikers, niet aan het kaartspel zelf.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Dodo »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
Volgens mij begon de openingsvraag ergens anders mee, namelijk of het kaartspel geoorloofd is.
Klopt, maar @samanthi voert twee predikanten op als bron om te beargumenteren dat het kaartspel niet gespeeld zou moeten worden.
Herman schreef: De sfeer van dolle pret, kroegvertier, dronkenschap, liederlijkheid en zo meer zegt dus meer over de verwerpelijkheid dan de oorsprong.
Dat ligt dan aan de gebruikers, niet aan het kaartspel zelf.
De dolle pret etc pleit er meer voor om alcohol af te schaffen of te beperken. Daar zit meer kwaad in dan in een kaartspel.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Valcke »

Jean Taffin (16e eeuw) verwierp meen ik het kaartspel reeds vanwege het lot / dobbelstenen, terwijl hij schaken en dammen wel een geoorloofde ontspanning vond. Hetzelfde vind je bij vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie.

De dobbelstenen werden bij ons thuis en later ook door onszelf wel oogluikend toegelaten. Dat is niet helemaal consequent, want ik doe zelf niet mee aan lotingen en zou ook niet willen dat we door loting iets gingen verdelen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 aug 2019, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Sparen voor de oude dag is géén speculatie. Wellicht is het dat in een bepaalde definitie de facto wel. Maar dat is niet de opzet ervan.

Terwijl bij gokken en trading de opzet is geld met geld te vermeerderen door handig te opereren. Dat is iets heel anders dan investeren of sparen.
Je speculeert dat je oud wordt.
Nee. Het is niet meer dan redelijk om daar rekening mee te houden.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Jean Taffin (16e eeuw) verwierp meen ik het kaartspel reeds vanwege het lot / dobbelstenen, terwijl hij schaken en dammen wel een geoorloofde ontspanning vond. Hetzelfde vind je bij vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie.
Het lot werpen is overigens een gebruikte methode in de Bijbel om keuzes te maken. In Handelingen 1 wordt zo Matthias verkozen tot apostel.

En wat zegt het dat Jean Taffin het kaartspel verwierp?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Jean Taffin (16e eeuw) verwierp meen ik het kaartspel reeds vanwege het lot / dobbelstenen, terwijl hij schaken en dammen wel een geoorloofde ontspanning vond. Hetzelfde vind je bij vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie.
Het lot werpen is overigens een gebruikte methode in de Bijbel om keuzes te maken. In Handelingen 1 wordt zo Matthias verkozen tot apostel.
Ongelooflijk, wat een reactie! Zie je geen verschil tussen het loten onder aanroeping van Gods Naam en het overgeven van de uitkomst aan Hem enerzijds en het lichtvaardig loten waarbij dit alles ontbreekt anderzijds?

En dat Taffin dit schrijft, zegt mij zeker wat, al zegt het jou niets.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ongelooflijk, wat een reactie! Zie je geen verschil tussen het loten onder aanroeping van Gods Naam en het overgeven van de uitkomst aan Hem enerzijds en het lichtvaardig loten waarbij dit alles ontbreekt anderzijds?
Dat verschil zie ik zeker. Mijn voorbeeld was om aan te tonen dat het kwaad niet zit in dobbelstenen, kaartspel of loten, maar in de wijze waarop deze gebruikt worden.
Valcke schreef:En dat Taffin dit schrijft, zegt mij zeker wat, al zegt het jou niets.
Nee, Taffin is voor mij niet bepaald relevant.
Plaats reactie