Ambtskleding

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Ambtskleding

Bericht door Sheba »

http://www.mjaalders.nl/journalistiek-w ... he-kleding

Ik kwam in het kader van een andere discussie op bovenstaande site. Toen ik het las kwam bij mij de vraag op. Welke gedachte zit er in de reformatorische kerken achter het dragen van ambtskleding?
Van dragen van een zwart pak tot toga ( desnoods in alle kleuren....)

Onderstaand citaat viel mij ook op.
. De reformatorische ambtsopvatting is wellicht niet eenduidig, maar de lijn die Van de Beek onlangs in het GTT heeft geschetst lijkt me zeer legitiem. Hij verbindt daaraan terecht de consequentie dat alles wat het bijzondere van de voorganger accentueert vermeden dient te worden. De voorganger is geen priester, geen middelaar tussen God en mensen die daarvoor bovendien het alleenrecht bezit, maar staat, als de gemeente, onder het Woord. Woord en Geest beide zijn aan de gemeente gegeven, niet aan de clerus. Moeten de geestelijken zich dan in kleding onderscheiden van de leken? En dat nog wel met rooms-katholieke symbolen die toch onmiskenbaar verbonden zijn met een bepaalde visie op de leken?
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Ambtskleding

Bericht door StAndrews »

Het dragen van ambtskleding draagt bij aan de uitstraling en herkenbaarheid van ambtsdragers, zowel naar binnen als naar buiten toe. Een politieagent heeft zijn eigen uniform en een brandweerman ook. Wanneer zij hun taak zouden uitvoeren zonder uniform, zou dat afbreuk doen aan hun gezag. Hun kleding wijst op de onderscheiden positie die zij hebben ten opzichte van hen die hun taak niet hebben. Daarom draagt een dokter een witte jas en een dominee een zwarte. Ik ben het met de auteur van het aangehaalde artikel wel eens dat de ambtsdragers niet boven de overige kerkmensen staan, maar zij hebben wel een afgezonderde positie, zij bekleden een goddelijk ambt, in tegenstelling tot de anderen. Het is, zeker in deze tijd van grote verwarring, niet ongepast dat de unieke positie van ambtsdragers ook wordt uitgedrukt door een eigen kledingstijl. Elia, de man Gods, wist men te onderscheiden vanwege zijn herkenbare kleding:

En hij (Ahazia) sprak tot hen: Hoedanig was de gestalte des mans, die u tegemoet opgekomen is, en deze woorden tot u gesproken heeft?
En zij zeiden tot hem: Hij was een man met een harig kleed, en met een lederen gordel gegord om zijn lenden. Toen zeide hij: Het is Elia, de Thisbiet.
(II Kon. 1:8)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ambtskleding

Bericht door Zita »

In protestantse kringen is het priesterboord voor predikanten in opkomst, las ik in Trouw een tijdje geleden. Sommige predikanten zijn niet gewend om een zwart pak te dragen, maar willen toch herkenbaar zijn. Het schijnt veel positieve reacties te geven.
Overigens heb ik ook al wel een predikant gezien die een speldje droeg met daarop de tekst 'Ik ben dominee'. Dat is net als het boord bedoeld om aan te geven dat hij als ambtsdrager ook voor anderen aanspreekbaar is.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ambtskleding

Bericht door Sheba »

@stAndrew

Uitstraling? Van deftigheid? Bedoel je dat? Of bedoel je het anders?

Geeft kleding in de kerk gezag? Of geeft het gesproken Woord van God gezag?

Jezus sprak met gezag... Staat er. En Hij droeg geen priesterkleding of andere ambtskleding.
Zo ook de apostelen. Dus dan zou je misschien kunnen concluderen dat de kleding dat gezag uitstraalt door ons mensen bedacht is? Ook schrijft de auteur in dat gelinkte artikeltje dat er pas later een theologische betekenis is gehangen... Ook in de traditie van de protestanten. Vanaf reformatie tot 18 e eeuw was er geen speciale ambtskleding in de protestantse kerken...

Ook in de tijd van de apostelen was het een verwarrende tijd. De boodschap die zij brachten ging rechtstreeks tegen het Joodse gezag in. En toch spraken zij ( de apostelen) met gezag... En hadden zij geen speciale ambtskleding nodig...

Je opmerking over profeet en profetenmantel. Is een ambtsdrager een profeet? Dat is OT, alleen de overgangsfiguur Johannes de Doper. Maar de rest niet. Is dat een hint?
Laatst gewijzigd door Sheba op 19 nov 2014, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

Hoe vind jij dat een dominee zich moet kleden Sheba?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ambtskleding

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:Hoe vind jij dat een dominee zich moet kleden Sheba?

Het is voor mij een bijzaak. Iedere gelovige moet zich eerbaar kleden. Jij, ik, de ouderling en de dominee... ;) en ik denk inderdaad dat het een menselijke instelling is, de ambtskleding.
En nee, iemand is voor mij geen dominee omdat hij een zwart pak aanheeft.
Dat hij het aanheeft... Ach ik maak me er niet druk om.

Het lijkt me niet goed er stampij over te gaan maken... En het is dan ook goed om dan maar bij de heersende gewoonte aan te sluiten. Zodat het de Boodschap die verkondigt moet worden niet in de weg gaat staan.Maar het heeft voor dus mij geen symbolische waarde...

Het waren meer vragen van waar komt het vandaan? En hoe zuiver is de gedachtengang daarom heen...hoe snel we ook binnen de gereformeerde gezindte kennelijk aan iets buiten het Woord om een betekenis gaan geven.... Gezag gaan geven... En door een deel al symboliek wordt genoemd ( zie eerdere discussie vandaag) waar we niet buiten kunnen.
En dat verklaart misschien voor mij ook wel het gemak waarmee bepaalde gewoonten de kerk weer worden binnengehaald.

En ik vond het bijzonder om van iemand buiten de refohoek te lezen zijn kritiek op de liturgische ambtskleding in de protestantse kringen waar hij verkeert. Had dat niet zo verwacht...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:
ejvl schreef:Hoe vind jij dat een dominee zich moet kleden Sheba?

Het is voor mij een bijzaak. Iedere gelovige moet zich eerbaar kleden. Jij, ik, de ouderling en de dominee... ;) en ik denk inderdaad dat het een menselijke instelling is, de ambtskleding.
En nee, iemand is voor mij geen dominee omdat hij een zwart pak aanheeft.
Dat hij het aanheeft... Ach ik maak me er niet druk om.

Het lijkt me niet goed er stampij over te gaan maken... En het is dan ook goed om dan maar bij de heersende gewoonte aan te sluiten. Zodat het de Boodschap die verkondigt moet worden niet in de weg gaat staan.Maar het heeft voor dus mij geen symbolische waarde...

Het waren meer vragen van waar komt het vandaan? En hoe zuiver is de gedachtengang daarom heen...hoe snel we ook binnen de gereformeerde gezindte kennelijk aan iets buiten het Woord om een betekenis gaan geven.... Gezag gaan geven... En door een deel al symboliek wordt genoemd ( zie eerdere discussie vandaag) waar we niet buiten kunnen.
En dat verklaart misschien voor mij ook wel het gemak waarmee bepaalde gewoonten de kerk weer worden binnengehaald.

En ik vond het bijzonder om van iemand buiten de refohoek te lezen zijn kritiek op de liturgische ambtskleding in de protestantse kringen waar hij verkeert. Had dat niet zo verwacht...
Dat laatste vond ik dus ook, maar ik het kostte me wel wat harde woorden van medeforummers.
Gelukkig de dat buitenstaanders het nog wel opmerkten. Hopelijk hebben zullen mijn gedachten
hieromtrent dan nog overdenking vinden door medewerking van deze buitenstaanders, daar er
intussen blijkbaar binnenstaanders zijn die het alles maar accepteren en zelfs kunnen of willen
verdedigen. De ouden zeiden het al: Eenvoud siert de mens. Geen praalgewaad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ambtskleding

Bericht door eilander »

@DIA, dat ging wat mij betreft niet over inhoud, maar over je woordkeuze. Inhoudelijk was ik het best eens. Dat betekent nog niet dat we elk woord maar mogen kiezen om onze afkeuring uit te spreken. Ik denk dat naast eenvoud, ook respectvol spreken een deugd is.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ambtskleding

Bericht door Sheba »

@Dia... Ik heb het niet alleen over de toga al dan niet gekleurd. Maar ook over de gewoonte onder ons met een zwart ambtskostuum. In hoeverre is dat Bijbels terug te voeren...?
Dat we een verkondiger van het Woord zich onderscheiden moet met kleding?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:@Dia... Ik heb het niet alleen over de toga al dan niet gekleurd. Maar ook over de gewoonte onder ons met een zwart ambtskostuum. In hoeverre is dat Bijbels terug te voeren...?
Dat we een verkondiger van het Woord zich onderscheiden moet met kleding?
Als het maar geen praalgewaad is.
We lezen ook van eenvoudig profetengewaad.
Een kemelsharen mantel.
Maar verder is er niets mis met een eenvoudig zwart pak dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Ambtskleding

Bericht door Vagari »

Sheba schreef:@Dia... Ik heb het niet alleen over de toga al dan niet gekleurd. Maar ook over de gewoonte onder ons met een zwart ambtskostuum. In hoeverre is dat Bijbels terug te voeren...?
Dat we een verkondiger van het Woord zich onderscheiden moet met kleding?
Ook in de wereld zie je vaak op deftige gelegenheden dat het sjiek is om donkere kleding te dragen. Nu is dat misschien iets typisch Nederlands maar zo voelen wij dat blijkbaar.

Ik denk dat kleding op zich niet zo veel zegt maar dat iemand die geen zin heeft om zich te veel met kleding bezig te houden, omdat hij zich veel meer bezig houdt met eeuwigheidszaken, het heel gemakkelijk vindt om een paar zwarte pakken in huis te hebben.

Of dat het moet? Dat weet ik niet maar er zijn er die je er mee ergert, als je geen zwart pak aan hebt, dus dan doe je het toch gewoon?
Ik weet dat ik geen link mag plaatsen van de 'verboden site' (zoals DIA zegt) maar er staan daar onder het kopje luisterboeken de memoires van ds. T. Cabaret. Ik weet niet meer welk deel het is maar ik meen in deel 1 of 2 spreekt hij over hoe de Heere zorgde dat hij een donker pak kreeg net na de oorlog.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ambtskleding

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Sheba schreef:@Dia... Ik heb het niet alleen over de toga al dan niet gekleurd. Maar ook over de gewoonte onder ons met een zwart ambtskostuum. In hoeverre is dat Bijbels terug te voeren...?
Dat we een verkondiger van het Woord zich onderscheiden moet met kleding?
Als het maar geen praalgewaad is.
We lezen ook van eenvoudig profetengewaad.
Een kemelsharen mantel.
Maar verder is er niets mis met een eenvoudig zwart pak dacht ik.
Precies er is niets mis met het zwarte pak maar laten wij van het ambtsgewaad eens verder praten over wat het ambt Bijbels gezien inhoud. Er is-vrees ik- weinig begrip meer voor het ambt door God ingesteld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ambtskleding

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
-DIA- schreef:Maar verder is er niets mis met een eenvoudig zwart pak dacht ik.
Precies er is niets mis met het zwarte pak
Het overkomt mij zondags nogal eens dat ik terecht kom in het aangaan of uitgaan van een kerk waar de zwarte pakken kennelijk verplcihte dress code zijn.Keer op keer denk ik dan weer: wat wordt hier veel geld uitgegeven aan zwarte kleren.
Ik denk dat degenen die als ambtsdrager of als gemeentelid behoren tot de kerkverbanden waartegen men zich hier afzet doorgaans véél minder geld kwijt zijn dan degenen die pleten voor een zogenaamd-eenvoudig zwart pak...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtskleding

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:Maar verder is er niets mis met een eenvoudig zwart pak dacht ik.
Precies er is niets mis met het zwarte pak
Het overkomt mij zondags nogal eens dat ik terecht kom in het aangaan of uitgaan van een kerk waar de zwarte pakken kennelijk verplcihte dress code zijn.Keer op keer denk ik dan weer: wat wordt hier veel geld uitgegeven aan zwarte kleren.
Ik denk dat degenen die als ambtsdrager of als gemeentelid behoren tot de kerkverbanden waartegen men zich hier afzet doorgaans véél minder geld kwijt zijn dan degenen die pleten voor een zogenaamd-eenvoudig zwart pak...
Zit het zo hoog? Het is wel opvallend, en daarmee wil ik nu geen scherpe grenzen trekken,
hoe lichter de kerk, hoe lichter (kleuriger) de kleding. Misschien had die man toch wel gelijk
die zei: We moeten niet kijken hoe ver we mee kunnen gaan, maar hoe ver we van het meegaan
met de wereld vandaan kunnen blijven. Als we eenmaal beginnen om daar niets meer in te
zien, dan lijkt me dit ook een steeds sneller afglijden, zodat het onderscheid tussen kerk
en wereld helemaal niet meer te zien is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Ambtskleding

Bericht door modesto »

huisman schreef:Precies er is niets mis met het zwarte pak maar laten wij van het ambtsgewaad eens verder praten over wat het ambt Bijbels gezien inhoud. Er is-vrees ik- weinig begrip meer voor het ambt door God ingesteld.
Over welk ambt heb je het hier precies, Huismannus?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie