Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door huisman »

Ezen schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Ik heb er ooit studie van gemaakt en toen geconcludeerd dat het een ondergeschikt punt is. Maar ik vind hoeden erg fraai, en dat terwijl bij mij in de kerk een heel bescheiden hoedencultuur is.
Maar de aangehaalde teksten zagen veel breder dan de hoed, en hebben betrekking op cultuur en tijdgebondenheid in de toepassing van de normen uit de Schrift. En dat gaat net zo goed over lang haar voor mannen, pruiken, lange broeken voor vrouwen etc.
Ben toch wel benieuwd naar de wijze waarop je die studie naar de hoofdbedekking hebt gedaan. Eenvoudige lezing van de tekst, kan al niet anders leiden dan tot de uitleg dat op z'n minst de getrouwde en belijdende vrouw, een hoofddeksel draagt, althans als je wilt leven naar wat de Heere hierin nadrukkelijk naar voren brengt.

Fjodor haalt hier een aantal keren de kanttekeningen aan. Ik heb het gevoel dat hij slechts één zin uit kanttekening 11 naar voren brengt. Lees ook kanttekeningen 12-25.

Om bovenstaande ben ik van mening dat het hoofddeksel (en niet perse wat de refo-hoedenhuizen ervan gemaakt hebben, maar dat terzijde) geen bijzaak is, waar je verschillend over kunt en mag denken. Huisman noemde hoed en broek. De broek is denk ik eerder een traditie en veel minder direct afleidbaar uit de Schrift, dan de hoed.

Kortom: Ik zie in de kerk liever een vrouw in een broek mét hoed, dan een vrouw in een rok zónder hoed.
In genoemd tekstgedeelte wordt het woord hoed niet genoemd. Alleen het woord hoofd en het woord bedekt. Verder gaat het veel over het haar. Hoofd+bedeksel=haar. Hoe mensen hier een hoed uit kunnen toveren is wel gek. Het staat er gewoon niet.
Het gaat absoluut niet over haar in 1 Kor 11 als het gaat over de bedekking van de vrouw zie vers 5 en 6
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
Het haar is het natuurlijk deksel maar hier gaat het duidelijk over een ander deksel (sluier,hoofddoek,eenvoudige hoed)
15) een en hetzelfde
Dat is, van enerlei onbetamelijkheid, namelijk als zij het deksel aflegt, dat gemaakt wordt, dat is, zoveel als zij het natuurlijke deksel aflegde.
Er staat in gewoon Nederlands dat de hoed afdoen hetzelfde is dan zich het haar afscheren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Luther »

Ezen schreef:In genoemd tekstgedeelte wordt het woord hoed niet genoemd. Alleen het woord hoofd en het woord bedekt. Verder gaat het veel over het haar. Hoofd+bedeksel=haar. Hoe mensen hier een hoed uit kunnen toveren is wel gek. Het staat er gewoon niet.
Ik heb het woord hoed ook niet genoemd, maar dat terzijde...

Lees vers 5 even rustig door, dan kan bedekking en ongedekt gewoonweg niet slaan op het haar van de vrouw. En omdat sommigen het moeilijk vinden om te lezen wat er staat, tik ik even de tekst over uit de Bijbel in Gewone Taal:
"Maar luister! Als een vrouw in de kerk hardop bidt of een boodschap van God vertelt, moet zij juist wel iets op haar hoofd hebben. Anders gedraagt ze zich niet zoals het hoort, en zo beledigt ze haar man. Dat is net zo erg als een vrouw die zich helemaal kaal laat scheren."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door modesto »

Er staat dat een vrouw een macht op haar hoofd moet hebben vanwege de engelen. In gewoon Nederlands weten we eigenlijk niet wat er staat.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door modesto »

Luther schreef: [...] Kortom: Ik zie in de kerk liever een vrouw in een broek mét hoed, dan een vrouw in een rok zónder hoed. [...]
Ik zie liever iedereen in de kerk.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef: Overigens was het in die tijd volgens mij zo dat een vrouw altijd een bedekking op het hoofd moest dragen.
Zoals in veel landen nog steeds. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Orchidee »

er liggen namelijk reserve petten bij ons in de kerk
Dit meen je niet :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Auto »

Orchidee schreef:
er liggen namelijk reserve petten bij ons in de kerk
Dit meen je niet :quoi
Ja, er zijn vaak mensen die het vergeten zijn en die vragen de koster dan of hij nog petten heeft. Maar blijkbaar geeft dat aversie bij jou?
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door modesto »

Mara schreef:
modesto schreef:
Mara schreef:[..] Want bezoek maar eens 2 kerken van hetzelfde kerkverband, op 10 kilometer afstand van elkaar, en je schrikt soms van de verschillen. [...]
Waarom schrik je daarvan? We weten bijvoorbeeld uit de brieven van Paulus dat er ook nogal wat verschillen waren tussen zijn gemeenten.
Dat is niet vergelijkbaar!
Het gaat niet om een verschil tussen bijvoorbeeld een gereformeerde kerk en een hersteld hervormde.
Het gaat om 2 kerkelijke gemeentes uit hetzelfde kerkverband!
En ook niet het verschil tussen een plattelandsgemeente en eentje in de grote stad.
Die kennen we allemaal en zijn ook te verklaren.
Je zou verwachten dat er geen verschil zou zijn, maar waarom eigenlijk? De twee kerken hebben een verschillende geschiedenis, verschillende voorgangers, verschillende leden. Misschien is de ene kerk wel de blinde darm in het lichaam van Christus en de andere de lever, om het met Paulus te zeggen. Ik zou me er niet zo druk over maken.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Mara »

peterf schreef:
Ik heb dus niks tegen een eenvoudige hoofdbedekking, sterker nog, ik ben er voor. Maar ik kan soms gewoon niet begrijpen dat iemand (zonder de betekenis te beseffen het bovenstaande tot uitdrukking te brengen) een hoofddeksel draagt van 100 en soms zelfs wel meer dan 200 euro..
Dan nog maar niet te spreken over de hele hoedenbusiness die er door is ontstaan..
Tip: als iemand een dure hoed op heeft, staat dat altijd in verband met de duurte van de rest van de kledij.
In refoland laat men soms graag zien dat er goed verdiend wordt.
En in kerken waar een enkele vrouw een hoed op heeft, zie je eigenlijk nauwelijks een dure hoed, zeg maar niet.
Het is juist in kerken waar alle vrouwen een hoed dragen, om zich te onderscheiden denk ik.
Veel predikantsvrouwen geven het goede voorbeeld, althans in de CGK. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Mara »

modesto schreef: Je zou verwachten dat er geen verschil zou zijn, maar waarom eigenlijk? De twee kerken hebben een verschillende geschiedenis, verschillende voorgangers, verschillende leden. Misschien is de ene kerk wel de blinde darm in het lichaam van Christus en de andere de lever, om het met Paulus te zeggen. Ik zou me er niet zo druk over maken.
Neehee, dat is het juist niet!
Dat zeg ik niet. De kerken naast elkaar hebben eenzelfde geschiedenis, er waren nooit zulke duidelijke verschillen.
Maar sinds de jaren 60/70 zijn die er opeens wel, eerst kleine, nu grote.
En die dooddoener: ik zou me er niet zo druk over maken, getuigt nogal van lauwe desinteresse.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door huisman »

modesto schreef:
Mara schreef:
modesto schreef:
Mara schreef:[..] Want bezoek maar eens 2 kerken van hetzelfde kerkverband, op 10 kilometer afstand van elkaar, en je schrikt soms van de verschillen. [...]
Waarom schrik je daarvan? We weten bijvoorbeeld uit de brieven van Paulus dat er ook nogal wat verschillen waren tussen zijn gemeenten.
Dat is niet vergelijkbaar!
Het gaat niet om een verschil tussen bijvoorbeeld een gereformeerde kerk en een hersteld hervormde.
Het gaat om 2 kerkelijke gemeentes uit hetzelfde kerkverband!
En ook niet het verschil tussen een plattelandsgemeente en eentje in de grote stad.
Die kennen we allemaal en zijn ook te verklaren.
Je zou verwachten dat er geen verschil zou zijn, maar waarom eigenlijk? De twee kerken hebben een verschillende geschiedenis, verschillende voorgangers, verschillende leden. Misschien is de ene kerk wel de blinde darm in het lichaam van Christus en de andere de lever, om het met Paulus te zeggen. Ik zou me er niet zo druk over maken.
Ik zou mij daar wel druk om maken er zijn namelijk ook zondige verschillen. Er zijn zelfs gemeente die de naam hebben dat zij leven maar zij zijn dood......dat lijkt mij een wezenlijk verschil
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Posthoorn »

Als een vrouw in de kerk hardop bidt of een boodschap van God vertelt...
Volgens mij is dat nu juist wat er niet in de gemeentelijke samenkomst gebeurt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Orchidee »

Auto schreef:
Orchidee schreef:
er liggen namelijk reserve petten bij ons in de kerk
Dit meen je niet :quoi
Ja, er zijn vaak mensen die het vergeten zijn en die vragen de koster dan of hij nog petten heeft. Maar blijkbaar geeft dat aversie bij jou?
Kan gebeuren een keer vergeten is mijn dochter ook een paar keer overkomen ook komen er regelmatig gasten en studenten het kan toch niet waar zijn om dan een hoofddeksel op te dringen? brrrrrr zal wel weer iets van mij zijn maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken ook om een andermans hoed of baret op te moeten.

Weest gastvrij en verdraagzaam, die hoed of pet komt vanzelf wel een keer ter sprake als evt. gasten vaker of vast blijven komen.
En dan nog; als er iemand heel graag de kerkdiensten bij jou bezoekt maar wil beslist geen hoed op of ziet er het nut niet van in, ga je je dan zo iemand weren??? nee toch!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door Auto »

Orchidee schreef: Ja, er zijn vaak mensen die het vergeten zijn en die vragen de koster dan of hij nog petten heeft. Maar blijkbaar geeft dat aversie bij jou?
Kan gebeuren een keer vergeten is mijn dochter ook een paar keer overkomen ook komen er regelmatig gasten en studenten het kan toch niet waar zijn om dan een hoofddeksel op te dringen? brrrrrr zal wel weer iets van mij zijn maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken ook om een andermans hoed of baret op te moeten.

Weest gastvrij en verdraagzaam, die hoed of pet komt vanzelf wel een keer ter sprake als evt. gasten vaker of vast blijven komen.
En dan nog; als er iemand heel graag de kerkdiensten bij jou bezoekt maar wil beslist geen hoed op of ziet er het nut niet van in, ga je je dan zo iemand weren??? nee toch!?[/quote]

Het zijn wel weer aardige insinuaties die je doet. Een voorbeeld zal ik je geven. Een dame komt zonder hoofdbedekking in de kerk, ze gaat zitten en ontdekt dat ze de enige is, ze voelt zich ongemakkelijk en gaat vervolgens eruit naar de koster en vraagt er zelf om.

De baretten worden om bepaalde tijd netjes door iemand gereinigd en gelucht.

Volgens mij is dit juist in de categorie gastvrij. En waar staat dat er bij ons mensen geweigerd worden?

Dit tekent precies het negatieve wat in een deel van de refo-kant heerst. Bekijk eerst eens de positieve kanten, voordat de karikatuur gaat overheersen.

Er is werkelijk bij ons nog nooit iemand weggestuurd of weggekeken die geen hoofdbedekking op had.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)

Bericht door modesto »

huisman schreef:Ik zou mij daar wel druk om maken er zijn namelijk ook zondige verschillen. Er zijn zelfs gemeente die de naam hebben dat zij leven maar zij zijn dood......dat lijkt mij een wezenlijk verschil
God zal zich daar druk om maken op Zijn tijd, met eerbied gesproken. Die taak is niet aan ons.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie