Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Roos2018 »

Wandelende schreef: Volgens mij ook niet, inderdaad.
Wel vind ik het een interessante vraag of de hoed dan beperkt zou moeten blijven tot de erediensten. In sommige gemeenten wordt van de meisjes ook verlangd een hoofddeksel te dragen tijdens bijv. de catechisaties. Net zoals er verschillend wordt omgegaan met een hoofdbedekking in rouw- en trouwdiensten.
Weer anderen, ook te lezen in dit topic, ziet de Bijbelse opdracht doorgetrokken tot al het bidden in openbare ruimtes en wellicht ook in de privésfeer. Je zou dan bijna denken in de richting van een gesluierd leven door een vrouw.
Dat vind ik nog weleens een interessant punt om te gaan onderzoeken.
Dat lijkt maar zo.
Een christelijke sluier moet je niet vergelijken met een hoofddoek voor een moslima.
Een christelijke sluier is een dunne kanten doek die los over het hoofd wordt gedrapeerd. Alleen tijdens de kerkdienst wordt hij gedurende die tijd gedragen. Tijdens andere gelegenheden alleen tijdens het bijbellezen, bijbelstudie en gebed.
Dit doen niet alleen de vrouwen in het MO, maar ook veel christenen in andere delen van de wereld, zoals Amerika en Rusland.
De sluier hoort bij onze cultuur en wij zijn daar zuinig en trots op.
Persoonlijk vind ik de sluier veel mooier en eenvoudiger dan die hoeden die voornamelijk in het Westen gedragen worden.
Vooral die grote `slagschepen`. Wanneer je daar achter zit tijdens de dienst ... :nonnon

Onze mannen bidden met de handen opgeheven (vergelijk dat met moslims die bidden), dus niet hoog boven je hoofd. En ook dat is bijbels. (1 Tim. 2 : 8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.).
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Wandelende »

Roos2018 schreef:
Wandelende schreef: Volgens mij ook niet, inderdaad.
Wel vind ik het een interessante vraag of de hoed dan beperkt zou moeten blijven tot de erediensten. In sommige gemeenten wordt van de meisjes ook verlangd een hoofddeksel te dragen tijdens bijv. de catechisaties. Net zoals er verschillend wordt omgegaan met een hoofdbedekking in rouw- en trouwdiensten.
Weer anderen, ook te lezen in dit topic, ziet de Bijbelse opdracht doorgetrokken tot al het bidden in openbare ruimtes en wellicht ook in de privésfeer. Je zou dan bijna denken in de richting van een gesluierd leven door een vrouw.
Dat vind ik nog weleens een interessant punt om te gaan onderzoeken.
Dat lijkt maar zo.
Een christelijke sluier moet je niet vergelijken met een hoofddoek voor een moslima.
Een christelijke sluier is een dunne kanten doek die los over het hoofd wordt gedrapeerd. Alleen tijdens de kerkdienst wordt hij gedurende die tijd gedragen. Tijdens andere gelegenheden alleen tijdens het bijbellezen, bijbelstudie en gebed.
Dit doen niet alleen de vrouwen in het MO, maar ook veel christenen in andere delen van de wereld, zoals Amerika en Rusland.
De sluier hoort bij onze cultuur en wij zijn daar zuinig en trots op.
Persoonlijk vind ik de sluier veel mooier en eenvoudiger dan die hoeden die voornamelijk in het Westen gedragen worden.
Vooral die grote `slagschepen`. Wanneer je daar achter zit tijdens de dienst ... :nonnon

Onze mannen bidden met de handen opgeheven (vergelijk dat met moslims die bidden), dus niet hoog boven je hoofd. En ook dat is bijbels. (1 Tim. 2 : 8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.).
Interessant! Dank voor het delen. ;)
(~)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Desiree »

Mara schreef:
liz boer schreef:
Mara schreef:Ik was hem eens vergeten mee te nemen. Peuterzoon was gevallen, consternatie, zodat ik op het laatste moment wegspurtte en vergat mijn hoed. Terugfietsen zou betekenen dat ik te laat zou komen, dus ben zonder hoed op gaan zitten.
Ik werd daar toch op aangesproken in de dagen daarna.
De één zei, goed zo dat jij ook die stap genomen hebt.
En de ander, wat zag ik nu, laat jij je hoed af?? Daar schrik ik van.
Terwijl het een incident was.
Toch begrijp ik niet zo goed waarom je ervan schrikt, als je naar een dienst gaat waar niemand draagt laat je hem wel af omdat je het dan procovoceren vindt.
Dat snap ik dan niet.
Er was consternatie vanwege het vallen. Bedoel je dat met schrikken?
Nee, ik vind het provocatie als ik in een puur linkse PKN zit, waar het tegen het roomse aanzit zowat en ik zou daar pontificaal in refodracht zitten.
Laat ik het zo zeggen, in vrijwel alle gevallen zet ik een hoed op, tenzij.... lees: uitzondering.
Desiree schreef:Zemels.. als God er maar was met zijn Geest.
Echt zemelen vond ik het niet, maar het laat wel zien dat er ingevuld wordt, zonder iets te vragen! De één dacht dat ik er klaar mee was en gaf me groot gelijk en de ander tikte me op de vingers en was zwaar teleurgesteld in mij.
Ik heb me ook eens moeten verontschuldigen omdat ik een lange broek droeg. Dan ben je bijna 50 en zegt iemand: als je vader dit had kunnen zien. Het was in de bouwmarkt, de verfspetters zaten op mn knieëen.
Dat zit zo ingebakken, dat krijg ik er denk ik op mn 80e nog niet uit als ik dat beleven mag.
Je hebt gelijk. Er worden snel conclusies getrokken.. toch overkomt dat de beste. Maar je denkt weleens..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Junia »

-DIA- schreef:[

Nee, het kan niet te ernstig. Gods Woord is ernstig. De Heere Jezus was Zelf zeer ernstig in Zijn waarschuwingen. Toen Zijn rede te hard werd wandelden velen niet meer met Hem. Hij is ook gekomen tot een val en opstanding van veler in Israël, en ook in de Christelijke Kerk waarvan Hij Zelf het Hoofd is. Wie zich stoot aan het Woord moet weten wat hij/zij doet. Maar we beseffen dat van nature niet.

Een meditatie van ds. M. Heerschap in De Saambinder over deze tekst, januari 1953, voor de droevige scheuring dus.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ding-gezet
Ik zeg niet dat dit niet verkondigd mag worden - want de Heere Jezus sprak er Zelf ook over - maar hoe komt het dat jij de accenten voortdurend legt op 'ach en wee'. Behalve waarschuwingen spreekt de Vader ook liefdevol en uitnodigend tot ons. Als we het evangelie brengen of erover spreken, laten we dan nastreven dat zoveel mogelijk in balans te doen, zoals God's woord dat doet.

Onze kerkelijke achtergronden lijken fors te verschillen, en daarmee (of daardoor?) lijkt onze beleving totaal verschillend en de manier waarop we dat uiten.
Daarom stap ik uit deze discussie DIA, want dit heeft geen zin, we zullen niet nader komen tot elkaar. In ieder geval niet wat dit onderwerp betreft.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Junia »

Foutje, mijn bericht stond er twee keer.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Junia »

Roos2018 schreef:
Wandelende schreef: Volgens mij ook niet, inderdaad.
Wel vind ik het een interessante vraag of de hoed dan beperkt zou moeten blijven tot de erediensten. In sommige gemeenten wordt van de meisjes ook verlangd een hoofddeksel te dragen tijdens bijv. de catechisaties. Net zoals er verschillend wordt omgegaan met een hoofdbedekking in rouw- en trouwdiensten.
Weer anderen, ook te lezen in dit topic, ziet de Bijbelse opdracht doorgetrokken tot al het bidden in openbare ruimtes en wellicht ook in de privésfeer. Je zou dan bijna denken in de richting van een gesluierd leven door een vrouw.
Dat vind ik nog weleens een interessant punt om te gaan onderzoeken.
Dat lijkt maar zo.
Een christelijke sluier moet je niet vergelijken met een hoofddoek voor een moslima.
Een christelijke sluier is een dunne kanten doek die los over het hoofd wordt gedrapeerd. Alleen tijdens de kerkdienst wordt hij gedurende die tijd gedragen. Tijdens andere gelegenheden alleen tijdens het bijbellezen, bijbelstudie en gebed.
Dit doen niet alleen de vrouwen in het MO, maar ook veel christenen in andere delen van de wereld, zoals Amerika en Rusland.
De sluier hoort bij onze cultuur en wij zijn daar zuinig en trots op.
Persoonlijk vind ik de sluier veel mooier en eenvoudiger dan die hoeden die voornamelijk in het Westen gedragen worden.
Vooral die grote `slagschepen`. Wanneer je daar achter zit tijdens de dienst ... :nonnon

Onze mannen bidden met de handen opgeheven (vergelijk dat met moslims die bidden), dus niet hoog boven je hoofd. En ook dat is bijbels. (1 Tim. 2 : 8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.).
Mooi!!

Mag ik je vragen naar wat voor gemeente jij gaat? Ik ken namelijk geen kerken hier in NL met deze gebruiken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Junia schreef: Onze kerkelijke achtergronden lijken fors te verschillen, en daarmee (of daardoor?) lijkt onze beleving totaal verschillend en de manier waarop we dat uiten.
Daarom stap ik uit deze discussie DIA, want dit heeft geen zin, we zullen niet nader komen tot elkaar. In ieder geval niet wat dit onderwerp betreft.
Ik merk ook wel dat het inderdaad geen zin heeft om nog meer te zeggen.
Weer een duidelijk punt, wat ik meer opmerkte, hier is er geen geestelijke eenheid, geen eenheid in het verstaan van de Drie Formulieren van Enigheid, of ook de Bijbel zelf.
Daarom kunnen we ons in naam wel op de Belijdenisgeschriften beroemen en beroepen, in de praktijk komt hier niet veel van terecht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

En 1 Korinthe 11 uit onze bijbel hebben gescheurd........die rare Paulus ook met zijn geschrijf.

Voor ons allen:

Keer nochtans weder!



Al ligt u verloren in zonden en schuld,

Uw hart en uw zinnen met onrecht vervuld …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder …!



Al zijn ook uw zond’ als scharlaken zo rood;

Uw zonden register oneindig en groot …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder …!



Al bent u gezonken in modder en slijk;

Uw gruwel en schuld Manasse gelijk …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Saulus Gods kind’ren gejaagd,

Verdrukt, en gedood, en vervolgd, en geplaagd …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Rachab uw leven verknoeid,

Gods wetten en normen veracht en verfoeid …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al bent u een moorder, genageld aan ’t kruis;

Voor u is geen plaats meer in ’t Vaderlijk Huis …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Petrus uw Meester miskend,

Ook driemaal verloochend, tot ’t bittere end…

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u uw Herder verlaten, vergeten,

Zodat u al dwalend, de weg niet zou weten …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



En leeft nu ’t verlangen naar Hem in uw hart,

Al vindt u uzelf in de struiken verward?

Dan klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Maar hebt u geen voeten om tot Hem te gaan,

Geen oog en geen oor om Zijn stem te verstaan?

Zo smeek het Hem dan, en buig u terneder:

Breng mij toch weder ..!



Want als Hij u roept, o dan moet u wel gaan;

Zijn trekkende liefde kan niemand weerstaan

Zo smeek het Hem dan, ootmoedig en teder:

Breng mij toch weder ..!



Hij is het Die doden doet horen Zijn stem;

Die harten bereidt en doet buigen voor Hem.

Nog staat Hij en roept zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!





L.G.C. Ledeboer
Laatst gewijzigd door huisman op 18 sep 2018, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

huisman schreef:


Voor ons allen:

Keer nochtans weder!



Al ligt u verloren in zonden en schuld,

Uw hart en uw zinnen met onrecht vervuld …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder …!



Al zijn ook uw zond’ als scharlaken zo rood;

Uw zonden register oneindig en groot …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder …!



Al bent u gezonken in modder en slijk;

Uw gruwel en schuld Manasse gelijk …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Saulus Gods kind’ren gejaagd,

Verdrukt, en gedood, en vervolgd, en geplaagd …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Rachab uw leven verknoeid,

Gods wetten en normen veracht en verfoeid …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al bent u een moorder, genageld aan ’t kruis;

Voor u is geen plaats meer in ’t Vaderlijk Huis …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Petrus uw Meester miskend,

Ook driemaal verloochend, tot ’t bittere end…

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u uw Herder verlaten, vergeten,

Zodat u al dwalend, de weg niet zou weten …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



En leeft nu ’t verlangen naar Hem in uw hart,

Al vindt u uzelf in de struiken verward?

Dan klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Maar hebt u geen voeten om tot Hem te gaan,

Geen oog en geen oor om Zijn stem te verstaan?

Zo smeek het Hem dan, en buig u terneder:

Breng mij toch weder ..!



Want als Hij u roept, o dan moet u wel gaan;

Zijn trekkende liefde kan niemand weerstaan

Zo smeek het Hem dan, ootmoedig en teder:

Breng mij toch weder ..!



Hij is het Die doden doet horen Zijn stem;

Die harten bereidt en doet buigen voor Hem.

Nog staat Hij en roept zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!





L.G.C. Ledeboer
Wat een mooi gedicht! Heb hem even opgeslagen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

helma schreef:
huisman schreef:


Voor ons allen:

Keer nochtans weder!



Al ligt u verloren in zonden en schuld,

Uw hart en uw zinnen met onrecht vervuld …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder …!



Al zijn ook uw zond’ als scharlaken zo rood;

Uw zonden register oneindig en groot …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder …!



Al bent u gezonken in modder en slijk;

Uw gruwel en schuld Manasse gelijk …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Saulus Gods kind’ren gejaagd,

Verdrukt, en gedood, en vervolgd, en geplaagd …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Rachab uw leven verknoeid,

Gods wetten en normen veracht en verfoeid …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al bent u een moorder, genageld aan ’t kruis;

Voor u is geen plaats meer in ’t Vaderlijk Huis …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u met Petrus uw Meester miskend,

Ook driemaal verloochend, tot ’t bittere end…

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Al hebt u uw Herder verlaten, vergeten,

Zodat u al dwalend, de weg niet zou weten …

Toch klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



En leeft nu ’t verlangen naar Hem in uw hart,

Al vindt u uzelf in de struiken verward?

Dan klinkt het u toe, zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!



Maar hebt u geen voeten om tot Hem te gaan,

Geen oog en geen oor om Zijn stem te verstaan?

Zo smeek het Hem dan, en buig u terneder:

Breng mij toch weder ..!



Want als Hij u roept, o dan moet u wel gaan;

Zijn trekkende liefde kan niemand weerstaan

Zo smeek het Hem dan, ootmoedig en teder:

Breng mij toch weder ..!



Hij is het Die doden doet horen Zijn stem;

Die harten bereidt en doet buigen voor Hem.

Nog staat Hij en roept zo nameloos teder:

Keer nochtans weder ..!





L.G.C. Ledeboer
Wat een mooi gedicht! Heb hem even opgeslagen.
Ja hij is heel mooi.ik heb hem in mijn verzamelboekje
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Gritje »

Ook ik wil hem opslaan, was het even nodig. Dank je voor het delen huisman.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ZWP »

https://www.rd.nl/opinie/lees-tekst-ove ... -1.1513908

"De scheppingsorde is tijdloos, maar geldt dat ook voor de wijze van hoofdbedekking in Korinthe? Ik vraag me dit af vanwege de retorische vragen van Paulus in 1 Korinthe 11:13 en 14: „Oordeelt u zelf, is het gepast dat de vrouw ongedekt tot God bidt?” Vervolgens: „Leert de natuur zelf niet dat het een oneer voor de man is als hij lang haar draagt?” "

"De vraagt dringt zich op: Gaat het eigenlijk wel om de dracht? Gaat het niet veel meer om het gedrag, dus om het hart? Onze vrouwen bidden en profeteren bovendien niet eens in onze samenkomsten. Kunnen we de hoofdbedekking van de vrouw van twintig eeuwen geleden een-op-een overbrengen naar onze tijd, waarin deze dracht geen cultureel verschijnsel meer is, behalve voor vrouwen binnen de islam?"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

ZWP schreef:"De vraagt dringt zich op: Gaat het eigenlijk wel om de dracht? Gaat het niet veel meer om het gedrag, dus om het hart?"
Ik vind dit altijd een onprofessionele vraag. Natuurlijk gaat het om het hart, daar kan en wil niemand omheen. Zo'n vraag leidt alleen maar af, en in de praktijk wordt die altijd gebruikt om afwijkingen goed te praten.

Uiteindelijk snapt iedereen wel dat het onzin is. Geen weldenkend mens gaat naar de kerk zoals hij uit bed komt. Terwijl het toch echt niet van Levensbelang is om je gewoon te kleden en je 's morgens te wassen.
Sorry, maar ik vind dit soort argumenten echt flauwekul, dat past niet in een goede inhoudelijke discussie.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

Ik heb zojuist het hele stuk van ds. den Doolaard gelezen, en wil het niet graag zo maar weg zetten als onzin. Zeker als hij stelt dat een sluier voor alle eerzame vrouwen in Korinthe van toepassing was en niet bij de prostituees. Zoals vroeger met de klederdracht een vrouw ook altijd haar hoofd bedekt had.
Daarnaast, ik heb de vraag al eerder gesteld, is een hoed er enkel voor het kerkgebouw? Dan lopen we mijner inziens Paulus bedoeling voorbij! Ik hoop wel dat ds. Klaassen met een antwoord gaat komen, vind het zeer interessant.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
ZWP schreef:"De vraagt dringt zich op: Gaat het eigenlijk wel om de dracht? Gaat het niet veel meer om het gedrag, dus om het hart?"
Ik vind dit altijd een onprofessionele vraag. Natuurlijk gaat het om het hart, daar kan en wil niemand omheen. Zo'n vraag leidt alleen maar af, en in de praktijk wordt die altijd gebruikt om afwijkingen goed te praten.

Uiteindelijk snapt iedereen wel dat het onzin is. Geen weldenkend mens gaat naar de kerk zoals hij uit bed komt. Terwijl het toch echt niet van Levensbelang is om je gewoon te kleden en je 's morgens te wassen.
Sorry, maar ik vind dit soort argumenten echt flauwekul, dat past niet in een goede inhoudelijke discussie.
Ik heb maar twee stukjes gequote. Heb je inmiddels het hele stuk gelezen? Ik vond dat hij wel goede punten had als het gaat om hoe we de Bijbel lezen/gebruiken. En het lijkt me zeker te passen in een goede inhoudelijke discussie.
Plaats reactie