Hoed in eredienst?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Ik zag het echt als schrikken van de reacties, maar ik ben erg zwart wit denkerig, als ik vind dat ik een hoofdbedekking op moet tijdens de eredienst doe ik dat ook in andere kerken, al dan niet half rooms. zo'n leuke haarband die je eveneens als hoofddoekje uit kan trekken provoceert echt niemand en refodracht draag ik niet, daar kan ik niets over vinden in de Bijbel.
Die heb ik niet.
Ik heb wel in de winter soms een hoedachtige muts (of mutsachtige hoed :D ) op, als het berekoud is en daar ga ik gewoon mee naar de supermarkt.
Maar wat vind je van het argument: rouwdienst in de aula? De GG dames voerden dat aan nl. Net zoals je tijdens de zondagsschoolviering op 2e kerstdag niets opzet. Dat deed mijn moeder 50 jaar geleden al niet. Geen enkele vrouw, terwijl het toen nog heel behoudend was.
En de opening van het schooljaar, in de kerk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik weet het wel. Dan zouden we uit de wereld moeten gaan. Dat is niet de bedoeling. We hebben juist onze stem te verheffen tegen wat zich tegen de waarheid verzet. Dat geeft altijd strijd. Op een forum, in een stad, in een familie, in een gezin. Het inherent aan het belijden van de waarheid, ook al weten wij dat we in vele zaken dagelijks struikelen en vallen. En juist dat is het waar de vijand (als ik het zo noemen mag), zeer alert op is.
'Strijd de goede strijd des geloofs', is dat niet iets anders dan strijden voor de waarheid? Ik meen van wel. Met alleen strijden voor de waarheid heeft de duivel geen problemen, denk ik. Wel als we met Christus willen leven, dan probeert hij dat leven aan te vallen.
Er is veel onheilige strijd. Dat moet ons doen vrezen.
Denk aan de ijver van Jehu. Het komt er maar op aan of het oprecht is en we er geen bijbedoelingen mee hebben.
Velen zullen op de kansels hebben gestaan en te laat merken dat ze het nooit verstaan hebben.
Een heel duidelijk voorbeeld is Judas. Heeft gepreekt, wonderen gedaan in de naam van Jezus. enz.
Het is een persoonlijke strijd, niet bedoeld om anderen te bestrijden, wel om elkaar wakker te houden.
En dat wordt door de eeuwen heen niet altijd in dank afgenomen, omdat men de beweegreden niet verstaat.
Als je dit zegt over je eigen kerkverband (of daaraan verwant), raak je Gods oogappel aan.
We moeten opmerken. Ik spreek niet over een kerkverband, ik zeg wel hetzelfde als waar b.v. onze eigen predikant ook vanaf de kansel voor waarschuwt, en niet alleen onze predikant, nee, veel belangrijker is wat het Woord zegt: Velen, zeg Ik u, zullen menen in te gaan en niet kunnen. Het houdt wat in als we te laat ontdekken dat we op een zijspoor lopen. Daar kan niet ernstig genoeg voor gewaarschuwd worden, als een predikant het gewicht van de mensenzielen opgebonden krijgt die allen op weg zijn naar de grote Godsontmoeting.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef: Ik zag het echt als schrikken van de reacties, maar ik ben erg zwart wit denkerig, als ik vind dat ik een hoofdbedekking op moet tijdens de eredienst doe ik dat ook in andere kerken, al dan niet half rooms. zo'n leuke haarband die je eveneens als hoofddoekje uit kan trekken provoceert echt niemand en refodracht draag ik niet, daar kan ik niets over vinden in de Bijbel.
Die heb ik niet.
Ik heb wel in de winter soms een hoedachtige muts (of mutsachtige hoed :D ) op, als het berekoud is en daar ga ik gewoon mee naar de supermarkt.
Maar wat vind je van het argument: rouwdienst in de aula? De GG dames voerden dat aan nl. Net zoals je tijdens de zondagsschoolviering op 2e kerstdag niets opzet. Dat deed mijn moeder 50 jaar geleden al niet. Geen enkele vrouw, terwijl het toen nog heel behoudend was.
En de opening van het schooljaar, in de kerk?
Hoedachtige must mutsachtige hoed haha,

Maarik denk verder dan een eredienst, dat staat er in mijn ogen, terwijl ik het dragen van een broek als vrouw of felle kleuren dragen niet kan vinden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Junia »

Dia schreef:

We moeten opmerken. Ik spreek niet over een kerkverband, ik zeg wel hetzelfde als waar b.v. onze eigen predikant ook vanaf de kansel voor waarschuwt, en niet alleen onze predikant, nee, veel belangrijker is wat het Woord zegt: Velen, zeg Ik u, zullen menen in te gaan en niet kunnen. Het houdt wat in als we te laat ontdekken dat we op een zijspoor lopen. Daar kan niet ernstig genoeg voor gewaarschuwd worden, als een predikant het gewicht van de mensenzielen opgebonden krijgt die allen op weg zijn naar de grote Godsontmoeting.
Daar kan wèl te ernstig voor gewaarschuwd worden. Het kan mensen afhouden van het evangelie, het kan mensen moedeloos maken. Ik zeg niet dat het niet verkondigd mag worden, ik zeg wel dat de overdreven nadruk schadelijk kan zijn. Het kan mensen onnodig bang maken voor de Heere, het kan mensen afhouden van een vruchtbaar leven omdat ze eindeloos blijven twijfelen. En dat geldt meestal niet de mensen die luchthartig in het leven staan, maar de mensen die het o zo serieus menen en de Heere oprecht zoeken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

Ik weet nog dat iemand me vertelde dat in de tijd van de klederdracht, een vrouw dan eigenlijk altijd wat op haar hoofd had en ik ben het met @Roos2018 eens dat je het dan consequent door moet voeren. Dus b.v. een sjaal om je nek, dan heb je het altijd bij de hand/je hoofd. ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Hoedachtige must mutsachtige hoed haha,
Zoiets Liz
Afbeelding
Het is van een wat slappere wollen vilt en die kun je dus als een muts dragen.
Het is geen muts en het is geen hoed. :haha
liz boer schreef:Maarik denk verder dan een eredienst, dat staat er in mijn ogen, terwijl ik het dragen van een broek als vrouw of felle kleuren dragen niet kan vinden.
Dus in elke samenkomst wat jou betreft? Ook al heeft die geen "kerkelijk" karakter?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Junia schreef:Dia schreef:

We moeten opmerken. Ik spreek niet over een kerkverband, ik zeg wel hetzelfde als waar b.v. onze eigen predikant ook vanaf de kansel voor waarschuwt, en niet alleen onze predikant, nee, veel belangrijker is wat het Woord zegt: Velen, zeg Ik u, zullen menen in te gaan en niet kunnen. Het houdt wat in als we te laat ontdekken dat we op een zijspoor lopen. Daar kan niet ernstig genoeg voor gewaarschuwd worden, als een predikant het gewicht van de mensenzielen opgebonden krijgt die allen op weg zijn naar de grote Godsontmoeting.
Daar kan wèl te ernstig voor gewaarschuwd worden. Het kan mensen afhouden van het evangelie, het kan mensen moedeloos maken. Ik zeg niet dat het niet verkondigd mag worden, ik zeg wel dat de overdreven nadruk schadelijk kan zijn. Het kan mensen onnodig bang maken voor de Heere, het kan mensen afhouden van een vruchtbaar leven omdat ze eindeloos blijven twijfelen. En dat geldt meestal niet de mensen die luchthartig in het leven staan, maar de mensen die het o zo serieus menen en de Heere oprecht zoeken.
Dat kan nooit! Er zullen er zoveel geloven al tevoren verordineerd zijn. Dit is het grote struikelblok, de steen des aanstoots voor veel mensen. En God heeft uit de Hemel neergezien of iemand verstandig was, die God zocht, en Hij heeft er geen gevonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Junia schreef:Dia schreef:

We moeten opmerken. Ik spreek niet over een kerkverband, ik zeg wel hetzelfde als waar b.v. onze eigen predikant ook vanaf de kansel voor waarschuwt, en niet alleen onze predikant, nee, veel belangrijker is wat het Woord zegt: Velen, zeg Ik u, zullen menen in te gaan en niet kunnen. Het houdt wat in als we te laat ontdekken dat we op een zijspoor lopen. Daar kan niet ernstig genoeg voor gewaarschuwd worden, als een predikant het gewicht van de mensenzielen opgebonden krijgt die allen op weg zijn naar de grote Godsontmoeting.
Daar kan wèl te ernstig voor gewaarschuwd worden. Het kan mensen afhouden van het evangelie, het kan mensen moedeloos maken. Ik zeg niet dat het niet verkondigd mag worden, ik zeg wel dat de overdreven nadruk schadelijk kan zijn. Het kan mensen onnodig bang maken voor de Heere, het kan mensen afhouden van een vruchtbaar leven omdat ze eindeloos blijven twijfelen. En dat geldt meestal niet de mensen die luchthartig in het leven staan, maar de mensen die het o zo serieus menen en de Heere oprecht zoeken.
Toch waarschuwt vooral de Heere Jezus voor geloof wat schijn blijkt te zijn. Bv gelijkenis van het zaad,de wijze en dwaze bouwer,de wijze en dwaze maagden, Mattheüs 7:21-23, Mattheüs 25: 31-46 enz. enz.

Deze woorden van Jezus zelf mogen wel eens wat meer nadruk krijgen in veel prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

Auto schreef:
Ditbenik schreef:
Dat heeft wat mij betreft niets met anti-refopostings te maken maar je veroordeelt zowel de buiten als de binnenkant. Je moet echt in het hart van iemand kunnen kijken om b.v. te kunnen spreken over 'amper zicht hebben op geestelijk leven' 'automatisch avondmaal vieren' en 'in het geloof loopt het zo lekker.' Iemand die vanuit geloof gehoor geeft aan de oproep van de Heere Jezus om Zijn dood te gedenken totdat Hij komt is gewoon gehoorzaam aan Hem. Dat heeft niets met automatisch te maken. En iemand die schrijft over anderen die 'amper zicht hebben op geestelijk leven' geeft daarmee aan zelf geestelijk te leven. Anders kun je dit harde oordeel zeker niet vellen want dat is geen vrucht van geestelijk leven maar van het vlees.
Het is wel frappant dat jij op mijn postings reageert, maar je mond houdt over de uiterlijke en innerlijke veroordeling door anderen. In mijn posting staat een verwijzing naar een bepaalde situatie en jij gaat het voor die persoon opnemen en inkleden naar jouw beeld. Dit zegt mij genoeg. (Over hard oordeel gesproken, misschien moet jij je posting eens herlezen).
Ik heb 'm inmiddels 13 keer herlezen maar zie niet voor wie ik het op zou nemen. Ik nam en neem het ook voor niemand op maar sprak alleen jou aan omdat ik las wat jij schreef. En ik zou nog steeds hetzelfde schrijven.

Overigens in reactie op anderen. Ook mijn vrouw is de enige met een hoofdbedekking in de beide samenkomsten die we bezoeken. Alleen is dat geen hoed.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

Wandelende schreef:
pierre27 schreef:
Wandelende schreef:De argumenten vóór het dragen van een hoed/pet en vóór het weghouden ervan, zijn al vaak gewisseld. Ook de argumenten tegen het weglaten van een hoofddeksel zijn bekend.
Ik ben echter wel benieuwd naar een antwoord op de volgende vraag:

Zijn er ook Bijbelse argumenten tegen (!) het dragen van een hoofddeksel in de eredienst?
Na het doorlezen van het topic kwam bovenstaande vraag ook bij mij op. Of dat je moet uitleggen/verdedigen waarom je als vrouw/meisje een hoofddeksel in de eredienst draagt.
Klopt. En deze vraag heb ik vaker gesteld (buiten RF), alleen er is nog niemand geweest die hier een overtuigend argument voor kan aandragen. Meestal blijft het dan namelijk oorverdovend stil.

Ik zou ook niet weten waarom mijn vrouw Korinthe voor een deel zou moeten overslaan. En gaandeweg deze (en eerdere) discussies ben ik eigenlijk steeds blijer dat ze elke eredienst een hoofddeksel op heeft. En nog vrijwillig ook, zonder enige dwang van buitenaf. En dan mag ik in een ander topic wel in een bepaald hokje worden geduwd, alleen zet ik in dat zgn. hokje het hoofddeksel niet overboord.
Mooi te lezen dit. Dergelijke stiltes kunnen voorkomen. Er is werkelijk geen enkele bijbelse reden te bedenken waarom je vrouw haar hoofddeksel in de eredienst af zou laten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Junia »

huisman schreef:
Junia schreef:Dia schreef:

We moeten opmerken. Ik spreek niet over een kerkverband, ik zeg wel hetzelfde als waar b.v. onze eigen predikant ook vanaf de kansel voor waarschuwt, en niet alleen onze predikant, nee, veel belangrijker is wat het Woord zegt: Velen, zeg Ik u, zullen menen in te gaan en niet kunnen. Het houdt wat in als we te laat ontdekken dat we op een zijspoor lopen. Daar kan niet ernstig genoeg voor gewaarschuwd worden, als een predikant het gewicht van de mensenzielen opgebonden krijgt die allen op weg zijn naar de grote Godsontmoeting.
Daar kan wèl te ernstig voor gewaarschuwd worden. Het kan mensen afhouden van het evangelie, het kan mensen moedeloos maken. Ik zeg niet dat het niet verkondigd mag worden, ik zeg wel dat de overdreven nadruk schadelijk kan zijn. Het kan mensen onnodig bang maken voor de Heere, het kan mensen afhouden van een vruchtbaar leven omdat ze eindeloos blijven twijfelen. En dat geldt meestal niet de mensen die luchthartig in het leven staan, maar de mensen die het o zo serieus menen en de Heere oprecht zoeken.
Toch waarschuwt vooral de Heere Jezus voor geloof wat schijn blijkt te zijn. Bv gelijkenis van het zaad,de wijze en dwaze bouwer,de wijze en dwaze maagden, Mattheüs 7:21-23, Mattheüs 25: 31-46 enz. enz.

Deze woorden van Jezus zelf mogen wel eens wat meer nadruk krijgen in veel prediking.
Maar dat moet dan wel in de verhouding zijn die men terug vindt in de Bijbel. In sommige kerken klinkt die boodschap zo vaak, dat het buiten proporties is. Het is niet voor niks dat in veel van deze kerken men altijd blijft tobben met geloofstwijfel. Ik heb zelfs wel eens een predikant horen verkondigen dat deze aanvechtingen een teken waren van het ware geloof. Dat leert de Bijbel nergens!
Ik heb de "vruchten" van het overdreven veel waarschuwen gezien, en word daar erg verdrietig van.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Wandelende »

pierre27 schreef:Mooi te lezen dit. Dergelijke stiltes kunnen voorkomen. Er is werkelijk geen enkele bijbelse reden te bedenken waarom je vrouw haar hoofddeksel in de eredienst af zou laten.
Volgens mij ook niet, inderdaad.
Wel vind ik het een interessante vraag of de hoed dan beperkt zou moeten blijven tot de erediensten. In sommige gemeenten wordt van de meisjes ook verlangd een hoofddeksel te dragen tijdens bijv. de catechisaties. Net zoals er verschillend wordt omgegaan met een hoofdbedekking in rouw- en trouwdiensten.
Weer anderen, ook te lezen in dit topic, ziet de Bijbelse opdracht doorgetrokken tot al het bidden in openbare ruimtes en wellicht ook in de privésfeer. Je zou dan bijna denken in de richting van een gesluierd leven door een vrouw.
Dat vind ik nog weleens een interessant punt om te gaan onderzoeken.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Junia schreef:
huisman schreef:
Junia schreef:Dia schreef:

We moeten opmerken. Ik spreek niet over een kerkverband, ik zeg wel hetzelfde als waar b.v. onze eigen predikant ook vanaf de kansel voor waarschuwt, en niet alleen onze predikant, nee, veel belangrijker is wat het Woord zegt: Velen, zeg Ik u, zullen menen in te gaan en niet kunnen. Het houdt wat in als we te laat ontdekken dat we op een zijspoor lopen. Daar kan niet ernstig genoeg voor gewaarschuwd worden, als een predikant het gewicht van de mensenzielen opgebonden krijgt die allen op weg zijn naar de grote Godsontmoeting.
Daar kan wèl te ernstig voor gewaarschuwd worden. Het kan mensen afhouden van het evangelie, het kan mensen moedeloos maken. Ik zeg niet dat het niet verkondigd mag worden, ik zeg wel dat de overdreven nadruk schadelijk kan zijn. Het kan mensen onnodig bang maken voor de Heere, het kan mensen afhouden van een vruchtbaar leven omdat ze eindeloos blijven twijfelen. En dat geldt meestal niet de mensen die luchthartig in het leven staan, maar de mensen die het o zo serieus menen en de Heere oprecht zoeken.
Toch waarschuwt vooral de Heere Jezus voor geloof wat schijn blijkt te zijn. Bv gelijkenis van het zaad,de wijze en dwaze bouwer,de wijze en dwaze maagden, Mattheüs 7:21-23, Mattheüs 25: 31-46 enz. enz.

Deze woorden van Jezus zelf mogen wel eens wat meer nadruk krijgen in veel prediking.
Maar dat moet dan wel in de verhouding zijn die men terug vindt in de Bijbel. In sommige kerken klinkt die boodschap zo vaak, dat het buiten proporties is. Het is niet voor niks dat in veel van deze kerken men altijd blijft tobben met geloofstwijfel. Ik heb zelfs wel eens een predikant horen verkondigen dat deze aanvechtingen een teken waren van het ware geloof. Dat leert de Bijbel nergens!
Ik heb de "vruchten" van het overdreven veel waarschuwen gezien, en word daar erg verdrietig van.
Nee, het kan niet te ernstig. Gods Woord is ernstig. De Heere Jezus was Zelf zeer ernstig in Zijn waarschuwingen. Toen Zijn rede te hard werd wandelden velen niet meer met Hem. Hij is ook gekomen tot een val en opstanding van veler in Israël, en ook in de Christelijke Kerk waarvan Hij Zelf het Hoofd is. Wie zich stoot aan het Woord moet weten wat hij/zij doet. Maar we beseffen dat van nature niet.

Een meditatie van ds. M. Heerschap in De Saambinder over deze tekst, januari 1953, voor de droevige scheuring dus.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ding-gezet
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef: Hoedachtige must mutsachtige hoed haha,
Zoiets Liz
Afbeelding
Het is van een wat slappere wollen vilt en die kun je dus als een muts dragen.
Het is geen muts en het is geen hoed. :haha
liz boer schreef:Maarik denk verder dan een eredienst, dat staat er in mijn ogen, terwijl ik het dragen van een broek als vrouw of felle kleuren dragen niet kan vinden.
Dus in elke samenkomst wat jou betreft? Ook al heeft die geen "kerkelijk" karakter?
nee hoor je kleed je eerbaar en sober. Ik draag zelden een broek maar ben er niet tegen.
Die moed of huts vind ik mooi
Laatst gewijzigd door liz boer op 14 sep 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
Junia schreef:Dia schreef:

We moeten opmerken. Ik spreek niet over een kerkverband, ik zeg wel hetzelfde als waar b.v. onze eigen predikant ook vanaf de kansel voor waarschuwt, en niet alleen onze predikant, nee, veel belangrijker is wat het Woord zegt: Velen, zeg Ik u, zullen menen in te gaan en niet kunnen. Het houdt wat in als we te laat ontdekken dat we op een zijspoor lopen. Daar kan niet ernstig genoeg voor gewaarschuwd worden, als een predikant het gewicht van de mensenzielen opgebonden krijgt die allen op weg zijn naar de grote Godsontmoeting.
Daar kan wèl te ernstig voor gewaarschuwd worden. Het kan mensen afhouden van het evangelie, het kan mensen moedeloos maken. Ik zeg niet dat het niet verkondigd mag worden, ik zeg wel dat de overdreven nadruk schadelijk kan zijn. Het kan mensen onnodig bang maken voor de Heere, het kan mensen afhouden van een vruchtbaar leven omdat ze eindeloos blijven twijfelen. En dat geldt meestal niet de mensen die luchthartig in het leven staan, maar de mensen die het o zo serieus menen en de Heere oprecht zoeken.
Toch waarschuwt vooral de Heere Jezus voor geloof wat schijn blijkt te zijn. Bv gelijkenis van het zaad,de wijze en dwaze bouwer,de wijze en dwaze maagden, Mattheüs 7:21-23, Mattheüs 25: 31-46 enz. enz.

Deze woorden van Jezus zelf mogen wel eens wat meer nadruk krijgen in veel prediking.
MAth. 7 : 24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

Hadden de dwazen maagden zich vergist? dachten ze: ik heb olie genoeg?

De grond waar het zaad invalt is fout. de vergelijkingen zijn niet zo dat iemand zich perongeluk vergist, iemand die tot Hem vlucht komt nooit beschaamd uit, en die Zijn Woord hoort en doet ook niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie