Hoed in eredienst?

Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Iedereen die op deze manier met zo'n stuk van een predikant omgaat, heeft zich te bekeren.
Over dit punt liggen de opvattingen binnen reformatorisch Nederland dicht bij elkaar. Bij andere onderwerpen liggen ze nogal uiteen. De opvatting van een predikant sla ik niet hoger aan dan van een willekeurig ander persoon. Het gaat vooral om de onderbouwing.

Je moet een predikant niet zo op een voetstuk plaatsen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Iedereen die op deze manier met zo'n stuk van een predikant omgaat, heeft zich te bekeren.
Dat vind ik niet. Predikanten schrijven aan de lopende band stukken en boeken. Soms geven ze zelfs in interviews toe dat ze boeken die in de laatste vijf jaar over hetzelfde onderwerp verschenen, niet eens gelezen hebben.

Het is echt niet zo dat gelovigen dat allemaal maar serieus moeten bestuderen. Dat is een onmogelijke opgave. Je kunt beter een paar onderwerpen kiezen om je serieus in te verdiepen, dan kun je ook beoordelen of wat dominees schrijven voldoende onderbouwd is. Want daar ontbreekt het nog wel regelmatig aan, vooral bij de veelschrijvers onder hen.
Lees je wel goed? Ik beweer uiteraard niet dat je alles moet lezen en onderzoeken. Ik had het alleen over mensen die een schrijfsel aan de kant schuiven. Dan spreek je een oordeel uit op basis van je eigen gevoelens, niet op basis van de enige norm die we moeten aanleggen.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Je reageerde toch hierop?
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Is dat de manier waarop we tegenwoordig omgaan met datgene wat een dienstknecht van God ons uit de Bijbel aanreikt?
We mogen/moeten dat toetsen aan de Bijbel, dat wel. Niet toetsen aan: 'Vond ik dat ook al? Dan is het goed.' Al gebeurt dat door iedereen vast wel.
Deze discussie is al zo vaak gedaan, dat ik per definitie al afhaal. Volgens mij valt er weinig meer toe te voegen aan de argumenten.
Ik heb het artikel ook gelezen. Er stond inderdaad niets nieuws in. Het was wel christelijk van toon, en dat is bij de hoedminnende schrijvers nog wel eens heel anders. Dus ik was toch blij dat ik het heb gelezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:Degenen die vinden dat je een hoed op moet, vinden zich gesterkt door de bijdrage van Klaassen. Degenen die vinden dat het een mineur punt is, halen hun schouders en gaan over tot de orde van de dag.


..en de Schrift moet zwijgen? Dr. M. Klaassen laat juist de Schrift spreken maar buigen wij daar nog voor.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:Degenen die vinden dat je een hoed op moet, vinden zich gesterkt door de bijdrage van Klaassen. Degenen die vinden dat het een mineur punt is, halen hun schouders en gaan over tot de orde van de dag.


..en de Schrift moet zwijgen? Dr. M. Klaassen laat juist de Schrift spreken maar buigen wij daar nog voor.
dat weet ik niet dat kun je beter zelf beantwoorden en iedereen voor zichzelf
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Als ik een vrouw was, zou ik het ook niet doen.

Maar juist daarom schreef ik 'zoiets' ;-)
Is dat niet wat rebels? Zo komt het hier wel over.
We (algemeen als land en volk, kerk en staat) onderwerpen ons niet meer aan de gevestigde orde, en we leven in een tijd als, wat we lezen in het boek Richteren: "een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen."
(Richteren 21:25)
Nee het is juist rebels om wel een hoed op te doen als enige in de kerk. Maar je hebt het vast niet goed begrepen. Je moet niet alleen bijbelteksten, maar ook bijdragen op dit forum in hun verband lezen. Dat zou vast een hoop misverstanden schelen.
Oké. ik ben een scheurmaker en ik stuur alles in de war. Je moet soms de schuld op je nemen die je je niet bewust bent. Anders komt er vaak geen vrede, en gaan we door. Steeds verder. Al weet ik zo niet waarom, of een of er een bepaalde schuld hier ligt in hetgeen ik tegen u heb gezegd. Maar het proberen vast te houden, aan waar we bij grootgebracht zijn, en waarvan wij toch ook belijdenis hebben afgelegd, en waarvan de consciëntie me niet veroordeeld, deze leer schijnt nu aan vernieuwing toe te zijn. Er schijnt veel te veroordelen traditie en verkeerd inzicht in te zijn. Jij bent tenminste goed geleerd, er weet het beter dan menigeen, bent waarschijnlijk jonger en hebt veel geleerd. Daarom zult u het zoveel beter weten dan ik en menigeen, zo als (b)lijkt. Dan probeer ik maar zo maar te slapen als dat lukt. Maar als er altijd tegenspraak is tegen de oude en rechte leer kom ik voor zoveelste keer in in gewetensnood. Wat nu? Stoppen? Ja dat moet ik wel, maar dan die vreselijke en nare slapheid van mij. Het lukt me niet...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:

..en de Schrift moet zwijgen? Dr. M. Klaassen laat juist de Schrift spreken maar buigen wij daar nog voor.
Ik stel enkel dat er geen nieuwe argumenten zijn genoemd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Wandelende »

De argumenten vóór het dragen van een hoed/pet en vóór het weghouden ervan, zijn al vaak gewisseld. Ook de argumenten tegen het weglaten van een hoofddeksel zijn bekend.
Ik ben echter wel benieuwd naar een antwoord op de volgende vraag:

Zijn er ook Bijbelse argumenten tegen (!) het dragen van een hoofddeksel in de eredienst?
(~)
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door olfie »

Paulus schreef:1 Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
6 Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande.
7 Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden;
8 Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Junia »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Als ik een vrouw was, zou ik het ook niet doen.

Maar juist daarom schreef ik 'zoiets' ;-)
Is dat niet wat rebels? Zo komt het hier wel over.
We (algemeen als land en volk, kerk en staat) onderwerpen ons niet meer aan de gevestigde orde, en we leven in een tijd als, wat we lezen in het boek Richteren: "een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen."
(Richteren 21:25)
Nee het is juist rebels om wel een hoed op te doen als enige in de kerk. Maar je hebt het vast niet goed begrepen. Je moet niet alleen bijbelteksten, maar ook bijdragen op dit forum in hun verband lezen. Dat zou vast een hoop misverstanden schelen.
Oké. ik ben een scheurmaker en ik stuur alles in de war. Je moet soms de schuld op je nemen die je je niet bewust bent. Anders komt er vaak geen vrede, en gaan we door. Steeds verder. Al weet ik zo niet waarom, of een of er een bepaalde schuld hier ligt in hetgeen ik tegen u heb gezegd. Maar het proberen vast te houden, aan waar we bij grootgebracht zijn, en waarvan wij toch ook belijdenis hebben afgelegd, en waarvan de consciëntie me niet veroordeeld, deze leer schijnt nu aan vernieuwing toe te zijn. Er schijnt veel te veroordelen traditie en verkeerd inzicht in te zijn. Jij bent tenminste goed geleerd, er weet het beter dan menigeen, bent waarschijnlijk jonger en hebt veel geleerd. Daarom zult u het zoveel beter weten dan ik en menigeen, zo als (b)lijkt. Dan probeer ik maar zo maar te slapen als dat lukt. Maar als er altijd tegenspraak is tegen de oude en rechte leer kom ik voor zoveelste keer in in gewetensnood. Wat nu? Stoppen? Ja dat moet ik wel, maar dan die vreselijke en nare slapheid van mij. Het lukt me niet...
Maar Dia, op een forum als dit wordt er toch gediscussieerd? Uiteraard kom je dan andere meningen tegen, maar je hoeft de ander toch niet te overtuigen?
Ik begrijp dat als je bij een bepaalde leer bent groot gebracht, je consciëntie je niet veroordeelt. Zo werkt het nu eenmaal: als je als kind iets is aangeleerd als zijnde goed, dan voelt het geweten zich er goed bij. Maar zaken waarover hier met elkaar wordt gesproken zijn geen halszaken. Waarom kan je er dan niet wat ontspannener in staan? Of vind je het alleen fijn op een forum als iedereen net zo denkt als jij?
Ik bedoel dit beslist niet naar, maar heb te doen met je omdat ik een onmacht proef in je schrijven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Wandelende schreef:De argumenten vóór het dragen van een hoed/pet en vóór het weghouden ervan, zijn al vaak gewisseld. Ook de argumenten tegen het weglaten van een hoofddeksel zijn bekend.
Ik ben echter wel benieuwd naar een antwoord op de volgende vraag:

Zijn er ook Bijbelse argumenten tegen (!) het dragen van een hoofddeksel in de eredienst?
Ik weet dat er bij ons door diversen heel zwart wit gezegd word:
Vrouwen bidden en profeteren niet dus dan hoeft het niet.
En anders moet je waar je ook bent altijd iets op het hoofd doen als je bid.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Junia schreef:
Maar Dia, op een forum als dit wordt er toch gediscussieerd? Uiteraard kom je dan andere meningen tegen, maar je hoeft de ander toch niet te overtuigen?
Ik begrijp dat als je bij een bepaalde leer bent groot gebracht, je consciëntie je niet veroordeelt. Zo werkt het nu eenmaal: als je als kind iets is aangeleerd als zijnde goed, dan voelt het geweten zich er goed bij. Maar zaken waarover hier met elkaar wordt gesproken zijn geen halszaken. Waarom kan je er dan niet wat ontspannener in staan? Of vind je het alleen fijn op een forum als iedereen net zo denkt als jij?
Ik bedoel dit beslist niet naar, maar heb te doen met je omdat ik een onmacht proef in je schrijven.
Als het over een verkeerde leer, over aanhoudende hardnekkige dwalingen, en tegenspreken van de Waarheid gaat, en een vasthouden daaraan, gaat kunnen we lezen wat er aan de engel der gemeente van Efeze geschreven staat. (Openbaring 2). En niet dat ik me ook maar enigszins zou durven te vergelijken met de engel der gemeente van Efeze, maar wat van deze engel (= leraar, voorganger, dominee) gezegd wordt door de verhoogde Christus lijkt me voor ons allen te gelden. Beproeft de geesten of ze uit God zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Wandelende »

Orchidee schreef:
Wandelende schreef:De argumenten vóór het dragen van een hoed/pet en vóór het weghouden ervan, zijn al vaak gewisseld. Ook de argumenten tegen het weglaten van een hoofddeksel zijn bekend.
Ik ben echter wel benieuwd naar een antwoord op de volgende vraag:

Zijn er ook Bijbelse argumenten tegen (!) het dragen van een hoofddeksel in de eredienst?
Ik weet dat er bij ons door diversen heel zwart wit gezegd word:
Vrouwen bidden en profeteren niet dus dan hoeft het niet.
En anders moet je waar je ook bent altijd iets op het hoofd doen als je bid.
Oké. Dat laatste argument vind ik eigenlijk dan een ontkrachting van de voorgaande redenatie. ;)
(~)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
Wandelende schreef:De argumenten vóór het dragen van een hoed/pet en vóór het weghouden ervan, zijn al vaak gewisseld. Ook de argumenten tegen het weglaten van een hoofddeksel zijn bekend.
Ik ben echter wel benieuwd naar een antwoord op de volgende vraag:

Zijn er ook Bijbelse argumenten tegen (!) het dragen van een hoofddeksel in de eredienst?
Ik weet dat er bij ons door diversen heel zwart wit gezegd word:
Vrouwen bidden en profeteren niet dus dan hoeft het niet.
En anders moet je waar je ook bent altijd iets op het hoofd doen als je bid.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ook die redenering verwerpt dr Klaassen op bijbelse gronden. Laat dat artikel maar in jullie kerkbode afdrukken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Een plaatselijke bondspredikant (ik dacht altijd linkerflank) was er ook, met zijn vrouw. Zij had als enige een hoed op. Dat vind ik toch wel stoer. Al zou ik zoiets zelf niet doen.
Dat vind ik ook stoer. Omdat het bij haar hoort en daarmee iets zegt. Als zij de volgende dag in hun eigen kerk zit, heeft ze ook een hoed op. Mensen raken in verwarring als zij die plots niet zou opzetten in die andere gemeente.

Het is mij ook diverse keren overkomen. Voornamelijk bij een rouw- trouw- en doopdienst.
Ik vond mezelf verre van stoer. Ik ben maar een gewone gast en niet de echtgenote van een predikant. (Overigens is het me meerdere keren overkomen dat ik werd aangesproken omdat men dacht dat ik de vrouw van de gastpredikant was :) )
De echtgenotes komen niet meer zo vaak mee nl.
Toen ik vroeg waarom dacht u dat, kreeg ik zo'n beetje hetzelfde antwoord steeds, nl. omdat u er zo netjes uit ziet en een hoed draagt.
Ik moet er bij zeggen dat dit in linksere gemeentes was, waar vrouwen in een spijkerbroek zaten, mannen eveneens. Behalve een oud dametje, niemand een hoed droeg. Dus dan val je wel meer op dan in een keurige GG gemeente.
Maar ik heb de hoed weleens afgelaten - last minute beslissing - omdat de vrouwen (afkomstig uit GG's) hem niet eens bij zich hadden. Het was geen eredienst en/of het was niet in de kerk maar in een aula.
Zelfs voor insiders zoals ik, dus toch verwarrend. Wanneer is dit besloten? Ik ben vaak op GG begrafenissen geweest en alle vrouwen droegen een hoed, soms zelfs tot op de begraafplaats.
En na een paar jaar niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie