Hoed in eredienst?

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Valcke »

Orchidee schreef:Het eerbied en respect hebben voor God en je echtgenoot hangt niet af van hoofdbedekking en als je ongetrouwd bent is dat al helemaal geen reden.
Ook de ongetrouwde heeft te maken met de Bijbelse scheppingsordening.
Verder zijn de vormen er niet voor niets: ze geven een uitdrukking aan het wezen van de zaken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Orchidee schreef:
Orchidee schreef:
Ben er inmiddels wél achter dat alleen in de zondagse eredienst een hoofdbedekking dragen nergens op slaat!
Ik doe dat alleen voor anderen...
Nogmaals: je moet niet alleen in een eredienst een hoofdbedekking dragen maar overal en altijd waar je bid en/of er gebeden word!

Er word hier iets over rouwdiensten gezegd maar in trouwdiensten word ook bijna géén hoofdbedekking gedragen!
Én: waarom zou dat wél moeten?

Het eerbied en respect hebben voor God en je echtgenoot hangt niet af van hoofdbedekking en als je ongetrouwd bent is dat al helemaal geen reden.

Maar goed: we komen er niet/nooit uit......
Je eerste zin is heel stellig. Waarom denk je dat? Dit gedeelte staat in een gedeelte over voorschriften in de gemeente, (o.a. Avondmaal) daarom denk ik dat het alleen voor de samenkomst van de gemeente geldt. Maar ik twijfel daar soms wel aan...

Maar als jij stelt dat het zo is, waarom doe je het dan niet....? Dan zou dat de consequentie moeten zijn.

God stelt bij monde van Paulus in 1 Kor 11 wel dat je hoofd bedekken als vrouw betekent dat je Zijn rangorde respecteert. Dus het mag niet afhangen van onze gevoelens daarover als het er zo duidelijk staat. God geeft aan dat dat het symbool is waardoor vrouwen dat laten zien. Dat is niet iets wat Paulus zomaar zegt en we vrij zijn om daar een keus in te maken.

Een trouwdienst is een samenkomst van de gemeente. Dus geldt de hoofdbedekking.

Voor mij is een kerkelijke rouwdienst dat ook maar dat is kerkordelijk geen kerkdienst. Dus daar zou het verschil in kunnen zitten dat sommigen het wel en sommigen het niet doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Hoewel een rouwdienst kerkordelijk geen kerkdienst is, zou ik er toch voor pleiten om het wel te doen, namelijk om mensen geen aanstoot te geven.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Christen »

Valcke schreef:
Christen schreef:In dat hoofdstuk van de Bijbel werd ineens geen hoed meer gedragen en daarom snapten mensen elkaar niet. Ze hadden het daar beter wel kunnen blijven doen vanwege een soort geloofwaardigheid uiterlijk/innerlijk.
Hier begrijp ik niets van...
Context
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Susanna »

helma schreef:
Orchidee schreef:
Orchidee schreef:
Ben er inmiddels wél achter dat alleen in de zondagse eredienst een hoofdbedekking dragen nergens op slaat!
Ik doe dat alleen voor anderen...
Nogmaals: je moet niet alleen in een eredienst een hoofdbedekking dragen maar overal en altijd waar je bid en/of er gebeden word!

Er word hier iets over rouwdiensten gezegd maar in trouwdiensten word ook bijna géén hoofdbedekking gedragen!
Én: waarom zou dat wél moeten?

Het eerbied en respect hebben voor God en je echtgenoot hangt niet af van hoofdbedekking en als je ongetrouwd bent is dat al helemaal geen reden.

Maar goed: we komen er niet/nooit uit......
Je eerste zin is heel stellig. Waarom denk je dat? Dit gedeelte staat in een gedeelte over voorschriften in de gemeente, (o.a. Avondmaal) daarom denk ik dat het alleen voor de samenkomst van de gemeente geldt. Maar ik twijfel daar soms wel aan...

Maar als jij stelt dat het zo is, waarom doe je het dan niet....? Dan zou dat de consequentie moeten zijn.

God stelt bij monde van Paulus in 1 Kor 11 wel dat je hoofd bedekken als vrouw betekent dat je Zijn rangorde respecteert. Dus het mag niet afhangen van onze gevoelens daarover als het er zo duidelijk staat. God geeft aan dat dat het symbool is waardoor vrouwen dat laten zien. Dat is niet iets wat Paulus zomaar zegt en we vrij zijn om daar een keus in te maken.

Een trouwdienst is een samenkomst van de gemeente. Dus geldt de hoofdbedekking.

Voor mij is een kerkelijke rouwdienst dat ook maar dat is kerkordelijk geen kerkdienst. Dus daar zou het verschil in kunnen zitten dat sommigen het wel en sommigen het niet doen.
Hoofdstuk 11: 3 is het uitgangspunt van Paulus.
Als de deze noot kraakt (Luthers woorden) zal meer opengaan wat Paulus in dit hoofdstuk ten diepste zegt.
‘Zo vaak ik een tekst heb hard als een noot, waarvan ik de schaal niet kraken kan, gooi ik hem gauw tegen de rotssteen (Christus) en dan vind ik de heerlijke pit.’
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Dezelfde dingen aan jou te schrijven, is mij niet verdrietig, maar wordt me wel een beetje gortig.
Laat ik het daarom maar eens een keertje omdraaien: geef mijn één link van een 'rouwdienst van de GG', dan kijken we verder.
Ik zou dat graag doen, maar ze staan helaas niet meer online. Of misschien achter een inlogcode.
Op YT vond ik wel een rouwdienst in de HHK, waar enkele vrouwen ook geen hoed op hadden.

Maar op 11 maart zei je nog:
"Wat rouwdiensten betreft: dat heeft niets met de GG te maken, dat zijn gewoon familiebijeenkomsten. Mogelijk is toevallig zo'n familie grotendeels of geheel GG, maar daarmee is het nog geen GG kerkdienst."
(topic gereformeerde gemeenten)
Ora et labora schreef:Er zijn gemeenten waar echt vanuit de eerbied de Kerkenraad en de ds
word vermeld doe aub een hoed op. Het is tot eerbied van de Heere die boven ons staat.
Dat word dan in de Kerkbode vermeld..
Maar dan kijk je in de gemeente en dan zie je tientallen vrouwen zonder hoed.
Over welke kerk gaat het hier, ook de GG?
Orchidee schreef:Er word hier iets over rouwdiensten gezegd maar in trouwdiensten word ook bijna géén hoofdbedekking gedragen!
Ja precies.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Dezelfde dingen aan jou te schrijven, is mij niet verdrietig, maar wordt me wel een beetje gortig.
Laat ik het daarom maar eens een keertje omdraaien: geef mijn één link van een 'rouwdienst van de GG', dan kijken we verder.
Ik zou dat graag doen, maar ze staan helaas niet meer online. Of misschien achter een inlogcode.
Op YT vond ik wel een rouwdienst in de HHK, waar enkele vrouwen ook geen hoed op hadden.

Maar op 11 maart zei je nog:
"Wat rouwdiensten betreft: dat heeft niets met de GG te maken, dat zijn gewoon familiebijeenkomsten. Mogelijk is toevallig zo'n familie grotendeels of geheel GG, maar daarmee is het nog geen GG kerkdienst."
(topic gereformeerde gemeenten)
Klopt. Dat is gewoon de kerkorde. Daarom ben ik wel benieuwd hoe je erbij komt om een rouwdienst een rouwdienst van de GG te noemen. Dat kan namelijk helemaal niet. ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Klopt. Dat is gewoon de kerkorde. Daarom ben ik wel benieuwd hoe je erbij komt om een rouwdienst een rouwdienst van de GG te noemen. Dat kan namelijk helemaal niet. ;)
Maar waarom worden er dan soms zulke absurde eisen gesteld?
Bij de uitvaart van mijn moeder mag geen persoonlijk woord gesproken worden door een zoon. De predikant van de Ger. Gem. verbiedt dit. Ook voor of na de dienst is dat door hem verboden. Tevens kan het zo zijn dat de kist tijdens de dienst niet in de aula mag staan. De uitvaart is in de aula en niet in de kerk. Kan iemand mij dit aan de hand van Bijbelteksten verklaren? Ik ben opgegroeid in de Ger. Gem. en weet dus veel van de gebruiken, maar deze is voor mij nieuw. Daar komt bij dat enige jaren geleden bij de uitvaart van vader, ook geleid door een dominee van de Ger. Gem., het ‘persoonlijk woord’ wel is gesproken.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... van-moeder
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Erskinees »

Dat zijn vreemde regels die je aan de hand van de Schrift inderdaad niet kunt verklaren. Wat het echter te maken heeft met de hoed in de eredienst en waar je heen wilt met je post ontgaat me volledig. :offtopic
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Klopt. Dat is gewoon de kerkorde. Daarom ben ik wel benieuwd hoe je erbij komt om een rouwdienst een rouwdienst van de GG te noemen. Dat kan namelijk helemaal niet. ;)
Maar waarom worden er dan soms zulke absurde eisen gesteld?
Bij de uitvaart van mijn moeder mag geen persoonlijk woord gesproken worden door een zoon. De predikant van de Ger. Gem. verbiedt dit. Ook voor of na de dienst is dat door hem verboden. Tevens kan het zo zijn dat de kist tijdens de dienst niet in de aula mag staan. De uitvaart is in de aula en niet in de kerk. Kan iemand mij dit aan de hand van Bijbelteksten verklaren? Ik ben opgegroeid in de Ger. Gem. en weet dus veel van de gebruiken, maar deze is voor mij nieuw. Daar komt bij dat enige jaren geleden bij de uitvaart van vader, ook geleid door een dominee van de Ger. Gem., het ‘persoonlijk woord’ wel is gesproken.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... van-moeder
Dit heeft alles te maken met het simpele feit dat een kerkenraad regels mag stellen wanneer het kerkgebouw wordt gebruikt. Het is een familieaangelegenheid, maar als de familie kiest voor het gebruik van de kerk dan kan daarvoor een protocol in werking treden. Als je dat niet wil dan moet je de rouwplechtigheid in een ander gebouw doen.

Dit even los van de inhoudelijke punten.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik snap niet zo goed waarom je als vrouw hier zo fel op tegen moet zijn.
Doe gewoon de hoed op, dan weet je zeker dat het goed zit.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Misschien omdat juist heel veel mannen het meest in dit topic reageren en hier erg fel op zijn ;)
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door John Galt »

Geytenbeekje schreef:Ik snap niet zo goed waarom je als vrouw hier zo fel op tegen moet zijn.
Doe gewoon de hoed op, dan weet je zeker dat het goed zit.
In mijn kerk is de hoed niet gebruikelijk, maar als wij ergens heengaan waar dat wel zo is, zet mijn vrouw iets bescheidens op haar hoofd. We hebben onze kinderen altijd geleerd zich te kleden voor de gelegenheid en dit valt daar ook onder. Als je naar een feest gaat met dresscode, houd je je daar ook aan toch?
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Misschien omdat juist heel veel mannen het meest in dit topic reageren en hier erg fel op zijn ;)
Ja dat is ook wel weer zo :haha
Ben je met het laatste van mij eens ?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

John Galt schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik snap niet zo goed waarom je als vrouw hier zo fel op tegen moet zijn.
Doe gewoon de hoed op, dan weet je zeker dat het goed zit.
In mijn kerk is de hoed niet gebruikelijk, maar als wij ergens heengaan waar dat wel zo is, zet mijn vrouw iets bescheidens op haar hoofd. We hebben onze kinderen altijd geleerd zich te kleden voor de gelegenheid en dit valt daar ook onder. Als je naar een feest gaat met dresscode, houd je je daar ook aan toch?
O ja?
Ik heb nooit een uitnodiging gekregen met een dresscode dus daar kan ik gelukkig niet over meepraten.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie