Hoed in eredienst?

Konijn
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2018, 09:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Konijn »

.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Op de foto van de BewaarhetPanddag zie ik dat alle vrouwen een hoed op hebben, maar het is toch geen eredienst?
Ik vind het steeds ingewikkelder worden. :jongle
Wanneer is het verplicht?
Wanneer zet je hem op om je aan te passen?
Wanneer mag het wel, maar moet het niet?
Wanneer hoeft het echt niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door freek »

Mara schreef:Op de foto van de BewaarhetPanddag zie ik dat alle vrouwen een hoed op hebben, maar het is toch geen eredienst?
Ik vind het steeds ingewikkelder worden. :jongle
Wanneer is het verplicht?
Wanneer zet je hem op om je aan te passen?
Wanneer mag het wel, maar moet het niet?
Wanneer hoeft het echt niet?
Ik verbaasde me er ook een beetje over, al heb ik persoonlijk nooit dit soort dilemma's. ;)

Volgens mij zie je in de Ger.Gem, bij dit soort dagen, ook nooit hoeden.
Online
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

is toch niet zo lastig, als een vrouw bidt of profeteert dan moet ze een gedekt hoofd hebben.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:is toch niet zo lastig, als een vrouw bidt of profeteert dan moet ze een gedekt hoofd hebben.
Zet jij thuis voor en na het eten een hoed op?
Online
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

Zeeuw schreef:
Bertiel schreef:is toch niet zo lastig, als een vrouw bidt of profeteert dan moet ze een gedekt hoofd hebben.
Zet jij thuis voor en na het eten een hoed op?
nee, maar ik ben ook geen vrouw.
Als we zeggen het bijbelse voorschrift te willen volgen, dan zal dat ook de consequentie zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:
Zeeuw schreef:
Bertiel schreef:is toch niet zo lastig, als een vrouw bidt of profeteert dan moet ze een gedekt hoofd hebben.
Zet jij thuis voor en na het eten een hoed op?
nee, maar ik ben ook geen vrouw.
Als we zeggen het bijbelse voorschrift te willen volgen, dan zal dat ook de consequentie zijn.
Dan ben ik erg benieuwd hoeveel voorstanders van hoeden in de eredienst, deze lijn volgen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Bertiel schreef:is toch niet zo lastig, als een vrouw bidt of profeteert dan moet ze een gedekt hoofd hebben.
Ja we doen het helemaal verkeerd! Het is duidelijk genoeg mi.
Gewoon hoofdbedekking, bij bidden of profeteren, dus op de Bijbelkring, bij zs vertelling, noem maar op.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

Bwp dagen hebben het karakter van een eredienst voornamelijk omdat de toespraken heel erg veel lijken op gewone preken.

Het was overigens goed om daar weer eens zijn. Als je de inhoud hebt meegekregen zal het wel of niet dragen van een hoed je weinig kunnen schelen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

freek schreef:
Ik verbaasde me er ook een beetje over, al heb ik persoonlijk nooit dit soort dilemma's. ;)

Volgens mij zie je in de Ger.Gem, bij dit soort dagen, ook nooit hoeden.
Het is een bijeenkomst, vergadering, waar predikanten spreken.
Zo zie ik het.
Maar omdat het in een kerkgebouw is, zou je dan een hoed op moeten?
Zeeuw schreef:Dan ben ik erg benieuwd hoeveel voorstanders van hoeden in de eredienst, deze lijn volgen.
Ja ik ook.
liz boer schreef:Gewoon hoofdbedekking, bij bidden of profeteren, dus op de Bijbelkring, bij zs vertelling, noem maar op.
Gewoon. Dus als je in een restaurant bidt voor je eten, zou je je hoofd ook even moeten bedekken, als je die lijn volgt.
Dan komt het in de richting van het islamitisich geloof met al hun regeltjes. (handen, voeten en neus/oren wassen, schoenen uit).
Herman schreef:Als je de inhoud hebt meegekregen zal het wel of niet dragen van een hoed je weinig kunnen schelen.
Als ik er naar toe was gegaan, had ik zeker een hoed meegenomen, daar gaat het me niet om.
Maar de onderlinge discussie tussen vrouwen neemt steeds vreemdere vormen aan, en het rare is, dat alle argumenten ook nog hout snijden.
De hoed sterft uit als verplicht kerkaccessoire.
In linkse gemeenten heeft geen enkele vrouw hem meer op, in middengemeenten (zoals de onze nog) alleen enkele 60 plussers.
Ik ging naar een doopdienst in de GG en daar zaten ongeveer 6 vrouwen zonder hoed. Dat zullen belangstellenden geweest zijn, maar ze werden niet geweerd, noch werd hen een reservehoedje aangeboden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
freek schreef:
Ik verbaasde me er ook een beetje over, al heb ik persoonlijk nooit dit soort dilemma's. ;)

Volgens mij zie je in de Ger.Gem, bij dit soort dagen, ook nooit hoeden.
Het is een bijeenkomst, vergadering, waar predikanten spreken.
Zo zie ik het.
Maar omdat het in een kerkgebouw is, zou je dan een hoed op moeten?
Zeeuw schreef:Dan ben ik erg benieuwd hoeveel voorstanders van hoeden in de eredienst, deze lijn volgen.
Ja ik ook.
liz boer schreef:Gewoon hoofdbedekking, bij bidden of profeteren, dus op de Bijbelkring, bij zs vertelling, noem maar op.
Gewoon. Dus als je in een restaurant bidt voor je eten, zou je je hoofd ook even moeten bedekken, als je die lijn volgt.
Dan komt het in de richting van het islamitisich geloof met al hun regeltjes. (handen, voeten en neus/oren wassen, schoenen uit).
Herman schreef:Als je de inhoud hebt meegekregen zal het wel of niet dragen van een hoed je weinig kunnen schelen.
Als ik er naar toe was gegaan, had ik zeker een hoed meegenomen, daar gaat het me niet om.
Maar de onderlinge discussie tussen vrouwen neemt steeds vreemdere vormen aan, en het rare is, dat alle argumenten ook nog hout snijden.
De hoed sterft uit als verplicht kerkaccessoire.
In linkse gemeenten heeft geen enkele vrouw hem meer op, in middengemeenten (zoals de onze nog) alleen enkele 60 plussers.
Ik ging naar een doopdienst in de GG en daar zaten ongeveer 6 vrouwen zonder hoed. Dat zullen belangstellenden geweest zijn, maar ze werden niet geweerd, noch werd hen een reservehoedje aangeboden.
Nou ik kan je niet volgen, of het is een gewoonte of cultuur, dan mag het afgeschaft worden, of het is een Bijbels gegeven dan moet het ten alle tijden nagevolgd worden en niet aanpassen oid.

Het heeft ook niets met de islam te maken of met een opgelegde wet.

Het feit is als je er op staat dat een vrouw een hoofdbedekking draagt zul je de consequenties daarin moeten dragen, ik weet nog dat bij de opening van het schooljaar mensen scholden dat je een hoed op moest, in hoeverre is het dan een principe (of liefde) vanuit de Bijbel of een opgelegde wet, als andere dat wel doen oké als ze het niet doen evenzo oké.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door freek »

Ik heb ooit gewerkt bij een oudere vrouw die tijdens het lezen, bidden en danken altijd een mutsje opzette. Ik vond dat wel bijzonder, omdat ze er verder geen poespas of verplichting van maakte. Maar dat we dit nagenoeg allemaal niet doen, zegt natuurlijk iets. Dat de één in de kerk wel een hoofdbedekking draagt, de ander niet, heeft ook gewoon maar te maken met een interpretatie van dergelijke oude voorschriften en in hoeverre die vandaag ook nog gelden. Alleen de een gaat er verder in dan de ander.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

liz boer schreef:
Nou ik kan je niet volgen, of het is een gewoonte of cultuur, dan mag het afgeschaft worden, of het is een Bijbels gegeven dan moet het ten alle tijden nagevolgd worden en niet aanpassen oid.
Ook bijbels kan het verschillend geïnterpreteerd worden, zoals inmiddels wel - ook op dit forum - duidelijk is.
Ik zet mijn hoed op als ik naar een eredienst ga, maar niet meer als ik naar een ander soortige bijeenkomst ga.
Ik ging me onderhand een farizeese voelen, zo van "kijk mij nou".
liz boer schreef:Het heeft ook niets met de islam te maken of met een opgelegde wet.
Dat zei ik niet! Ik trok een vergelijking.
Vraag honderd vrouwen waarom ze een hoed hebben en een groot aantal zullen zeggen dat ze de hoed op hebben omdat het moet, de gewoonte is, iedere vrouw het nu eenmaal doet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Laten we de kerkverbanden niet tegen elkaar uitspelen. Straks krijgen we nog GG-dames die met hoed op naar de Bondsdag gaan of naar de Zendingsdag of dergelijke dingen meer.

Maar het idee dat mensen, en zeker gasten, worden geweerd zonder hoed gaat wel erg ver hoor. De uitspraak van Mara zou de indruk kunnen wekken dat zoiets in de GG normaal is, maar dat is het gelukkig niet. Ik sluit niet uit dat dat wel hier en daar voorkomt, maar dan hebben we het niet over een gemiddelde GG.

In een gemiddelde GG kun je op huisbezoek wel worden aangesproken als je als lid geen hoed draagt. Maar dat is wat anders.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Maar het idee dat mensen, en zeker gasten, worden geweerd zonder hoed gaat wel erg ver hoor. De uitspraak van Mara zou de indruk kunnen wekken dat zoiets in de GG normaal is, maar dat is het gelukkig niet. Ik sluit niet uit dat dat wel hier en daar voorkomt, maar dan hebben we het niet over een gemiddelde GG.

In een gemiddelde GG kun je op huisbezoek wel worden aangesproken als je als lid geen hoed draagt. Maar dat is wat anders.
En zo hoort het.

Overigens wel wat overdreven om bij een ontmoetingsdag een hoed te dragen. Dat neigt naar extremisme.
Plaats reactie