Hoed in eredienst?

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ik vraag me af of het gebruikelijk is om bij rouwdiensten een hoed op te doen. Ik kan me daar niets van herinneren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

crossmountain schreef:Ik denk dat een hoed voor vrouwen in de eredienst bijbels is. Waar ik moeite mee hebt is dat het wordt uitgebreid naar andere gelegenheden. Ik heb vroeger op Catechisatie geleerd dat een eredienst een dienst is die onder gezag staat van een kerkenraad én waar de dienst met votum wordt geopend. Of die dienst nu in een kerkgebouw is, in een vergadercentrum of een evenementenhal doet er niet toe. Het gaat niet om het gebouw maar om het feit of het een eredienst is of niet. Daarom begrijp ik niet dat er eisen worden gesteld dat met een schoolopening de meisjes een hoed op moeten. Ik kan dat niet uitleggen aan mijn kinderen. Ook niet als ik zie dat op een jaarvergadering van b.v. GBS of een zendingsdag de vrouwen een hoed op hebben. Ik weet ook dat er kerken zijn waar de meisjes met Catechisatie een hoed op moeten. Ik begrijp niet welk argument hier achter zit. Gaat het dan om het gebouw? Misschien kan iemand die daar komt het mij uitleggen. Ik had ook moeite met het antwoord dat Ds. Labee recent in de Saambinder gaf op de vraag van iemand die naar een begrafenis ging van een evangelische persoon waar men niet gewend zijn aan een hoed, of zij wel een hoed op moest zetten. Volgens Ds. Labee wel en hij voegde er nog aan toe dat de Heere dat wilde zegenen. Ik begrijp dat niet. Een begrafenis is een familiebijeenkomst waar de familie vraagt aan een predikant om een meditatie uit te spreken. Dat het de gewoonte is om in de reformatorische kerken dan een hoed te dragen voor vrouwen is een traditie, waar niets mis mee is, maar waar geen enkele bijbelse legitimiteit in is te vinden.
Het gaat om bidden of profeteren, niet speciaal alleen om de eredienst, nergens lees je iets over een hoedje, alleen als afkeuring in Jesaja. Het gaat om een bedekking. Maar dat is al meerdere malen genoemd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik vraag me af of het gebruikelijk is om bij rouwdiensten een hoed op te doen. Ik kan me daar niets van herinneren.
Ik wel, van alle rouwdiensten die ik zelf heb meegemaakt. En bij de rouwdienst waar ik deze week nog heen zal gaan, verwacht ik een hoed/baret/iets op te zetten. Niet geheel consequent misschien, maar het is een gewoonte die in ieder geval niet schadelijk is.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

huisman schreef:Bedankt voor alle fijne reacties op mijn posts. Was nogal druk vandaag en kan niet op alle fijnzinnige opmerkingen ingaan.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat opkomen voor een bepaalde kledingstijl die het verschil tussen man en vrouw accentueert direct wordt afgedaan met het scheldwoord “Farizeeër” . Ik heb een vrij brede rug maar zie de uitholling van onze gezindte wel met lede ogen aan.
Lang haar voor de vrouw, de baard voor de man. Beter verschil heb je niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Ik vraag me af of het gebruikelijk is om bij rouwdiensten een hoed op te doen. Ik kan me daar niets van herinneren.
Ja hoor. Maar jij zet hem uiteraard af ;)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Roos2018 »

Jantje schreef:
Bertiel schreef:Ik snap de beperking tot enkel de eredienst niet zo heel goed, die beperking kunnen we toch niet bij Paulus vinden?
Ik begreep dat er vroeger wel vrouwen waren die als ze zelf uit de bijbel lazen of baden ook een hoed opzetten. Dat is toch veel consequenter dan het halfslachtige wat we nu kennen?
En is het dan wel bijbels om als halfslachtige anderen die het consequent niet doen te veroordelen?
Dus je gaat zover dat iemand die op internet een preek beluistert ook een hoed op moet zetten?
Wat hebben jullie Westerlingen toch tegen hoofdbedekking?
Mij ontgaat dat geheel.
Wat je vraag betreft @Jantje - een preek beluisteren via internet doe ik niet zo vaak, omdat de tijd mij ontbreekt (ik heb een druk gezin en ook nog 150 koeien + kalveren te verzorgen) - maar al zou ik meebidden tijdens een preek via internet, ja, dan zou ik ook mijn hoofdbedekking opdoen.
Geen hoed weliswaar, maar wel een eenvoudige hoofdbedekking.
1 Kor 11: 13:
Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Posthoorn »

Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Roos2018 »

Posthoorn schreef:
Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?
Jazeker, ook tijdens het bidden en Bijbellezen aan tafel.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Thuisvrouw »

Roos2018 schreef:
Posthoorn schreef:
Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?
Jazeker, ook tijdens het bidden en Bijbellezen aan tafel.
Ik vind dat een goede gewoonte. Ik had hier thuis een boek over Blinde Marie (weet de titel niet meer) en zij droeg ook consequent een soort van hoofddoek. In huis dus.

Zelf doe ik het niet. Maar ik kan het wel waarderen.

Ik heb wel heel lang haar;)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Roos2018 »

Thuisvrouw schreef: Ik vind dat een goede gewoonte. Ik had hier thuis een boek over Blinde Marie (weet de titel niet meer) en zij droeg ook consequent een soort van hoofddoek. In huis dus.

Zelf doe ik het niet. Maar ik kan het wel waarderen.

Ik heb wel heel lang haar;)
Je maakt me wel nieuwsgierig @Thuisvrouw, als je weet dat het een goede gewoonte is (of beter gezegd: een bijbelse opdracht), waarom doe je dat dan niet?
En ik heb by-the-way ook heel lang haar :)
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Chrisje72 »

Roos2018 schreef:
Posthoorn schreef:
Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?
Jazeker, ook tijdens het bidden en Bijbellezen aan tafel.
En je dochters Roos, als je die hebt? Of meisjes in jouw cultuur?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Thuisvrouw »

Roos2018 schreef:
Thuisvrouw schreef: Ik vind dat een goede gewoonte. Ik had hier thuis een boek over Blinde Marie (weet de titel niet meer) en zij droeg ook consequent een soort van hoofddoek. In huis dus.

Zelf doe ik het niet. Maar ik kan het wel waarderen.

Ik heb wel heel lang haar;)
Je maakt me wel nieuwsgierig @Thuisvrouw, als je weet dat het een goede gewoonte is (of beter gezegd: een bijbelse opdracht), waarom doe je dat dan niet?
En ik heb by-the-way ook heel lang haar :)
Laat ik het zo zeggen: ik vind inderdaad dat degenen die deze gewoonte, gebaseerd op de door jouw genoemde bijbeltekst, consequent doorvoeren, te waarderen zijn. Zij hebben de Bijbel in ieder geval veel meer aan hun kant als degene die twistgierig beweren dat het de Heere niet uitmaakt. Daarom zeg ik, een goede gewoonte. Beter als de gewoonte om twistgierig te zijn en waar Paulus zijn gewoonte niet van wou maken, noch de gemeente Gods;)

Ik ben hiermee niet opgevoed, maar zou er geen probleem van maken als het doorgevoerd werd, zeg maar. Sowieso vind ik dat we van oosterse gewoonten best wat kunnen leren. Ook qua eerbaarheid in kleding. De eis van eerbaarheid houd in onze refo kringen nogal eens op zodra je de deur van het zwembad doorgaat of het strand betreed. Terwijl ik die uitzondering in de tekst over het eerbare gewaad met schaamte niet lees, om maar een voorbeeld te noemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
huisman schreef:Bedankt voor alle fijne reacties op mijn posts. Was nogal druk vandaag en kan niet op alle fijnzinnige opmerkingen ingaan.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat opkomen voor een bepaalde kledingstijl die het verschil tussen man en vrouw accentueert direct wordt afgedaan met het scheldwoord “Farizeeër” . Ik heb een vrij brede rug maar zie de uitholling van onze gezindte wel met lede ogen aan.
Lang haar voor de vrouw, de baard voor de man. Beter verschil heb je niet.
Misschien iets beter lezen en dan reageren....ik had het over kledingstijl ....even wat duidelijker gemaakt in de originele tekst.
En idd een baard voor een vrouw vind ik net zo raar als een broek voor een vrouw. :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Roos2018 »

Chrisje72 schreef:
Roos2018 schreef:
Posthoorn schreef:
Roos2018 schreef:Bij de meeste (Midden)-Oosterse denominaties is de hoofdbedekking ook gebruikelijk tijdens het bidden en Bijbellezen buiten de eredienst in gebruik.
Zullen zij daarin dan dwalen, of doet het Westerse christendom dat?
Is wel consequenter inderdaad. Doe jij het ook hier in Nederland?
Jazeker, ook tijdens het bidden en Bijbellezen aan tafel.
En je dochters Roos, als je die hebt? Of meisjes in jouw cultuur?
Ik heb op dit moment alleen maar zoons, maar hoop wel dat we een meisje mogen krijgen :)
Meisjes in onze cultuur dragen geen hoofdbedekking, omdat ze nog geen vrouw zijn; dat begint bij de eerste menstruatie, dan gaan ze wel hoofdbedekking dragen tijdens de godsdienstige verrichtingen.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Roos2018 »

Thuisvrouw schreef: Laat ik het zo zeggen: ik vind inderdaad dat degenen die deze gewoonte, gebaseerd op de door jouw genoemde bijbeltekst, consequent doorvoeren, te waarderen zijn. Zij hebben de Bijbel in ieder geval veel meer aan hun kant als degene die twistgierig beweren dat het de Heere niet uitmaakt. Daarom zeg ik, een goede gewoonte. Beter als de gewoonte om twistgierig te zijn en waar Paulus zijn gewoonte niet van wou maken, noch de gemeente Gods;)

Ik ben hiermee niet opgevoed, maar zou er geen probleem van maken als het doorgevoerd werd, zeg maar. Sowieso vind ik dat we van oosterse gewoonten best wat kunnen leren. Ook qua eerbaarheid in kleding. De eis van eerbaarheid houd in onze refo kringen nogal eens op zodra je de deur van het zwembad doorgaat of het strand betreed. Terwijl ik die uitzondering in de tekst over het eerbare gewaad met schaamte niet lees, om maar een voorbeeld te noemen.
Weet je, dat begrijp ik dan niet zo goed.
Op heel veel regels nadruk leggen, maar als het op de eerbaarheid aankomt, dan gelden de Bijbelse principes ineens niet meer zo nauw te zijn.
Zwaaien met de Waarheid, de DL, en de 3FvE of wat dan ook, dat lijkt dan zowaar een dekmantel te zijn om de eerbaarheid en matigheid die de Bijbel propageert zowaar als ondergeschikt te beschouwen.
Hier in Nederland zwemmen wij doorgaans niet vanwege het feit dat we dan nagekeken worden dat wij gewoon zijn (zowel mannen! als vrouwen!) niet in zwemkleding, maar met bedekte kleding willen zwemmen.
Als wij zwemmen - dat is dan voornamelijk in de Rode Zee - dan zwemmen wij met bedekte kleding, want de meeste mensen doen dat daar.
Badpak, bikini en zwembroek zijn voor ons echt taboe.
Oneerbare vrouwenkleding (een korte rok) en oneerbare mannenkleding (een korte broek, bloot bovenlijf) veroordelen tot aan de grens van het zwembad of strand; wie het snapt mag het uitleggen ...
Plaats reactie