Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Het is een beetje lastig als een discussie over hoofdbedekking - geen hoofdbedekking dwars door een discussie over dure hoed - hoofddoek heenloopt.
Volgens mij was het eerste vooral de bedoeling.
Het overlapt elkaar misschien?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

liz boer schreef:
eilander schreef:Het is een beetje lastig als een discussie over hoofdbedekking - geen hoofdbedekking dwars door een discussie over dure hoed - hoofddoek heenloopt.
Volgens mij was het eerste vooral de bedoeling.
Het overlapt elkaar misschien?
Ik vind van niet.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Roos2018 schreef: De hoedencultuur is voornamelijk West-Europees gewoonte en dateert minstens al vanaf de middeleeuwen, zowel gedragen door de Rooms Katholieken, Protestanten, Anglicanen als de Parijse modewereld.
Dat is niet waar.
In het Wilde westen van Amerika droegen de mannen cowboyhoeden, en de dames zetten net zoals in Nederland, een hoed op als ze uitgingen. Ook overdag.
Afbeelding
De first lady's van Amerika droegen ook hoeden, Jackie Kennedy heeft de pillbox in de mode gebracht.
Tot de jaren '70 gingen de dames niet van huis zonder hoed, nette tas en handschoenen.
En veel modeontwerpers zien de hoed voor de vrouw graag nog vaker in het modebeeld.
Vroeger deed mijn moeder altijd een hoofddoek op met het strikje onder haar kin als ze met de bus wegging, pas later deed ze dit niet meer, maar ook mannen, als je leest in Dik Trom in de eerste klas, dan doet hij de pet van Bruin Boon in het water, dan moet Bruin blootshoofds naar huis, dat was een schande!

Mijn vader droeg naar zijn werk altijd een pet en voor netjes een hoed.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

liz boer schreef:
Mara schreef:
Roos2018 schreef: De hoedencultuur is voornamelijk West-Europees gewoonte en dateert minstens al vanaf de middeleeuwen, zowel gedragen door de Rooms Katholieken, Protestanten, Anglicanen als de Parijse modewereld.
Dat is niet waar.
In het Wilde westen van Amerika droegen de mannen cowboyhoeden, en de dames zetten net zoals in Nederland, een hoed op als ze uitgingen. Ook overdag.
Afbeelding
De first lady's van Amerika droegen ook hoeden, Jackie Kennedy heeft de pillbox in de mode gebracht.
Tot de jaren '70 gingen de dames niet van huis zonder hoed, nette tas en handschoenen.
En veel modeontwerpers zien de hoed voor de vrouw graag nog vaker in het modebeeld.
Vroeger deed mijn moeder altijd een hoofddoek op met het strikje onder haar kin als ze met de bus wegging, pas later deed ze dit niet meer, maar ook mannen, als je leest in Dik Trom in de eerste klas, dan doet hij de pet van Bruin Boon in het water, dan moet Bruin blootshoofds naar huis, dat was een schande!

Mijn vader droeg naar zijn werk altijd een pet en voor netjes een hoed.
Geweldig, wat een mooi plaatje @Mara.
Dat hoofddoekje van moeder, @ Liz boer, zo herkenbaar voor mij. Allerlei foto's hebben wij waar onze moeder en anderen, bij een dagje uit b.v. op een boot, een hoofddoekje dragen. Maar ergens in m'n achterhoofd speelt de gedachte dat met name mijn vader het op een gegeven moment niet meer 'modieus' vond en liever had dat ze het afliet.....
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:
Roos2018 schreef: De hoedencultuur is voornamelijk West-Europees gewoonte en dateert minstens al vanaf de middeleeuwen, zowel gedragen door de Rooms Katholieken, Protestanten, Anglicanen als de Parijse modewereld.
Dat is niet waar.
In het Wilde westen van Amerika droegen de mannen cowboyhoeden, en de dames zetten net zoals in Nederland, een hoed op als ze uitgingen. Ook overdag.
Zeker, maar dat waren van oorsprong ook West-Europeanen die hun gewoonten hebben meegenomen naar een ander werelddeel, net zoals de moslima´s die het dragen van een hoofddoek hier in Europa voortzetten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Vroeger deed mijn moeder altijd een hoofddoek op met het strikje onder haar kin als ze met de bus wegging, pas later deed ze dit niet meer, maar ook mannen, als je leest in Dik Trom in de eerste klas, dan doet hij de pet van Bruin Boon in het water, dan moet Bruin blootshoofds naar huis, dat was een schande!

Mijn vader droeg naar zijn werk altijd een pet en voor netjes een hoed.
Mijn moeder droeg nooit een hoofddoekje, wel een regencapje om heur haren te beschermen tegen de nattigheid en wind.
Mijn vader droeg door de weeks een pet en op zondag een hoed.
Terri schreef:Geweldig, wat een mooi plaatje @Mara.
Ja dat vind ik ook.
Ik zag laatst een oorlogsfilm en de vrouwen bleven ook tijdens die oorlogsdagen een hoed dragen. Soms kon je er inmiddels soep van koken, want geld voor een nieuwe was er natuurlijk niet.
En dan hun haren gekapt naar het model hoed.
Wat een moeite deden de mensen toen om er toch tiptop uit te zien.
Nu kopen sommigen een spijkerbroek waar de gaten ter hoogte van de knieëen alvast inzitten. :bobo
Mijn zoon bestelde online een spijkerbroek en daar bleken ter hoogte van zijn dijbeen sleetsplekken in gemaakt te zijn.
Waarom?? Hij heeft hem teruggestuurd. Hij had net 2 broeken weggegooid die echt versleten waren. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

https://www.rd.nl/opinie/de-hoed-en-het ... -1.1514411

Nogmaals: ik ben geen voorstander voor het afschaffen van hoofdbedekking in de eredienst. Echter, de hoedenparade zoals terecht geponneerd en bevestigd door dr. Klaassen is niet hetgeen Paulus bedoelt heeft. Daarnaast zou ik toch ook wel van dr. Klaassen willen weten waarom het enkel tot de kerkdienst beperkt blijft en welke bijbelse basis dit heeft.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/opinie/de-hoed-en-het ... -1.1514411

Nogmaals: ik ben geen voorstander voor het afschaffen van hoofdbedekking in de eredienst. Echter, de hoedenparade zoals terecht geponneerd en bevestigd door dr. Klaassen is niet hetgeen Paulus bedoelt heeft. Daarnaast zou ik toch ook wel van dr. Klaassen willen weten waarom het enkel tot de kerkdienst beperkt blijft en welke bijbelse basis dit heeft.
Een tweede opmerking: verschillende scribenten wijzen erop dat een pleidooi voor hoofdbedekking gepaard zou moeten gaan met een pleidooi voor andere in onbruik geraakte gewoonten, zoals de heilige kus of het bidden met opgeheven handen (ds. J. E. de Groot en ds. E. K. Teygeler, RD 14-9). Daar zou het nodige over te zeggen zijn, maar ik wil toch onderscheid maken tussen min of meer cultureel bepaalde gewoonten en het dragen van hoofdbedekking. Dat laatste is namelijk verbonden met de scheppingsorde en de daarin door God bepaalde positie van man en vrouw. Dat kunnen we toch zo van de gebedshouding of de heilige kus niet zeggen, al is er niets op tegen om dit nog steeds te doen.
Scheppingsorde... dat is mi geen hoofdbedekking maar lichaamsbouw en baardgroei.
Cultureel bepaalde gewoonte... wie beslist dat dan?
Verder vraag ik me net als jij af of het alleen in de erdienst van kracht is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Erskinees »

Dit topic gaat over hoofdbedekking, je bent hierin al tientallen keren begonnen over baardgroei. Als dat je zo hoog zit, lijkt het me handiger om daar dan een apart topic voor te openen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

De scheppingsorde blijkt uit het verband van de tekst en handelt over de onderlinge verhouding van man en vrouw.

Overigens hoorde ik deze week nog een preek over zondag 3 (uit de periode 1970-1975) waarin de val van Eva volgens de predikant alles te maken heeft met haar latere positie onder de man. Zeggen wij dat zo nog steeds zo rechtuit?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Erskinees schreef:Dit topic gaat over hoofdbedekking, je bent hierin al tientallen keren begonnen over baardgroei. Als dat je zo hoog zit, lijkt het me handiger om daar dan een apart topic voor te openen.
Het gaat over scheppingsorde.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Herman schreef:De scheppingsorde blijkt uit het verband van de tekst en handelt over de onderlinge verhouding van man en vrouw.

Overigens hoorde ik deze week nog een preek over zondag 3 (uit de periode 1970-1975) waarin de val van Eva volgens de predikant alles te maken heeft met haar latere positie onder de man. Zeggen wij dat zo nog steeds zo rechtuit?
Ja hoor, ik ben het er helemaal mee eens en bij ons in de straat woonde jonge mensen, ze behoorde tot een evangelische kerk, ze hadden allebei iets aan elkaar geschreven in de trant van ik zal altijd voor je zorgen ed, bij de vrouw stond ik zal je altijd onderdanig zijn. Ze zijn nu 5 jaar getrouwd.
Je ziet het is nog steeds niet uit de mode, zelfs buiten de grenzen van de refo's.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Apostolicum
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jun 2018, 23:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Apostolicum »

Weet wellicht iemand van jullie waarom er in de refocultuur wel aan de tekst uit Deuteronomium wordt gerefereerd, over de mannenkleding voor de vrouw, maar niet aan de rest van die wetten uit dat Bijbelboek? Vervolgens wordt er daarnaast wel gewezen op het tekstgedeelte van Paulus over de hoofdbedekking voor de vrouw in het nieuwe testament.

Een andere vraag, geldt hetgeen de Heere zelf bepaald en voorzegd heeft in zijn wet, of de voorbeelden die de Heere Jezus bijvoorbeeld in de bergrede heeft bepaald, niet zwaarder dan hetgeen Paulus, als ambtsdrager, in zijn brief heeft geschreven?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Nathanaël »

Apostolicum schreef: Een andere vraag, geldt hetgeen de Heere zelf bepaald en voorzegd heeft in zijn wet, of de voorbeelden die de Heere Jezus bijvoorbeeld in de bergrede heeft bepaald, niet zwaarder dan hetgeen Paulus, als ambtsdrager, in zijn brief heeft geschreven?
Huh, we zitten hier toch op een reformatorisch forum? Als je met de grondslag hebt ingestemd, belijdt je de inspiratie door de Heilige Geest en daarmee staat ieder Bijbelwoord principieel gelijk aan het ander. In ieder geval is het onderscheid dat jij nu maakt dan dus niet te maken, omdat de woorden van Paulus in dit geval woorden van God zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Nathanaël schreef:
Apostolicum schreef: Een andere vraag, geldt hetgeen de Heere zelf bepaald en voorzegd heeft in zijn wet, of de voorbeelden die de Heere Jezus bijvoorbeeld in de bergrede heeft bepaald, niet zwaarder dan hetgeen Paulus, als ambtsdrager, in zijn brief heeft geschreven?
Huh, we zitten hier toch op een reformatorisch forum? Als je met de grondslag hebt ingestemd, belijdt je de inspiratie door de Heilige Geest en daarmee staat ieder Bijbelwoord principieel gelijk aan het ander. In ieder geval is het onderscheid dat jij nu maakt dan dus niet te maken, omdat de woorden van Paulus in dit geval woorden van God zijn.
Zo makkelijk ligt het niet Nathanaël, als je het zo stelt moet je met opgeheven handen bidden, de hoeken van je hoofd niet scheren, geen tweerlei garen spinnen, dus niet 40 % wol met 60% linnen door elkaar, geen varkensvlees eten, geen paling. Ieder Bijbelwoord is geinspireerd, toch hoefde de mensen uit de heidenen zich niet te houden aan de joodse wetten. zie: handelingen 15
Onenigheid over de heidenzending
1 EN sommigen, die afgekomen waren van Judéa, leerden de broederen, zeggende: aIndien gij niet besneden wordt bnaar de wijze van Mozes, zo kunt gij niet zalig worden. a Gal. 5:2. b Gen. 17:10. Lev. 12:3. verwijsteksten
2 Als er dan geen kleine wederstand en twisting geschiedde bij Paulus en Bárnabas tegen hen, zo hebben zij geordineerd cdat Paulus en Bárnabas en enige anderen uit hen zouden opgaan tot de apostelen en ouderlingen naar Jeruzalem over deze vraag. c Gal. 2:1. verwijsteksten
3 Zij dan van de gemeente uitgeleid zijnde, reisden door Fenícië en Samaría, verhalende de bekering der heidenen, en deden al den broederen grote blijdschap aan.
4 En te Jeruzalem gekomen zijnde, werden zij ontvangen van de gemeente en de apostelen en de ouderlingen; en zij verkondigden wat grote dingen God met hen gedaan had.
5 Maar, zeiden zij, er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der farizeeën, die gelovig zijn geworden, zeggende dat men hen moet besnijden en gebieden de wet van Mozes te onderhouden.
dit is het antwoord:
19 Daarom oordeel ik dat men degenen die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere,
20 Maar hun zal aanschrijven dat zij zich onthouden kvan de dingen die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie